handdator

Visa fullständig version : Skyhöga avgasvärden vid besiktning

mangejft
2008-02-21, 16:58
När jag rullade in bilen för besiktning så gick allt klockrent trots att jag va lite nervös för de extra kusarna och en laddtryckmätare i A-stolpen. Ända till det var dax för det sista momentet med att mäta avgasvärdena.
Dessa siffror fick jag, gränsvärden inom parantes;

CO 5,5 (0,5)
CO 2500 6,8 (0,3)
HC 852 (100)
LAMBDA 0,95 (0,97-1,03)

Att bilen går fet är ju tydligt och en första amatörgissning är ju knas på lambdasonden och att bilen får för mycket soppa. Men kan det bli så här höga värden pga enbart lamdan?
Bilen går precis som vanligt men nu efter besiktningen har jag upptäckt att bilen dippar i varv på tomgång, kan inte även detta peka på lambdan?
Skulle vara tacksam om det finns någon som har några idèer och tips på vad som kan spöka här.

Cyrre
2008-02-21, 17:23
Om du skrev vilken bil du har till och börja med och sedan vilka ändringar du gjort på den underlättar förstås ;)

keyvan
2008-02-21, 17:43
jag vet inte mkt om de men när jah hade min bil innen sist gick den ej genom och allt va mkt högre men då vissade sig, eftersom de va en liten lekas i avgassystemet så blev det inte rätt och den vissa konstiga siffrer ....

Sinni
2008-02-21, 18:23
När jag skulle besiktiga min första Skoda så fick jag höga värden och byta katalysator

3 år senare köper jag en Audi A3 och råkar ut för samma problem

Så det är väl ett VAG fel med deras katalysator,,,,

mangejft
2008-02-21, 18:43
Ja det är en Octavia RS -02

Jag har nu gjort en felsökning och får felkoder på främre lambdasond och LMM, så jag kanske är på rätt spår.
Jag hittar inga läckage men har bara gjort en snabb koll. Men då kommer nästa fråga, kan man få felkod på LMM för att den inte är orginal eller ska det inte ge några felkoder bara för det?

Och vad gäller katalysatorn så sitter det en racekat från ferrita monterad så jag hoppas verkligen att den är ok.
Har även bytt olja och stift nu samt kollat luftfilter.

MZM
2008-02-21, 20:50
En trasig lamdasond kan generera felaktiga världen på resterande avgasvärden.
Känner folk som har haft liknande problem med felaktiga värden på alla 4 poster. Bytt den trasiga lamdasoden och alla värden har varit perfekta därefter.

mangejft
2008-02-22, 14:26
Ok, tack för alla svar. Jag börjar med att byta lambdasond så får vi se vad värdena visar.