Visa fullständig version : Precis köpt RS1:a -03, Frågor!
killenigrillen
2009-07-22, 09:52
Tjabba!
Precis köpt en riktigt fin RS1 kombi -03 med 11000 mil på mätaren..
Orginal så satt det öppen dump, ställbara koni, hemmabyggt avgas, öppetfilter och 18":are..
Har lite frågor...
Jag vill inte ha öppen dump... Den dumpar som faan och alla tjejer under 14 får kåtslag när man är ute och kör och det är inte riktigt meningen.. Det är ju dessutom inte så hälsosamt för motorn!
Var kan man få tag i orginaldumpen? Nån som vet pris? Nån som har till salu?
Det är väl en kkk turbo i bilen? Har den integrerad dump eller är det td04:orna som har? I så fall har dom ju ryckt dit en dumpplatta dessutom! Var så länge sen jag grejade så jag minns inte riktigt...
Förra ägaren har oxå klåpat ihop 3":s rör på slutklämmen på avgassystemet och smaskat dit 2 jätte feta DTM pipor där bak... Det verkar bli nån resonans vid 120km/h och bilen låter irriterande mycket vid motorvägskörning.
Tänkte köpa nytt sportavgas.. Nån som vet något som är snyggt, bra och gärna lite tystare? Ska ju givetvis låta sportigt men nån jävla måtta får det ju vara.. =)
Verkar vara ett schysst forum det här... Kommer säkert med fler frågor!
/Jompa
Mikael1977
2009-07-22, 10:06
Hej och välkommen.
Först och främst, ett inlägg med ny bil utan bilder!!!? ;)
Ang dumpen. Om det inte är gjort några större operationer för att få dit den öppna dumpen så kan det rekomenderas en återcirkulerande dump från tex Dahlbäck eller någon liknande.
Det du oxå kan göra är att kasta bort det öppna filtret och få dit orginal igen...det gör MYCKET med "dumpljudet".
Gå för en 3" Simons slutdämpare, fint muller men absolut inte för mycket.
possente
2009-07-22, 11:09
Tjabba!
Orginal så satt det öppen dump, ställbara koni, hemmabyggt avgas, öppetfilter och 18":are..
Har lite frågor...
Jag vill inte ha öppen dump... Den dumpar som faan och alla tjejer under 14 får kåtslag när man är ute och kör och det är inte riktigt meningen.. Det är ju dessutom inte så hälsosamt för motorn!
Det är väl en kkk turbo i bilen? Har den integrerad dump eller är det td04:orna som har? I så fall har dom ju ryckt dit en dumpplatta dessutom! Var så länge sen jag grejade så jag minns inte riktigt...
Förra ägaren har oxå klåpat ihop 3":s rör på slutklämmen på avgassystemet och smaskat dit 2 jätte feta DTM pipor där bak... Det verkar bli nån resonans vid 120km/h och bilen låter irriterande mycket vid motorvägskörning.
Tänkte köpa nytt sportavgas.. Nån som vet något som är snyggt, bra och gärna lite tystare? Ska ju givetvis låta sportigt men nån jävla måtta får det ju vara.. =)
/Jompa
hej och välkommen!
Ja vi vill juh se bilder:)
bsr,mekonomen och några andra säljer simons 2,5" efter katten och det ska låta lagom.
som Mikael sa så kan du juh sätta dit orginalluftburken och köra en återcirkulerande dump från tex gfb hybrid. Jag har det och tycker den dumpar lagom, Så tex om man inte varvar över 3000 varv så dumpar den inte samt om man kör högre varv och inte bara tvär släpper gasen så dumpar den lite lagom. men annars så är det väl att köpa en orginal dump på vag.
Ang turbon så har den inte inbyggd dump utan sen sitter separat.
hoppas det hjälpte lite iaf..
killenigrillen
2009-07-22, 11:17
Hej och välkommen.
Först och främst, ett inlägg med ny bil utan bilder!!!? ;)
Ang dumpen. Om det inte är gjort några större operationer för att få dit den öppna dumpen så kan det rekomenderas en återcirkulerande dump från tex Dahlbäck eller någon liknande.
Det du oxå kan göra är att kasta bort det öppna filtret och få dit orginal igen...det gör MYCKET med "dumpljudet".
Gå för en 3" Simons slutdämpare, fint muller men absolut inte för mycket.
Tackar för svar...! Bilder kommer.. Sitter på jobbet nu så har lite svårt att fota skönheten.. Den är väl inte ens hel när jag kommer hem för sambon skulle använda den idag.. hahaha
Jag behåller nog det öppna luftfiltret men får köpa en återcirkulerande helt enkelt.. Ska kolla Dahlbäck! Tanken är att det gärna får låta lite ,men det låter så in i helvete nu och det behövs inte.. =)
Tänkte bygga en downpipe med räserkat framöver.. har lite grejer ligger, men ett simons är alltså bra? Tycker dom ser lite "smäckiga" ut... =)
possente
2009-07-22, 11:26
Tackar för svar...! Bilder kommer.. Sitter på jobbet nu så har lite svårt att fota skönheten.. Den är väl inte ens hel när jag kommer hem för sambon skulle använda den idag.. hahaha
Jag behåller nog det öppna luftfiltret men får köpa en återcirkulerande helt enkelt.. Ska kolla Dahlbäck! Tanken är att det gärna får låta lite ,men det låter så in i helvete nu och det behövs inte.. =)
Tänkte bygga en downpipe med räserkat framöver.. har lite grejer ligger, men ett simons är alltså bra? Tycker dom ser lite "smäckiga" ut... =)
här är dumpen jag använder: http://www.streetside.se/index.php?main_page=product_info&cPath=1_8&products_id=40
jag tänkte också bygga 3" downpipe innom kort:) så här ser simons ut. (hoppas inte mav sparkar på mig för jag använder bilden på hans bil:))
Mikael1977
2009-07-22, 11:39
Du får oxå Simons med dubbla utblås om det tiltalar lite mer.
killenigrillen
2009-07-22, 11:39
här är dumpen jag använder: http://www.streetside.se/index.php?main_page=product_info&cPath=1_8&products_id=40
jag tänkte också bygga 3" downpipe innom kort:) så här ser simons ut. (hoppas inte mav sparkar på mig för jag använder bilden på hans bil:))
Sådärja! Det där är snyggt... Lagom cleant... Ska fotografera elendet som sitter på nu ikväll när jag skruvar bort motorkåpan och tar en titt på dumpinstallationen.. Slängde bara en snabbflukt på den när jag köpte den... Jag reagerade på en sak dock.. Jag såg ingen vacuumslang till dumpen.. Måste ha sett fel!? eller? Dumpen var monterad i avskärmningen till luftfiltret slangen kanske bara inte syntes..
killenigrillen
2009-07-22, 11:40
Du får oxå Simons med dubbla utblås om det tiltalar lite mer.
Gillar det ovala lite bättre faktiskt... passar till bilen på nåt homoerotiskt sätt.. =)
possente
2009-07-22, 12:08
Gillar det ovala lite bättre faktiskt... passar till bilen på nåt homoerotiskt sätt.. =)
det ända tråkiga är att själva ljuddämparen sitter ganska lågt så ifall bilen är sänkt så är där inte många cm kvar till marken
maverick
2009-07-22, 12:12
Inne och plankar mina bilder nu, Marcus? ;)
Gammal är den dessutom.
Lite "gör" och "gör inte" på RS1 motorn:
1) Dumpen ska vara fullt återcirkulernade. Forge och Dahlbäck ventiler som tål bra mycket mer än original. Vill du tvunget ha en original kan du få köpa min för en hundring ex frakt. GFB Hybrid är INTE fullt återcirkulernade. Det är en (surprise) hybriddump som dumpar en del atmosfäriskt, så fjortisarna i alla fall blir lite våta. ;)
Dumpen hittar du strax efter luftmassemätaren i flödets riktning.
2) Öppet filter kan du kasta i någon grop i vägen. Finns ingen mening med det, eftersom original luftbox med pappersfilter klarar över 300hk.
3) Turbon är en KKK03s. Varken dump eller wastegateklocka är integrerad. Dock är WG ett helvete att byta, men det är en annan historia.
4) Om du byter ut avgassystemet efter katalysator mot till exempel Simons/BSR 2,5" så är du tillbaka på nästan original ljud. Det ändrar mest karraktären på ljudet, inte volymen. Lägger du sen till 3" downpipe med sportkat, så låter det mycket bättre. :mrgreen:
gintonic
2009-07-22, 12:37
Tjabba!
Har lite frågor...
/Jompa
Välkommen, kul med fler herrgårdsvagnar ;)
/Ginnen
killenigrillen
2009-07-22, 13:41
Så här såg den ut hos handlarn... lite dålig vinkel men det syns ju iallafall vad det är.. =)
killenigrillen
2009-07-22, 13:42
Välkommen, kul med fler herrgårdsvagnar ;)
/Ginnen
Kombi is the shit! iallafall när man har hund! haha
possente
2009-07-22, 13:52
Så här såg den ut hos handlarn... lite dålig vinkel men det syns ju iallafall vad det är.. =)
ser bra ut:) vad fick du ge för den om man får fråga?
killenigrillen
2009-07-22, 14:19
ser bra ut:) vad fick du ge för den om man får fråga?
Det vill du inte veta... =)
Nää.. Efter en del prutande 65 loppor.. Är väl överkomligt?
Pettersson
2009-07-22, 14:25
Jag köpte mig en
http://www.streetside.se/index.php?main_page=product_info&cPath=1_8&products_id=7
Tycker den funkar riktigt bra! Funderar även på att köpa Ferritas sportavgas... För en kompis till mig hade simons på en bil, och det började rosta enligt honom...
possente
2009-07-22, 15:20
Det vill du inte veta... =)
Nää.. Efter en del prutande 65 loppor.. Är väl överkomligt?
tyckte det var riktigt billigt faktiskt
Mikael1977
2009-07-22, 15:39
För en kompis till mig hade simons på en bil, och det började rosta enligt honom...
Om jag inte minns helt fel så har Simons både rostfria och rostiga system :)
Edit: Snygg bil föresten! Sänkning är det som ska till för att piffa upp den rejält!
killenigrillen
2009-07-22, 15:43
tyckte det var riktigt billigt faktiskt
Jag tyckte oxå det var en bra peng för den bilen... Måste lägga 2 papp på att fixa trösklarna, för det finns lite "hisskador" på dom sen tigare ägaren!
Nu har jag iallafall plckat bort motorkåpa och konstaterade att det var en återcirkulerande dump som satt där!!? Det var vevhusventilationen som var uppdragen i avskärmningen av luftfiltret! Den dumpar så inihelvete! Förstår inte att folk snackar om att dom vill ha öppna dumpar på sina RS:ar, det behövs ju inte alls! Och min är inte ens chippad.. Den laddar ju bara orginal!
possente
2009-07-22, 16:32
Jag tyckte oxå det var en bra peng för den bilen... Måste lägga 2 papp på att fixa trösklarna, för det finns lite "hisskador" på dom sen tigare ägaren!
Nu har jag iallafall plckat bort motorkåpa och konstaterade att det var en återcirkulerande dump som satt där!!? Det var vevhusventilationen som var uppdragen i avskärmningen av luftfiltret! Den dumpar så inihelvete! Förstår inte att folk snackar om att dom vill ha öppna dumpar på sina RS:ar, det behövs ju inte alls! Och min är inte ens chippad.. Den laddar ju bara orginal!
luftfiltret gör mycket hur mycket den låter när den dumpar. Kan se om jag kan spela in hur min låter någon dag.
Pettersson
2009-07-22, 21:38
btw.. snygg bil :)
secret692
2009-07-22, 22:07
Får hålla utkik efter dig då vi flyttar till Norrköping om 1,5 vecka.
Som sagt välkommen och snygg bil.
Annars gör du som jag och har 2 hihi
killenigrillen
2009-07-23, 08:48
Får hålla utkik efter dig då vi flyttar till Norrköping om 1,5 vecka.
Som sagt välkommen och snygg bil.
Annars gör du som jag och har 2 hihi
Kul med lite norrköpingsfolk! Var flyttar du ifrån då? RS-halten ökar med 2 bilar i Norpan snart asså..?
Är det några träffar nu för tiden i Norrköping? Förr var det ju mycke på MAXI m.m..?
secret692
2009-07-23, 13:32
Kul med lite norrköpingsfolk! Var flyttar du ifrån då? RS-halten ökar med 2 bilar i Norpan snart asså..?
Är det några träffar nu för tiden i Norrköping? Förr var det ju mycke på MAXI m.m..?
Har bott i Stockholm och Västerhaninge sista 10 åren. Kommer från Norrköping ursprungligen. Gammal Vita Hästen spelare hihi.
På zatzys hemsida finns det en Östergötland avdelning under evenemang och det brukar fortfarande vara lite träffar.
killenigrillen
2009-07-23, 13:48
Har bott i Stockholm och Västerhaninge sista 10 åren. Kommer från Norrköping ursprungligen. Gammal Vita Hästen spelare hihi.
På zatzys hemsida finns det en Östergötland avdelning under evenemang och det brukar fortfarande vara lite träffar.
ahhaa.. Hockeylirare! Jag kom inte längre än finspångs egna Faik.. =)
Ska kolla Zatzy... Förr var det ju Swespy som gällde! Såg att Pettersson hade "kolven"!
killenigrillen
2009-07-27, 10:58
Jag har en ytterliggare fundering ang. bilen.. Jag tyckte att den gick så fruktansvärt hårt, och jag forskade lite i det och kom fram till att den är chippad på nåt vänster, vet inte med vilket chip dock.
Hur funkar det med chippning eller mappning.. är det några chip nuförtiden som gör hårdvaruändringar? Lödning och sånt.. eller är det bara mjukvaruändringar? Tänkte så inget är ombyggt eller så..
maverick
2009-07-27, 11:02
Chip är ett färdigt program som ersätter original data. Idag görs det normalt via diagnosuttaget dvs utan löddning.
Mappning är ett specialskrivet program som gäller endast din bil. Där räknar man in ändringar i hårdvara, till exempel större avgassystem hela vägen, i programmeringen. Normalt görs detta i bromsbänk, så man kan prova sig fram till vad som blir bäst.
killenigrillen
2009-07-27, 11:13
Chip är ett färdigt program som ersätter original data. Idag görs det normalt via diagnosuttaget dvs utan löddning.
Mappning är ett specialskrivet program som gäller endast din bil. Där räknar man in ändringar i hårdvara, till exempel större avgassystem hela vägen, i programmeringen. Normalt görs detta i bromsbänk, så man kan prova sig fram till vad som blir bäst.
jojo.. Så är det... Men när jag själv gjort egna chip till mina tidigare bilar med LH system.. (SAAB) Då jag jag fått löda och greja men det gör man altså inte på RS1:an? Det var det jag menade.. Skulle inte vilja stöta på problem vid en eventuell mappning för att någon har varit inne i styrboxen och bytt en IC-krets!
maverick
2009-07-27, 12:06
Det beror som sagt på vems chip det är. Normalt trimmar man seriellt idag, men det finns fortfarande de som löddar.
killenigrillen
2009-07-27, 14:10
Det beror som sagt på vems chip det är. Normalt trimmar man seriellt idag, men det finns fortfarande de som löddar.
okej.. tackar för svar... Håller fortfarande på och kollar upp men antagligen så kommer chippet från TS motorsport i helsingborg!
En sak till du som vet... Läste om intercoolern på forgesidan. Är det nåt utbytessystem på kofångaren eller fattade jag totalt fel?
Moffegrev
2009-07-27, 14:43
ja det är bara en utbytes som finns kvar på hemsidan..större o kyler formdligen bättre..;)
finns säkert på motornord oxå om man inte orkar leta på forges sida som är ett mörker.
BTW jag är och bor i norrköping med min kompis kör oxå rs men bor på vikbolandet så ensamma är ni inte..;)
maverick
2009-07-27, 16:10
okej.. tackar för svar... Håller fortfarande på och kollar upp men antagligen så kommer chippet från TS motorsport i helsingborg!
En sak till du som vet... Läste om intercoolern på forgesidan. Är det nåt utbytessystem på kofångaren eller fattade jag totalt fel?
Det är inte utbytes utanför England. Du får modifiera stötfångaren själv. Pga vikten på balken, så hade priset landat på över 20000kr om my balk ingått.
Det är bara en bit plåt du måste slå bort från balken. En huggmejsel gör jobbet "lätt".
killenigrillen
2009-07-27, 16:39
Det är inte utbytes utanför England. Du får modifiera stötfångaren själv. Pga vikten på balken, så hade priset landat på över 20000kr om my balk ingått.
Det är bara en bit plåt du måste slå bort från balken. En huggmejsel gör jobbet "lätt".
Faan vad nice.. Då är det bara börja spara lite penningar då...!
killenigrillen
2009-07-27, 16:41
holk på holk på holk.. Ska kolla motornord.. Har lite rabatter där om jag inte har helt fel.. =)
Bra att du bor nära.. kör jag fast med IC och DP bygget i vinter så får du komma och peka
Pettersson
2010-01-25, 21:55
ahhaa.. Hockeylirare! Jag kom inte längre än finspångs egna Faik.. =)
Ska kolla Zatzy... Förr var det ju Swespy som gällde! Såg att Pettersson hade "kolven"!
Mjaa, ang träffar så finns det på garaget.org under forumet där någonstans.. Kan även lägga upp här när det är träff nästa gång =) kommer med min pärla dit iaf :D Men du kanske har märkt iofs redan vart det är träffar ? Om inte så är det på bauhaus parkeringen...Håll även koll på swespy forumet =)
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.