handdator

Visa fullständig version : Skumt ljud från bilen?

Vinne
2009-09-02, 15:09
Tjenare grabbar. Jo det är är såhär att jag har ett konstigt ljud från bilen. Det är svårt att förklara men ska göra mitt bästa. Glömde ju snacka med dem som var på förra träffen vilket var lite dumt så jag tar upp det här ist!

När man startar bilen och den är kall. När den har stått över natten eller någonting i den stilen. Så typ mullrar det från motorn och den går på runt 1300 varv. Sen efter ungefär två minuter går den ner till 1000 varv och den tjuter ut ett skumt ljud. Ungefär som att man håller stryptag på en dumpventil :P.. Skitkonstigt är det. Jag misstänker något med kylningen. Typ fläktrem. Men någon som kanske vet vad dett är?

MVH Vinne

Mikael1977
2009-09-02, 15:56
Det här hjälper kanske inte, men jag hade liknade ljud på min RS1:a.
Mullrar i början för att sedan pysa ut sig och gå ner i var utan muller...
Jag TROR att det är sekundär luften som låter, alltså den som ser till att rena avgaserna innan katalysatorn har kommit upp i arbetstemp.... eller har jag heeelt fel här?

Jonas
2009-09-02, 15:58
Det mullrande ljudet kan ju vara från luftpumpen som går i ca 2-4 minuter när motorn är kall,och det är helt normalt.
Det andra ljudet kan ju vara precis vad som egentligen,måste nog höras live för att ge bra svar på det.
Mvh Jonas.

Vinne
2009-09-02, 18:03
Det mullrande ljudet kan ju vara från luftpumpen som går i ca 2-4 minuter när motorn är kall,och det är helt normalt.
Det andra ljudet kan ju vara precis vad som egentligen,måste nog höras live för att ge bra svar på det.
Mvh Jonas.

Var nyss nere och snacka med min polare som jobbar på en verkstad här i limhamn. Han sa ochså något med det där luftsekundära eller vad det var. Sen fick jag tid för service :D nu ska det bytas skivor, belägg, stabbstag och annat så bilen kommer vara tiptop tills träffen den 27:e :D