Visa fullständig version : Bränslepump
Hej har en polare som funderar på att trimma sin rs 1:a 04. Men han är lite osäker på om bränslepumpen orkar med. Har ni några bra förslag på vilka pumpar man kan ta eller om det finns några bra alt.
Tacksam för svar.
maverick
2009-08-05, 20:04
Först, viken effekt siktar han på?
maverick
2009-08-05, 22:26
Då är det byte av turbo, bränslepump och spridare som gäller, utöver det vanliga som avgassytem, IC m.m.
A jo det vet han redan men han letar efter annan bränsle pump och undrar vad det finns för några som passar eller om det är någon uneversal pump som passar med då är det ju vilka i sådana fall
Finns säkerligen nån pump som passar i original armatur, Walbro kanske? Men annars är det rätt enkelt att ha kvar standardpumpen i tanken och montera en matarpump under bilen och använda originalpumpen som förpump.
Då vet du att mätare samt 'catchtank-funktionen' i originalpumpen fungerar som det ska.
Matarpump för 300hk hittar du relativt enkelt. Bosch har tex. många att välja på.
Här finns en hel del pumpar och även tips på hur man räknar ut vilket flöde som krävs: Bosch (http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=3&cat=9&s1cat=540&s2cat=950&lang=sv)
ok det viste jag inte att man kunde göra. ska vidarebefodra det. men det som han undrar är ju då vad för volt och allt det där den måste ha för att fungera i bilen om ni förstår
Den nya pumpen ska ha samma volt som den gamla, 12v. Dock bör du ej ta 'strömtjuvar' från tankpumpens sladdar då en bränslepump drar ganska mycket effekt och således behöver egen försörjning och avsäkring.
Enklast är att dra fram en ny +kabel till matarpumpen (med säkring), montera ett relä, och använda +kabeln som driver tankpumpen som tillslag av reläet. (samt drivning av tankpumpen då)
Värt att nämna är även att matarpumpen ej får flöda mer vid sitt systemtryck än vad förpumpen ger vid nolltryck. Med det menas att dom förpumpen/tankpumpen ger ~100L/H vid 0bar ska inte matarpumpen flöda mer än 100L/H vid ~3bar. (flöden och tryck bara tagna i luften)
Detta för att annars suger matarpumpen mer än förpumpen kan ge och pumparna börjar kavitera. Så mät flödet på tankpumpen utan motstånd först, sen väljer du matarpump.
ok tackar så mycket för svar
Är de någon som vet hur mkt orginalsoppapumpen klarar av i hk samt storleken på spridarna som sitter i en rs?
maverick
2009-09-23, 21:04
Vilken modell och motor?
maverick
2009-09-24, 22:25
Använd sökfunktionen så hittar du siffror på spridarna. Jag har haft det uppe innan. Kommer inte ihåg i huvudet men i effekt är det c:a 240hk vid max flöde konstant och original bränsletryck. Med 4bar bränsletryck klarar spridarna c:a 270hk. Turbon har lagt av innan dess. Jag har för mig att punpen ger sig mellan 250-260hk. Kan plocka mer, men då är marginalerna väldigt små för spikningar.
Tack så mkt, var precis de jag behövde veta.. :) Ska sikta på 250hk till våren så nu vet ja vad som behövs.. Tack igen..
maverick
2009-09-24, 23:25
Då behövs ett turbobyte. Min bil ligger på gränsen av vad som är möjligt med original turbo.
Dame.. :) Du vet inte om någon snurra som passar på orginal grenröret?
maverick
2009-09-26, 19:21
Finns en del du kan byta upp till, men ska du ändå byta turbo, så byta också till ett grenrör som flödar bättre.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.