handdator

Visa fullständig version : Växellåda eller koppling?

keyvan
2009-07-27, 13:42
Hej på er de va inte igår man skrev här =)

Nu till saken, nu när jag kör med bilen lungt o fin så är det inget som är problem
allt funkar som de ska men när jag ska dra på med 2an och vid höga varv runt 6t RPM
så skrapar lådan o samma sak från 3an till 4an men när man växlar ner eller växlar på lägre varv så märks det inget av problemet, då undrar jag så klart om de är nu castrol oljan ja byte till för några mån sen som inte är bra nog eller om de är kopplingen som inte hänger med på höga varv?? eller så vet jag *** =D

jag vet att de sitter någon där ute med svar :P

possente
2009-07-27, 14:05
Hej på er de va inte igår man skrev här =)

Nu till saken, nu när jag kör med bilen lungt o fin så är det inget som är problem
allt funkar som de ska men när jag ska dra på med 2an och vid höga varv runt 6t RPM
så skrapar lådan o samma sak från 3an till 4an men när man växlar ner eller växlar på lägre varv så märks det inget av problemet, då undrar jag så klart om de är nu castrol oljan ja byte till för några mån sen som inte är bra nog eller om de är kopplingen som inte hänger med på höga varv?? eller så vet jag *** =D

jag vet att de sitter någon där ute med svar :P

jag har samma problem fast bara mellan 2an och 3an. ska testa att byta till fabia rs växellådsolja vid nästa service då jag har blivigt rekomenderad det av andra här på forumet. Jag märker inte av det så mycket längre iaf för jag varvar ofta inte mer än 5T rmp-5T rpm för sen har jag en liten svacka där efter. Men om jag varvar mer än 6t rpm så kommer skrapet

maverick
2009-07-27, 16:11
Skrapar det borde det vara lådan. Är kopplingen trött så varvar motorn utan att du får hastighetsökning.

Zadda
2009-07-27, 19:44
Lådorna verkar ju vara skrämmande dåliga på rs1. Som tur är skrapar inte min ännu. Någon som vet varför detta uppstår?

Någon som har erfarenhet av tex audi tt 6 vxl;ade lådan? Om det är svårt att montera osv? Lär ju få bli en sådan om man ska börja leta sig upp mot 250 hk.

maverick
2009-07-27, 21:35
Jag har inga problem med varken låda eller originalkoppling trots trimmet. Ser man bara till att behandla drivlinan rätt, så är det inga problem.

Zadda
2009-07-27, 22:13
jag har samma problem fast bara mellan 2an och 3an. ska testa att byta till fabia rs växellådsolja vid nästa service då jag har blivigt rekomenderad det av andra här på forumet.

Vet du vad den oljan heter?

David L
2009-07-28, 11:23
Lådorna verkar ju vara skrämmande dåliga på rs1. Som tur är skrapar inte min ännu. Någon som vet varför detta uppstår?

Någon som har erfarenhet av tex audi tt 6 vxl;ade lådan? Om det är svårt att montera osv? Lär ju få bli en sådan om man ska börja leta sig upp mot 250 hk.

250hk är inga problem med dessa lådor. Om något går sönder är det i sånt fall diffen, men den bör ändå bytas till en diffbroms (tex. Quaife) med dom effekterna så man inte enbart spinner omkring på ett hjul.

Skrapet kommer från synkringarna. Antingen är dessa dåliga eller så kan det bero på att kopplingen ej frikopplar helt på högre varv och du då försöker växla fast dreven fortfarande snurrar. Att enbart byta olja ger inga mirakel, även om det är bra att byta ibland.

Byta till 6-växlade lådan från tex. TT går bra, men det kräver många andra delar så som: Svänghjul, koppling, startmotor, drivaxlar m.m.

keyvan
2009-07-28, 12:30
Skrapar det borde det vara lådan. Är kopplingen trött så varvar motorn utan att du får hastighetsökning.

Det känns så ibland att bilen varvar mer än de går, med andra ord ej samma drag i den som tidigare, nu tog jag bort 19" som satt på o kör med orginal 17" Då kan jag ej kännt av att den skrapar vid högre varv än, men jag ska nog ta och byta koppling iaf, så kom med bra kopplingar och hemsider där man kan hitta lite olika till rs1an =)

maverick
2009-07-28, 16:14
Kolla med ACE Competition. De har några olika uppgraderingar. Sen har säkert Forza eller liknande också alternativ.

David L
2009-07-29, 00:05
Det känns så ibland att bilen varvar mer än de går, med andra ord ej samma drag i den som tidigare, nu tog jag bort 19" som satt på o kör med orginal 17" Då kan jag ej kännt av att den skrapar vid högre varv än, men jag ska nog ta och byta koppling iaf, så kom med bra kopplingar och hemsider där man kan hitta lite olika till rs1an =)

Här finns det en mängd olika alternativ beroende på effekt/vrid. Är dessutom med massivt svänghjul istället för original dubbelmasse-skräpet.

http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&cat=30&s1cat=350&s2cat=787&lang=sv

antejasse
2009-07-30, 11:40
vilken vikt bör man välja om man bara kör chippat??

maverick
2009-07-30, 18:53
Lättare svänghjul ger snabbare respons, men också känsligare koppling vid start. Det är lättare att få motorstopp med ett lätt svänghjul, eftersom vikten hjälper till att hålla uppe motorvarvet när du släpper upp kopplingen. Inget problem när du vant dig dock.