Visa fullständig version : Originalhögtalare i rs-02?
Rs_Marcus
2008-02-19, 23:16
Någon som vet vad det sitter för högtalare i en rs-02?
Vad är det för watt? rms?
Verkar då inte vara så mycket kräm i dom.
/Marcus
haha nej de e de värkligen inte nån bloupunkt skit som sitter i, vet varken watt eller rms men inte mkt vi snackar om, slängde mina dryg 1 vecka efter jag skaffa bilen och jag rek dig o göra desamma ;)
puttekula
2008-02-19, 23:34
Det satt ett "utökat" paket i min. Kan bara vara nöjd med det ljudet.
Rs_Marcus
2008-02-20, 00:10
Ok, sitter då definitivt inge utökat paket i min :P Har nyss köpt den och kommer uppgradering snart :)
storalillen
2008-02-20, 00:14
för min del duger lilla ljudpaketet helt orginal! Ljudet från 3" systemet sjunger så vackert, så varför överrösta? hehe
maverick
2008-02-20, 08:15
Men lillen, du kör ju RS2, så det är skillnad.
Jag har org.högtalare, men det är det ingen som tror när man lyssnar på dom.
baslådan avlastar en hel del. Och gör mycket för ljudet i helhet
Jag har orginal i min -02a. Tyvärr har en av bakre högtalarna börjat "skorra" riktigt irriterande.. men så ska man ta sig tid att byta ut den..
Har nån slags baslåda i reservdäcket som sitter ganska fyndigt, men tycker inte ljudet är så övertygande bra annars..
Rs_Marcus
2008-02-22, 12:26
Jag har orginal i min -02a. Tyvärr har en av bakre högtalarna börjat "skorra" riktigt irriterande.. men så ska man ta sig tid att byta ut den..
Har nån slags baslåda i reservdäcket som sitter ganska fyndigt, men tycker inte ljudet är så övertygande bra annars..
Men då är det kanske ett störrepaket? Om baslådan är original?
Mitt system är då så klent!
Någon som har bra tips på högtalare? Har en 4*50 watt mosfet mp3 i bilen, vet inte om jag ids börja dra in något steg, får bli senare i så fall...
Någon som har bra tips på högtalare? Har en 4*50 watt mosfet mp3 i bilen, vet inte om jag ids börja dra in något steg, får bli senare i så fall...
Ja du kan ha rätt, vet inte vad som är orginal och icke i den. Men måste säga att när man lyssnar på musik som Eurodisco o liknande så är ljudet faktiskt bra. Tyvärr lyssnar jag istortsett enbart på hårdrock och då tycker jag inte riktigt att systemet levererar lika bra längre.. :|
Men om du har en 4*50watt med mp3 osv.. då har du alltså satt in annan spelare i din bil?.. Hur krångligt var de? jag har en fin pioneer stereo som jag skulle vilja ha in men inte ens tittat på det för bilens "inbyggda" ser ut att va just.. inbyggd.. ;) hur mycke jobb är de o byta stereon?
maverick
2008-02-22, 17:56
Om du inte har navigator så är det bara att kasta ut den gamla och sätta in vilken annan som hellst. Originalstereo i Octavia 1 har DIN-format, så allt som behövs är en skarvkoppling från VAG till ISO. Finns hos de flesta radiohandlare, Micro, Mekonomen osv.
Rs_Marcus
2008-02-22, 21:28
Ja du kan ha rätt, vet inte vad som är orginal och icke i den. Men måste säga att när man lyssnar på musik som Eurodisco o liknande så är ljudet faktiskt bra. Tyvärr lyssnar jag istortsett enbart på hårdrock och då tycker jag inte riktigt att systemet levererar lika bra längre.. :|
Men om du har en 4*50watt med mp3 osv.. då har du alltså satt in annan spelare i din bil?.. Hur krångligt var de? jag har en fin pioneer stereo som jag skulle vilja ha in men inte ens tittat på det för bilens "inbyggda" ser ut att va just.. inbyggd.. ;) hur mycke jobb är de o byta stereon?
Var bara tvungen att skifta två poler i isokablaget och sen stoppa i den! Maverick beskriver det bra!
På gammelbilen jag hade drog jag in både stereo slutsteg och alla högtalare inklusive bas från scratch. Är inte speciellt svårt.
Rs_Marcus
2008-02-22, 21:49
Vad tror ni om de här högtalarna?
GAS ALPHA525X:
Koaxialhögtalare: Tvåvägs 5,25 tum. Förstärkt polypropylenmembran. Butylgummiupphängning. 25mm talspole i aluminium. 25mm polymer diskant. Känslighet 91dB. Frekvensomfång 60-23000Hz. Effekttålighet 100W max, 50W RMS. 8oz-magnet. Monteringsdjup 45mm. Monteringshål 120mm. Levereras komplett med galler.
Kanske inga värsting grejer men för 450 kr är dom nog vara rätt ok.
Vad tror ni om de här högtalarna?
GAS ALPHA525X:
Koaxialhögtalare: Tvåvägs 5,25 tum. Förstärkt polypropylenmembran. Butylgummiupphängning. 25mm talspole i aluminium. 25mm polymer diskant. Känslighet 91dB. Frekvensomfång 60-23000Hz. Effekttålighet 100W max, 50W RMS. 8oz-magnet. Monteringsdjup 45mm. Monteringshål 120mm. Levereras komplett med galler.
Kanske inga värsting grejer men för 450 kr är dom nog vara rätt ok.
Jag har 6,5" versionen av samma högtalare, i min -01:a.
Som sagt inga värstingar, men mycket prisvärda!
Rs_Marcus
2008-02-22, 23:43
Har du dom fram eller? Var du tvungen att modifiera nått i dörren i så fall?
Om det är Octavia RS1 vi pratar om så sitter det 6.5or fram
Mina fram högtalare börjar skorra med
Funderar på att sätta in DLS Reference kit i dörrarna men vet inte om de kommer passa med tanke på monterings djup
Någon som vet exakt?
Detta kitet tänkte jag
http://www.blocket.se/vi/13086058.htm?ca=20_s
Sen fanns det ett annat med
http://www.blocket.se/vi/13320100.htm?ca=20_s
Men jag har hört bra saker om DLS refeerens serien..
Om du inte har navigator så är det bara att kasta ut den gamla och sätta in vilken annan som hellst. Originalstereo i Octavia 1 har DIN-format, så allt som behövs är en skarvkoppling från VAG till ISO. Finns hos de flesta radiohandlare, Micro, Mekonomen osv.
Om det är så enkelt ska jag nog fan ge mig in på det. Men har jag fel eller är inte orginalstereon av lite annat format (storleksmässigt) ? Måste jag då bygga nån slags egen front för att få den o sitta kvar?
Funderar på att sätta in DLS Reference kit i dörrarna men vet inte om de kommer passa med tanke på monterings djup
Någon som vet exakt?
Detta kitet tänkte jag
Men jag har hört bra saker om DLS refeerens serien..
Monteringsdjupet kan du lösa genom att klippa bort lite av den plåt som sitter ivägen bakom
Om det är så enkelt ska jag nog fan ge mig in på det. Men har jag fel eller är inte orginalstereon av lite annat format (storleksmässigt) ? Måste jag då bygga nån slags egen front för att få den o sitta kvar?
orginalstereon har inte ett annat format, däremot upplevde jag det tajt bakom när vi koppla in lågnivå m.m
Fick knappt in min Pioneerstereo i rätt läge. Fast vilja, våld & vaselin löser allt ;)
maverick
2008-02-24, 14:29
Någon som vet exakt?
Detta kitet tänkte jag
Inbyggnadsdjup 76 mm ( 3")
Jag tror inte att de går fria från rutan.
Inbyggnadsdjup 63 mm (2,48")
Kanske att de går fria.
Annars kan du satsa på RS6-systemet itsället. Det passar precis. Behöver bara böja en plåtbit i dörren lite.
Fick som de flesta modifiera "plåthörnet" för att få plats.
Diskanterna har jag monterat GENOM orginalpanelen, för att kunna rikta dem.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.