Visa fullständig version : Fråga/frågor om den "Uppdaterade elekt. dumpen"
Hej!
Jag var på våran lokala VW verkstad idag i hopp om att få reda på vad denna "nya uppdaterade elektriska dumpen" skulle kosta, samt vad den skulle kosta att få monterad. Men det gick tyvärr inte så bra som jag hade hoppats. Så därför vänder jag mig till alla er kunniga här på forumet istället.
Min fråga, eller mina frågor är följande:
Är denna nya dumpen gjord för TSI motorn?
Vad är beteckningen på orignalturbon?
Från vilket år kommer den här nya uppdaterade dumpen? Sitter den på någon speciell års mod. så man kan förklara det så för gubben bakom disken? Samt vet någon artikelnumret på den nya dumpen som är den nya tåligare.
Jag som är helt okunnig inom ämnet fråga ju bara om den elektriska dumpen som skulle klara högre laddtryck vilket han inte visste vad det var. Det han kom fram till var att de kanske kunde vara en "Avstängningsventil" med artikel nr. 06H 145 710 D. Kan det vara så att den heter "Avstängningsventil" i deras databaser?
Det skulle även vara trevligt ifall någon som fått den bytt på en verkstad kunde berätta vad dem tog för arbetet osv.
Tacksam för svar!
Hej, min nya uppgraderade dump heter just 06H145710D Den passade iaf på min 2006'a.. Att byta dumpen tar max 30 minuter med nermontering av hasplåten under och är mycke enkelt med endast risk för några skrapsår.. Skulle jag byta den som mekaniker skulle jag skämmas för att ta betalt för mer än 1 timmes jobb.. Hoppas de hjälper dig lite..
Kan oxå nämna att den nya är en uppdatering som dom borde se på VW i sin ETKA..
Jag får tacka så hjärtligt för det snabba svaret, samt för den mycket användbara informationen! Har dock en fråga till som jag glömde ställa, och det är ifall dom ska in i programvaran och strula? För jag har nämligen Vtech steg 2 programvara inne just nu, och hur kommer bytet av den delen att påverka programvaran osv? Samt vet någon de exakta siffrorna som denna är gjord för att klara? Tänker på bar'en som turbon laddar som jag antar att denna klarar av bättre?
Hej, min nya uppgraderade dump heter just 06H145710D Den passade iaf på min 2006'a.. Att byta dumpen tar max 30 minuter med nermontering av hasplåten under och är mycke enkelt med endast risk för några skrapsår.. Skulle jag byta den som mekaniker skulle jag skämmas för att ta betalt för mer än 1 timmes jobb.. Hoppas de hjälper dig lite..
Kan oxå nämna att den nya är en uppdatering som dom borde se på VW i sin ETKA..
Jag får tacka så hjärtligt för det snabba svaret, samt för den mycket användbara informationen! Har dock en fråga till som jag glömde ställa, och det är ifall dom ska in i programvaran och strula? För jag har nämligen Vtech steg 2 programvara inne just nu, och hur kommer bytet av den delen att påverka programvaran osv? Samt vet någon de exakta siffrorna som denna är gjord för att klara? Tänker på bar'en som turbon laddar som jag antar att denna klarar av bättre?
Som sagt jag bytte min själv utan att gå in någon stans i programvaran.. Dock lär dom ju märka detta när dom provkör och har du garanti kvar på din bil kan de ju va läga att programera om den till orginal under besöket.. Annars kan du ju alltid köra till en icke märkesverkstad o byta den.. Du kan ju köpa delen med dig.. Vad den tål vet jag inte men jag har ju steg 2 i min o har haft nya dumpen utan att märka någon avmattning i 3 månader...
Synd jag inte visste detta då jag just semestrat i Göteborg o Bohuslän o passerade Kungälv på väg hem igår... Kunde ju hjälpt dig byta den...
Hehe, ja du. Och jag har dratt på de här i ca. en vecka nu! Om jag ändå fått tummen ur lite tidigare, hehe. Jaja, får väl skylla mig själv.
Det jag tänker är att den elektriska dumpen alltså kan vara styrd av den här programvaran, och därmed behöva ställas in på något vis när man byter den, men så är det kanske inte? Det jag kan göra är ju givetvis att ställa om den till org. programvaran, men då vill de till att dem inte mixtrar med den också så att Vtech's programvara går in igen utan problem. Men om du bytt utan att ställa om diverse inställningar så borde det väl gå för mig med. Får helt enkelt ställa om den till org. och köra in den och be dem utföra arbetet och sedan hoppas på de bästa! :) Och jag får återigen tacka dig för dina snabba och grymma svar!
Som sagt jag bytte min själv utan att gå in någon stans i programvaran.. Dock lär dom ju märka detta när dom provkör och har du garanti kvar på din bil kan de ju va läga att programera om den till orginal under besöket.. Annars kan du ju alltid köra till en icke märkesverkstad o byta den.. Du kan ju köpa delen med dig.. Vad den tål vet jag inte men jag har ju steg 2 i min o har haft nya dumpen utan att märka någon avmattning i 3 månader...
Synd jag inte visste detta då jag just semestrat i Göteborg o Bohuslän o passerade Kungälv på väg hem igår... Kunde ju hjälpt dig byta den...
Vilken uppgraderad dump passar fortfarande med forge adaptern?
Vilket nummer har den?
Vilken uppgraderad dump passar fortfarande med forge adaptern?
Vilket nummer har den?
Tror inte någon uppdaterad passar, jag fick ta bort min.. Men bilen gick ju 10 ggr bättre med nya dumpen, den gammla läckte ju igenom..
Hehe, ja du. Och jag har dratt på de här i ca. en vecka nu! Om jag ändå fått tummen ur lite tidigare, hehe. Jaja, får väl skylla mig själv.
Det jag tänker är att den elektriska dumpen alltså kan vara styrd av den här programvaran, och därmed behöva ställas in på något vis när man byter den, men så är det kanske inte? Det jag kan göra är ju givetvis att ställa om den till org. programvaran, men då vill de till att dem inte mixtrar med den också så att Vtech's programvara går in igen utan problem. Men om du bytt utan att ställa om diverse inställningar så borde det väl gå för mig med. Får helt enkelt ställa om den till org. och köra in den och be dem utföra arbetet och sedan hoppas på de bästa! :) Och jag får återigen tacka dig för dina snabba och grymma svar!
Jag gjorde inga uppdateringar.. Men Vtech har väl fri uppdatering om du får nya mjukvara i bilen?? Inga bekymmer.. Finns där ingen Västkust RS'are som kan hjälpa dig byta i Götet??
Tror inte någon uppdaterad passar, jag fick ta bort min.. Men bilen gick ju 10 ggr bättre med nya dumpen, den gammla läckte ju igenom..
Jo men ska det inte finnas någon annan version av den jag har?
Nåja om bilen går bättre med den dumpen så kan jag skippa pyset...... Men det är juh så roligt med pyyys ;)
Veva ner rutorna och se till att ha byggnader, stenmurar eller dylikt runt om dig och varva ur på 2'an så pyser det ganska duktigt utan forge eller några andra dumpventiler faktiskt. Originalen låter ganska nice också :)
Ska iväg och beställa delen idag iallafall och försöka fiska ur snubben vad själva arbetet skulle tänkas gå på. Ska även referera till din kommentar Ante. Klarade du det på 30 min så ska väl dem också kunna det som arbetar med motorer dagligen, hehe.
Nåja om bilen går bättre med den dumpen så kan jag skippa pyset...... Men det är juh så roligt med pyyys ;)
Gör som jag, låt tanten sitta med öppet fönster och låta: "Pssssccchhh"!
Tror inte de..
Däremot har ju Forge en annan hybriddump som man kan bygga på sin bil men jag tycker de va för dyrt me över 2000kr för en sådan.. Den drivs av vacuum o styrs via en solenoid där man pluggar in orginal kabeln..
Nu kan jag ju inte lova att din bil går bättre, men min dump höll inte tätt.. De väste när jag drog på så de blev en jäkla skillnad..
Gör som jag, låt tanten sitta med öppet fönster och låta: "Pssssccchhh"!
Hos oss funkar de bara när hon är förkyld o nyser.. Ett helvete att synka bara ;)
Ska iväg och beställa delen idag iallafall och försöka fiska ur snubben vad själva arbetet skulle tänkas gå på. Ska även referera till din kommentar Ante. Klarade du det på 30 min så ska väl dem också kunna det som arbetar med motorer dagligen, hehe.
De har dom säkert ett pris på, räkna minst med 1000-1200kr för jobbet, de brukar ju ligga runt 980kr i timmen på VW.. Jag hade aldrig skruvat på RS'n när jag gjorde de bytet så idag hade jag gjort de på 15-20 minuter.. Lycka till..
Oj herrej*vlar. Såpass mycket i timmen? Det hade jag ju inte räknat med. Beställde dock delen idag och frågade killen om det fanns någon möjlighet till att få den bytt. Men när tjejen han i sin tur frågade så svarade hon att det var ca. 2 veckors väntetid, vilket räckte för att få mig på andra tankar. Hur som helst så är delen på plats på måndag, och även i min ägo då. Sedan får jag väl sätta mig ner och ringa runt till de närmaste verkstäderna och kolla med dem.
Angånde att det pyser när man drar på. Är det ett tecken på att det inte är tätt då? För nu under de senaste dagarna så har bilen blivit helt åt h-e konstig. Och ju när man drar på som du säger så hör man hur det pyser hur tydligt och väl som helst. Den drar fruktansvärt dåligt nu.
De har dom säkert ett pris på, räkna minst med 1000-1200kr för jobbet, de brukar ju ligga runt 980kr i timmen på VW.. Jag hade aldrig skruvat på RS'n när jag gjorde de bytet så idag hade jag gjort de på 15-20 minuter.. Lycka till..
Rs_Marcus
2009-08-06, 20:04
Angånde att det pyser när man drar på. Är det ett tecken på att det inte är tätt då? För nu under de senaste dagarna så har bilen blivit helt åt h-e konstig. Och ju när man drar på som du säger så hör man hur det pyser hur tydligt och väl som helst. Den drar fruktansvärt dåligt nu.
Skulle jag också vilja veta, det pyser ordentligt från min rs1 när jag drar på och det känns inte som att det är riktigt samma drag i bilen längre ger det felkod om det läker?.
maverick
2009-08-06, 21:09
Ja, du får felkod om det läcker, även om lampan inte tänts.
Rs_Marcus
2009-08-06, 21:32
Ja, du får felkod om det läcker, även om lampan inte tänts.
Ok, då är det nog inget galet med min då, kollade koderna för några dagar sen och det fanns inga...
maverick
2009-08-06, 22:17
Kolla dem igen. Är det intermitenta fel så måste de återkomma ett visst antal gånger för att felkoden ska registreras.
Har du ett pysande eller turbinvinande? Min turbo låter rätt tydligt när den laddar på fullt, men det är turbinljud.
Sådär, efter mycket om och men så lyckades jag till slut få in den nya dumpen, och jag säger bara en sak. VILKEN UNDERBAR SKILLNAD!
Jag började undra om någon varit och laddat in org. programvaran till slut. Den drog ju som en potta sk*t. Men nu är den tillbaka som vanligt igen, och drar finfint!
Så tänkte bara tacka alla för den mycket värdefulla hjälpen som löste mitt problem snabbt och lätt!
(Måste bara lägga till en liten rolig parentes här. Gubben som hämtade bilen utanför Skoda och skulle köra in den i verkstaden hade en ganska lång raksträcka framför sig. Och inte helt oväntat så drog han på lite, hahaha säger jag bara. Den minen glömmer jag aldrig! Han var nog måttligt förvånad må jag säga!)
Mvh
Rs_Marcus
2009-08-21, 00:23
Kolla dem igen. Är det intermitenta fel så måste de återkomma ett visst antal gånger för att felkoden ska registreras.
Har du ett pysande eller turbinvinande? Min turbo låter rätt tydligt när den laddar på fullt, men det är turbinljud.
Ursäkta hade missat det här inlägget :)
Ska lyssna nogrannt i morn på väg till jobbet men nog känns det som att det nog är mer ett vinanade ljud än pysande men ska lyssna. Men sen upplever jag det klassiska också att bilen går bättre nu när det börjar bli kallare på morgonen :P
Sådär, efter mycket om och men så lyckades jag till slut få in den nya dumpen, och jag säger bara en sak. VILKEN UNDERBAR SKILLNAD!
Jag började undra om någon varit och laddat in org. programvaran till slut. Den drog ju som en potta sk*t. Men nu är den tillbaka som vanligt igen, och drar finfint!
Så tänkte bara tacka alla för den mycket värdefulla hjälpen som löste mitt problem snabbt och lätt!
(Måste bara lägga till en liten rolig parentes här. Gubben som hämtade bilen utanför Skoda och skulle köra in den i verkstaden hade en ganska lång raksträcka framför sig. Och inte helt oväntat så drog han på lite, hahaha säger jag bara. Den minen glömmer jag aldrig! Han var nog måttligt förvånad må jag säga!)
Mvh
Kul att de blev bra, nu e jag ju bara lite nyfiken på vad bytet gick loss på??
Kul att de blev bra, nu e jag ju bara lite nyfiken på vad bytet gick loss på??
Delen kostade 494 riksdaler, och själva bytet låg däromkring också. Tror det var 474:- jag fick betala. Tog dock väldigt mycket längre tid än jag väntat mig, så jag trodde att jag skulle få lägga en bra bit över det, vilket jag även hade vägrat!
maverick
2011-09-02, 18:43
Vad är priset på dumpen (06H145710D) idag?
Vad är priset på dumpen (06H145710D) idag?
Tror det va ca 570:-. Köpte min andra inom loppet av 1,5 månad förra veckan, får se hur länge den överlever nu..
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.