Visa fullständig version : Trimma min VW Passat 2.0 tfsi.
Tjena på er! Sprang på den här sidan och regga mig fort som bara den. Jag har en VW Passat 2007 med aut (ej DSG), letat trim till den nu några dagar, men vet inte hur mycket min låda håller för.. DSG håller väl för mer än vad tiptronicen gör ? Hittade ett nytt trim till min bil på V-Tech Tunining UK (http://vtechtuning.co.uk/newest/2.0-tfsi-by-v-tech-sweden---245---430-hp.html). Vill ju inte trimma bilen och lådan rasar direkt.. Och en till fråga, såg att v-tech har en RTS låda som heter "extreme" ska ge ca 270hk och 430nm.. Är det utan avgassystem och sportluftfilter då? Och om det är det, vilken effekt får jag om jag har sportavgassystem och sportluftfilter. Förlåt att jag är frågvis, men jag köpte bilen för ca 3 veckor sen och nu har jag tröttnat lite på orginaleffekten. Cheers! /Tobias
270/430 är utan andra modifikationer
luftfilter o 3 tums avgas ( downpipe + sportcat + resten av avgassystem) ger några hästar till
kör själv med extreme och 3 tums downpipe med sport men vet inte hur mycket jag har
280 kanske , en ren gissning ??
270/430 är utan andra modifikationer
luftfilter o 3 tums avgas ( downpipe + sportcat + resten av avgassystem) ger några hästar till
kör själv med extreme och 3 tums downpipe med sport men vet inte hur mycket jag har
280 kanske , en ren gissning ??
¨
Låter lite sjukt roligt tycker jag! Har du några uppgifter om hur mycket min låda pallar för? Och kan man äver programmera om den vid behov? Mvh /Tobias
Mikael1977
2009-07-13, 13:28
Jag vet inte om kunskapen ang automatlådan finns här inne, men har droppat frågan på ett annat forum och väntar på svar.
maverick
2009-07-13, 16:50
Golf GTI med DSG klara extreme-chipet utan problem. Vet inte om det är samma låda, men är det det så klarar den i alla fall 500Nm enligt tester (som jag saknar länk till).
Golf GTI med DSG klara extreme-chipet utan problem. Vet inte om det är samma låda, men är det det så klarar den i alla fall 500Nm enligt tester (som jag saknar länk till).
Pratade med v-tech nyss och enligt dem så klarar min låda mer än DSG.. Jag tyckte det lät bra iallafall, kan kanske vara idé att sänka nm lite för att vara på den säkra sidan. Sen väntar jag på prisuppgift ang turbo, avgas, filter, större IC, och MAP. Den ska ge en bit över 350 hk, ;) Då kan jag piska RS2:or på löpande band vi rödljusen med min familjepulka.
Ha en trevlig kväll gott folk! /Tobias
Pratade med v-tech nyss och enligt dem så klarar min låda mer än DSG.. Jag tyckte det lät bra iallafall, kan kanske vara idé att sänka nm lite för att vara på den säkra sidan. Sen väntar jag på prisuppgift ang turbo, avgas, filter, större IC, och MAP. Den ska ge en bit över 350 hk, ;) Då kan jag piska RS2:or på löpande band vi rödljusen med min familjepulka.
Ha en trevlig kväll gott folk! /Tobias
Rejsa inte mot den röda RS;n på andra sidan Skurubron bara. 420 hp
Mikael1977
2009-07-13, 22:37
...du glömde det viktigaste.
Piloten är liiite galen!
Vilken sida av skurubron? Mot stan eller mot värmdö? Och jag får se hur vild den blir i registret, vill ju inte att tanten ska märka att jag har varit hos doktorn med bilen. Hmm, hur i katten det ska gå till, kanske tom kan få henne att sponsra bygget? Kan väl säga att de här sakerna är helt nödvändiga om man vill ha en låg bränsleförbrukning och mycket jämnare gång.. Får se om jag får syn på den "röda" så ska jag allt slicka han i arslet på värmdöleden *s*
Den otroligt diskreta vingen visar att det är rätt bil.
Funderade på er som redan har RDS Extreme. Hur länge har ni haft det? Och är det fortfarande känslan "helvete vad den går"? Tycker ni jag ska börja med extreme för att sedan om jag tröttnar skaffa "real horsepower with alot of torque" typ 400+hk och 500+nm?
Ps, vad många som kör traktor (diesel) skoda här inne Ds.
Får se om jag får syn på den "röda" så ska jag allt slicka han i arslet på värmdöleden *s*
Har läst igenom hela Roxnäs byggtråd, och jag tror jag ångrar mig med att jag ska slicka han i arslet på värmdöleden. Fy fan vilket bygge och vilket tålamod/ork han har! All creeds till Lasse aka Roxnäs Racing! Ps, Borde veta vem Lasse är eftersom mina föräldrar bor på Ingarö och jag är uppvuxen där, ön är ju ganska liten! Vore riktigt nice att få se RSR:en Ds.
Oljebrännare is the shit :)
Mikael1977
2009-07-14, 09:04
Funderade på er som redan har RDS Extreme. Hur länge har ni haft det? Och är det fortfarande känslan "helvete vad den går"? Tycker ni jag ska börja med extreme för att sedan om jag tröttnar skaffa "real horsepower with alot of torque" typ 400+hk och 500+nm?
Kör du orginal i dag så hade jag börjat med Extreme och evt byggt vidare när/om du vill ha mer. 70 extra hk känns ganska rejält! :)
Olfen har rätt...Diesel is da SJCHIIT! ;)
gintonic
2009-07-14, 11:35
Oljebrännare is the shit :)
Dieselknack! ;)
/Ginnen
Villapanna med några fler rörliga delar!? :shock:
Kör du orginal i dag så hade jag börjat med Extreme och evt byggt vidare när/om du vill ha mer. 70 extra hk känns ganska rejält! :)
Olfen har rätt...Diesel is da SJCHIIT! ;)
Mm det låter riktigt bra faktiskt! Se vad jag får för pris av V-Tech ang extra allt med IC, Turbo osv. Kostar det runt 35k så är det lugnt, blir det dyrare får det vara så länge ;) Och det där med diesel har jag aldrig förstått mig på. Kanske V12:an som sitter i nya Audi Q7 på 500hk och 1000nm ;) Annars får det vara..
Kom och tänka på en annan sak, har varit ute på Ingarö och snurrat en del på sistone, och vägen från återvall till eknäs får en att vilja gasa lite extra, men när man har pressat bilen ett tag och bromsat hårt så börjar bromsarna gå varma, kanske får satsa lite pengar på bromsar, coilovers osv? Och vilka märken ska man välja? Koni?
secret692
2009-07-14, 14:24
Tja.
Jag kör med Extreme chip, H&R 50 mm sänkningsfjädrar samt yellowstuff bromsbelägg.
Duger fint för både vanlig körning samt bankörning.
Har dock haft extremechip i 9 månader nu och suktar efter mer men har precis köpt en nybyggt hus så får vänta med inköp just nu : )
Tja.
Jag kör med Extreme chip, H&R 50 mm sänkningsfjädrar samt yellowstuff bromsbelägg.
Duger fint för både vanlig körning samt bankörning.
Har dock haft extremechip i 9 månader nu och suktar efter mer men har precis köpt en nybyggt hus så får vänta med inköp just nu : )
Det låter bra det! Undrar om folk tittar lite snett på mig för att jag kör VW och inte skoda? Lite kanske eftersom detta är ett RS forum.
Men vad kostade H&R 50 mm sänkningsfjädrar och yellowstuff?
secret692
2009-07-14, 14:35
Det låter bra det! Undrar om folk tittar lite snett på mig för att jag kör VW och inte skoda? Lite kanske eftersom detta är ett RS forum.
Men vad kostade H&R 50 mm sänkningsfjädrar och yellowstuff?
Det är nog ingen som tittar snett. Är ju likadan motor samt samma koncern hihi.
Fjädrar kostar ca 2500:--3000:- på Forza eller Meca och då tillkommer arbete om du inte gör det själv samt fyrhjulsinställning.
Bromsbeläggen hade jag för mig att jag gav ca 2500:- ungefär hos Meca i Haninge.
När jag tog racinglicens körde jag med denna set up utan problem ca 4-5 15 minuters pass på Sviestad.
Det är nog ingen som tittar snett. Är ju likadan motor samt samma koncern hihi.
Fjädrar kostar ca 2500:--3000:- på Forza eller Meca och då tillkommer arbete om du inte gör det själv samt fyrhjulsinställning.
Bromsbeläggen hade jag för mig att jag gav ca 2500:- ungefär hos Meca i Haninge.
När jag tog racinglicens körde jag med denna set up utan problem ca 4-5 15 minuters pass på Sviestad.
Fan vad det låter bra! Ja visst är det samma koncern och motor. Och det är ju inte så dåligt!
Mitt största problem är att få min tjej att gå med på / inte märka något.
Tänkte slänga in bilen på service fast den bara har gått ca 1000 mil sen förra, innan man ska trimma den. Ska prata med vw i veckan och boka tid! Vill ju ha den riktigt tipptopp innan doktorn ska operera i den.
Mikael1977
2009-07-14, 15:07
Det låter bra det! Undrar om folk tittar lite snett på mig för att jag kör VW och inte skoda?
Här inne tittar ingen snett :)
Finns en del Golfar och Audi`s registrerade på forumet med...till och med en SAAB samt en Corvette C6.
Det passar fint med lite nytt blod så att vi inte snöar in oss totalt och börjar med inavel :D
Här inne tittar ingen snett :)
Finns en del Golfar och Audi`s registrerade på forumet med...till och med en SAAB samt en Corvette C6.
Det passar fint med lite nytt blod så att vi inte snöar in oss totalt och börjar med inavel :D
Ja inavel är aldrig kul! Klart det är bra med lite nya erfarenheter. Verkar finnas en hel del kunskap här inne som är av värde. Tänkte på extreme trimmet, hur känns bilen efteråt? Vad blir bensinförbrukningen om man kör lugnt och lagligt? Förstår ju att den slukar en del vid hård körning, men jag vill ju ändå ha lite ekonomi i den när man tar det lugnt och kör till jobbet tex. (Om man nu kan köra lugnt efteråt) /Tobias
maverick
2009-07-14, 15:30
Inte vårt problem att du vill betala överpris för en Octavia med VW-emblem. ;)
Octavia är ju närmre Passat än Golf i storlek, därav jämförelsen.
Inte vårt problem att du vill betala överpris för en Octavia med VW-emblem. ;)
Octavia är ju närmre Passat än Golf i storlek, därav jämförelsen.
Hehe! Faktiskt så vart jag fäst vid Passaten av någon anledning, svårt att sätta ord på, var inne på V70 och Mazda 6 MPS innan, men Mazdan var lite dyr i både inköp, försäkring och bensin. Och volvon var bara tråkig. Sen såg jag passaten, ljus alcantara inredning, fin historik, välunderhållen och motorn såklart. föll pladask och så vart det en provsväng. Ringde tanten och frågade om hon gillade bilen, den är jättefin fick jag tills svars. Sen bad jag henne provköra (hon hade inte åkt i den) Nä, jag litar på dig sa hon, ville inte ens provköra våran nya bil innan köp. Så typiskt tanter ^^ jaja, tänkte jag och sa till försäljaren att den tar jag men att jag hade lite krav på vinterdäck, lastrumsmatta och takräcke plus att jag ville se en sänkning av priset med 10 000:-. Så jag fick som jag ville och vart helnöjd. Så nu ska det trimmas!
maverick
2009-07-14, 16:32
Bra affär låter det som.
Ja inavel är aldrig kul! Klart det är bra med lite nya erfarenheter. Verkar finnas en hel del kunskap här inne som är av värde. Tänkte på extreme trimmet, hur känns bilen efteråt? Vad blir bensinförbrukningen om man kör lugnt och lagligt? Förstår ju att den slukar en del vid hård körning, men jag vill ju ändå ha lite ekonomi i den när man tar det lugnt och kör till jobbet tex. (Om man nu kan köra lugnt efteråt) /Tobias
Kan inte svara för benisnförbrukning ännu (det är fortfarande på tok för roligt för att kunna vara lätt på högerfoten). Känslan i bilen är fantastisk, kraften man har till förfogande är enorm!
Jag körde från hemmet (Trångsund) till jobbet (Kungsholmen) och tillbaka sent igår kväll via Essingeleden, ca 35-40 km. Körde lugnare än vanligt men låg ca 15-20 km/h över skyltfart och mätaren stannade på 0,70 l/mil enligt färddatorn. Senaste tankade förbrukningen var ca 0,83 l/mil och den var allt annat än lugn. Har fått den att dra över litern men då körde jag 54 mil på 4 timmar... :)
Bilen går riktigt bra med Extreme-programvaran, har piskat en V70 R, en trimmad V70N T5 ett par trimmade S60 2,5T och dragit jämt 100-200 km/h med en S6 V8 340 hk.
Edit: Så här går den med Steg 1 http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=875 (en film på samt Racelogic-uppmätning av Extreme ska försöka hinnas med under sommaren).
Jag körde från hemmet (Trångsund) till jobbet (Kungsholmen) och tillbaka sent igår kväll via Essingeleden, ca 35-40 km. Körde lugnare än vanligt men låg ca 15-20 km/h över skyltfart och mätaren stannade på 0,70 l/mil enligt färddatorn. Senaste tankade förbrukningen var ca 0,83 l/mil och den var allt annat än lugn. Har fått den att dra över litern men då körde jag 54 mil på 4 timmar... :)
Bilen går riktigt bra med Extreme-programvaran, har piskat en V70 R, en trimmad V70N T5 ett par trimmade S60 2,5T och dragit jämt 100-200 km/h med en S6 V8 340 hk.
Edit: Så här går den med Steg 1 http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=875 (en film på samt Racelogic-uppmätning av Extreme ska försöka hinnas med under sommaren).
Det ser lovande ut, men den går väl lite bättre med extreme. Fan vad kul, och fan, varför hamnar man alltid i trimträsket, mycket vill ha mer. Men det är ju fasansfullt kul! Ska slänga iväg en beställning på extreme trimmet, får väl se om jag blir nöjd med bara det. Men som det låter här inne måste man nog bli nöjd. Annars är man nog inte riktigt frisk. /Tobias
secret692
2009-07-14, 18:41
Det är Jonis här på forumet som har V-tech trimning. Du kanske till och med kan åka till Trosa där de håller till kan du ju bänka bilen med.
Äntligen! Nu har jag skickat iväg beställning på v-tech extreme. Får börja med det se om man har så mycket mera törst efter mer effekt senare. Fan vad taggad man blev. /Tobias
Äntligen! Nu har jag skickat iväg beställning på v-tech extreme. Får börja med det se om man har så mycket mera törst efter mer effekt senare. Fan vad taggad man blev. /Tobias
Nu så har man fått RTS:en, fick in programvaran i bilen igår. Tycker inte att den går som fan, sticker ganska bra på 3:an, men annars hade jag förväntat mig mera.. Någon som vet om man måste åka på 98 oktan med extreme? Jag har iallafall 95 oktan kvar i tanken, så nästa gång man tankar så får man kanske slå i 98 och göra det i fortsättningen. /Tobias
Rs_Marcus
2009-07-26, 17:20
Nu så har man fått RTS:en, fick in programvaran i bilen igår. Tycker inte att den går som fan, sticker ganska bra på 3:an, men annars hade jag förväntat mig mera.. Någon som vet om man måste åka på 98 oktan med extreme? Jag har iallafall 95 oktan kvar i tanken, så nästa gång man tankar så får man kanske slå i 98 och göra det i fortsättningen. /Tobias
Programet ska väl sätta sig först. sen så SKA du ju åka på minst 98 oktan.
Mycket av det som upplevs som "rolig" acceleration är vridet.
Du bad om en fil med reducerat vrid, det kan göra att den upplevs lite tråkigare än vanligt.
Om du vill kan vi göra en lite vassare ver till dig.
Mycket av det som upplevs som "rolig" acceleration är vridet.
Du bad om en fil med reducerat vrid, det kan göra att den upplevs lite tråkigare än vanligt.
Om du vill kan vi göra en lite vassare ver till dig.
Skulle vara kanon! Tack på förhand! /Tobias
Skulle vara kanon! Tack på förhand! /Tobias
Någon som har erfarenheter av Octane Booster från Tri Pak ? Om man kör på 98 oktan plus att man slår i lite octane booster så borde man närma sig 100-110 oktan? Och att bilen går renare och bättre av det?
Någon som har erfarenheter av Octane Booster från Tri Pak ? Om man kör på 98 oktan plus att man slår i lite octane booster så borde man närma sig 100-110 oktan? Och att bilen går renare och bättre av det?
Jag har testat den Oktan boostern, den ska räcka till några tankar eller hur?
Dock tyckte jag mig inte känna sån väldans skillnad om nån med just den?...
kanske feldoserade?
men upp till 110 oktan tror jag inte det går att få med den, inte heller med nån av dem andra som finns.. men vad vet jag... :)
Har även testat den från NXS samt NOS också där kändes som dem båda gav lite mer ...
V-power+ NXS oktanboostern då tyckte jag mig känna skillnad kanske tom lite skillnad i avgasljud hehe :? men kanske inbillning... :razz:
Mvh// Michel
maverick
2009-07-29, 00:59
Booster måste vara det i särklass dyraste sättet att få mer effekt.
Booster måste vara det i särklass dyraste sättet att få mer effekt.
Det kan nog stämma maverick ;) Men vad gör man inte för att få lite mera effekt. Kanske inte köra det hela tiden utan bara ibland, som tex att man äter lite finare på helgen. *s*
maverick
2009-07-29, 23:43
Då hade jag hellre lagt pengarna på någon hårdvara som ger de där två hästarna extra.
En liten parentes. Polaren har en Mustang Mach 1 -71 429 Cobra Jet som han endast tankar med V-Power samt skvätter i oktanbosster i vid vaje tank. Vi räknade ut en gång att vid aktiv körning kostar den runt 50-60 kr/mil att köra, i bara bränslekostnaderi...
Nej, jag tycker du främst ska köra på en 3" DP, eller varför inte ett schysst 3" helsystem, om du vill ha mer mos i maskin. Sen byta fjädrar (och dämpare?) samrt belägg...
En liten parentes. Polaren har en Mustang Mach 1 -71 429 Cobra Jet som han endast tankar med V-Power samt skvätter i oktanbosster i vid vaje tank. Vi räknade ut en gång att vid aktiv körning kostar den runt 50-60 kr/mil att köra, i bara bränslekostnaderi...
Jag stoppade i en vässad 460" i min -73 Mach1.
Den var aaaaaaaningen dyrare i soppa än min nuvarande kärra...
Nej, jag tycker du främst ska köra på en 3" DP, eller varför inte ett schysst 3" helsystem, om du vill ha mer mos i maskin. Sen byta fjädrar (och dämpare?) samrt belägg...
Det blir nog både fjädring, dämpare och greenstuff belägg. Och har funderat på ett hel 3" system från turbo och bak. Synd att det bara ska behöva låta så mycket bara. Får se vad det blir för annat godis, vill ju egentligen ha S3 intercooler och hybridturbo. Får se vad allt slutar. Känner mig lite nere i trimträsket. /Tobias
maverick
2009-07-30, 18:45
Tycker du att 3" väsnas för mycket, så gå på 2,5" efter katalysatorn.
Verkar som dumpen inte riktigt orkar hålla tryck, vissa gånger går bilen som fn, medans andra gånger, speciellt när man ska rejsa med någon, så känns det som om det är något problem med den. Hmm, hörde något om en nyare uppdaterad dump från VAG, men passar den min bil också? Och hur svårt är det att få dit den.. Mvh /Bizzo
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.