Visa fullständig version : "skumt" fel på bilen!
Tjenare Grabbar och flickor !
Har fått något lustigt och irriterande "fel" på bilen ! Motorlampan tändes, åkte och
läste av bilen på folksam auto där dom säger att det är dumpen.. Byter ut den så tänds
lampan återigen! "nollställer" på batteriet och motorlampan slocknar, men tänds igen efter 6-8 dagar igen... För övrigt så fungerar bilen hellllt perfekt. Dock så funderar jag på och sälja bilen och vill åtgärda problemet innan. Någon som varit med om liknande?
-Vad är sannolikheten för att magnet ventilen som styr laddtrycket är kass? Borde inte
laddtrycket i så fall vara "ostabilt" eller ladda sämre?
- Kan det vara luftmängdmätaren som sjunger sin sista vals? Men även där så tycker man
kanske att man borde märka det på bilen ?
maverick
2009-08-06, 00:45
Vilka felkoder har du?
ingen aning då dom läste av det på folksam.. Dom sa bara att bilen var tvungen att nollställas pga att dumpen hade bytts (bytte innan problemet från öppen till orginal)... Dom nollställde
via datorn bilen och lampan va släckt i en vecka innan det på nytt tändes igen.. Jag har testat byt dumpen men utan resultat..
Rs_Marcus
2009-08-06, 01:02
Du kan börja med att kolla så att slangar är hela. Hade det problemet med min bil att lampan tändes och hölls sig släckt någon vecka. Efter att ha testat byta LMM så hittades tillslut en trasig slang och det löste problemet.
det är möjligt... har faktiskt inte kollat det sen lampan tändes... dock så va det inte mer än nå¨n månad sen jag gick igenom slangar m.m... men ska kika igen till helgen... Ingenting är omöjligt :)
maverick
2009-08-06, 10:53
Kolla felkoderna igen, och få reda på vad de är, inte vad de tror är fel. Dumpen du bytt till kan ju vara trasig. Original plastdump är känslig för högre laddtryck.
ska kika lite på bilen i helgen och ev. gå och läsa av igen.
Måte få problemet fixat så man kan påbörja försäljningen :)
Verkar som om ventilen som styr laddtrycket e knasigt... Märkt att laddtrycket försvinner
då o då när man varvar bilen... Ska beställa ny på måndag så får vi hoppas att det är det som varit felet hela tiden :)
maverick
2009-08-09, 14:28
Det kan lika väl vara dumpen som släpper igenom när trycket blir för högt. Men en ny N75 är inte heller så dyr. Det är magnetventilen som styr wastegaten. Sitter strax innan dumpen på insugsröret.
Det kan lika väl vara dumpen som släpper igenom när trycket blir för högt. Men en ny N75 är inte heller så dyr. Det är magnetventilen som styr wastegaten. Sitter strax innan dumpen på insugsröret.
Joo ska testa och byta den först.. snackade med en på atteviks som har haft samma bekymmer. så det lutar väldigt mkt åt magnetventilen.. Dock inte fått tummen ur röven och beställt en ny men ska göra det så fort jag fått en stund över! Inviger min nya kärra just nu en mazda rx8.
maverick
2009-08-14, 18:16
RX8 är trevlig, men känns klen jämfört med en ottomotor med turbo.
RX8 är trevlig, men känns klen jämfört med en ottomotor med turbo.
känner mig tryggare med ottomotor. tycker dock att rx8an är rätt pigg ändå. Den drar min skoda iallafall.. Bränsleförbrukningen va inte katastrof heller... Lund-Lessebo drog rx8an lika mkt bränsle som skodan vilken var vääldigt överaskande... Och då var det "normal hård" körning som gällde..
fortfarande inte beställt den förbaskade ventilen :P men det kommer iveckan då jag har
lite lite ledig tid :)
maverick
2009-08-16, 13:18
Original RS1 saknar 40hk mot RX8, så det är inte så konstigt. Men RS1 kan köras på vrid, medans RX8 måste köras på varv.
känner mig tryggare med ottomotor.
Det är ju faktiskt färre prylar som kan gå fel i en wankel.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.