handdator

Visa fullständig version : Klimatanläggning på Golf GTI -06a sprutar bara varmluft, varför?

Voyce
2009-07-23, 18:20
En kompis har en Golf V GTI -06a som klimatanläggningen helt plötsligt lagt av på. Bilen har bara gått 3500mil så gasen kan ju knappast vara slut redan. Beter sig dock likadant som om den vore utan gas då den går som vanligt bara det att det inte kommer någon kyla.
Något känt fel som finns på dessa modeller och var börjar man felsöka?

maverick
2009-07-23, 22:17
För det första så är kylmedlet flytande. För det andra är ett AC-system är ett slutet system. Jämför med ditt kylskåp. Kylmedlet tar därför inte slut om det inte finns något läckage. Läckage kan uppstå när som hellst.
Stäng av AC:n tills felsökning är gjord. Kylmedlet smörjer AC-pumpen, och är det slut kan pumpen skära. En klart dyrare sak än att täta ett litet hål.

jtds
2009-07-23, 22:22
Sätter en slant på att det e en rasad ac kompressor.
väldigt vanligt på Vw & Skoda just nu tyvärr,
har garantin gått ut så ta det på maskinskadedelen på försäkringen.

persson
2009-07-23, 22:22
PÅ min -07a som gått 4000 mil så for ac kompressorn. Jag hade samma symtom som på din kompis GTI: blåser bara varmluft. Motorcentralen sod för kompressorn så jag behövde bara betala arbetet.

jtds
2009-07-23, 22:24
För det första så är kylmedlet flytande. För det andra är ett AC-system är ett slutet system. Jämför med ditt kylskåp. Kylmedlet tar därför inte slut om det inte finns något läckage. Läckage kan uppstå när som hellst.
Stäng av AC:n tills felsökning är gjord. Kylmedlet smörjer AC-pumpen, och är det slut kan pumpen skära. En klart dyrare sak än att täta ett litet hål.

Kompressorn är fylld med olja iaf på de jag sålde ;)

maverick
2009-07-23, 22:40
Har de ändrat det nu? Är rätt säker på att medlet verkar smörjande på Octavia 1 i alla fal.

anri52
2009-07-23, 23:53
En kompis har en Golf V GTI -06a som klimatanläggningen helt plötsligt lagt av på. Bilen har bara gått 3500mil så gasen kan ju knappast vara slut redan. Beter sig dock likadant som om den vore utan gas då den går som vanligt bara det att det inte kommer någon kyla.
Något känt fel som finns på dessa modeller och var börjar man felsöka?

Kolla säkringen också,hade så på min Passat en gång i tiden, då var det säkringen som
hade gått.mvh

Voyce
2009-07-24, 13:26
Okej, tack för utfylliga och bra svar!
Får ringa honom och förstöra hans dag litegrann då :)

Det är alltid roligt när biltillverkarna kör med kvalitétsgrejer som håller länge. :evil: Väldigt dåligt att en ac kompressor inte håller längre. Om detta är ett utbrett problem inom vag så borde dom byta ut dom på goodwill och inte ta betalt nånting för det.

juanito
2009-07-27, 01:18
Min AC dog under semestern i dalarna.
Kyler inte alls och har inte tappat kylmedium.

maverick
2009-07-27, 10:46
Kollat säkringar och kontakter?

juanito
2009-07-27, 12:27
Det första jag gjorde. Karlzzon tipsade om att det i lyckliga fall kan vara en tempgivare.

Voyce
2009-07-29, 13:56
Ja, säkringar o sånt är kollat. Han väntar på tid på verkstan nu så får återkomma med domen när den varit där om ett par veckor!

juanito
2009-07-29, 17:19
Jag väntar spännt på att höra resultatet.

Voyce
2009-08-04, 20:23
Bilen har ännu inte varit inne(fullt upp på verkstan) men kan berätta att klimatanläggningen har funkat vid två olika tillfällen senaste veckan. Måste iaf vara ett tecken på att kompressorn inte är kass.
När vi bokade tid för bilen trodde de på verkstan att det var nån ventil(kommer ej ihåg vad han kallade den) som var kass.

Karlzzon
2009-08-05, 12:04
Nu har jag varit på verkstan och då sa dom att kompressorn lagt av/snart skurit och att det är jätte vanligt!!!!
Min bil skall tillbaka idag för att lagas och hämtas på Fredag.
Jag skall ta det på försäkringen.

juanito
2009-08-05, 12:43
Vilken försäkring är det som gäller då?

Karlzzon
2009-08-05, 14:59
Mitt bolag tar kompressor på maskinskade försäkringen.

juanito
2009-08-05, 15:01
Bäst jag kollar hur det ser ut för mig på Folksam...
Har varit helförsäkrad hela tiden.

Har nu kollat mina försäkringsvillkor.
Naturligtvis gick maskinförsäkringen ut 6/6.
8 år var gränsen...

Voyce
2009-08-19, 13:42
Vid en snabbkoll idag då bilen lämnades in så trodde de på teorin att det är en ventil i anläggningen som hänger sig troligtvis på nåt metallspån(?) eller liknande. Innebar isf att hela kompressorn och alltihopa fick bytas ut.
Återkommer med slutnota :)

Karlzzon
2009-08-19, 14:23
Vid en snabbkoll idag då bilen lämnades in så trodde de på teorin att det är en ventil i anläggningen som hänger sig troligtvis på nåt metallspån(?) eller liknande. Innebar isf att hela kompressorn och alltihopa fick bytas ut.
Återkommer med slutnota :)

Precis som på min Octavia.

Voyce
2009-10-03, 14:14
Efter lång tid så är nu kompressorn bytt på bilen. Dom fick genomspola systemet med 5.5 kg gas eftersom den var skitig den som var i. Hela bytet gick lös på 17000:-
Tur det finns försäkringar.
Jag måste ju dock säga att jag tycker det är j-vligt märkligt att inte vw kan ta det på någon form av goodwill då bilen inte ens gått 4000mil. Det ska ju inte vara försäkringsbolagets problem att vw har värdelösa komponenter i sina bilar.