Visa fullständig version : 2.0Tfsi som inte gillar höga laddtryck
checkster
2009-09-19, 03:25
Hej, jag är ny på detta forum. Jag kör inte ens Skoda heller utan en Seat Leon 2.0Tfsi -06,men ska ju vara samma motor som Octavia RS2.
Skriver här för att det verkar vara lite mer aktiva personer här än på Seat-forumet.
Jag har problem med att få ut dom sista hästarna från min bil, lät en lokal trimfirma att mappa om bilen i början av sommaren till steg1, ca 250hk.
Men i slutet av juli så monterade jag på en 3" downpipe och racekat. Så jag pratade med trimfirman igen och dom skulle lägga in nytt program för mer effekt.
Men efter första provkörningen med nya programmet så märktes det ingen skillnad, den peakade fortfarande på 1.2-1,3 i ladd och går sen ner rätt snabbt till 0.8-1.0 bar vid högre varv och lägger sig där.
Han som mappade bilen trodde då att det kanske fanns nån laddtrycksvakt i mjukvaran som stoppar högre laddtryck, så han provade flera gånger med olika program men fick aldrig upp laddet till mer än 1.3 i peak vid segdragning på högre växlar.
Jag tyckte detta var lite konstigt med tanke på att Octavia RS2 med extreme-programvara från Vtech peakar på 1.6bar och går sedan ner till runt 1.3 bar.
Jag har bytt ut min dumpventil mot den nya förstärkta men det blev ingen skillnad, har även sökt läckage utan att hitta nåt.
Senast nu då jag pratade med killen på trimfirman så sa han att han pratat med Dahlbäck och en del andra trimfirmor, och på dom lät det tydligen som att k03 turbon på denna motor bottnar vid 1.3 bar och inte klarar av att ladda mer.
Han har även haft lambamätare inkopplad hela tiden då vi provat programvarorna och lambdavärdena verkar helt okej över hela registret, han ville ha lite säkerhetsmariginal sa han så den går nog nästan i fetaste laget kanske.
Hade varit sugen att prova Vtech, men eftersom att jag började att chippa hos denna firma ändrar dom programvaran gratis om man gjort några uppdateringar på motorn i efterhand. Så det kändes lite onödigt att lägga ut 6.900kr extra på en RTS-box.
Nån som har nåt tips om vad det kan vara varför han inte får upp laddtrycket mer ( Jonis, Tomaz). Eller är det bara Vtech som har lyckats att få ut mer än 250hk ur denna motor. :confused:
/Jimmy
min rs har också extreme och peakar inte på 1,6 utan knappt 1,4
sen är ju peaken rätt ointressant då den sjunker snabbt
men sen ligger trycker rätt stabilt på 1,2-1,3 och givetvis sjunker den på höga varv för att skydda motorn
tror det är runt 5000+ varv den tappar trycket till 0,9-1,0
checkster
2009-09-19, 11:53
min rs har också extreme och peakar inte på 1,6 utan knappt 1,4
sen är ju peaken rätt ointressant då den sjunker snabbt
men sen ligger trycker rätt stabilt på 1,2-1,3 och givetvis sjunker den på höga varv för att skydda motorn
tror det är runt 5000+ varv den tappar trycket till 0,9-1,0
Jaså, var ju intressant, vart har du tagit ut laddtrycket ifrån ? Jag har gängat in en nippel direkt rakt in i plastinsuget, tänkte kanske att det kunde skilja lite beroende på vart man har tagit ut det.
Jaså, var ju intressant, vart har du tagit ut laddtrycket ifrån ? Jag har gängat in en nippel direkt rakt in i plastinsuget, tänkte kanske att det kunde skilja lite beroende på vart man har tagit ut det.
I RS2 så får man ta från plastinsuget också.
En liten fråga... Var fick du nippeln ifrån, jag har letat efter en sån för min installation (vilken är på tiden eftersom mätaren stått på mitt skrivbord i månader) Det går att göta på ett annat sätt också, men jag vill gärna ha en nippel för en seriös installation.
checkster
2009-09-19, 12:30
I RS2 så får man ta från plastinsuget också.
En liten fråga... Var fick du nippeln ifrån, jag har letat efter en sån för min installation (vilken är på tiden eftersom mätaren stått på mitt skrivbord i månader) Det går att göta på ett annat sätt också, men jag vill gärna ha en nippel för en seriös installation.
Köpte en slags nippel med 90 graders böj här i stan på Hydroscand, den hade m8 gäng på ena sidan och slangen passade hyffsat på andra delen.
Köpte en slags nippel med 90 graders böj här i stan på Hydroscand, den hade m8 gäng på ena sidan och slangen passade hyffsat på andra delen.
Ok, tack.
Det enda stället jag inte varit på ännu... Hydroscand. Jag har tänkt åka dit länge, men det har inte blivit av. Men då vet jag :)
jo jag har tagit mitt tryck därifrån med,,2mm borr o limpistol :P
Att laddtrycket sjunker på höga varv beror nog mest på att turbon är för liten, det är på låga varv det är farligt med höga laddtryck. Det är framförallt jobbigt för kopplingen med mkt laddtryck på låga varv samt att det är lättare för att spika.
Är det någon som har koll på hur mkt avgasmottryck man får när man laddar 1.3-1.4 bar på orginalturbon på en 2,0TFSI?
checkster
2009-09-20, 18:32
Att laddtrycket sjunker på höga varv beror nog mest på att turbon är för liten, det är på låga varv det är farligt med höga laddtryck. Det är framförallt jobbigt för kopplingen med mkt laddtryck på låga varv samt att det är lättare för att spika.
Är det någon som har koll på hur mkt avgasmottryck man får när man laddar 1.3-1.4 bar på orginalturbon på en 2,0TFSI?
Vi skulle ha träffats nångång så att jag får provköra din bil, så har man nåt att relatera till, det är ju väldigt lätt att vänja sig vid den nya effekten dåå man chippat och så tycker man att det känns slö :)
Har du monterat nån laddtrycksmätare i din bil ?
Karlzzon
2009-09-20, 18:48
Jag har också borrat i insuget !!!!! Min peakar 1,7-1,8 o laddar stabilt 1,6-1,7 till 4750 RPM sedan sjunker det till ca 1,1 och det beroer på för liten Turbo!!!! Ja jag har org Turbo.
checkster
2009-09-20, 20:27
Jag har också borrat i insuget !!!!! Min peakar 1,7-1,8 o laddar stabilt 1,6-1,7 till 4750 RPM sedan sjunker det till ca 1,1 och det beroer på för liten Turbo!!!! Ja jag har org Turbo.
Jaså, har du Vtech programvara i din?
Har du nån ide då varför min bara vill peaka på 1.3 bar då och sen vid 4.500-5.000rpm gå ner till runt 0.8-0.9 bar ?
Tror du det beror på läckage eller okunskap hos han som mappar ?
/Jimmy
Karlzzon
2009-09-20, 21:43
Jaaa jag har Vtech och 3"downpipe+lite annat godis men det skall inte bero på vart laddtycksmätaren är monterad.
Vet du om den har uppdaterad programvara??? orginal alltså.
Vi skulle ha träffats nångång så att jag får provköra din bil, så har man nåt att relatera till, det är ju väldigt lätt att vänja sig vid den nya effekten dåå man chippat och så tycker man att det känns slö :)
Har du monterat nån laddtrycksmätare i din bil ?
Jo det skulle vi kunna ta och göra, skulle va kul å känna hur din känns.
Nej jag har inte monterat nån laddtrycksmätare men har tänkt göra det, den har legat i askoppen hela sommaren:roll: Vad kostade nippeln på Hydroscand? vet du vad den hette exakt?
Vet du om den har uppdaterad programvara??? orginal alltså.
Hur ofta kommer det nya programvaror? Min är uttagen 2006-10-16 det borde ha kommit nya programvaror sen dess va?
Karlzzon
2009-09-20, 21:59
Jaaa det tror jag.
Har förmig att jag fick min uppdaterad vintern/våren 2007
Då började det hända grejjer!!!!
Men Vtechs Exreem är inte bara höjt laddtryck!!!!!!! så bäst vore om någon kunning på programmet gör en mappning
checkster
2009-09-20, 22:58
Jaaa det tror jag.
Har förmig att jag fick min uppdaterad vintern/våren 2007
Då började det hända grejjer!!!!
Men Vtechs Exreem är inte bara höjt laddtryck!!!!!!! så bäst vore om någon kunning på programmet gör en mappning
Nä, vet att det inte bara är höjt laddtryck, det är nog inte steg1 programvaran heller, får nog ändra både tändkurvor och soppamängd.
Men laddtrycket är ju ett lätt sätt att jämnföra på då man har samma motorer.
Men angående uppgraderingen av originalprogramvaran, ska det verkligen det spela nån så stor roll vilken man har, ska inte en som är duktig på att mappa kunna fixa till det där ändå.
Hade du redan lagt in Vtech programvara då du uppgraderade originalprogramvaran och hur gjorde du då i såna fall, fick du sätta in originalprogrammet igen innan du åkte in till Skoda och uppgraderade och så in med Vtech programmet igen eller ?
Finns flera limiters i programmet som gör att det kan vara svårt att få högre tryck än 1.3 bar.
Det finns idag flera företag som klarar av det , ett av det är V-tech.
Ang K03.
Det är viktigt att Intercoolern klarar av att kyla luften.
Turbon i sig är lite liten men klarar mer än vad man tror.
V-tech har en hybrid turbo som klarar minst ca 340 hjulhästar.
V-tech har en hybrid turbo som klarar minst ca 340 hjulhästar.
Vad är det v-tech gör med orginalturbon för att den ska palla 340 hjulhästar ?
Mvh /Tobias
Mikael1977
2009-09-21, 16:16
Vad är det v-tech gör med orginalturbon för att den ska palla 340 hjulhästar ?
Mvh /Tobias
Det är väl inte orginalturbon det är snack om här.
Byter väl ut orginalen mot hybriden....om jag har förstått det rätt.
Det är väl inte orginalturbon det är snack om här.
Byter väl ut orginalen mot hybriden....om jag har förstått det rätt.
Ja, eller så är hybriden en ombyggd orginal.... Men det är bättre att låta V-tech svara på den här frågan :)
chekster
Din turbo ska ladda som det skall för steg 1..
Min mtm GTI innan med steg 1 peakade på 1.4-1.5 sen sjönk ner direkt.
Överslängar är så ointeresanta då detta sliter på koppling osv mer.
Vore jag dig så hade jag satsat på helsats avgassystem,samt en värre fmic och sen en seriös mappning på detta.
Borde ge 275-280 stabila hkr.
Inom trimning så handlar det mesta om att ta bort värme.Utan nån hårdvara så ställer man på bilen ännu mer och till slut efter en acceleration på 1-2-3-4-5an så kommer bilen redan börja krokna när 4an åker och ställa ner sig specielt vid varmare utetemp för att skona motor.
Mvh
checkster
2009-09-22, 19:44
chekster
Din turbo ska ladda som det skall för steg 1..
Min mtm GTI innan med steg 1 peakade på 1.4-1.5 sen sjönk ner direkt.
Överslängar är så ointeresanta då detta sliter på koppling osv mer.
Vore jag dig så hade jag satsat på helsats avgassystem,samt en värre fmic och sen en seriös mappning på detta.
Borde ge 275-280 stabila hkr.
Inom trimning så handlar det mesta om att ta bort värme.Utan nån hårdvara så ställer man på bilen ännu mer och till slut efter en acceleration på 1-2-3-4-5an så kommer bilen redan börja krokna när 4an åker och ställa ner sig specielt vid varmare utetemp för att skona motor.
Mvh
Jo, vet att den laddar som den ska för steg1, men nu har jag ju även monterat 3" downpipe och 3" racekat och sen 2.5" från kat och bakåt.
Och det är med dessa uppgraderingar som en firma sedan har provat att mappa bilen med men det blev ingen skillnad mot steg1, peakade fortfarande bara 1.3bar.
jag har ju steg 2 o den laddar 1,2-1,3 som max...
med 3 tums DP o sport cat..orginal bakåt
checkster
2009-09-22, 20:52
jag har ju steg 2 o den laddar 1,2-1,3 som max...
med 3 tums DP o sport cat..orginal bakåt
Är du säker då att den går som den ska nu då? Tänkte då det är många andra med den programvaran som har högre laddtryck.
Märkte du nån skillnad då mot då du hade steg1 ?
Har du kollat några tider med racelogic eller liknade då före och efter du uppgraderade till steg2 ?
Är du säker då att den går som den ska nu då? Tänkte då det är många andra med den programvaran som har högre laddtryck.
Märkte du nån skillnad då mot då du hade steg1 ?
Har du kollat några tider med racelogic eller liknade då före och efter du uppgraderade till steg2 ?
tja de säger att den skall ladda så i det steget
vems laddar mer ?
jo den blev rappare med steg 2 jämfört med steg 1
inge racelogic tider utan bara rumpkänslan i sätet :P
maverick
2009-09-22, 21:50
Har man rätt hårdvara i övrigt, så behövs det inte tvunget ännu högre laddtryck för att få ut effekten. Flödet och temperaturen är bättre jämfört med steg1, och ger därför mer effekt med samma laddtryck. Laddtrycket säger egentligen ingenting, då allt handlar om mängden luft du får in i motorn.
sen skall jag i med en Audi S3 intercooler o kanske ett 3 tums system efter catten
då borde man snudda på 300 :P
checkster
2009-09-22, 22:16
tja de säger att den skall ladda så i det steget
vems laddar mer ?
jo den blev rappare med steg 2 jämfört med steg 1
inge racelogic tider utan bara rumpkänslan i sätet :P
Karlzzons laddar ju 1.6-1.7 med 3" downpipe, racekat och originalturbo. Även Jonis på Vtech påstår ju att dom ska ladda runt 1.6 med extremprogramvaran.
Verka ju lite underligt att det ska skilja så mycket från bil till bil.
tror karlzzon har ett special program till sin bil,,om jag inte minns fel
jag har iofs hört från fler att den skall ladda 1,2-1,3 :(
Min extreeme var uppe och nosade på 1.9-2 bar innan programmet adapterat sig ;)
Gissa vem som sket i brallan när han såg nålen passera 1.8.....
Nu har jag för mig att den laddar runt 1.5 med en lungnare variant.
då är det ju defenetivt något fel på mitt Extreme program
jag kommer inte över 1,5 :mad:
då är det ju defenetivt något fel på mitt Extreme program
jag kommer inte över 1,5 :mad:
Karlzzon och jag har lite speciella program om jag inte minns fel..
Karlzzon
2009-09-23, 21:04
Joooo det e nog såååå men ville bara tala om att turbon klarar mer än extreem laddar.
tillbaka till frågan om vad Extreme skall ladda ?
Någon som vet nu exakt ?
Tänkt ringa Vtech innan idag men det rann ut i sanden
checkster
2009-09-23, 21:38
Någon som vet nu exakt ?
Pratade med Vtech igår och då sa dom att Extreme 270hk utan downpipe och racekat ska ladda runt 1.5-1.6 och med downpipe och racekat så har dom tagit ut ännu mer och då laddar den runt 1.6-1.7bar och utvecklar ca 290-295hk.
checkster
2009-09-28, 20:14
Någon som vet nu exakt ?
Har du fått nåt svar från dom?
Har du fått nåt svar från dom?
skall ringa i morogn
jo den skall ladda 1,5 säger jonathan
så nu skulla han kolla om jag fått i rätt fil..
väntar på svar....
för min går INTE upp i 1,5 max 1,3..
jag jar då en Autogage från hova.nu,,,så den borde visa rätt.....
checkster
2009-10-02, 17:38
jo den skall ladda 1,5 säger jonathan
så nu skulla han kolla om jag fått i rätt fil..
väntar på svar....
för min går INTE upp i 1,5 max 1,3..
jag jar då en Autogage från hova.nu,,,så den borde visa rätt.....
Tveksamt att du kommer att få upp den mer ändå om han skickar dig nån annan fil.
Jag har nyligen provat både Extreme och en annan specialfil från Vtec och dom peakade bara på runt 1.3bar.
Kollade tider med Racelogic då jag hade i mitt steg1(250hk) program och med Extreme(270hk). Skillde då inget i tider.
Är tveksam till att det ska vara 270hk och 440Nm, på sin höjd max 5-10hk mer är steg1 programmet.
Skulle gärna vilja se bromsningar eller tider från Racelogic för och efter Extreme-programmet gentemot steg1, har ännu inte sett några sådana.
Tveksamt att du kommer att få upp den mer ändå om han skickar dig nån annan fil.
Jag har nyligen provat både Extreme och en annan specialfil från Vtec och dom peakade bara på runt 1.3bar.
Kollade tider med Racelogic då jag hade i mitt steg1(250hk) program och med Extreme(270hk). Skillde då inget i tider.
Är tveksam till att det ska vara 270hk och 440Nm, på sin höjd max 5-10hk mer är steg1 programmet.
Skulle gärna vilja se bromsningar eller tider från Racelogic för och efter Extreme-programmet gentemot steg1, har ännu inte sett några sådana.
ofan
man kanske skulle trimmat bilen där det finns bromsbänk ...
Bromsningar finns på flera bilar med steg 2 / extreme.
Finns flera på detta forum som har de programmen som garanterat kommer upp i 1.5 bar!
Skulle din bilmodell inte göra det finns det förmodligen en naturlig orsak till detta.
Vanligaste orsaken är Läckage.
Finns flera bra trådar om hur man ska kontrollera detta
DV är en orsak som ofta slutar fungera.
När roxnäs gick sönder gick den från 1.8 bar till 1.3..
Vevhus vent.
Finns en främre och en bakre.
Oftast är det främre, detta kan enkelt kontrolleras genom ta bort slangen som går till insuget och blåsa i den.
Vi kan mycket enkelt få turbon att ladda det vi vill.
Hålla 1.5 bar är absoult inga problem, dock kan man övervarva en turbo om man har läckage nånstans.-
Vi hjälper gärna till med felsökning om så är fallet.
Det finns flera på forumet som har dom större stegen.
Vi kan ju be dom som har laddmätare + steg 2 att skriva i denna tråd hur mycket dom laddar som mest.
Även karlzzons bil var nere på 1.3 å även 1. 1 bar..
Karlzzon. vad gjorde du för att få igång din?
checkster
2009-10-02, 18:55
Med "DV" så menar du väl dumpventil antar jag ? Den har jag redan bytt till den uppgraderade varianten som skulle tåla högre laddtryck bättre.
Men jag få väl kolla vevhusventilationen då och se om det är nåt läckage där kanske.
Hur ser den slangen ut som skulle gå imellan insug och vevhusventilation? Är det en svart 10mm slang?
Ja det är den, med snabbfäste man trycker ihop.
Ska be Cypre lägga ut lite bilder.
ÄVen slangar vid IC är kända för att börja läcka.
Låter lite hårt att säga det men 2006 och 2007 års 2.0 t fsi börjar bli lite gamla nu.
Karlzzon
2009-10-02, 19:08
Även karlzzons bil var nere på 1.3 å även 1. 1 bar..
Karlzzon. vad gjorde du för att få igång din?
Min sjönk ifrån 1,6 stadigt till0,8-0.9 och det va slangen till min laddtrycksmätaren som läckte!!!!!!!!!!! en ny bit slang och den peakar 1.7-1.8 och hållar stadigt 1.6 bar
min DV är också bytt i april/maj
men borde inte trycket sjunka om man har läckage
vid seg draging så laddar min 1,1-1,15 och ökar till ca 1,25-1,3 sen stannar den där
jag hade ett läckage innan men det är åtgärdat,,,
skall däremot kolla det andra du nämnde om det läcker där
kanon, tack för svar..
checkster
2009-10-02, 20:51
Men jag tycker det känns konstigt om det skulle bero på ett läckage, för jag prövade även en annan programvara som tvärt var upp och peakade på 1.4-1.5 vid segdragning men sen sjönk snabbt ner till under 1.0bar vid ökat varv och började att pulsa/rycka kraftigt efter 5.000rpm så jag vet ju att systemet håller tätt upp till det tryck runt 1.5bar i alla fall och det var senare samma dag jag testade Extremprogrammet och det peakar ju aldrig mer än 1.3bar.
Jag upplevde stor skillnad när jag bytte från ett vanligt trimprogram till Extreme programmet.
Som väntat var skillnaden inte jättestor på toppvarv (om man t.ex drog från 100 och uppåt på trean eller om man körde från 150 och uppåt på fyra) då toppeffekten inte skiljer så mycket, däremot känner man ju av en BRUTALt stor skillnad om man t.ex ligger på 6:an i motorvägsfart eller om man ligger och kör 70 på fyran och trycker till på gasen. Vridskillnaden känns definitivt i ryggen.
nu vet jag inte vilket steg jag har. :? steg 2 ++ :-o
sen så har jag ju K04 turbon i bilen ..:razz:
men Laddar peak mellan 1,8-1,9bar som går ner med varvtalen för att ligga runt 1,4-1,5 runt 6200varv.
hade också lite problem med att hålla laddtrycket tidigare plus att laddet hoppade lite på väg upp så ett läckage misstänktes.
Bytte Först främre vevhusventilationen (tefatet på ovansidan av motorn) men det avhjälpte inte sen böt jag Magnetventilen N75, då vart fart på laddet & bilen igen :mrgreen:
har den senaste dumpventilen vet ej vad den kallas men den som ser lite annorlunda ut mot dem gamla.
checkster
2009-10-03, 13:13
men Laddar peak mellan 1,8-1,9bar som går ner med varvtalen för att ligga runt 1,4-1,5 runt 6200varv.
hade också lite problem med att hålla laddtrycket tidigare plus att laddet hoppade lite på väg upp så ett läckage misstänktes.
Bytte Först främre vevhusventilationen (tefatet på ovansidan av motorn) men det avhjälpte inte sen böt jag Magnetventilen N75, då vart fart på laddet & bilen igen :mrgreen:
har den senaste dumpventilen vet ej vad den kallas men den som ser lite annorlunda ut mot dem gamla.
Vart sitter magnetventilen ? Har du kvar några artikelnummer på dessa delar ?
den jag satte i hade en krage runt sig som gjorde att forges dumpventil inte passade..
Vart sitter magnetventilen ? Har du kvar några artikelnummer på dessa delar ?
Jadå ialf på magnetventilen.. kartongen står bredvid med gammla ventilen :P
06F-906-283-F
VENTIL (Magnet) även kallad N75
tefatet har jag inte här ialf..
kan kika på den som jag satte dit på bilen art nr står på den..
Mvh// Michel
den jag satte i hade en krage runt sig som gjorde att forges dumpventil inte passade..
Ja precis den.
samma jag har nu..
tråkigare ljud vart det iomed inte dumpinsatsen passar längre :P
Mvh// Michel
Men jag tycker det känns konstigt om det skulle bero på ett läckage, för jag prövade även en annan programvara som tvärt var upp och peakade på 1.4-1.5 vid segdragning men sen sjönk snabbt ner till under 1.0bar vid ökat varv och började att pulsa/rycka kraftigt efter 5.000rpm så jag vet ju att systemet håller tätt upp till det tryck runt 1.5bar i alla fall och det var senare samma dag jag testade Extremprogrammet och det peakar ju aldrig mer än 1.3bar.
Tycker det låter som den dummar sig lite som min gjorde innan.
hett tips är att byta Magnetventilen.
Vi trodde det var läckage för den lät exakt som den läckte mellan 1.2-1.5 bar typ sen slog den upp i vanlig ladd utan chatter. tyckte det var konstigt då den kunde hålla ladd på högre ladd utan chatter/läckage..
& Allt verkade funka som det skulle tom när vi kopplade in dator för komponent test så klickade den och allt verkade vara ok.
sen böt vi den endå då jag endå hade köpt en och ej kunde lämna tillbaka...
Tur det för efter det funkar allt som det ska med laddet :)
Mvh// Michel
checkster
2009-10-03, 22:55
Tycker det låter som den dummar sig lite som min gjorde innan.
hett tips är att byta Magnetventilen.
Vi trodde det var läckage för den lät exakt som den läckte mellan 1.2-1.5 bar typ sen slog den upp i vanlig ladd utan chatter. tyckte det var konstigt då den kunde hålla ladd på högre ladd utan chatter/läckage..
& Allt verkade funka som det skulle tom när vi kopplade in dator för komponent test så klickade den och allt verkade vara ok.
sen böt vi den endå då jag endå hade köpt en och ej kunde lämna tillbaka...
Tur det för efter det funkar allt som det ska med laddet :)
Mvh// Michel
Okej, men var sitter den ? Ser man den direkt under motorkåpan eller ?
Okej, men var sitter den ? Ser man den direkt under motorkåpan eller ?
den sitter fast med 2 torx en bit ner mot turbon efter insuget. om du kollar framför motorn så är det längst upp till vänster och ner på alu röret som går till turbon. sitter 3 slangar på den en uppifrån en från sidan sen en underifrån.
Liite Krånglig att komma åt men det går..
hoppas du förstår vart jag menar?
checkster
2009-10-09, 18:50
Har nu provat en programvara som ska lura N75 ventilen och göra den lite aggressivare, har även kollat alla slangar och vevhusventilationen efter läckage, hittar dock inget.
Laddet peakar fortfarande inte mer än 1.3bar, men jag har kollat lite tider 80-120 och 100-150 med Racelogic utrustning och om man jämnför tiderna med liknande bilar med samma vikt så verkar det inte omöjligt att motorn ska ha runt 265hk som den är nu med steg2 programvara,3" downpipe och 3" racekat, med ett laddtryck som peakar på 1.3-1.4 runt 2.800rpm och sen håller sig runt 1.0bar upp till 5.000-5.500 för att därikring gå ner till 0.6-0.7.
Men det känns precis som att turbon bottnar och inte orkar flöda mer luft, inte som att det skulle vara nåt läckage, är lite skeptisk att nån har laddtryck som peakar runt 1.6-1.7 och sen håller sig på 1.3bar ändå upp till rödmarkeringen med en original k03 turbo, det verkar inte ska vara fysiskt möljigt.
Har du testat med flera olika laddtrycksmätare, eller kontrollerat monteringen av den. Om nu bilen går som den ska och du har helt andra värden jämfört med andra menar jag...
checkster
2009-10-09, 19:12
Har du testat med flera olika laddtrycksmätare, eller kontrollerat monteringen av den. Om nu bilen går som den ska och du har helt andra värden jämfört med andra menar jag...
Jepp, hade en annan mätare innan denna som visade samma världen och har kollat alla anslutningar på denna
checkster
2009-10-09, 19:20
Du som har Extreme på din bil, har du kollar några tider på 80-120 och 100-150 på den och vet du hur mycket den laddar ?
För det verkar ju bara vara ett fåtal med Extreme-programvara som har laddtryck runt 1.6bar och som håller i sig runt 1.3-1.4 högre upp i varv, dom flesta jag frågat tycker jag verkar ha lägre tryck.
Tyska MTM som har ett 270hk steg2 program till Audi 2.0tfsi med 3"downpipe uppger ju att dom bara laddar 1.3bar med detta program och ca 1.1 med steg1 på 250hk.
Har nu provat en programvara som ska lura N75 ventilen och göra den lite aggressivare, har även kollat alla slangar och vevhusventilationen efter läckage, hittar dock inget.
Jag märkte inte att det var N75 vi testade den med datorn inga felkoder på den. bara att jag hade för lågt ladd.
Den kostar inte många kronor (ca 250-300 om jag minns rätt)
kan ju vara värt att chansa som jag. För mig hjälpte det ialf.
Felsökt och letat läckor och sprutat ut några flaskor med startgas överallt.. höll på bli galen :P så klart det sista man testar som jag bara gjorde för jag hade den, trodde inte den var paj efter komponentstestet via datorn...
Mvh// Michel
Du som har Extreme på din bil, har du kollar några tider på 80-120 och 100-150 på den och vet du hur mycket den laddar ?
För det verkar ju bara vara ett fåtal med Extreme-programvara som har laddtryck runt 1.6bar och som håller i sig runt 1.3-1.4 högre upp i varv, dom flesta jag frågat tycker jag verkar ha lägre tryck.
Tyska MTM som har ett 270hk steg2 program till Audi 2.0tfsi med 3"downpipe uppger ju att dom bara laddar 1.3bar med detta program och ca 1.1 med steg1 på 250hk.
Nej, tyvärr har jag ingen laddtrycksmätare och har inte heller testat någon isolerad 80-120 eller 100-150 repa med Racelogic eller liknande. Den enda mätdatan jag har är 100-180 på ca 11 sek. Har du kört någon liknande repa?
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.