handdator

Visa fullständig version : Vilka verktyg behövs för byte till coilovers på Octavia RS1?

scootie
2009-07-20, 17:13
Innehar ingen haynes manual så jag vänder mig till Er med en del kunskap i ryggen.

Vilka verktyg behövs för byte till coilovers på RS1? Har köpt på mig en uppsättning coilovers och överväger om jag samt polaren skall byta detta eller ifall jag måste lämna iväg bilen på verkstad.

Är det några speciella verktyg som krävs eller något som man bör tänka på när man skall byta från original till coilovers på en Octavia RS1?

Tack på förhand, Tomas

Moffegrev
2009-07-20, 19:45
har du en vanlig hylsnyckelsats så klarar du dej utmärkt...tror inte det är någon skillnad med att byta stötdämpare och fjädrar som att byta till collisar...spännande att du har köpt det..

vad vart det för märke på Collisarna då.??

förresten så kan det vara svårt att få lös stötdämaren från navet...men jag lossade på krängningshämarstaget o slog på stötdämparen inifrån hjulhuset så att den lossnade lite i koppen så att säga..

Lycka till

glöm ej hjulinställning efter ett par mil när allt satt sig igen..;)

Mvh Moffe

Sinni
2009-07-20, 20:02
http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=1565&highlight=guide

så här gör du på en RS II
det är ju inte en fruktansvärd skilnad , principerna är likadana för det var det på min gamla ford med

scootie
2009-08-04, 09:30
har du en vanlig hylsnyckelsats så klarar du dej utmärkt...tror inte det är någon skillnad med att byta stötdämpare och fjädrar som att byta till collisar...spännande att du har köpt det..

vad vart det för märke på Collisarna då.??

förresten så kan det vara svårt att få lös stötdämaren från navet...men jag lossade på krängningshämarstaget o slog på stötdämparen inifrån hjulhuset så att den lossnade lite i koppen så att säga..

Lycka till

glöm ej hjulinställning efter ett par mil när allt satt sig igen..;)

Mvh Moffe

Märket som inhandlades var SuperSport, lite lågbudget men ändå bättre än det billigaste som går att få tag på.

Nu sitter dom på efter att ha legat i kartongen sedan februari och väntat på montering. Har avverkat dryga 30 mil och gillar dom, såhär skulle bilen varit original. Mycket styvare och framför allt utan att påverka komforten. Har kört med coilovers tidigare, och upplever inte samma sak med dessa, att det var hårdare och stötigare mecd coilovers som de flesta på diverse forum säger.

Kollegan som monterade dessa kör själv med Jamex coils på sin passat och han menade på att dämparna på supersport var precis så som han själv vill ha det, blir nog ett byte för honom med.

Kör på original 17" Spiderfälgarna och 225/40-17" med dämparna i botten på frambenen, (det finns inga mer gängor för att gå lägre) och kanske 1-2cm kvar på bakbenen men där står den rätt fint faktiskt. Skall bara skaffa spacers så man får lite snyggare utfyllnad i hjulhusen.

maverick
2009-08-04, 09:52
Vad fick du betala för dem?

scootie
2009-08-04, 10:01
Runt 270 euro inklusive frakt blev det, var begagnat men aldrig använt kit :)

Saknas bara ny kränghämmare i bak sen är jag rätt nöjd med väghållningen.

maverick
2009-08-04, 18:06
Köp ett kit med krängningshämmare när du ändå är igång.
Finns några alternativ här (lösa fram & bak): http://www.awesome-gti.co.uk/

scootie
2009-08-04, 20:42
Köp ett kit med krängningshämmare när du ändå är igång.
Finns några alternativ här (lösa fram & bak): http://www.awesome-gti.co.uk/

Yupp, läst att Golf mk4 r32's rear ARB (RARB) går att använda på skodan så blir den bra mycket trevligare och inte så orolig i bakändan..

scootie
2009-08-06, 00:19
slutresultatet blev såhär, nerskruvad till gängorna tog slut i fram och 1-2cm kvar i bak som sagt.

http://img219.imageshack.us/img219/589/img416940r.jpg

Mikael1977
2009-08-06, 07:40
Perkele va snyggt med röd bil och svarta fälgar!!!
110% sänk gör ju inte bilen fulare ;)

scootie
2009-08-06, 09:10
Jo den ser rätt bra ut nu, inte fy skam att åka runt med original skoda :)

maverick
2009-08-06, 09:46
slutresultatet blev såhär, nerskruvad till gängorna tog slut i fram och 1-2cm kvar i bak som sagt.

http://img219.imageshack.us/img219/589/img416940r.jpg

Ser riktigt bra ut. Hur mycket luft har du under fronten nu?

scootie
2009-08-06, 10:57
Ser riktigt bra ut. Hur mycket luft har du under fronten nu?

Ruggit bra fråga, ska nog ta och mäta. Någon speciell punkt som skall mätas ut?

Det har förresten bara skrapat på ett enda ställe, finns ett mongo farthinder här i Hallunda (hoodsen) som är bedrövligt, tog bara i lite lätt. Annars går den felfritt överallt :)

Borde nästa dra upp en projekttråd eller nått :P

Mikael1977
2009-08-06, 11:27
Ja, upp med en tråd på bilen....och en cupraläpp, bara för att göra det lite mer spännade med alla farthinder :D

maverick
2009-08-06, 17:34
Ruggit bra fråga, ska nog ta och mäta. Någon speciell punkt som skall mätas ut?

Det har förresten bara skrapat på ett enda ställe, finns ett mongo farthinder här i Hallunda (hoodsen) som är bedrövligt, tog bara i lite lätt. Annars går den felfritt överallt :)

Borde nästa dra upp en projekttråd eller nått :P

Ta lägsta punkten i framkant på spoilern bara.

spades
2011-01-09, 22:49
Vart köpte du dina coilovers?

OctavRS
2011-09-04, 01:01
Var det du som snackade med mig vid Gula Villan? ja har den gula ... du skriver att du sänkt dem i botten... drar jag ner min i botten kan ja inte köra med bilen för spoilern ligger emot marken då =)