handdator

Visa fullständig version : Nya FL octavia cr TDI RS kombi frågor

fredrik_wt
2009-08-04, 20:33
Har funderingar på att efter vintern, låta outbacken få gå mot en octavia rs. Främst för jag vill ha en diesel med lite mer än 140-150hk samt en vettig automatlåda, så nu när de gamla pump-duse äntligen har byts ut mot common rail känns det aktuellt.

Har tittat på den faceliftade kombin, i min värld är det väl i princip samma som passat fast 40tkr billigare? Min största nagel i ögat är dock bagageutrymmet, Subarun(-07) har liiiite litet tycker jag, 459 liter, vilket inte säger så mkt när de pratar VDA liter (cee´d kombi har t.ex. 519 och skulle då ha V70 klass, men subarun lastar mer ändå så vet inte hur de mäter) Någon som har mått på bagaget i nya octavia, karossen kanske är den samma förutom facelift och mer ljudisolering?
Övrigt tyck och tänk runt dieseln med DSG och cr?
Verkar som en del har problem med DSG lådan, och Subaru går ju på sin höjd lampor sönder, så en verkstadsvärmare vill man ju inte ha direkt...

Tacksam för input på denna, hundar och barnvagn ska in, takbox finns redan idag :mrgreen:

Furby
2009-08-04, 20:44
Octavia bygger på Golfs bottenplatta och har alltså samma axelavstånd.Superb kan man säga är en Passat med förlängt axelavstånd och kommer att visas som Kombi om drygt en månad. Bild finns bl. a. under album news

Uppgifter på Octavia RS mått minns här http://www.skoda-auto.se/mediadb/_files/user_skodanew/OctaviaRS_slutkorr_43919.pdf

Octavia är normalt ingen verkstadsvärmare vilket framgår nedan

http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=836&highlight=power

Stephan
2009-08-13, 13:09
Har funderingar på att efter vintern, låta outbacken få gå mot en octavia rs. Främst för jag vill ha en diesel med lite mer än 140-150hk samt en vettig automatlåda, så nu när de gamla pump-duse äntligen har byts ut mot common rail känns det aktuellt.

Har tittat på den faceliftade kombin, i min värld är det väl i princip samma som passat fast 40tkr billigare? Min största nagel i ögat är dock bagageutrymmet, Subarun(-07) har liiiite litet tycker jag, 459 liter, vilket inte säger så mkt när de pratar VDA liter (cee´d kombi har t.ex. 519 och skulle då ha V70 klass, men subarun lastar mer ändå så vet inte hur de mäter) Någon som har mått på bagaget i nya octavia, karossen kanske är den samma förutom facelift och mer ljudisolering?
Övrigt tyck och tänk runt dieseln med DSG och cr?
Verkar som en del har problem med DSG lådan, och Subaru går ju på sin höjd lampor sönder, så en verkstadsvärmare vill man ju inte ha direkt...

Tacksam för input på denna, hundar och barnvagn ska in, takbox finns redan idag :mrgreen:

Jag har avverkat två RS TDI varav den ena var med DSG lådan. Funkar klockrent och det vore ett misstag om man inte tog den. Drar ca 0.52 blandat. Bagageutrymmet är 580 liter. Vad har du läst om att DSG lådorna gått sönder mycket. Du får tänka på att på forum så skriver man bara när det är problem inte när den funkar som det ska.