Visa fullständig version : Bilen starta inte? :S
Tjena grabbar. Ska komma direkt till sak. Igår hände något mycket märkligt. Hade varit ute o kört med lite kompisar. Vi hade kört rätt vilt :geek: och så stanna vi och jag stängde av bilen. Sen när jag ska starta den igen bara klickar den på tändningen. Allt ljus och all el funkar så det är inte fel på batteriet men när man vrider för att starta igång startmotorn bara klicka det till. Som tur var hade vi med oss en väldigt erfaren bilmekaniker som tog fram en batong och stod och smällde ner på startmotorn samtidigt som jag försökte starta den och vipps så gick den igång. Och sen var jag nyss ute idag och prova starta den 5-6 gånger och den starta på alla gångerna.
Är det dags att byta startmotor?
Eller beror detta på något annat?
tror det sitter ett stift som hoppar ut när startmotorn skall dra igång motorn
på stiftet sitter det en kugkrans
om det kärvar så hoppar den inte ut och kan då inte starta motorn
så det verkar funka nu men kan kärva ige
detta är något som en gammal raggare förklarade för mig, men jag vet onte om det kan tillämpas på din bil
någon som vet om jag har fel eller är helt ute o cyklar
Solenoiden.
Tror ochså det. Då måste hela startmotorn bytas antar jag. Ska ringa flickvännens mamma nästa vecka haha (jobbar på Meca) dvs bra rabatt :mrgreen:
Helt rätt Vinne, hela startmotorn måste bytas.
En annan sak att varna för när vi ändå är inne på startmotorn är att INTE " jump-starta " alltså ha i vxl o starta bilen.... av misstag då så gjorde jag detta o ja,,, min startmotor gick åt fan direkt, solenoiden slutade att gå ut till 100%.
Helt rätt Vinne, hela startmotorn måste bytas.
En annan sak att varna för när vi ändå är inne på startmotorn är att INTE " jump-starta " alltså ha i vxl o starta bilen.... av misstag då så gjorde jag detta o ja,,, min startmotor gick åt fan direkt, solenoiden slutade att gå ut till 100%.
okejokej. Någon som vet om det är något svårt att byta själv ? :)
Normalt brukar startmotorn sitta med 3 muttrar. Strömmen måste förstås bort först både den tjocka och kabeln från tändningen. Enkelt om det finns plats för händerna.
Normalt brukar startmotorn sitta med 3 muttrar. Strömmen måste förstås bort först både den tjocka och kabeln från tändningen. Enkelt om det finns plats för händerna.
Okej. Så det är inget annat speciellt man behöver tänka på? :)
Inte om inget är ändrat på startmotorerna sedan jag senast gjorde det. Kuggen slungas ut först när startmotorn kopplas in med startnyckeln så det är inget som ramlar isär när du tar bort den. Bara en klump med några strömsladdar på som man byter.
Inte om inget är ändrat på startmotorerna sedan jag senast gjorde det. Kuggen slungas ut först när startmotorn kopplas in med startnyckeln så det är inget som ramlar isär när du tar bort den. Bara en klump med några strömsladdar på som man byter.
Okej, var ute och kolla nyss man får plocka bort batteriet så man har plats och ta av kablarna sen skruva ut den gamla och sätta på den nya och ja koppla in de nya kablarna med. Det ska jag nog kunna lösa :) tack för svaren!:mrgreen:
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.