handdator

Visa fullständig version : Lustiga ljud inifrån instrumentpanelen...

silverrs
2008-02-23, 00:01
Är det nån mer som hör en massa "knäppningar" och "ploppande" ljud som kommer bakom instrumentpanelen och ända bort på passagerarsidan?
Det är mest när man just startat bilen och haft den igång ett tag men även under körning ibland. Det är flera ljud i en följd, ibland bara ett men jäkligt lustigt är det!!

Vad kan det vara?

jtds
2008-02-23, 00:10
VAd har du för Skodamodell & årsmodell?

silverrs
2008-02-23, 00:21
VAd har du för Skodamodell & årsmodell?

Jag har en RS -07:a
1600 mil

silverrs
2008-02-23, 23:09
Ingen som har hört nåt liknande ljud...?
Är det idé att åka in med bilen till verkstad?

robert_gbg
2008-02-23, 23:47
Kolla gallren vid utblåset framme vid rutan, jag hade det problemet på min 05a.

Ta bort gallren kör utan så ser du.

silverrs
2008-02-23, 23:58
Kolla gallren vid utblåset framme vid rutan, jag hade det problemet på min 05a.

Ta bort gallren kör utan så ser du.

Menar du att det är gallren som låter eller nåt som fastnat i?
Är det galler där förresten?

Låter mer som att det är nåt som slår till och från hela tiden, reläer eller nåt annat elektroniskt, typ....

pipatuning
2008-02-24, 11:58
Har samma ljud på min RS2 -07.
Finns en hel del info på Engelska forumet:
http://www.briskoda.net/forums/octavia-ii/skoda-laura-strange-noises-turning-ignition/86666/#post994430

silverrs
2008-02-26, 22:25
Tack för länkarna.

Blev lite klokare även om man inte fattar alla facktermer på engelska. Det verkar alltså vara nåt med climatronicen...
Så det ska vara såhär alltså eller ska man be dom på skoda göra en mjukvaru-uppdatering, verkar som om det har löst problemet för vissa.

Lustigt att inte fler här på forumet uppmärksammat/råkat ut för detta då det var en hel del på det engelska forumet som hade detta problem.

Goffen
2008-02-27, 08:05
Finns även en åtgärd i tekniskproblemlösning som går ut på att byta ut båda tempspjällen. Åtgärden omfattar instrumentbräda ur in för att komma åt det ena spjällmotorn. Jag har gjort detta på en vanliga octavia 2a, fi fan vilket jobb........ men kunden påstår att den inte låter mera nu i alla fall.

ps lämna inte in dom jobben till mig för jag sjukskriver mig nog nästa gång.... =)