mangejft
2008-02-21, 16:58
När jag rullade in bilen för besiktning så gick allt klockrent trots att jag va lite nervös för de extra kusarna och en laddtryckmätare i A-stolpen. Ända till det var dax för det sista momentet med att mäta avgasvärdena.
Dessa siffror fick jag, gränsvärden inom parantes;
CO 5,5 (0,5)
CO 2500 6,8 (0,3)
HC 852 (100)
LAMBDA 0,95 (0,97-1,03)
Att bilen går fet är ju tydligt och en första amatörgissning är ju knas på lambdasonden och att bilen får för mycket soppa. Men kan det bli så här höga värden pga enbart lamdan?
Bilen går precis som vanligt men nu efter besiktningen har jag upptäckt att bilen dippar i varv på tomgång, kan inte även detta peka på lambdan?
Skulle vara tacksam om det finns någon som har några idèer och tips på vad som kan spöka här.
Dessa siffror fick jag, gränsvärden inom parantes;
CO 5,5 (0,5)
CO 2500 6,8 (0,3)
HC 852 (100)
LAMBDA 0,95 (0,97-1,03)
Att bilen går fet är ju tydligt och en första amatörgissning är ju knas på lambdasonden och att bilen får för mycket soppa. Men kan det bli så här höga värden pga enbart lamdan?
Bilen går precis som vanligt men nu efter besiktningen har jag upptäckt att bilen dippar i varv på tomgång, kan inte även detta peka på lambdan?
Skulle vara tacksam om det finns någon som har några idèer och tips på vad som kan spöka här.