Visa fullständig version : Vi som gjorde "lumpen"
Vi som är lite "äldre" gjorde något som alla inte gör i dag, nämligen lumpen.
Själv låg jag i Kiruna 10 mån dit jag sökte frivilligt. 1986-87
Sökte FJS men blev ej uttagen.
Har även FN-tjänst i bagaget.
Har alltid gillat det "gröna" livet men har blivit mindre av det när man har familj.
Viss anknytning har jag kvar till försvaret i dag.
---------------------------------------------------------------------------------------
Nalle
Sthlm/K-holmen
RS-08 silver combi.RS nr 4
Jag gjorde lumpen på I13 i Falun 1979-80.
Sjuktransportman och bilskruvare...
De mest bortkastade månaderna av mitt liv, hade gärna sluppit.
De befäl som verkligen spelade gammaldags befälhavare blev jag allergisk mot...
Den bäste dog tyvärr bara något år senare i cancer.
Jag gjode drygt ett år i flottan. Passerade ön där jag låg med båt förra veckan och tog bilden. Ön var Sveriges Pearl Habour under andra världskriget. Tre jagare låg vid kaj och som tur var hade de flesta ombord permis när två jagare exploderadetredje jagaren klarade sig om jag minns storyn rätt. Explotionerna hördes in till Sthlm där man trodde att kriget brutit ut.
Ett flygplan hade passerat strax innan olyckan (eller vad det nu var).
Ett gammalt befäl på ön hade stått och spikat kistor och sedan samlat ihop likdelar. Vissa delar hittades på grannön.
När jag gjorde lumpen fanns det fortfarande jagare och en brukade ligga vid ön. Gigantisk jämfört med de båtar marinen har idag och inget som passar modernt försvar.
Annat hände också under kriget. Ett Sovjetiskt plygplan "tappade" en bomb där Eriksdahlsbadet ligger idag. Hade han tappat den 30 sek senare hade kanske inte Södersjukhuset funnits idag. Kvarteret där badet ligger heter passande nog Ryska Smällen.
maverick
2009-08-05, 23:42
Jag låg 10 månader 01-02 som insatsgruppchef på F17, Kallinge. Gröntjänsten var dryg, men skarptjänsten gillade jag mycket. Då fanns det bara två personer som kunde ge mig order. Flotiljchefen och chefen för insatsstyrkorna. Något som några nyutexaminerade fänrikar snart kom under fund med när de försökte sätta mig på plats. :twisted:
Gjorde lumpen 93-94 på F5, Ljungbyhed.
Låg på TPC (transportcentralen), körde bil, lastbil och buss hela dagarna och i bland om nätterna. Varannan vecka låg jag i beredskapplutonen också.
Gjorde även högvakten i Stockholm under min period.
Gjorde lumpen 06-07 på I19 Boden, Norbottens pansarbataljon, som motorredskapsförare på trosspluton i ett trosskompani. I min grupp fanns det 2st allhjulsdrivna Scania P124 400 lastväxlare som drog ett maskintrailersläp samt 2 st Volvo L120 hjullastare, jag var förare på ena L120´in. Gjorde slutövningen i skåne, var bla. i Sjöbo, S Sandby och Revingehed, på slutet av övningen hade vi förläggningen just utanför Malmö på en höjd.
Året efter jag muckade så drog dom ner väldigt mkt på I19, hela mitt kompani försvann, halva stridsvangnskompaniet försvann mm. Låg inne ca 330 dagar å jag ångrar inte alls att jag gjorde lumpen, man fick ju göra sånt man aldrig kommer ha chans till att göra fler gånger!
Karlzzon
2009-08-06, 00:23
Jag va 1,5 dagar i Solna.
Jag e nöjd med det.
Jag gjorde 15månader som Vagnschef (KB) 00-01 på I19 i Boden P4.. samma som P5 från skövde men med mer skog och grymmare väder =)
9040c är riktigt sköna att köra, smidiga att skjuta med och inte så obekväma att sova i heller,, =P
det var så jävla bra att göra som kb så ni fattar inte,, skitbra befäl och alla "rötägg" blev sållade ganska snabbt första veckorna, många bra killar och tjejjer har lite kontakt med ett par av killarna ännu.. fan va bra man lär känna folk på 15 månader asså.. man blir så j-vla tighta..
sökte officerutb efter men bara 2/60 kom in och de som kom in var riktigt duktiga från första början, nåns pappa va major kom jag ihåg...
Jag låg 10mån som riktare på 10,5cm Haubitz vid A3 i Kristianstad -90 -91.
Har dessutom gjort en sk.repövning a' 4 dagar vid T4 i Hässleholm.
Båda regementena är nerlagda nu. (tråkigt nog)
Ja har inga exeptionella tråkigheter att minnas....inte som e' värre än vissa händelser i det civila, å såna hör man ju inte folk gnälla över på samma sätt.
Jag gjode drygt ett år i flottan. Passerade ön där jag låg med båt förra veckan och tog bilden. Ön var Sveriges Pearl Habour under andra världskriget. Tre jagare låg vid kaj och som tur var hade de flesta ombord permis när två jagare exploderadetredje jagaren klarade sig om jag minns storyn rätt. Explotionerna hördes in till Sthlm där man trodde att kriget brutit ut.
Ett gammalt befäl på ön hade stått och spikat kistor och sedan samlat ihop likdelar. Vissa delar hittades på grannön.
När jag gjorde lumpen fanns det fortfarande jagare och en brukade ligga vid ön. Gigantisk jämfört med de båtar marinen har idag och inget som passar modernt försvar.
Annat hände också under kriget. Ett Sovjetiskt plygplan "tappade" en bomb där Eriksdahlsbadet ligger idag. Hade han tappat den 30 sek senare hade kanske inte Södersjukhuset funnits idag. Kvarteret där badet ligger heter passande nog Ryska Smällen.
För den som är intresserad av händelserna ovan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bombningarna_av_Stockholm_och_Str%C3%A4ngn%C3%A4s_ 1944
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rsfj%C3%A4rdskatastrofen
Händelsen med jagarna fick en hemligstämpel på 50 år men nu kanske det finns en förklaring för den som söker.
Låg 15mån som signalspanare/kvartersförman på HMS Carlskrona 03/04, tillbringade några månader på varmare breddgrader så ska inte klaga :)
Jag var överallt och ingenstans och tog hand om brudarna medan ni gick och sparkade grus på kaserngården. Det var en ansträngande och nöjsam tid kan jag säga! :-)
Precis som Karlzzon nöjde jag mig med mönstringen.
Jag har varit på den ön. Har en bok om den oxså. Intressant historia!
---------------------------------------------------------------------------------------
Nalle
Sthlm/K-holmen
Jag var överallt och ingenstans och tog hand om brudarna medan ni gick och sparkade grus på kaserngården. Det var en ansträngande och nöjsam tid kan jag säga! :-)
Samma här, fast jag var lite sugen på att göra. Men pga bristande fysik, taskig hörsel (har jag fortfarande) samt ett dåligt knä under den perioden i mitt liv så fick jag välja på en tjänst eller inte alls. Och sitta i ett mobbförråd lockade inte så mycket just då så jag tackade nej.
Jag genomled 12 månader som kvartermästare på ING1 i Södertälje mellan juni 1983 och juni 1984. Som tur är bleknar tråkiga minnen fortare än roliga så det var nog rätt okej ;)
Bara kryllade av brudar där jag var under min lumpen tid :) hehe
Blåbäret
2009-08-06, 13:18
Låg 15mån som signalspanare/kvartersförman på HMS Carlskrona 03/04, tillbringade några månader på varmare breddgrader så ska inte klaga :)
:eek:
Jag gjorde lumpen som Motormekaniker på HMS Carlskrona 1996-1997, 12 månader.
Det som jag minns från min långresa var att maskinrummet blev ännu varmare ju närmare ekvatorn man kom...
:eek:
Jag gjorde lumpen som Motormekaniker på HMS Carlskrona 1996-1997, 12 månader.
Det som jag minns från min långresa var att maskinrummet blev ännu varmare ju närmare ekvatorn man kom...
Vi fick ny AC installerad lagom till avresa, alltid svalt och gött :)
10 månader på P2 i Hässleholm 96/97 som mekaniker på Stridsvagn 121 Leopard 2. Det är fortfarande det häftigaste "fordon" jag nånsin kört....
maverick
2009-08-06, 21:27
Hur många av er kommer fortfarande ihåg hur man plockar isär och sätter ihop Ak4 eller Ak5 då? Det slog mig här om dagen, och jag kommer fortfarande ihåg varje steg för Ak5 och Pistol 88 (Glock 17 för er som inte använt den).
Jag har varit på den ön. Har en bok om den oxså. Intressant historia!
Nalle
Sthlm/K-holmen
När jag låg där i mitten av 70-talet var det fortfarande lite verksamhet. Jagaren Småland med sina 121 m brukade ligga in mot Berga. Det hade varit skoj om man hade fått se den gå med 35 knops fart.
Ön hade då fast färjeförbindelse med fastlandet och kördes av värnpliktiga som inte alltid lyckades lägga till snyggt.
Använde ärtbössan M45 två gånger...
Demontera och montera fick vi träna i kolmörker.
Första skjutningen höll jag på att hamna i regementsmästerskapen.
Då drog jag en serie i granntavlan, så slapp jag det!
Det bar också sista gången jag gjorde vapenvård...
Jag var osynlig vid alla dumövningar och ingen märkte nå't.
De vilsna stackarna märkte inte ens när jag och andreföraren drog ut i buschen med en TGB13 och solade under en övning...
Alltid proviant för 27 man i sjuktransportbilarna under övning. :)
Vi hade också klassiska M45an :) enkel, smidig och rengöra det var onödigt :)
maverick
2009-08-07, 10:45
M45 är k-pisten? Lär vara omöjlig att sikta med pga spelet i alla skarvarna.
AK4 hette det på min tid. Fick lära mig plocka isär den innan det var dags för hörselkontroll. Aldrig skjutit ett skott men istället fick jag köra en traktor modell gammal utan synkad låda. Knappast tyst.
Låg 10mån som pjäsgruppchef på Lv3 i Norrtälje 95-96. Det roligaste var att vi var bland dom sista som utbildades på gamla 40mm luftvärnskanonen lvakan 40/48 så på slutövningen fick vi försöka skjuta upp all övningsammunition. Va rätt imponerande och se spårljusgranater från 10 luftvärnskanoner på rad fara ut över havet vid Väddö mitt i natten. Färgen på eldrören kokade då vi sköt lite fler granater än rekommenderat innan vi bytte eldrör då kanonerna ändå inte skulle användas mer.
Absolut inga problem att sikta med den:) kanske inte lika bra som nyare modeller, mer som volvo 740:)
11mån på t2 i Skövde som lastbilschaufför 06-07. Det var en av mina livsupplevelser fick även C-kort helt gratis så det var man mycket nöjd med.
Vår fanrunk...eh...fanjunkare bevisade att det går mycket väl att sikta.
När han hjälpte oss rikta in siktena bad han oss titta på en liten sten i änden av skjutvallen.
Första skottet dammade det till en dm från stenen.
Han skruvade lite på siktet och skjöt igen. Stenen försvann.
Detta upprepade han flera gånger.
11mån på t2 i Skövde som lastbilschaufför 06-07.
Då gjorde vi slutövningen "Combined Challenge" i Skåne samtidigt!!
Var telefonist på F5 Ljungbyhed i 11 månader, varav 6 nätter i tält.
Efter 2 månaders utbildning i Halmstad så var det ganska fritt, man kund byta pass med lumparkompisarna om behövde vara ledig någon dag.
Beroende på hur man ser det var jag "Chef Insatsstyrka Södermanland" eller "Vaktsoldat"... :)
Låg hursomhelst 10 mån på P10 i Strängnäs -01. Lite speciellt att ha skarp tjänst och gå runt med vetskapen om att om det händer nåt, finns det en chans/risk att man är tvungen att bruka sitt vapen. Som tur är hände det (såklart) aldrig. Men jag och två soldater till avbröt bl.a. ett pågående bilinbrott på en värnpliktsparkering, antar att biltjuven blev aningens nervös när han tittade up och det stod tre testosteronstinna 19-åringar med varsin AK5 och skrek "Avbryt!"... :D
Lärde sig skujta gjorde man iaf, 3 skott inom en 5-krona på 100 m liggande med stöd, med grundversionen av AK5. Samt runt 8 sekunder på "presidenten" med Pistol 88.
Då gjorde vi slutövningen "Combined Challenge" i Skåne samtidigt!!
Stämmer bra det!
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.