Visa fullständig version : Skoda rs 03a
zekepower
2009-08-10, 21:11
Hej ska hämta min skoda rs på onsdag den har gått 13500. Och den har gått enligt servicebok och funderar på om det kanske är dax att byta olja i lådan på den?
Fråga 1 vilken olja ska jag köpa
2 och tänkte byta bromsolja på den med så man vet att allt är i topp :)
Oljebyterna kommer jag göra själv från och med nu då jag ska ha den till den skrotas. Det jag inte fattar är longlife oljorna? Förut var det ju varje år som gällde eller miltalen är det inte så längre?. Tack för ett trevligt forum föresten med mycket tips och trix detta är inlägg 1 av alla som kommer komma:razz:
välkommen o grattis till din bil
personligen har jag nog inte hört många som varit positiva till dessa longlife oljor...
någon annan som hört något
possente
2009-08-10, 22:01
Hej ska hämta min skoda rs på onsdag den har gått 13500. Och den har gått enligt servicebok och funderar på om det kanske är dax att byta olja i lådan på den?
Fråga 1 vilken olja ska jag köpa
2 och tänkte byta bromsolja på den med så man vet att allt är i topp :)
Oljebyterna kommer jag göra själv från och med nu då jag ska ha den till den skrotas. Det jag inte fattar är longlife oljorna? Förut var det ju varje år som gällde eller miltalen är det inte så längre?. Tack för ett trevligt forum föresten med mycket tips och trix detta är inlägg 1 av alla som kommer komma:razz:
Välkommen och grattis:)
Jag har fått rekomendationer att byta till Fabia RS orginal växellådsolja då den ska vara väldigt vass.
maverick
2009-08-10, 22:07
Gällande oljebyte så är det 3000mil/2år som gäller. Men jag tror att alla här inne byter i alla fall en gång om året. Känns bättre när det är en entusiastbil som gärna går lite hårdare än vanligt.
zekepower
2009-08-11, 00:16
Välkommen och grattis:)
Jag har fått rekomendationer att byta till Fabia RS orginal växellådsolja då den ska vara väldigt vass.
Ok får åka till skoda och köpa den. :razz:
zekepower
2009-08-11, 00:18
Gällande oljebyte så är det 3000mil/2år som gäller. Men jag tror att alla här inne byter i alla fall en gång om året. Känns bättre när det är en entusiastbil som gärna går lite hårdare än vanligt.
Vilken olja kör ni på? Då det jag kommer att byta den i alla fall fast den inte kommit upp i milen.Men vill ju ha allt fräsht när man köpt den.
maverick
2009-08-11, 09:31
Jag kör med Castrol Edge Sport 0W-40 med byte var 1000e mil.
Rs_Marcus
2009-08-11, 10:52
Kör även jag på den!
Kör på Biltemas Helsyntetiska 5-40w olja + Skoda Original oljefilter, dags för andra bytet i år då den gått 1200mil på den nu, billigt och bra :)
Onödigt betala extra bara för namnet på burken.
zekepower
2009-08-11, 12:15
En undrar bara. Kör ni en reset på datorn om att ni bytt oljan. Typ vad jag läst håll inne trippmätaren slå på tänningen och tryck på knappen brevid till det är sträckat i displayen.
Rs_Marcus
2009-08-11, 18:06
En undrar bara. Kör ni en reset på datorn om att ni bytt oljan. Typ vad jag läst håll inne trippmätaren slå på tänningen och tryck på knappen brevid till det är sträckat i displayen.
Det är en metod man kan använda för att släcka servicelampan när den lyser. Inget man gör om den inte lyser.
zekepower
2009-08-11, 19:03
Kör på Biltemas Helsyntetiska 5-40w olja + Skoda Original oljefilter, dags för andra bytet i år då den gått 1200mil på den nu, billigt och bra :)
Onödigt betala extra bara för namnet på burken.
Den ända jag hittar på biltema är 5-30w olja och den är märkt longlife till skoda
Den ända jag hittar på biltema är 5-30w olja och den är märkt longlife till skoda
5w-40 finns även 5w-50 om du känner för det.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83089
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90195
jag kör då med Mobil 1 ESP Formula 5W-30.. Och min motor spinner som en kissemiss ;)
zekepower
2009-08-12, 23:48
5w-40 finns även 5w-50 om du känner för det.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83089
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90195
Ok tack då vet jag vad jag ska leta efter :)
zekepower
2009-08-14, 14:09
Jag åkte till vag och köpte castrol edge 5-30. Då jag ändå köpte filtret där. Jag har ju 20 % personal rabatt där genom mitt företag. Så blir att köra på denna olja.
antejasse
2009-10-05, 00:11
jag tillhör den skara som är nojjig för att köpa "billigare" oljor på t ex biltema. men vad säger ni? törs man köra på den oljan?? hur bra är den om man jämnför med t ex castrol oljan??
nu kommer säkert de som kör med biltema olja säga att de inte är nå problem att köra med den oljan, men jag vill ha fakta och svar från folk som verkligen vet!
maverick
2009-10-05, 09:19
Enkelt uttryckt: har den VW:s märkningar så går den att köra på. Vilken märkning du ska ha står i din handbok eller servicebok.
Rs_Marcus
2009-10-05, 19:43
Har pratat med en kille vars bror jobbar med att bla testa oljor. Biltemas longlife olja är lika bra och till och med bättre än många andra oljor enligt deras tester.
Så det lär inte vara någon fara at köra på den :)
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.