handdator

Visa fullständig version : El-fel? Behöver hjälp grabbar!

Vinne
2009-09-17, 15:16
Tjena boys and girls. Jo igår när jag körde hem från jobb så började helt plötsligt ASR och ABS lampan lysa. Och all belysning inne i bilen dog. Sen började bilen plödra och till slut stanna den. Den gick inte att starta efter. Så väntade jag en stund och provade igen och då gick det. Körde cirka 100 meter sen hände samma sak igen.

Så jag köpte nytt batteri igår och då funkade den hela kvällen. Sen imorse när jag kommer ut startar den jättefint och går ungeför en kilometer sen händer samma sak igen. Väntade även då en stund sen starta den så jag lyckades parkera den.

Kan även tillägga att jag var på och pilla på min bilstereo iförigår. Koplade in antennsladd och aux sladd till stereon så jag hade den ute.

Sitter även en indikator på batteriet som talar om, Om det är urladdat vilket det var imorse. Det nya batteriet alltså.

Någon som har en teori?

MVH/Vinne

Soulman
2009-09-17, 15:27
Tjena boys and girls. Jo igår när jag körde hem från jobb så började helt plötsligt ASR och ABS lampan lysa. Och all belysning inne i bilen dog. Sen började bilen plödra och till slut stanna den. Den gick inte att starta efter. Så väntade jag en stund och provade igen och då gick det. Körde cirka 100 meter sen hände samma sak igen.

Så jag köpte nytt batteri igår och då funkade den hela kvällen. Sen imorse när jag kommer ut startar den jättefint och går ungeför en kilometer sen händer samma sak igen. Väntade även då en stund sen starta den så jag lyckades parkera den.

Kan även tillägga att jag var på och pilla på min bilstereo iförigår. Koplade in antennsladd och aux sladd till stereon så jag hade den ute.

Sitter även en indikator på batteriet som talar om, Om det är urladdat vilket det var imorse. Det nya batteriet alltså.

Någon som har en teori?

MVH/Vinne

Ja, t.ex. att du kopplar ur din stereo igen och ser om det har med det hela att göra. Nånting verkar dra rejält med tjyvström om du lyckas tömma ett batteri så fort. Alternativt kan det vara ett jordproblem. Kolla jordflätan.

Vinne
2009-09-17, 15:37
Ja, t.ex. att du kopplar ur din stereo igen och ser om det har med det hela att göra. Nånting verkar dra rejält med tjyvström om du lyckas tömma ett batteri så fort. Alternativt kan det vara ett jordproblem. Kolla jordflätan.

Ja jag ska prova det. Men det är nog någon sladd någonstans som har gått av eller något. Vet inte riktigt. Men Jordflätan? vart sitter den :geek:

scootie
2009-09-17, 15:50
Ja jag ska prova det. Men det är nog någon sladd någonstans som har gått av eller något. Vet inte riktigt. Men Jordflätan? vart sitter den :geek:

Följ batteriets jord samt generatorns jord, kolla kablarna. Har du tillgång till vag-com så du kan läsa av felkoderna?

Vinne
2009-09-17, 16:00
Följ batteriets jord samt generatorns jord, kolla kablarna. Har du tillgång till vag-com så du kan läsa av felkoderna?

Nä jag har ju inte det tyvärr :( Kanske kan kolla på en polares verkstad dock.

Vinne
2009-09-17, 19:56
Ja alltså jag tror inte riktigt att det ska se ut såhär. Någon som vet vart fan ajg kan få tag på säkringar. Var ute på mekonomen och biltema innan och dem hade inte :(

Soulman
2009-09-17, 20:43
Ja alltså jag tror inte riktigt att det ska se ut såhär. Någon som vet vart fan ajg kan få tag på säkringar. Var ute på mekonomen och biltema innan och dem hade inte :(

Det ser ut som om du behöver byta lite mer än så. Typ hela den hållaren alla kabelskorna sitter på samt de brända kabelskorna och skarva lite kabel.

juanito
2009-09-17, 20:48
Kan bara hålla med där...

Vinne
2009-09-17, 21:01
Kan bara hålla med där...

Ja det är klart :) får ju beställa en ny sån box. Så kan det ju inte se ut. Men man kan ju försöka få tag på en säkring till att börja med iaf :)

Vinne
2009-09-18, 09:47
Snackade nyss med en reservdels kille på skoda. Och det var så att man behöver ju ha en helt ny box. Så det blir att byta den och ny jordkabel. Detta är ju tydligen ett vanligt fel att detta händer. Så då var det ju inte riktigt mitt fel. Och en ny jordkabel var att rekommendera så får ta och beställa en sådan med. Blev dyrt detta, 600 spen för boxen och 500 för kabeln. Inget billigt kabelbrott de :(

possente
2009-09-18, 10:48
Snackade nyss med en reservdels kille på skoda. Och det var så att man behöver ju ha en helt ny box. Så det blir att byta den och ny jordkabel. Detta är ju tydligen ett vanligt fel att detta händer. Så då var det ju inte riktigt mitt fel. Och en ny jordkabel var att rekommendera så får ta och beställa en sådan med. Blev dyrt detta, 600 spen för boxen och 500 för kabeln. Inget billigt kabelbrott de :(

som vi smsat vinne så är du inte tvungen att byta hela boxen. jag bytte bara alla kablarna och ny säkring. tror jag fick betala 900 för det på en bilverkstad.

Vinne
2009-09-18, 13:11
som vi smsat vinne så är du inte tvungen att byta hela boxen. jag bytte bara alla kablarna och ny säkring. tror jag fick betala 900 för det på en bilverkstad.

Men alltså min box är helt förstörd där kan komma in hur mycket fukt och vatten som helst så den kommer bara pajja igen. Så jag bytar. Men jag ringer dig vid fem tiden så kan vi snacka lite om saken då! :)

maverick
2009-09-18, 14:10
Ser ut att ha blivit lite varmt där, ja...

Vinne
2009-09-18, 15:09
Ser ut att ha blivit lite varmt där, ja...

haha jo tack! :D

Skodamannen
2009-09-20, 17:01

500 för en bit kabel och några kabelskor. E den gjord i guld eller nått? :-D

Vinne
2009-09-20, 17:40
500 för en bit kabel och några kabelskor. E den gjord i guld eller nått? :-D

Ja man kan ju fan börja undra haha :mrgreen:

Trisk
2011-09-12, 21:52
lyfter tråden:

Hände mig exakt samma sak, lämnade in på verkstad och de sa att generatorn va kass.... Bytte generator och nån rem, ny säkring och en massa silikon runt så fukt inte ska komma in.

Tiittade lite igår och såg att all silikon var borta...
Vet någon var man kan köpa säkring nånstans?, den är inte bränd nu men jag är nyfiken på vad det är för säkring?

Vad var anledningen till att din smällt? Bara fukt?

Trisk
2011-12-18, 19:21
Vet någon var man kan köpa den säkringen?

maverick
2011-12-18, 21:19
Vet någon var man kan köpa den säkringen?

Närmsta VAG-verkstad. För svårt att komma på?

Trisk
2011-12-18, 22:44
Syftade på online så man kan beställa en, ska vara lite mer tydlig nästa gång så man slipper dina spydiga kommentarer.

Rickard Timsfors
2011-12-22, 18:29
Har samma Härdsmälta på min bil. Spik funka toppen för den klarar all ström. Men det här med jordflätan vill jag veta mera om, är det en sjukdom på våra bilar?? Har lite latjo elproblematik jag inte blir klok på nämligen.

maverick
2011-12-22, 19:53
Ja, det är rätt vanligt att gordflätan ruttnar. Dålig kontakt kan ge väldigt höga kabeltemperaturer.

g-power
2011-12-23, 13:30

VAG/SKODA har...

Dan
2011-12-23, 14:28
hej Vinne
Den svarta kabeln som siter i boxen är matar kabel från generatorn.
Den kabeln laddar upp batteriet.
Det ska vara en 150 A säkring i box enligt Haynes gör det själv handbok.
Har bytt den kabeln på min 03. Den är 1200 mm lång och ny box.
Går ner bakom batteriet går över växellådan och fram till generatorn.
Sitter tre st kontakter på kabeln

Rs_Marcus
2011-12-23, 16:54
Får hoppas att Vinne redan har fixat detta med tanke på att det är 2år och 3 månader sedan han hade problemet!