handdator

Visa fullständig version : Soulmans nya kärlek

Soulman
2009-09-23, 19:09
Bye bye till min andra raceblå RS kombi och tack för fin, bullrig och trogen tjänst och många ögonbrynshöjande spontanrace.

Välkommen in i Familjen Soulman, VW Tiguan R-Line 200hk TSI 4-motion Tiptronic! :razz:

Utrustning;

Bixenon och kurvljus
Infällbar dragkrok
P-sensorer fram+bak
Parkeringsassistans
Farthållare
Radio RCD 510
Ljus och siktpaket
Ambientepaket
Sportchassi
19" 255/40

Inte nybil, men nästan ny.

Chippe
2009-09-23, 19:17
Va kul :)

Tiguan var en trevlig körupplevelse när jag provade den.

Solid
2009-09-23, 19:34
Najs! R-line gör en hel del på Tiguan!

Lite konstigt att de inte trycker ner DSGn i den där, men Tiptronicen ska ju vara mer komfortinriktad, så det gör väl inte så mycket kanske... :D

Soulman
2009-09-23, 20:03
Najs! R-line gör en hel del på Tiguan!

Lite konstigt att de inte trycker ner DSGn i den där, men Tiptronicen ska ju vara mer komfortinriktad, så det gör väl inte så mycket kanske... :D

Håller med fullt, utan R-paketet ser ju Tiguanen inte särskilt rolig. En sänkning står på önskelistan dock! :shock:

Tiguanen är ju en "terrängbil" och jag gissar att DSGn inte gillar segdragning utan får värmeslag och protesterar efter en stund i skogen.

juanito
2009-09-23, 20:10
Grattis till skogsbussen! Är det graningestövlar, fleecejacka och snus som gäller nu? :)

secret692
2009-09-23, 20:17
Grattis till fin bil och nya modefärgen vit

Solid
2009-09-23, 20:36
Håller med fullt, utan R-paketet ser ju Tiguanen inte särskilt rolig. En sänkning står på önskelistan dock! :shock:

Tiguanen är ju en "terrängbil" och jag gissar att DSGn inte gillar segdragning utan får värmeslag och protesterar efter en stund i skogen.

Hihi, det är en lite konstig värld vi lever i, med önskan om sänkta terrängfordon... :)

I början hette det "Haldex, tvärställd TFSI/TSI och DSG funkar ej ihop" men nu finns ju A3 med den kombinationen, så jag tror nog på din teori. Hur som kan du ju skriva SMS, pilla på navigatorn och dricka kaffe samtidigt nu! ;)

Och så känns det som om du kommer ha ett litet leende på läpparna när första snön fallit... ;)

Ashtray
2009-09-23, 20:46
Grattis till nya bilen, har alltid gillat Tiguanen.
Om jag någon gång skaffar barn så blir det nog en sån =)

Fast du måste ju förstås köpa dig stt sett med 24" crhome fälgar ;) haha

Soulman
2009-09-23, 21:08
Grattis till nya bilen, har alltid gillat Tiguanen.
Om jag någon gång skaffar barn så blir det nog en sån =)

Fast du måste ju förstås köpa dig stt sett med 24" crhome fälgar ;) haha

Tackar tackar!

Jo det blir en mellanbil det här i ett par år som kommer funka bra med ungarna tror jag. Helt säkert är att jag kommer återvända till det lite mer sportiga. Men med kommande 265 Vtechpållar ska jag väl härda ut...
Kanske ett par år.. :mrgreen: Om det nu inte dyker upp en OIII RS helt plötsligt. Eller varför inte en Superb RS! :)

Mikael1977
2009-09-23, 21:32
Men se här ja...jag misstänkte att det skulle dyka upp en ny bil i ditt garage efter din input tråd och så robbningen av RS`n ;)

Fasiken va snygg med R-paketet!!!

Skit i festen på fredagen och kom på träffen, så att vi andra får klämma och känna (på bilen såklart)

Soulman
2009-09-23, 22:05
Hihi, det är en lite konstig värld vi lever i, med önskan om sänkta terrängfordon... :)

I början hette det "Haldex, tvärställd TFSI/TSI och DSG funkar ej ihop" men nu finns ju A3 med den kombinationen, så jag tror nog på din teori. Hur som kan du ju skriva SMS, pilla på navigatorn och dricka kaffe samtidigt nu! ;)

Och så känns det som om du kommer ha ett litet leende på läpparna när första snön fallit... ;)

Hehe... jo den här kommer inte lämna asfalten så med en sänkning har jag ändå några decimeter kvar till marken! :-o
Tyckte mest den var snygg och så där vuxet praktisk. Fyrhjulsdriften råkade bara vara med i paketet liksom.

Rs_Marcus
2009-09-23, 22:16
Fan vad kul med ny bil :D Riktigt nice är den!

Karlzzon
2009-09-23, 22:18
De de de haden äran!!!!!!!!!!!!!!!!

The Weasel
2009-09-23, 23:08
Grattis till nya bilen!!!
Jäkligt snygg med R-line paketet och den vita lacken. Passar väldigt bra just i vitt tycker jag.

Soulman
2009-09-25, 00:12
Antingen är det för att den plogar mycket luft, eller så är det däcken. Eller så har jag inte omprogrammerat mig från dieseltänk till bensin.

Jag inbillade mig att TSIn skulle vara modern och snål, men... när den vill ha enligt färddatorn 9,5l i 120km/h konstant motorvägsfart är jag inte imponerad. Ca 10,5 i 140. Men det stämmer kanske iofs om man hävdar att dieseln har 30% lägre förbrukning som tumregel. RSen är väl ca 150kg lättare (Tiguan tjänstevikt 1684kg). TDIn drog ca 7,0l i 140.
Vad drar era TFSI i dessa hastigheter?

Men ojojoj vilken skillnad på komfort och ljud kan jag rapportera. Trots 255orna kan man lyssna på behagligt låg volym och samtala med baksätet. Och radion (RCD 510) är fantastisk. Den tar SD-kort och alla mp3-filer visas korrekt med åäö och mappsystemet föredömligt enkelt till skillnad mot den Audiense jag hade i RS. Utvecklingen går framåt! :)

Solid
2009-09-25, 00:42
Vår färddator ligger på ca 0,65 l/mil i 100 km/h konstantfart och ökar drygt 0,5 dl/10 km/h. Du får nog räkna med 1,5-2,5 dl högre förbrukning än en RS TFSI/TSI tack vare 4WD (som visserligen inte jobbar hela tiden), högre vikt och högre lutmotstånd, större frontarea och bredare sulor och konventionell automatlåda...

När jag körde en Q5 2.0 TFSI S-tronic (som visserligen har törstigare 4WD men snålare automatlåda) låg den på ca 1 l/mil efter en rätt lugt tur som vår RS skulle klarat på under 0,8 l/mil.

Soulman
2009-09-30, 12:55
En liten uppdatering. Jag har nu lagt ur trimmet för att jämföra och kör nu original som ännu inte adapterat riktigt. Förbrukningen har sjunkit uppskattningsvis 1-1,5dl. Per MIL! :confused::confused::confused::confused: Trimmen brukar ju i regel minska förbrukningen vid normal körning är mina erfarenheter!
Till och med stillastående med driven i visar färddatorn 1,2-1,3l/min mot tidigare 1,5-1,6. Det där programmet verkar allt annat än bra för min motor.

Gissa vart jag ska i kväll och prova ett annat program...

Mikael1977
2009-09-30, 13:45
Börjar kanske på V och slutar på Tech? ;)

Solid
2009-09-30, 14:10
Hur långt har du kört med bilen med trim?

De gånger jag (med min RTS) återställt bilen från trim till original och sen tillbaka till trim igen har faktiskt förbrukningen legat rätt högt i början, för att efter 20-30 mil sjunka till normala nivåer.

Soulman
2009-09-30, 15:23
Hur långt har du kört med bilen med trim?

De gånger jag (med min RTS) återställt bilen från trim till original och sen tillbaka till trim igen har faktiskt förbrukningen legat rätt högt i början, för att efter 20-30 mil sjunka till normala nivåer.

Den ska ha gått i alla fall minst ett par tre hundra mil med trim. Förra ägaren gjorde det och jag har kört i alla fall 100 mil nu. Nu har jag kört två mil med originalprogrammet och ser redan denna skillnad.

Soulman
2009-09-30, 21:54
A Halleluja moment!!!! Jag tror jag är kär. Igen. Efter en tur ner till Trosa och Maxes förbarmande över bilen är den som förbytt. Helt förbytt, det är en helt annan karaktär på motorn. Det tidigare hetsiga temperamentet bara ett hårstrå nuddade gaspedalen är borta. I stället är en mjuk och behaglig gång med riktigt skön kraft vid kickdown.

Och jag trodde han hade matat den med diesel för nu är det skillnad på förbrukning vill jag lova! Jag lekte lite från Trosa, nollade vid Södertälje och höll 90 på farthållaren hela vägen till Sollentuna. Den var nere på 6,9 liter och sniffade men slutade enligt färddatorn på 7,0! Med det andra programmet ca 8,5 liter :evil::evil::evil::evil::evil:
Och då har antagligen inte V-Techprogrammet adapterat klart än på ett par dagar. Nu har jag inte ont i magen längre och kan lätt leva med kombinationen bensin, Tiptronic och 255or på 19 tumsfälg! :lol:

Maxe är bara störtskön, höll på och mekade med två bilar samtidigt som han grejade min sent på kvällen, och ringer mig dessutom på vägen hem och kollar hur bilen går. Grymmisch!! Go Maxe! :)

Solid
2009-09-30, 22:14
Härligt! Hoppas du kommer på lördag så man få klämma och känna lite! :D

Chippe
2009-09-30, 22:28
Sweet.

Och ang. Maxe... Fråga Maverick hur mycket Maxe ställde upp när han kom upp från Skåne för att få delar monterade och bilen mappad.... Helnattsrace typ. Maxe är grym :)

maverick
2009-09-30, 23:20
Ja, Marcus är riktigt schyst. :)

Soulman
2009-10-01, 00:18
Ja, Marcus är riktigt schyst. :)

Ja det var en fantastisk dag det här. Till och med Jonis ringer idag och är nyfiken på resultatet och vill precis Maxe upp den på bänken. Eventuellt blir det av nästa söndag.

silverbane
2009-10-01, 10:38
Najs! Synd att det är en bit upp till Trosa :( jag vill oxo fixa med min bil :P

juanito
2009-10-01, 11:30
Najs! Synd att det är en bit upp till Trosa

Beror väl på hur lång hon är...

Soulman
2009-10-01, 12:29
Beror väl på hur lång hon är...

Ja inte bara det. Det finns många här i staden som hävdar att Handen ligger mellan Trosa och Fittja. :-o

Soulman
2009-10-08, 20:46
Jag testar förbrukningen lite med färddatorn och blir absolut inte klokare. Naturligtvis kör jag några mil för att få ett vettigt medelvärde. Med farthållare på E4 mellan Sthlm och Norrköping.
110km/h drar den 8,4.
120 9,5!
140 10,8.
Ok, nollar igen i Södertälje och mäter fram till Sollentuna. Ryckigt och hastighet mellan 80-110km/h. Förbrukning enligt färddatorn 5,9!?
Tidigare uppmätt exakt samma sträcka 7,0 med farthållare i 90km/h.

Teori någon?
Är det nåt med varvtalet och turbon som gör dessa skillnader? Nåt med valveliften som blir annorlunda vid vissa varvtal? Det enda vettiga är ju förståss att fylla tanken och kolla vad som gått åt eftersom jag nollade trippen vid tankning.

Solid
2009-10-08, 23:34
Det var inte någon kallstart med i någon mätning? Annars är ju farthållare döden för förbrukningen. Jag har runt 1 dl/mil högre förbrukning med farthåller jmf utan i konstantfart en längre bit. Samtidigt som förbrukningen sjunker drastiskt om man kommer ner under 100 km/h. Lite luffande i skyltfart på lansväg gör att man lätt kommer ner mot 0,6.

Tycker de övre siffrorna verkar rätt vettiga, kanske sjunker de lite med milen.

Mikael1977
2009-10-08, 23:39
Luftmotstånd i högre hastigheter kanske? Det är ju ganska mycket bil som ska pressa undan luften...

Solid
2009-10-08, 23:45
Hur mycket ska den dra enligt VW?

Soulman
2009-10-09, 10:17
Hur mycket ska den dra enligt VW?

Grrr... postade ett väl utvecklat inlägg igår som bara försvann!?
Nåväl. Officiell förbrukning stad 13,5, blandat 9,9 och landsväg (vilken hastighet är det?) 7,7. Förmodar att dessa siffror gäller original 215/16 dimension. Jag har ju 255/19 som naturligtvis drar betydligt mer men siffrorna stämmer ganska bra trots det. Bortsätt från mina mätningar där jag kommit ner i 7,0 och igår 5,9 på samma sträcka. Skillnaden på 1 dl mellan 110 och 120km/h känns helt omotiverad eftersom ökningen mellan 120-140 inte ens är 1,5dl. Det borde ju vara över 2dl då?
Därför undrar jag om det har nåt att göra med hur turbon eller valveliften som finns i TSIn är inställd att arbeta. Kan det kanske påverka var vridet ligger för stunden i förhållande till varvtalet?

Alla mätningar gjorda "på rull" med varm motor och mätsträcka 3-5 mil uppskattat. Jag känner väl till det där med farthållaren men använde den för att få så lika utgångsvärde som möjligt.

Solid
2009-10-09, 10:56
9,9 blandat, ay caramba! Då var det inte så illa uppskattat med 1,5-2,5 dl/mil mer än en RS TFSI mao, som drar mellan 0,75-0,78 (beroende på TSI/TFSI eller sedan/kombi).

Absolut kan den lite underliga ökningen handla om var effekt- och vridpuckeln ligger och när turbon börjar få arbeta ordentligt.

Soulman
2009-10-09, 17:22
9,9 blandat, ay caramba! Då var det inte så illa uppskattat med 1,5-2,5 dl/mil mer än en RS TFSI mao, som drar mellan 0,75-0,78 (beroende på TSI/TFSI eller sedan/kombi).

Absolut kan den lite underliga ökningen det handla om var effekt- och vridpuckel ligger och när turbon börjar få arbeta ordentligt.

Jag är långt innan köpet helt och hållet införstådd med att Tiggern vill ha mer sås, men jag förstår inte skillnaden på mätningarna. Det ska bli intressant att se förbrukningen med mina tänkta vinterdäck 225/17.

Soulman
2009-10-12, 20:12
Enligt forumtext ska detta vara 35mm H&R sats. Ser bra och proportionerligt ut och ska tydligen ge bättre komfort än original sportchassie som jag har.
Vad tycker ni?

Mikael1977
2009-10-12, 21:27
Ser verkligen bra ut, men ställer mig frågandes till om det verkligen är 35mm?

Solid
2009-10-12, 22:13
Ser inte så tokigt ut! Men den nedre bilen ser lite lägre ut, kan vara en synvilla pga färgen och de stora fälgarna.

Och du - fy vad trist Tiguanen är utan R-line! Bra val mao!

Soulman
2009-10-12, 22:38
Tackar! R-Line is the shit! Enligt killen i forumet så är det H&R 35mm men ingen storlek på fälg angiven. Kollar jag på H&Rs web finns bara 35mm, förutom coilover-kit som ger 40-60mm tror jag det var. Bilden nedan är obekräftade 35mm men man kanske lurar sig där på större fälg och mindre gummi.

Soulman
2009-10-12, 22:52
Det är svårt att exakt mått om man inte vet bilen står helt plant, men när jag har mätt hemma på asfalten så verkar den vara ca 1cm lägre fram i original. Fram är det ca 4cm högre till skärmkant uppåt och bak ca 5cm än vad det är mätt till skärmkanterna i sidled. Och även på bilderna nedan ser den lägre ut fram så den är nog sänkt lika runt om och proportionerligt rätt avstånd runt om i hjulhuset. Jag har hittat ett 45/45 kit men det stämmer nog inte med bilderna här.

Mikael1977
2009-10-12, 23:16
Om du lackar dom där plastlisterna så sjunker bilen genast ner 1-2cm...men det kanske är lättare sagt än gjort.

Solid
2009-10-13, 10:36
35 mm kittet sitter ju som ett smäck tycker jag! Ser ut att bli lika mycket luft runt om. KÖP! ;)

Soulman
2009-10-25, 12:08
Det här bekräftar mycket mina egna konstiga uppmätningar.
http://www.alltommotor.se/tester/bilar/volkswagen/test-volkswagen-vw-golf-gtd-1.17273 (http://www.alltommotor.se/tester/bilar/volkswagen/test-volkswagen-vw-golf-gtd-1.17273)

Jag citerar,
"Och när man har lekt så en stund säger färddatorn i stället raskt 6,5 liter/100 km. Verkligheten säger tio elva procent mer. Avvikelsen har vi nu noterat i så många Volkswagenbilar att det inte kan vara en slump. Det är dags att sluta lura förarna och kalibrera om!"

Oavsett vad färddatorn visat förbrukar jag ganska exakt en liter milen. Det är jag lite besviken över när det är trots allt är VWs modernaste motor! Ändå är det skillnad mot förra programmet som drog ännu lite mer.
Jag provade i fredags igen enligt tidigare nämnt tillvägagångssätt och resultatet fullkomligt galet. Med start på full tank, på samma sträcka, samma hastighet med farthållaren 110km/h. Första mätningen 8,5. Nollar efter 3 mil och färddatorn visar 9,7 efter 3 mil igen. Vid kontrolltankning fick jag i knappt 30 liter på 32 avverkade.

Ska jag lämna in bilen och be dem kalibrera skiten och kolla om motorstyrningen är som den ska? Det är ju trots allt garanti 1,5 år till.

Solid
2009-10-25, 12:59
Konstigt det där alltså. Min färddator visar fel med någon/några centilier. Snittet säger 0,81 l/mil just nu och senast jag tankade efter ca 55 mil blandad stads/förorts/landsvägs/motorvägskörnig så hade den dragit 0,82 l/mil. Dags att åka in till VW och kalibrera färddatorn? Hur visar hastighesmätaren vs GPS?

Angående förbrukningen ligger du väl på fabrikssiffor, vilket får ses rätt ok, eller?

juanito
2009-10-25, 14:46
Dags att erkänna: Du vill i själva verket ha en Lupo!!!

Soulman
2009-10-25, 16:06
Konstigt det där alltså. Min färddator visar fel med någon/några centilier. Snittet säger 0,81 l/mil just nu och senast jag tankade efter ca 55 mil blandad stads/förorts/landsvägs/motorvägskörnig så hade den dragit 0,82 l/mil. Dags att åka in till VW och kalibrera färddatorn? Hur visar hastighesmätaren vs GPS?

Angående förbrukningen ligger du väl på fabrikssiffor, vilket får ses rätt ok, eller?

Jag har ingen gps så jag har ingen aning. Det märkliga är ju att oavsett om färddatorn visat 8,5 eller 11,5 så tankar jag lika mycket, och det är ganska exakt 1 liter milen plus minus nån liter mätt mot trippen.

Fabrikssiffror är det egentligen inte. Landsvägskörning är faktisk en liter/mil mot fabrikssiffror 7,7. Blandad körning stämmer bra, 9,9l men stadskörning i verklighet en liter mot uppgivet 13,3.

Soulman
2009-10-25, 16:07
Dags att erkänna: Du vill i själva verket ha en Lupo!!!

Det vore ett utmärkt val! Men vad gör jag av ungar barnvagn? Får man ha dem i takboxen? :)

juanito
2009-10-25, 16:23
Släp med svärmors-lucka!

Soulman
2009-10-25, 18:23
WTF, jag tankar vidare och ser inte glad ut men aningen besvärad. Halva året rullar den på 225or som med säkerhet ger minskad förbrukning och nu behöver jag er hjälp.
Som synes är jag inne på fälgar med många ekrar till mina vinterdäck. Slaget om rena fälgar är redan förlorat så jag är redan van med tand- och diskborste. Men jag kan fasiken inte bestämma mig! Det skiljer några hundringar mellan dessa modeller så därför blir det extra svårt.

juanito
2009-10-25, 19:11
Tycker 3 och 5 är snyggast.

Solid
2009-10-25, 19:33
Helt klart #3!

Furby
2009-10-25, 19:39
#2 går bort tycker jag.Föredrar nog #1

Rs_Marcus
2009-10-25, 20:13
1 och 4 tycker jag ser nice ut :)

Mikael1977
2009-10-25, 21:58
#5: Kantfälg är snyggt, men för guds skull...håll dig borta från RS4 och A8 fälgarna!!! :)
Dom hittar man ju på var och varannan gammal Audi A4... och jag menar att din bil håller betydligt högra klass än så :D

maverick
2009-10-26, 00:00
#5. Oavsett om det är Tiggern eller RS:en de ska sitta på.

Soulman
2009-10-26, 10:10
Jag är också rätt inne på #5, den lite rökta looken. Den blir väl förhoppningsvis inte silverskitig och svarta fälgar faller mig icke i smaken. Jag tycker inte de kommer till sin rätt när gummit är svart och hjulhuset svart. Audikopiorna är som nån skrev här alldeles för vanliga.

Ska kolla vad det kan kosta i paket med gummi balanserat och klart. Av alla jag jämfört med verkar Infosite vara billigast på däck och fälg som jag kollat på. Gummihusets skyltpriser tillkommer det balansering och frakt. Infosite har hämtställe här i närheten av jobbet så jag slipper frakt och balansering och bult ingår i skyltpriset.

juanito
2009-10-26, 10:47
Det var Infosite som frun köpte våra hjul från.
Suveräna att göra affärer med!
Kan varmt rekommenderas!

Soulman
2009-10-26, 12:07
Mummel mutter morr... det visade sig att bl.a. den fälgen jag ville ha finns under lågsäsong hos grossisten i England och kostar 800kr extra i frakt att få hem. De fälgar de lagerhåller under vintersäsong faller mig inte på läppen.

Furby
2009-10-27, 17:49
Facelift på G

http://www.automotorsport.se/news/19637/vw-tiguan-2011--dags-för-facelift/

Mikael1977
2009-10-27, 19:34
Facelift på G

http://www.automotorsport.se/news/19637/vw-tiguan-2011--dags-för-facelift/
Nej och åter nej...ser ju ut som en Golf plus-plus :)

possente
2009-10-27, 19:45
#3 eller #4 tycker jag:)

Soulman
2009-10-27, 20:41
Faceliften tillför väl inget direkt, förutom att det knyter an övriga vw-familjen Polo och Golf som den ser ut nu. Nya Passaten lär väl bli snarlig den med.

Dessa fälgar blev det till slut iaf. AEZ Xylo 17". Och det lönar sig att jämföra priser mina herrar, för både däck och fälg.

Mikael1977
2009-10-27, 20:49
Faceliften tillför väl inget direkt, förutom att det knyter an övriga vw-familjen Polo och Golf som den ser ut nu. Nya Passaten lär väl bli snarlig den med.

Dessa fälgar blev det till slut iaf. AEZ Xylo 17". Och det lönar sig att jämföra priser mina herrar, för både däck och fälg.
Snygga, och så där lagom många ekrar att putsa i vinter :D
För att var exakt, 60 st....50 mer än mig!

Soulman
2009-11-02, 19:05
Jahopp, då har Tiggern fått nya 35mm suspensoarer från H&R. Det är ju mörkt som ett sotararsel ute så bilder kommer en annan dag. Men det ser myyyycket bra ut mina herrar, trots att jag själv sett den endast i mörker. :cool:

Det där med fälgar och vinterdäck var lättare att beställa än få levererat. Michelindäcken jag ville ha är slut överallt, vissa fälgar likaså. Och när jag ändrat kombon däck/fälgar ändras priset åt helt fel håll och antingen är däck eller fälg jag valt slut så nu är jag tillbaka på ruta ett. Det resulterar i att för att vara säker på att få nåt att sätta på bilen alls denna säsong så blir det Nokian Hakka R friktion på vanliga RS4 fälgar. Lite trist men funkar och ett prisvärt alternativ trots allt.

Kanske moderatorn ska flytta denna tråd till projektavdelningen förresten? :)

Furby
2009-11-02, 20:04
Fixat

Soulman
2009-11-08, 16:53
Efter och före-bild. Nu nyskodd med -35mm H&R. Den var rätt stötig med original sportfjädring. Nu bättre komfort faktiskt och de progressiva fjädrarna är kanon!

Sinni
2009-11-08, 16:57
WTF, jag tankar vidare och ser inte glad ut men aningen besvärad. Halva året rullar den på 225or som med säkerhet ger minskad förbrukning och nu behöver jag er hjälp.
Som synes är jag inne på fälgar med många ekrar till mina vinterdäck. Slaget om rena fälgar är redan förlorat så jag är redan van med tand- och diskborste. Men jag kan fasiken inte bestämma mig! Det skiljer några hundringar mellan dessa modeller så därför blir det extra svårt.

fälg nr 2 is the shiet :P

juanito
2009-11-08, 16:59
Stor förbättring!
Jag jobbade på Lesjöfors AB i 8 1/2 år och köpte progressiva fjädrar till flera av mina bilar.
vi betalade 75:-/st och fick dem handlindade exakt som vi ville ha dem.
Funkade superbt på Taunus GXL-coupén!
Komfort och sport i samma fjäder!

Mikael1977
2009-11-08, 18:31
Välkommen ner på jorden igen!
Sjukt snyggt!

Solid
2009-11-08, 19:27
Blev ju riktigt bra! Nu ser den nästan ut som en Golf GTI på anabola... :D

The Weasel
2009-11-08, 22:46
Kan bara hålla med dom andra här.... SNYGGT!!!

Soulman
2009-11-09, 09:03
Tackar. Det är märkligt vad man kan lura ögat. Den är ju fortfarande rätt hög egentligen om man kollar avståndet mellan marken och chassiet men ser ändå mer sportig ut när det blir mindre luft i hjulhuset. Men det blev precis som jag tänkt mig. Lågt :confused: och brett is the shit! :)

Soulman
2009-11-20, 00:07
Hemkommen från en otroligt serviceminded Maxe nu i kväll som hjälpt mig med att återställa Tiggern till original och laddat en RTS med trimfilen i stället. Ska köra utan trim ett tag och kolla lite förbrukning igen. Nåt är inte som det ska med färddatorn hur som helst. Jag sitter och tittar på den när visad förbrukning ökar från 9,7 till 10,3. På plan mark, med fixerad högerfot och konstant hastighet 110km/h, under loppet av knappt en minut. Sedan sjönk den tillbaka lika fort. Nollar igen, tre mil senare är snittet 9,5. Nollar igen, tre mil senare är snittet 8,4!?
Kan det ha att göra med att originalprogrammet adapterar, att det skickar lattjo signaler som gör att färddatorn kukar ur?

Mikael1977
2009-11-20, 06:32
Kankse en dum fråga, men gäller detta den riktiga förbrukningen också, eller är det bara färddatorn som leker med ditt tålamod?
Vilken effekt gick du för den här gången? Extreme?

Karlzzon
2009-11-20, 08:11
Min färdator visar nästan exakt varje gång jag tankar!!!men då måste man nollställa vid varje tankning !!!

Soulman
2009-11-20, 09:07
Det är marginell skillnad från gång till gång, kanske 2-3 liter på en tankning om ca 55 liter. Färddatorn har då visat allt mellan 8,5 och 10,5. Då spiller jag alltid i 53-55 liter. Igår såg det verkligen ut som att nåt värde fått spel eftersom färddatorn flippade ur en stund.

Effekten är den samma i originaltrimfilen. TSIn får då 255 från 211 enligt uppgift. Jag har bara fått hjälp av Maxe att återställa bilen från den seriella trimningen och köpt en RTS. Det jag märkte igår är att Tiptronicen funkar mycket bättre med originaleffekten faktiskt.. Men nu kan jag ju göra som jag vill :)

Rudolf
2009-11-27, 15:43
Min dator i A3an funkar klockrent iaf, Den visar exakt om man räknar ut med mobilen miltalet mot det man fyllt och det som datorn visar. 07 som gått 11K snart.

Det är marginell skillnad från gång till gång, kanske 2-3 liter på en tankning om ca 55 liter. Färddatorn har då visat allt mellan 8,5 och 10,5. Då spiller jag alltid i 53-55 liter. Igår såg det verkligen ut som att nåt värde fått spel eftersom färddatorn flippade ur en stund.

Effekten är den samma i originaltrimfilen. TSIn får då 255 från 211 enligt uppgift. Jag har bara fått hjälp av Maxe att återställa bilen från den seriella trimningen och köpt en RTS. Det jag märkte igår är att Tiptronicen funkar mycket bättre med originaleffekten faktiskt.. Men nu kan jag ju göra som jag vill :)

Soulman
2009-12-09, 18:31
Har nu tankat första gången efter byte till vinterdäck och originalfil i motorn. Resultat 0,85 avräknat mot trippmätare och ipytsade liter på pumpen. Enligt färddatorn (2) 0,82 efter 35 mils körning på E4 och 30 mil blandad körning.
Nu har jag fått hem både ECO och stage2-program och ska genast ut och testa igen. Jag börjar med stage2! :)

Soulman
2010-01-13, 13:11
Har kört nu ett tag med steg 2. Fantastiskt roligt är det! Men segdragning är inte att tänka på. Då spottar, rycker och fräser Tiggern våldsamt med 5-6e växeln i. Vill minnas att flera rapporterat om att TFSI/TDI med trim inte gillar segdragning utan måste växlas flitigt? TDIn minns jag protesterade vid fullgasacc och för lågt varv på 5-6an med vanlig sticka :?
Det verkar somTiptronicen inte kan hantera vridet på ett bra sätt. Men vid kickdown eller i sportläget är det inga ryckningar alls. Ska ladda om till steg 1 eller eco och testa lite igen. Tankade i 5 liter etanol på sista tanken och märker ingen som helst skillnad.

Solid
2010-01-13, 15:41
När motorn är varm kör jag på 6:an från 50-60 km/h och uppåt. Inga problem att segdra därifrån heller. Kanske inte helt snällt mot motorn och lådan, men det går utan ryck och hack.

Kör du på 95 oktan vanligtvis?

Soulman
2010-01-13, 19:55
Kör bara 95. Har i mina andra bilar provat både 98 och v-power utan att märka någon som helst skillnad. TFSIn jag hade var inte trimmad och ryckte inte men TDIn var det och den ryckte på segdragning.

Solid
2010-01-13, 20:25
Testa en full tank 98 och gör samma segdragning. Hade tre kollegor med samma problem i sina V70 2.5T och Saab 9-5 2.3t, jag sa åt dom att tanka 98, efter det försvann problemen.

Soulman
2010-01-15, 08:14
Märker redan nu efter halv tank att den extra inblandningen av E85 påverkar förbrukningen rejält. Halv tank efter 25 mil mot normalt 33-35 med identisk körcykel. Och då hade jag i endast 5 liter av tankens 65. Till det är det ju redan 5% inblandat i de övriga 60 litrarna. Det här kan ju aldrig vara framtidens bränsle visar det sig åter igen.

maverick
2010-01-16, 23:53
Etanol kan visst vara framtiden. Problemet är bara att man antingen optimerar motorn för bensin, eller optimerar för etanol. Etanol vill ha högre komp än vad bensin klarar för att vara effektivt.

Solid
2010-01-17, 00:10
Förstår inte varför det inte finns någon personbilsdieselmotor som går på etanol än. Scania har ju haft det i sina bussar 20 år, med samma verkningsgrad som diesel. BSR har väl konverterat någon dieselmotor också. Men det är väl ännu ett sätt att mjölka konsumenterna på...

maverick
2010-01-17, 11:57
Ja, jag tycker också det är lite märkligt. Tror det var en 9-3 TiD som BSR lekte med.

Soulman
2010-01-17, 21:48
Jag har laborerat med olika trimsteg i kombination med att jag tankat E85. Igår stoppade jag in eco-programmet och ska testa med och utan E85 i lugn och ro.

Som ni säger så har ju busstillverkare kört länge med etanol i dieselmotorer. Problemet eller viljan ligger säkert hos biltillverkarna att göra denna konvertering för personbilsdieslar.

juanito
2010-01-19, 11:18
Kanske man ska vänta lite med etanolen...
http://www.bilsport.se/news.php?id=76635

Solid
2010-02-23, 17:54
Tog och vitade skärmkanterna lite snabbt. Blir ju klart ett lyft! DO IT!

Soulman
2010-02-23, 20:28
Det där ser ju fett med nice ut! Så ska bli, men jag väntar ut vintern först.
Tack Solid och tack Chippe som mailade en bild. Kanske inte lika arbetad som Solids.. :)

Chippe
2010-02-23, 21:09
Det där ser ju fett med nice ut! Så ska bli, men jag väntar ut vintern först.
Tack Solid och tack Chippe som mailade en bild. Kanske inte lika arbetad som Solids.. :)

PS-nybörjare skyller jag på :)

Solid
2010-02-23, 22:52
Det är lite omständigare än vad de flesta tror att retuschera bilder, speciellt när de är lite komprimerade och är fotade med kameror som skapat brus i bilden.

När dte gäller omfärgningar är det allra svårast att färga om svart eller vitt till andra nyanser på ett snyggt sätt, oftast finns det inte så mycket teckning i ljusa och mörka färger.

Skulle man gjort detta för en kund skulle det gått på några kronor, mer än vad jag vill erkänna här... :D

Soulman
2010-03-29, 10:18
Tiggerns färddator fortsätter ge mig anledning att skriva av mig. Nu har jag inte kollat mot tankad förbrukning men siffrorna förvillar likväl. För en tid sedan bytte jag tillbaka från eco till steg 1. Då sjönk snittförbrukningen från ca 8,5 till 8,1 vid identisk körcykel. Nu, några veckor efter installationen av steg 1 visar förbrukningen 7,4 på samma sträcka. Utetemp likvärdig och kallstart med motorvärmare.
Jag ska nog ta ett snack med verkstaden om kalibrering av systemet.

Solid
2010-03-29, 10:59
Det låter klokt att försöka få in en kalibrering, ska bli intressant och se om det funkar oxå.

Men är "likvärdig körcykel" verkligen så identisk som du tror? Det behövs ju inte mycket för att förbrukningen ska ändras några procent.

Soulman
2010-03-29, 11:26
Det låter klokt att försöka få in en kalibrering, ska bli intressant och se om det funkar oxå.

Men är "likvärdig körcykel" verkligen så identisk som du tror? Det behövs ju inte mycket för att förbrukningen ska ändras några procent.

Den är ju inte vetenskaplig på nåt sätt. Men start med motorvärmare (kall växellåda) utan tomgångskörning, 50-sträcka upp till E4 påfart Akalla, 110km/h till Frösunda, 80km/h till Västberga via Essingeleden, 50km/h till Solberga. Det är tämligen lika trafik och antal start/stopp vid korsningar och rondeller. Sträcka ca 25km enkel resa.

Solid
2010-03-29, 11:38
25 km är nog alldeles för kort sträcka och vägen du kör är ju väldigt olika belastad från dag till dag.

Men. Jag gör en resa på ca 9-10 km var och varannan dag. Kallstart utan motorvärmare, ett gäng rödljus på vägen och skyltat 30-50-70-90-väg. Håller jag igen, anammar högerfilskörning och håller farten efter rafikrytmen/skyltarna så stannar färddatorn i stort sett varje gång 0,78-0,80 l/mil (diffar ca 2 cl vid pumpen). Kör jag dessutom lite snabbare än vad som är tillåtet och med kraftigare accelerationer hamnar förbrukningen på ca 0,90-0,95 l/mil.

Soulman
2010-03-29, 13:25
Det är precis som du menar, Solid. Därför räknar jag bort de tillfällen när det är köstopp eller sölkorvar ute och far. Fri fart är det inte ens vid den tiden på morgonen (åker hemifrån 06.15) så nån aktiv körning är det inte tal om heller och därför är det mycket små olikheter i min jämförelse.

Ecofilen fick jag på köpet men för mig har den inget användningsområde har jag märkt. Den drar mer med eco än steg 1 i normal körning är min erfarenhet. Men den inspirerar ju inte heller till aktiv körning och håller därför ner förbrukningen om det behovet uppstår. När 19 tummarna åkt på ska jag byta till steg 2.

Soulman
2010-03-29, 21:16
På vägen hem idag stannade förbrukningen på 7,0 enligt färddatorn. :confused:

Lunken
2010-03-29, 22:55
//Soulman...

Har lite frågor angående Tiguanen medan jag väntar på att beställa hade ju missuppfattat min säljare angående "modellår 2011" så här ska det vara:
"Ang modellår2011 så är det i v18 som man kan garantera att bilar som säljs då blir 2011:or."

Så det blir att vänta lite...till... :cry:

Hur trivs du annars med Tiggern? Hur är stereon? Vägljud? Går det bra att lasta familj + packning i den? Hur beter den sig i motorvägsfart ++?
Har du parkeringsassisten och i så fall är den något att ha?

Solid
2010-03-29, 23:06
På vägen hem idag stannade förbrukningen på 7,0 enligt färddatorn. :confused:

Riktigt mysko. Gick det extra smidigt hem, eller var det som vanligt?

Soulman
2010-03-29, 23:25
Riktigt mysko. Gick det extra smidigt hem, eller var det som vanligt?

Det gick ovanligt smidigt, ungefär som på morgonen. På jobbet står värmaren på hela dagen + att yttertempen är lite högre på eftermiddagen. Den var nere på 6,9 innan jag var tvungen att stanna och accelerera ett par gånger i kvarteret hemma.

Soulman
2010-03-29, 23:52
//Soulman...

Har lite frågor angående Tiguanen medan jag väntar på att beställa hade ju missuppfattat min säljare angående "modellår 2011" så här ska det vara:
"Ang modellår2011 så är det i v18 som man kan garantera att bilar som säljs då blir 2011:or."

Så det blir att vänta lite...till... :cry:

Hur trivs du annars med Tiggern? Hur är stereon? Vägljud? Går det bra att lasta familj + packning i den? Hur beter den sig i motorvägsfart ++?
Har du parkeringsassisten och i så fall är den något att ha?

RCD 510 är helt ok. Välj till Dynaudio kanske. Jag har inte hört det men kitet som sitter i nu gör sitt jobb men inte mer. Välj till Media In och BT också. Det saknar jag. Går att eftermontera men till helt annat pris. Annars köper du den utan nånting och montera andra grejer från bilradiobutiken. Jag har p-sensor fram och bak + assistansen. Den har jag faktiskt aldrig ens provat och hade inte valt den heller om jag köpt bilen ny. Den infällbara dragkroken är riktigt bra också.

Vägljudet är behagligt lågt och vi hade en mycket trivsam resa upp till Sälen vid nyår. Tre småbarn och två vuxna med packning upp till nocken. Men då var det med kläder, lakan, handdukar, vinterkläder, 2 par pjäxor, leksaker, mat, en låda öl osv. Jag blev förvånad över hur mycket som gick in. Men då är förhöjda golvet borttaget och lastgaller monterat.

På vägen funkar den utmärkt men blir lätt lite törstig i högre hastigheter. Antar att luftmotståndet är orsaken, det är mycket front som ska pressa undan luft! Men Sälen ToR snitt på 8,7 tror jag det var. Med 255/40/19 som jag har på sommaren vill den ha runt 8,5 i 110 och i 140 ca 10,5 som jämförelse om jag minns siffrorna rätt. Den är ju inget strykjärn på vägen men funkar utmärkt att busköra med ändå. Min är sänkt 35mm och har lite hårdare sättning än original. Jag har aldrig märkt av att den är lite högbyggd men jag kör ju inte på bana heller.
Jag har aldrig provat DSG men många prisar den. Tiptronicen är verkligen rikstråkig och hittar DSG ner i Tiguanen bör du vänta, eller välja manuell. Då lär förbrukningen sjunka något också.

Solid
2010-03-30, 14:09
Soulmans nya foilering? :D :D :D

juanito
2010-03-30, 14:17
Urrk.... http://www.cosgan.de/images/midi/ekelig/h035.gif

Soulman
2010-04-15, 09:44
Nu är Tiggern inbokad på första servicen. Larmet kom strax före 2500 mil och ungefär ett år från bilen producerades. Nu ska jag passa på att förhöra mig om färddatorns egensinniga värden och se om nåt går att uppdatera eller kalibrera. Den visar ju emellanåt upp till 15% fel mot tankad förbrukning.

Soulman
2010-04-29, 15:03
Så. Plasti Dip upphämtad. Nu fattas bara tiden.
[/URL]

[URL="http://www.meccona.com/index.php?l=product_detail&p=1191"]http://www.meccona.com/images/products/thumb_1191_Plasti_Dip_Spray.jpg (http://www.meccona.com/index.php?l=product_list&m=28)

Sen ska det väl bli typ så här med skillanden att R-linepaketet är lackat vitt även i den nedersta delen av spoilern. Den nedre grillens vita list tänkte jag också maska av och speja på.

http://farm3.static.flickr.com/2617/3751183310_7f5ffb4327.jpg

Mikael1977
2010-04-29, 15:12
Så man sprayar på en film?
Blir den mattsvart?

Soulman
2010-04-29, 23:45
Så man sprayar på en film?
Blir den mattsvart?

Jag har inte sett detta själv live ännu, men rätt många bilder. Det ser tveklöst mattsvart ut. Produkten är inte gjord för att "lacka bilar" men fungerar tydligen utmärkt. Det är en gummimassa som fäster på det mesta och som sen ska gå att dra av - utan verktyg och utan att lämna ett endaste spår efter sig. Man slipar inte ner och primar inte. Bara tvätta/fetta av och spraya på i 3-4 lager.

Mikael1977
2010-04-30, 09:13
Då ska jag hålla utkik här i tråden, för jag räknar med att det kommer upp lite bilder under helgen ;)

Chippe
2010-04-30, 10:51
Kul grej. Men jag är ute efter vit foliering och inte mattsvart tyvärr :)

Men det ska bli intressant att se resultatet.

Soulman
2010-04-30, 18:12
Fett med grym produkt! Det blir som en tunn gummifilm man sprutar på och verkar vara mycket lätt att få bort. Det jobbigaste momentet var att plocka isär grillen - separera cromplasten från resten. Jag lyckades få bort ramen och emblemet. Ribborna satt tvärhårt så de fick vara. Cromdelarna sprutade jag för sig och sen resten av grillen separat. Det är antaglgen överjobbat, jag tror man kan spruta allt när det sitter ihop bara man kör många tunna lager.

Megaskitig bil och tråkväder men se själva. Jag kan inte tänka mig att foliering ska ge ett bättre resultat. Nu gick det åt lite mer än en burk á 300kr tack vare att jag sprutade nedre grillen också. Jämför med hur bilen ser ut i första sidan i tråden.

Här köper ni grejerna. Den enda jag hittat som säljer till privatpersoner i Sverige. Googlar man lite så finns det många andra som säljer.

http://www.britalianracing.se/index.php/mc/ovriga-europeiska-mc/bmw/r1200r/plastidip.html

Det finns i andra kulörer också. http://www.meccona.com/index.php?l=product_list&m=28

juanito
2010-04-30, 20:02
Ser ju riktigt bra ut!

Mikael1977
2010-04-30, 20:56
BETYDLIGT bättre än glittret!
Nu som du har mattsvart grill så passar listerna runt hjulhusen bättre in....så man kan säga att du la ut 300 spänn på en srayburk, men samtidigt så sparar du 2000++ i lackering av listerna ;)
Spännade med röd....undrar hur matt röd hade sett ut på en RS grill ;)

Soulman
2010-04-30, 21:04
BETYDLIGT bättre än glittret!
Nu som du har mattsvart grill så passar listerna runt hjulhusen bättre in....så man kan säga att du la ut 300 spänn på en srayburk, men samtidigt så sparar du 2000++ i lackering av listerna ;)
Spännade med röd....undrar hur matt röd hade sett ut på en RS grill ;)

Ja du Micke. Det finns ju bara ett sätt att ta reda på det. Och gillar du det inte är det bara att dra av det och din grill blir lika... Ähum.. ja, som den ser ut just nu efter dina inte helt lyckade lackeringsförsök :)

Ytan ser ut som pulverlackad. Jag har läst på olika forum att det även testats på fälgar med mycket gott reultat.

Soulman
2010-04-30, 21:11
Ser ju riktigt bra ut!

Jag har suttit och hållt på köpa-knappen för en olackad ABT-grill á 250 euro ett antal gånger. Nu känner jag inte alls det behovet.

juanito
2010-04-30, 21:12
Kan förstå det.

persson
2010-05-01, 20:03
Det där vart ju kanon!!! Blir till att köpa en burk å testa.

SweElite
2010-05-03, 14:31
Någon som vet hur denna "gummi film" tål biltvätten ? Jag tvättar ofta min med högtryck, och kan denna verkligen sitta kvar då ?

Undrar också hurvida den bleks av solen...

Fett med grym produkt! Det blir som en tunn gummifilm man sprutar på och verkar vara mycket lätt att få bort. Det jobbigaste momentet var att plocka isär grillen - separera cromplasten från resten. Jag lyckades få bort ramen och emblemet. Ribborna satt tvärhårt så de fick vara. Cromdelarna sprutade jag för sig och sen resten av grillen separat. Det är antaglgen överjobbat, jag tror man kan spruta allt när det sitter ihop bara man kör många tunna lager.

Megaskitig bil och tråkväder men se själva. Jag kan inte tänka mig att foliering ska ge ett bättre resultat. Nu gick det åt lite mer än en burk á 300kr tack vare att jag sprutade nedre grillen också. Jämför med hur bilen ser ut i första sidan i tråden.

Här köper ni grejerna. Den enda jag hittat som säljer till privatpersoner i Sverige. Googlar man lite så finns det många andra som säljer.

http://www.britalianracing.se/index.php/mc/ovriga-europeiska-mc/bmw/r1200r/plastidip.html

Det finns i andra kulörer också. http://www.meccona.com/index.php?l=product_list&m=28

Soulman
2010-05-03, 21:16
Killen som har firman tvättade sin med högtryck och hade gjort så i 1,5 år. Inga problem alls om man tvättar normalt. Det hade inte heller krymt eller flagat.

SweElite
2010-05-03, 23:13
Låter kanon, då blir de till att beställa direkt ifrån plasti dip uk :)

Killen som har firman tvättade sin med högtryck och hade gjort så i 1,5 år. Inga problem alls om man tvättar normalt. Det hade inte heller krymt eller flagat.

SweElite
2010-05-04, 12:35
Vad tror ni om att "plasti dippa" den fula kromade grillen på RS ?

Sorry om det är för OT.

Mikael1977
2010-05-04, 13:44
Vad tror ni om att "plasti dippa" den fula kromade grillen på RS ?

Sorry om det är för OT.Shoot!
Det är inget att diskutera, bara att köra på ;)
När min lack lossnar igen så ska jag ge plasten en chans

persson
2010-05-04, 14:30
Jag ska ge grillen en omgång med plastidip när flaskorna kommer med posten.

Soulman
2010-05-04, 21:24
Eller så hade du ju kunnat beställa från Sverige och redan haft grillen klar? :)

Soulman
2010-05-05, 11:05
Så. Mellanervice genomförd på Din Bil för 2700kr samt att färddatorns mjukvara uppdaterades/byttes ut. Bara att hoppas på att inte motormjukvaran bytts ut för nu tänkte jag direkt lägga in steg 2! :razz:

Fortsättning följer.

Update: Värdet, eller nåt som kallas anpassning på VAG-språk, för färddatorn är default 100%. Detta kan tydligen justeras och är nu satt till 85% eftersom jag rapporterat en felvisning på upp till 15%. Ska bli spännande och se om detta gör färddatorn mer samarbetsvillig.

Passade också på att byta fiskespöt på taket till en kortare variant som sitter på nya Polon. Bild kommer.

Howzer
2010-05-05, 12:35
Klurar lite på hur min Yeti skulle se ut med svart grill...

Soulman
2010-05-05, 12:47
Klurar lite på hur min Yeti skulle se ut med svart grill...

Absolut!
Och som sagt - är du inte nöjd är det bara att pilla bort och grillen är helt återställd igen.

Jag vill dock markera att jag inte pillat bort nåt själv än. Men vad jag läst mig till på olika forum och enligt säljaren själv så följer gummit med som ett skinn när man drar bort den och lämnar inga rester.

Mikael1977
2010-05-05, 14:19
Absolut!
Och som sagt - är du inte nöjd är det bara att pilla bort och grillen är helt återställd igen.

Jag vill dock markera att jag inte pillat bort nåt själv än. Men vad jag läst mig till på olika forum och enligt säljaren själv så följer gummit med som ett skinn när man drar bort den och lämnar inga rester.
Skulle den lämna rester så är inte chrome-delen så fruktansvärt dyr.

Howzer
2010-05-05, 16:15
Skulle den lämna rester så är inte chrome-delen så fruktansvärt dyr.
Nej, det är nästan så att jag funderar på att beställa en ny kromdel och lacka så att man har originalet kvar utifall att...

Soulman
2010-05-06, 08:28
Tänk att ibland blir det rätt fast ändå fel. Solid får bita i sin sura äppletelefon och se sig slagen i snålkörning. Ett tag i alla fall. :razz:

Omställningen i färddatorn var nog rätt men åt fel håll. Nu visar den upp till ca 30% fel i stället för tidigare 15. Värdet som ställdes om skulle antagligen vara 115 (om det går att ställa över 100) i stället för 85. Ska testa ett litet tag innan jag åker tillbaka och fått det justerat igen.

Jag har igår lagt in steg 2 men har svårt att tro att min förbrukning till och från jobbet skulle sjunka från 8,1 till 7,0 på grund av det. Men psykologiskt är det ju fantastiskt!

Solid
2010-05-06, 10:44
Haha! Grattis! De tyska-svenska ingejörnerna har ännu en gång slagit till! :D

Jag kan ju till din glädje berätta att jag med 19" hjulen (som är ca 1,4% större i rullomkrets än 18") noterade en förbrukning på 0,88 l/mil efter kvällens ca 8-10 mil långa (halvbusiga) tur från runt i Söderort till Brostugan och vidare i Norrland för att till sist landa hemma. Ska kolla hastighetsmätaren mot GPS nu, kan tänka att den stämmer på 0,5 km/h nu, om den inte visar för lite...

Soulman
2010-05-14, 12:42
Jag konstaterar att kombon plasti-dip, kallavfettning och bronto 3-fas högtryckstvätt inte gillades av kromdelen på min grill. Så det är bara att göra om :-o

Kraften i strålen hade jag koll på men avfettningen gjorde plasti-dipen mjuk. På grillen i övrigt var det inget problem utan det släppte bara på de kromade delarna. Nu är det inget problem för det var verkligen bara att dra där det lossnat och resten följde med som ett gummiliknande skinn.

Soulman
2010-05-14, 13:08
Haha! Grattis! De tyska-svenska ingejörnerna har ännu en gång slagit till! :D

Jag kan ju till din glädje berätta att jag med 19" hjulen (som är ca 1,4% större i rullomkrets än 18") noterade en förbrukning på 0,88 l/mil efter kvällens ca 8-10 mil långa (halvbusiga) tur från runt i Söderort till Brostugan och vidare i Norrland för att till sist landa hemma. Ska kolla hastighetsmätaren mot GPS nu, kan tänka att den stämmer på 0,5 km/h nu, om den inte visar för lite...

Min dimension 255/40/19 avviker med +0,1% från original. Med vinterdäcken 225/55/17 avviker den -0,97%. Men den "hjälp" jag fick vid servicen visar nu färddatorn 15%+ fel.

Oavsett vad som är rätt och fel så hamnar förbrukningen på sista mätningen mätt mot visad km-ställning i bilen kontra tankad volym på 8,7 blandad körning med steg 2 i bilen. Det är trots allt ok måste jag säga, inte minst med tanke på en antik växellåda och däckdimensionen.. :razz:

Solid
2010-05-14, 13:42
Det var inte helt fel. Hur breda är dina 19" fälgar?

Jag mätte upp ca 0,85 l/mil vid senaste tanken (några cl mer än vanligt), men då har det varit ovanligt mycket stads- och buskörning inblandat...

Soulman
2010-05-14, 16:02
Det var inte helt fel. Hur breda är dina 19" fälgar?

Jag mätte upp ca 0,85 l/mil vid senaste tanken (några cl mer än vanligt), men då har det varit ovanligt mycket stads- och buskörning inblandat...

9 tum.

marreboy
2010-05-14, 17:03
Hoppas att det finns något kul när min kommer, det blir ju den nya 7 stegade DSG:n, dom säger ju att den ska palla 600Nm och styrenheten borde ju vara samma som i RS:en, det är ju samma motor. Jag vill också åka snabbt!

Soulman
2010-05-15, 12:30
Hoppas att det finns något kul när min kommer, det blir ju den nya 7 stegade DSG:n, dom säger ju att den ska palla 600Nm och styrenheten borde ju vara samma som i RS:en, det är ju samma motor. Jag vill också åka snabbt!

Ja vad tänkte du på då? Det är ju samma motorer i RS och din kommande Tiguan. Det finns ju utbytesturbo, större IC och nytt avgas redan idag om du vill gå för 300hk+. Sen tror jag inte den effekten är lika rolig i en Tiguan som i en RS. De har ju lite olika fysiska förutsättningar så att säga.

Nåt du bör prioritera är en RTS med Steg 2 och en sänkning. Det är mycket väl investerade pengar för upplevelsen kan jag meddela :)

marreboy
2010-05-15, 13:03
Nä, det var väl mest växellådan jag tänkte på. 7 stegad DSG med 4 motion, kan ju bara inte vara att drämma i steg 2 hursomhelst, måste väl matcha lådan också?

Ja vad tänkte du på då? Det är ju samma motorer i RS och din kommande Tiguan. Det finns ju utbytesturbo, större IC och nytt avgas redan idag om du vill gå för 300hk+. Sen tror jag inte den effekten är lika rolig i en Tiguan som i en RS. De har ju lite olika fysiska förutsättningar så att säga.

Nåt du bör prioritera är en RTS med Steg 2 och en sänkning. Det är mycket väl investerade pengar för upplevelsen kan jag meddela :)

Soulman
2010-05-16, 12:55
Nä, det var väl mest växellådan jag tänkte på. 7 stegad DSG med 4 motion, kan ju bara inte vara att drämma i steg 2 hursomhelst, måste väl matcha lådan också?

Jag kan inte nånting om nånting men jag skulle tänka mig för innan det blir för mycket uppgraderingar. Beroende på körsituation, underlag mm lär det kunna bli enorma påfrestningar på den drivaxel som för tillfället har fått kraftfördelningen. Alltså även om lådan är god för xxxNm ska kraften fördelas av Haldexen. Om du ska laborera med hur Haldexen fördelar kraften kanske det är bra att läsa på hur mycket den klarar per drivaxel.

marreboy
2010-05-17, 23:48
Det har väl Jonis koll på förhoppningsvis när den tiden kommer, för jag kan inte ett skvatt. :geek:

Jag kan inte nånting om nånting men jag skulle tänka mig för innan det blir för mycket uppgraderingar. Beroende på körsituation, underlag mm lär det kunna bli enorma påfrestningar på den drivaxel som för tillfället har fått kraftfördelningen. Alltså även om lådan är god för xxxNm ska kraften fördelas av Haldexen. Om du ska laborera med hur Haldexen fördelar kraften kanske det är bra att läsa på hur mycket den klarar per drivaxel.

Soulman
2010-05-21, 08:19
Nu är färddatorn omprogrammerad och "snålkörningen" ett minne blott.
Defaultvärdet som kalkylerar förbrukningen är alltid 100. Det gör att om ni t.ex. mäter upp att förbrukningen kontinuerligt uppmätt är 3% högre än vad som anges i färddatorn kan värdet ändras till 103. Har du fortfarande garanti på bilen kan detta göras utan kostnad och tar bara ett par minuter.

Vad som var märkligt däremot var att jag hade typ 200 felkoder. Allt ifrån motorstyrning, växellåda, abs-bromsar, klimatanläggning, stereoanläggningen osv. Antingen nåt totalknas eller batteriproblem. De är hur som helst raderade nu. Det är bara ett par veckor sedan bilen var på service.

Jonas
2010-05-21, 10:19
Vad som var märkligt däremot var att jag hade typ 200 felkoder. Allt ifrån motorstyrning, växellåda, abs-bromsar, klimatanläggning, stereoanläggningen osv. Antingen nåt totalknas eller batteriproblem. De är hur som helst raderade nu. Det är bara ett par veckor sedan bilen var på service.

Om du har lagt in din trimfil efter servicen så kan det vara därför, för när jag la i min fil sist så hade jag fel i nästan alla system när jag kollade med vår VAS-dator efteråt, om det inte var det så är det rätt skumt....

Soulman
2010-05-21, 14:36
Om du har lagt in din trimfil efter servicen så kan det vara därför, för när jag la i min fil sist så hade jag fel i nästan alla system när jag kollade med vår VAS-dator efteråt, om det inte var det så är det rätt skumt....

Det stämmer precis det du beskriver. Men jag känner inte igen problemet sedan tidigare trimningar för jag brukar kolla med RTSen efter felkoder emellanåt.

waspman
2010-05-28, 12:12
Nu är färddatorn omprogrammerad och "snålkörningen" ett minne blott.
Defaultvärdet som kalkylerar förbrukningen är alltid 100. Det gör att om ni t.ex. mäter upp att förbrukningen kontinuerligt uppmätt är 3% högre än vad som anges i färddatorn kan värdet ändras till 103. Har du fortfarande garanti på bilen kan detta göras utan kostnad och tar bara ett par minuter.

Du skulle bett dem ändra värdet till 97, då skulle du trott att du verkligen kört snålt :mrgreen:
Undrar om det går att ändra detta värdet på min Yeti så den visar mer exakt än vad den gör idag...

Soulman
2010-05-28, 13:50
Du skulle bett dem ändra värdet till 97, då skulle du trott att du verkligen kört snålt :mrgreen:
Undrar om det går att ändra detta värdet på min Yeti så den visar mer exakt än vad den gör idag...

Värdet ställdes ju ursprungligen in på 85 och då jäklar i min låda var det dieselsnålt. Det går alldeles säkert att göra på din Yeti också. Brumma in på Expressverkstaden. Det tar inte mer än ett par minuter. Menyn ligger nånstans i instrumentklustret och sen under rubriken bränslemätning elelr nåt sånt. Din uppmätta avvikelse i procent ändrar du sen i inställningen. Drar den mer än den visar ändrar du värdet motsvarande procent över 100.

waspman
2010-06-06, 12:34
Värdet ställdes ju ursprungligen in på 85 och då jäklar i min låda var det dieselsnålt. Det går alldeles säkert att göra på din Yeti också. Brumma in på Expressverkstaden. Det tar inte mer än ett par minuter. Menyn ligger nånstans i instrumentklustret och sen under rubriken bränslemätning elelr nåt sånt. Din uppmätta avvikelse i procent ändrar du sen i inställningen. Drar den mer än den visar ändrar du värdet motsvarande procent över 100.

Var på en skodaverkstad förra veckan och frågade om kalibrering av färddatorn, men enligt de var det normalt att den visade 5-6% fel och inget de kunde kalibrera sa de...skumt...ska faktiskt ta och fråga en oberoende verkstad om de inte kan göra det. Förresten, hur mycket piggare blev din Tiguan med trimning, funderar på att införskaffa till Yetin.

Soulman
2010-06-07, 11:27
Var på en skodaverkstad förra veckan och frågade om kalibrering av färddatorn, men enligt de var det normalt att den visade 5-6% fel och inget de kunde kalibrera sa de...skumt...ska faktiskt ta och fråga en oberoende verkstad om de inte kan göra det. Förresten, hur mycket piggare blev din Tiguan med trimning, funderar på att införskaffa till Yetin.

B S! Min mek kunde inte heller utan fick kalla på sin verkare som visste vilken meny det var utan att ens fundera. Det vore konstigt om det inte går att ändra i en Skoda och att mjukvarorna skulle skilja sig åt. Verkstaden kanske inte kallar det för kalibrering men det är hur som helst ett värde som går att ändra som påverkar beräkningen till färddatorn.

Nu vet jag inte vad du har för motor i din Yeti men en effektökning med 20-30% känns ordentligt kan jag lova dig och min högst personliga åsikt är att det är värt varenda krona. :)

Soulman
2010-06-18, 09:24
Igår fick Tiggern ögonlock. Plastidip-svarta. Bild kommer.

marreboy
2010-06-18, 10:22
Ska bli spännande att se :shock:

Igår fick Tiggern ögonlock. Plastidip-svarta. Bild kommer.

Soulman
2010-06-21, 08:33
Ska bli spännande att se :shock:

Howzer tog några bilder på träffen igår som kommer upp senare.

Soulman
2010-06-21, 09:14
Efter omprogrammeringen av färddatorn konstaterar jag att det blir mer rätt än fel. Denna tank diffade verklig mot uppmätt förbrukning med 0,5%. Det kan jag leva med.

Mikael1977
2010-06-21, 16:23
Blev ju riktigt snyggt med dippade ögonlock!
Något man skulle kunna göra är att dippa plasten vid hjulhusen, men det kanske kostar mer än det smakar i tid och svordommar :)

Soulman
2010-06-21, 19:48
Blev ju riktigt snyggt med dippade ögonlock!
Något man skulle kunna göra är att dippa plasten vid hjulhusen, men det kanske kostar mer än det smakar i tid och svordommar :)

Det skulle alldeles säkert bli bra. Men jag vete fan om jag skulle orka med att maska av allting...

Soulman
2010-06-22, 22:49
Sådärja!

Nu har Tiggern fått Media In. Det var rätt enkelt att installera. Det som tar tid är att förbereda allt och plocka bort alla paneler. Kabeln har jag dragit ut i facket under huvudenheten. Där ryms HDD, USB-stickan och den löjligt korta sladden till (kommande?) iphone 4 räcker då upp till Brodit-hållaren. Varför VAG rekommenderar att installera allt i handskfacket är för mig en gåta. Det är inte ens enklare. AUX-uttaget funkar fortfarande och MDIn känner av vad som är anslutet.

Samtidigt installerade jag Fiscon BT Plus. En fantastisk produkt som ger full kompabilitet med mobilen i huvudenheten och med rattkontrollerna. Tyvärr låter Audiostreamingen som en kakburk men jag har mailat supporten. Det kan vara nåt kompabilitetsproblem med mobilen.

Det stod i beskrivningarna att båda enheterna skulle kodas in. Så jag var förbi Din Bil i Bromma som inte kunde hjälpa mig för mekarna var på väg in i duschen kl 15.30. Åkte då till Akalla som krånglad och ville ha betalt för 2 minuters jobb så de fick fingret. Sen visade det sig att kodningen inte ens behövdes. Tadaaaaaaa! :)

Soulman
2010-06-24, 09:03
Fiscon BT kan jag rekommendera alla er som har Bolero (VW RCD-510) eller Columbus (RNS-510). Full kompabilitet med huvudenheten och FISen. Man kan bläddra i telefonboken i FISen, eller på huvudenheten och sifferknappsats finns i touchdisplayen om man vill redigera eller slå nummer som inte finns i telefonboken. Alla ljudnivåer för microfon, ringsignal, A2DP osv går att ställa.

Tyvärr verkar det som det buggar med A2DP i senaste Android 2.1.1-uppgraderingen. Telefonen skickar endast över telefonens ljud och inte media-ljudet. Därför låter musiken som vanligt "telefonhögtalar-ljud". Många som rapporterat om det problemet har jag läst på nätet. Det lär väl komma en fix för det inom kort. Jag kan ändå köra media via aux och den bryts och kopplar över till telefon när det ringer och tvärt om. Men det var ju kabeln jag ville slippa :)

Fiscon tillsammans med MDIn och adaptrarna till det (USB och iphone) har jag sparat uppskatningsvis 3500kr på att beställa från Tyskland och installera själv. Installationen tog ca 3 timmar från början till slut. Idag skulle samma operation ta halva tiden nu när jag vet hur man tar bort alla paneler och rättat ett fel i kopplingsschemat i den medföljande beskrivningen!

Mikael1977
2010-06-24, 10:28
Förstår jag det rätt att den "tar över" RNS`s layout med? (i sånna fall vill vi ha lite snygga interiörbilder!)
Hur mycket kostade hela kalaset från tzee Germanz?

Soulman
2010-06-24, 11:39
Förstår jag det rätt att den "tar över" RNS`s layout med? (i sånna fall vill vi ha lite snygga interiörbilder!)
Hur mycket kostade hela kalaset från tzee Germanz?

Japp, den gifter sig med CAN-BUS och integrerar sig med huvudenheten och rattstyrningen. Sen styr kompabiliteten med mobilen vilka funktioner som aktiveras. Det har med de olika Bluetooth-protokollen att göra som skiljer sig mellan telefonmodellerna. Vi full kompabilitet synkar telefonbok, audiostreaming, läsa och skriva sms. Utöver det finns inkluderade add-ons så man kan läsa oljetemp, kylvattentemp mm i FISen.

Här finns lite bilder och info http://www.fiscon-mobile.de/products/rns_510.php?brand=vw

Fiscon kostade 415 euro med frakt och MDI med två adaptrar 230 euro med frakt. Pris i SWE brukar vara 5000+installationskostnad och MDI 2700kr+adaptrar ca 1000kr + installation.

Mikael1977
2010-06-24, 11:59
Hmm, det var kanske i överkant för en som ligger i slutspurt mot husköp.
Men så kommer hösten och därmed nya pengar.... ska helt klart se mer på denna!

OT:
H*n har respektabla kontakter i sin telefonbok! (om man följer länken)

Soulman
2010-07-12, 09:47
Som några såg på Vega-träffen så hade Tiggern drabbat av en hel del flygrost och prickarna kunde nog lätt räknas till 1000-tals. Det syns ju naturligtvis extra mycket på en vit bil... Jag köpte både Sonax och Turtle supertvättmedel av olika slag men utan resultat. Sonax flytande hårdvax brukar också ta bort en del svåra fläckar. Provade alkalisk avfettning, kallavfettning, flugbort och prickbort och även Sonax microfibertvättsvamp med dessa medel med dåligt resultat. Och även lite bensin som brukar ta bort det mesta. Inget hjälpte.

Lösningen var trots allt enkel när den väl upptäcktes. En granne hade nån Turtels Extreme nano cleaner. Ett par gnugg så var lösningen kommen. Tog dock några timmar eftersom det var hela sidorna från rutorna ner och hela bakpartiet. Det gick åt en hel del cleaner. Och öl! :)

Behöver nog vara lite mer noggrann med vaxningen till kommande vintersäsong antar jag.

Narin
2010-07-12, 20:20
Mitt resept lyder: lite starkare tvätt medel som åkeriet har till lastbilarna+ hetvatten tvätt brukar ha 60grader, har aldrig gnuggat bort några flugor. det är därför man vågade köpa en vit denna gång ;-)

SweElite
2010-07-12, 20:22
Flygrost ? Det tar man busenkelt utan någon överdriven insats med Clay. Tex Meguaires...

Behöver inte stå och gnugga o försöka polera bort detta..

Som några såg på Vega-träffen så hade Tiggern drabbat av en hel del flygrost och prickarna kunde nog lätt räknas till 1000-tals. Det syns ju naturligtvis extra mycket på en vit bil... Jag köpte både Sonax och Turtle supertvättmedel av olika slag men utan resultat. Sonax flytande hårdvax brukar också ta bort en del svåra fläckar. Provade alkalisk avfettning, kallavfettning, flugbort och prickbort och även Sonax microfibertvättsvamp med dessa medel med dåligt resultat. Och även lite bensin som brukar ta bort det mesta. Inget hjälpte.

Lösningen var trots allt enkel när den väl upptäcktes. En granne hade nån Turtels Extreme nano cleaner. Ett par gnugg så var lösningen kommen. Tog dock några timmar eftersom det var hela sidorna från rutorna ner och hela bakpartiet. Det gick åt en hel del cleaner. Och öl! :)

Behöver nog vara lite mer noggrann med vaxningen till kommande vintersäsong antar jag.

Soulman
2010-07-13, 08:53
Flygrost ? Det tar man busenkelt utan någon överdriven insats med Clay. Tex Meguaires...

Behöver inte stå och gnugga o försöka polera bort detta..

Bilvård på den nivån är inte riktigt min hobby. Snackade med en bilvårdskille som rekommenderade just Clay, men sen skulle det poleras i olika steg och hej och hå och då är jag inte intresserad längre. Jag provade denna produkt och den funkade. Särskilt mycket gnugg på varje prick var det inte utan det råkade vara många prickar... :-|

Soulman
2010-07-16, 09:44
Jag har nu 20 mil med 98 oktan i tanken med blandad körning. Märker inte någon som helst skillnad. Ryckningarna med Extremeprogrammet är precis som tidigare. Förbrukningen är svår att uttala sig om ännu.
Även i tidigare bilar utan turbo har jag laborerat med 98 och V-power utan att kunna motivera det högre literpriset.

Soulman
2010-08-13, 09:17
Ojoj. Det här såg ju trevligt ut. Framför allt med de vita skärmkanterna som inte är R-line modellen! Den lär vara sänkt 80mm! Undra hur det funkar med hjulvinklar och drivaxlar.

http://extern.motor-talk.de/clickGate.php?u=9N6yF3yv&m=1&p=9JK0P3H6It&s=&url=http%3A%2F%2Fwww.vwhome.de%2Fmotorshow%2F2009% 2F006%2F019.jpg

Soulman
2010-08-13, 09:24
Damnit! Sjukt snygg installation av tryckmätaren!

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/3/9169/14875184/p1130530-13248.JPG

Mikael1977
2010-08-13, 15:41
Den var snygg, både bilen och installationen.
Går en duktigt fräsh Tigger här i stan med mega-stora tunnor, rejält med sänk, diffusor och avslutas med 4 pipor bak....ska försöka knippsa den en dag.

Soulman
2010-09-08, 08:54
Jag har blivit lite sugen på att byta bil igen man kan för mitt liv inte komma på vad jag vill byta till. Nånstans kittlar det lite när jag tänker på Audi i alla fall. Har ingen lust att lägga pengar emellan och helst skulle det vara en billigare bil. Det är en sån jävla kapitalförstöring man rullar i till och från jobbet och även i jobbet. Milersättning suger pung!

Tips?

Howzer
2010-09-08, 09:49
Jag har blivit lite sugen på att byta bil igen man kan för mitt liv inte komma på vad jag vill byta till. Nånstans kittlar det lite när jag tänker på Audi i alla fall. Har ingen lust att lägga pengar emellan och helst skulle det vara en billigare bil. Det är en sån jävla kapitalförstöring man rullar i till och från jobbet och även i jobbet. Milersättning suger pung!

Tips?
Skaffa en Skoda Yeti och få en "liten Tigger" :)

marreboy
2010-09-08, 09:50
Va!! Byta!! Trodde du var så nöjd:confused:

Tips?

Soulman
2010-09-08, 10:54
Jag är absolut nöjd med bilen. Det är bara det att jag rullar runt i en köks- och badrumsrenovering och jag gillar inte alls att åka runt i en så fin och fräsch bil i jobbet. Det sliter och slitaget sänker värdet ännu mer.

Sen kör jag så pass mycket att diesel är att föredra. Nästa jobb tar jag inte utan tjänstebil...

marreboy
2010-09-08, 12:37
Aha, då förstår jag. Om du har ett sånt jobb så är det kass att inte ha tjänstebil.
Synd. Visst, milersättning i all ära, men det hjälper ju inte så mycket när bilen sen ska säljas eller bytas in.:(

Jag är absolut nöjd med bilen. Det är bara det att jag rullar runt i en köks- och badrumsrenovering och jag gillar inte alls att åka runt i en så fin och fräsch bil i jobbet. Det sliter och slitaget sänker värdet ännu mer.

Sen kör jag så pass mycket att diesel är att föredra. Nästa jobb tar jag inte utan tjänstebil...

marreboy
2010-09-08, 12:53
BTW,

körde du RTS boxen när du fixade din bil? Jag kunde nämligen inte läsa av min av någon anledning.

Soulman
2010-09-08, 14:07
BTW,

körde du RTS boxen när du fixade din bil? Jag kunde nämligen inte läsa av min av någon anledning.

Japp. RTS. Inga bekymmer alls med den. Desto mer med supporten dock.
Du ska ha RTSen för den nya TSI-motorn med MED17 styrsystemet. Men det borde Vtech ha koll på. RTSen till "gamla" TFSI funkar visst inte. Alternativt har de gjort nåt nån förändring i din nyare bil som gör att RTSen behöver göras om.

marreboy
2010-09-08, 14:53
Ja, det är nog det senare. Trodde det skulle gå med samma som till RS:en, den hade ju nya TSI motorn med MED17, men dom har som du sa förmodligen ändrat något. Har skickat loggfilerna till Jonis så får vi väl se vad som händer...........

Japp. RTS. Inga bekymmer alls med den. Desto mer med supporten dock.
Du ska ha RTSen för den nya TSI-motorn med MED17 styrsystemet. Men det borde Vtech ha koll på. RTSen till "gamla" TFSI funkar visst inte. Alternativt har de gjort nåt nån förändring i din nyare bil som gör att RTSen behöver göras om.

Soulman
2010-09-13, 23:36
Jag har nu kommit på att det kanske är en fet A6 3,0 TDI jag skulle vilja ha. Liiite saftig skatt bara men det kompenseras nog av betydligt lägre förbrukning och min körsträcka på ca 2500-3000 mil/år. Kanske :)

Solid
2010-09-14, 00:01
Det låter ju som en helt klart vettigare bil att långpendla i!

3.0 TDI känns dessutom som den enda rätta motorn för A6. Där gör det heller inget att det är Tiptronic-lådan som sitter i, den passar bäst med en fet diesel. Det sorgliga är ju att en rätt utrustad A6 3,0 TDI kostar uppåt 300 kkr begagnad, har närmare 10.000 mil på mätaren och passerat allt vad garantier heter för länge sen...

Soulman
2010-09-14, 22:25
Jo det är ju lite så. Garantier är kanske inte så viktigt på en bil som är inkörd men för värdet av Tiggern får man ungefär en 2007 eller 2008 med mellan 5-10.000 mil på mätaren. Och då känns i alla fall 10k mil lite i överkant för de priserna. Fortsättning följer....

Solid
2010-09-14, 23:03
Fråga Jonas hur billig en 3.0 TDI är när den börjar strula så förstår du varför man vill ha garantier på en sådan bil. Nu tror jag inte en A6 3.0 TDI är särskilt problematisk, men det är lite gambling när milen är uppåt femsiffriga.

Dessutom står ju en ny A6 och väntar runt hörnet, vilket gör att modellen börjar kännas rätt gammal i sig. Men snygg är den!

Annars börjar ju nya A4 trilla ner i pris, modernare, mycket mer körglad och klart smidigare än en A6. 2.0 TDI är ju dessutom den mycket mjukare och snålare CR-motorn, en kollega körde sin på under 0.6 blandat, trots att han bodde och jobbade inne i stan. Men han ledsnade på att veva med flintapinnen och köpte sig en Passat GT V6 4-Motion DSG.

secret692
2010-09-15, 00:17
Ända nackdelen med A4:an är att det är så förbannat litet bagageutrymme annars är den riktigt fin. Jag bytte från A4:a till RS kombin och det kändes som jag kunde få in en elefant i Skodan bak.

Solid
2010-09-15, 00:31
Nya A4 är lite större/bättre. Men den är fortfarande mindre än Octavia i både bagage och baksäte. Men eftersom Soulman klarar sig med en Tiguan som i stort sett har samma innerutrymmen som en Golf Plus borde en A4 fungera rent storleksmässigt... ;)

Jonas
2010-09-15, 08:18
Fråga Jonas hur billig en 3.0 TDI är när den börjar strula så förstår du varför man vill ha garantier på en sådan bil. Nu tror jag inte en A6 3.0 TDI är särskilt problematisk, men det är lite gambling när milen är uppåt femsiffriga.

He he... det är inte billiga bilar att laga.. är inte mycket bättre kvalitet på grejerna än dom andra bilarna, VW och Skoda... meeen dom är jäkligt goa att köra/åka i...

Soulman
2010-09-15, 16:56
He he... det är inte billiga bilar att laga.. är inte mycket bättre kvalitet på grejerna än dom andra bilarna, VW och Skoda... meeen dom är jäkligt goa att köra/åka i...

Ok... är det dieselkomponenterna som är dyra? Annars är väl block, top och fläkt ungefär detsamma som i bensinarna?

Soulman
2010-09-15, 16:59

Dessutom står ju en ny A6 och väntar runt hörnet, vilket gör att modellen börjar kännas rätt gammal i sig. Men snygg är den!

Annars börjar ju nya A4 trilla ner i pris, modernare, mycket mer körglad och klart smidigare än en A6. 2.0 TDI är ju dessutom den mycket mjukare och snålare CR-motorn, en kollega körde sin på under 0.6 blandat, trots att han bodde och jobbade inne i stan. Men han ledsnade på att veva med flintapinnen och köpte sig en Passat GT V6 4-Motion DSG.

170hk TDI är ju ingen glädjespridare. Har ju haft en RS TDI och lite hjälp av Vtech i den men... nja jag vet inte. Inget förstahandsval upplevelsemässigt men ekonomiskt - javisst. Det är ju en hyggligt snål budgetmotor.

Jonas
2010-09-15, 17:24
Ok... är det dieselkomponenterna som är dyra? Annars är väl block, top och fläkt ungefär detsamma som i bensinarna?

Det som går sönder på 3.0 TDI är gasspjäll och insugningsrörsspjällen varav det sistnämnda kostar ca 20.000kr att byta...
Jag tror inte att TDI-motorn och bensinmotorn har så mycket gemensamt då allting är kraftigare i dieselmotorn... men själva motorn är säkert hållbar, bättre än den gamla 2.5TDI.

Solid
2010-09-15, 18:39
170hk TDI är ju ingen glädjespridare. Har ju haft en RS TDI och lite hjälp av Vtech i den men... nja jag vet inte. Inget förstahandsval upplevelsemässigt men ekonomiskt - javisst. Det är ju en hyggligt snål budgetmotor.

Nu är vi kanske lite bortskämda med 2.0TFSI. Men en 2.0 TDI 170 är väl ändå klart starkare än medelbilen i Sverige.

Men en sak är säker, en TDI måste nästan ha en automat för att bli körbar, pga det korta registret. Tyvärr finns bara nya A4 i Allroad-utförande om man vill ha 2.0 TDI och S-tronic...

En 2.0 BiTDI med drygt 200 Hk skulle sitta som handen i handsken tycker jag.

Soulman
2010-09-16, 08:17
Det som går sönder på 3.0 TDI är gasspjäll och insugningsrörsspjällen varav det sistnämnda kostar ca 20.000kr att byta...
Jag tror inte att TDI-motorn och bensinmotorn har så mycket gemensamt då allting är kraftigare i dieselmotorn... men själva motorn är säkert hållbar, bättre än den gamla 2.5TDI.

Huvva! Du mekar VAG förstår jag?
Var/när/hur och av vilken anledning havererar dessa delar och vid vilka mil? Finns dessa problem även på 2,0 CR?

Annars, om man har märkesförsäkring brukar det ingå maskinskada upp till 15k mil. Tiggern har en sån just nu i alla fall. Till ett mycket konkurrenskraftigt pris dessutom.

Solid
2010-09-16, 08:49
Det jag menade är inte att de går sånger ofta, utan att en diesel kostar väldigt mycket när den går sönder. Så även en 2.0 TDI jmf 2.0 T(F)SI, se i tråden där någon hade problem med sin TDI RS.

Men riskerna är ju fortfarande små, det man bör tänka på när man köper en begagnad diesel, eller egentligen en bil med komplicerad motor överlag, är att ha en lite större reparationsfond och/eller ha en bra försäkring.

Jonas
2010-09-16, 10:59
Huvva! Du mekar VAG förstår jag?
Var/när/hur och av vilken anledning havererar dessa delar och vid vilka mil? Finns dessa problem även på 2,0 CR?

Annars, om man har märkesförsäkring brukar det ingå maskinskada upp till 15k mil. Tiggern har en sån just nu i alla fall. Till ett mycket konkurrenskraftigt pris dessutom.

Det blir ett elektriskt fel så spjällen inte reglerar som dom ska och ibland så rör dom sig inte alls och dom sitter bara på 2,7/3,0 TDI, har varit olika miltal på dom vi bytt på, allt från ca 4000 mil och uppåt.
2,0 TDI CR har inte samma typ av spjäll och den motorn funkar bra.
Ja om man har bra försäkring så tar den ju såna saker som spjäll osv.

Soulman
2010-09-22, 11:04
Det blir ett elektriskt fel så spjällen inte reglerar som dom ska och ibland så rör dom sig inte alls och dom sitter bara på 2,7/3,0 TDI, har varit olika miltal på dom vi bytt på, allt från ca 4000 mil och uppåt.
2,0 TDI CR har inte samma typ av spjäll och den motorn funkar bra.
Ja om man har bra försäkring så tar den ju såna saker som spjäll osv.

Jag är är rätt övertygad att jag kommer hamna i Auditräsket igen efter att ha varit och gästspelat i andra märken. Det har hänt ett par gånger förut :mrgreen:. A6 3.0TDI alt nya A4 med samma motor verkar vara ett bra val för mig. 170hk blir nog lite väl seg. Den faceliftade och mer trimvänliga A6 -09 och framåt kräver dock en liten mellanskillnad som inte finns tillgänglig just nu.

Soulman
2010-09-22, 11:17
Märkligt vad ett nytt program kan göra. Samspelet mellan den försmädliga Tiptronicen och motorn har blivit annorlunda - och bättre. Mjukare. Det känns som att jag fått mer effekt och drar bättre genom registret och tveksamheten och ryckningarna är mindre/färre och nu i ett register mellan 2-3000 rpm. Jag har skickat över filen igen till Vtech och hopps det går att skruva på den ytterligare.

Solid
2010-09-22, 14:05
Värt att komma ihåg är att de första modellerna av 3.0 TDI till nya A4 B8 såldes med Tiptronic. Tror de var from sena -09 som det blev S-tronic istället, men är inte säker på när det byttes.

På det så kan det vara bra att veta att vissa Audi-försäljare inte vet skillnaden på en Tiptronic och S-tronic, har sett försäljningspapper på en ny S4 B8 3.0 TFSI där det stod Tiptronic i papprena, trots att modellen aldrig sålts med en annan automatlåda än S-tronic...

Soulman
2010-09-22, 16:38
Värt att komma ihåg är att de första modellerna av 3.0 TDI till nya A4 B8 såldes med Tiptronic. Tror de var from sena -09 som det blev S-tronic istället, men är inte säker på när det byttes.

På det så kan det vara bra att veta att vissa Audi-försäljare inte vet skillnaden på en Tiptronic och S-tronic, har sett försäljningspapper på en ny S4 B8 3.0 TFSI där det stod Tiptronic i papprena, trots att modellen aldrig sålts med en annan automatlåda än S-tronic...

Det där var ju bra info. Det känns väl iofs vid provkörning. Vad gäller A6an så hoppar jag Tiptronicen tänkte jag och räknar med att köra med sticka. Jag och Tiptronic har inte varit kompisar sedan 2002 då jag råkade ut för den första gången.

Solid
2010-09-22, 18:15
S-tronic är ju 7-vxl och Tiptronic 6-vxl dessutom.

Jonas
2010-09-22, 20:58
Jag är är rätt övertygad att jag kommer hamna i Auditräsket igen efter att ha varit och gästspelat i andra märken. Det har hänt ett par gånger förut :mrgreen:. A6 3.0TDI alt nya A4 med samma motor verkar vara ett bra val för mig. 170hk blir nog lite väl seg. Den faceliftade och mer trimvänliga A6 -09 och framåt kräver dock en liten mellanskillnad som inte finns tillgänglig just nu.

Nya A4:an med 3.0TDI är en riktigt trevlig bil..! Med rätt färg och utrustning så är den svårslagen bland bilmärkena.. bara köp!!! :)

Soulman
2010-09-23, 08:28
Nya A4:an med 3.0TDI är en riktigt trevlig bil..! Med rätt färg och utrustning så är den svårslagen bland bilmärkena.. bara köp!!! :)

Inte särskilt vanlig tyvärr så kombon tillgång och efterfrågan har säkert en negativ påverkan på priset dessutom.

Soulman
2010-09-23, 08:34
Idag har jag en ytterligare ny programvara i och det är lite annorlunda karaktär igen. Ska prova detta program ordentligt och det verkar som att den växlar ner tidigare och därför inte segdrar vid acceleration på "för lågt" varv där ryckningarna ligger.
Det kanske inte blir bättre än så här med kombon gammal omodern tiptronic och extreme där allt nog de flesta variabler är uppskruvade till max. Hög effekt med sämre körbarhet. Steg 1 funkar ju utan ryckningar.

Solid
2010-09-23, 08:59
Extreme har ju även sämre hörbarhet med manuell låda. Men det går ju rätt snabbt innan man är helt van vid hur mycket gas man ska/kan ge och vilken växel som lämpar sig bäst vid olika tillfällen.

Lät en polare köra bilen med Extreme-programmet och han upplevde den som ryckick, eftersom den sticker iväg vid minsta gaspådrag.

marreboy
2010-09-23, 09:32
Ska bli spännande och se hur det fungerar med DSG lådan. Jonis trodde att dom skulle ha filer klara till "nya" Tiggern om ca 3 veckor. Hoppas det blir bra.:?

Idag har jag en ytterligare ny programvara i och det är lite annorlunda karaktär igen. Ska prova detta program ordentligt och det verkar som att den växlar ner tidigare och därför inte segdrar vid acceleration på "för lågt" varv där ryckningarna ligger.
Det kanske inte blir bättre än så här med kombon gammal omodern tiptronic och extreme där allt nog de flesta variabler är uppskruvade till max. Hög effekt med sämre körbarhet. Steg 1 funkar ju utan ryckningar.

Soulman
2010-09-24, 09:50
För er med Extreme och tycker motorkaraktären är lite "nervös" finns det kanske saker att göra. Nu kör jag ju Tiptronic men det har blivit en helt annan karaktär (mjukare, utan ketchupeffekt) på gasresponsen med version 3 jag har fått av Extremeprogrammet. Körbarheten är klart bättre nu än någonsin tidigare. Ryckningar, eller snarare en viss tvekan innan accelerationen kommer igång finns kvar i vissa register men det kanske hör till när allt är så påställt och att Tiptronicen inte alls gillar den högre effekten. Alternativt måste bilen mappas för att optimeras med just min hårdvara. Med steg 1 har jag inga ryckningar alls.

Nåt annat anmärkningsvärt är att förbrukningen åker jojo igen. Fast bara ner. Igår körde jag hem på rekordlåga 6,8 (start med varm motor) och idag åkte jag till jobbet på rekordlåga 7,6 (morgonkall motor). Jag kalibrerade ju färddatorn för en tid sedan och stämmer nu med 0,2% avvikelse. Nu har jag ju bytt program men jag kan inte se nåt samband där. Kanske blir förbrukningen "normal" igen när mjukvaran adapterat klart.

Soulman
2010-10-04, 16:49
Nån som har koll på vilken DSG som sitter i Passat /Passat CC 2wd och 4wd 200hk/TSI och 170HK TDI? Klen eller stark? :)

Solid
2010-10-04, 17:37
Det finns bara en DSG till TSI 200 Hk och TDI 170 (bortsett från den nya 7-vxl DSGn som börjar titta fram i dagarna till bl.a. Tiguan) och det är den "första" DSGn som sitter i allt möjligt och som klarar 350 Nm enligt Volkswagen (och mer enligt trimmare).

Dock så skulle jag kolla upp om det verkligen är en DSG i den bilen du tittar på, då jag fått för mig att Passat CC TSI 200 hade Tiptronic till att börja med. TDI 170 har jag dock för mig hade DSG från start. TSI 160 har DSG7 har jag fått för mig och den klarar bara 250 Nm enligt VW.

Soulman
2010-10-05, 10:20
Jag ska i alla fall börja med en provkörning. DSGn har jag inte provat ännu.

Soulman
2010-10-06, 08:54
Jonas, har du koll på de olika 3,0 TDI motorerna? De har ju lite olika effekt beroende på årsmodell. Antar att det beror på uppgraderingar och annat. Kom det en modifierad/annan/bättre motorfamilj - 08 (ABH)?

Solid
2010-10-06, 09:24
på den här länken finns prisfaktablad på många Audi-modeller sen rätt många år bakåt, rätt användbart:
http://www.audi.se/se/brand/sv/tools/navigation/main/models/prisfaktablad.html

Solid
2010-10-07, 09:14
Här har du en som behöver bli av med sin A4 3.0 TDI snabbt, prutläge!
http://www.zatzy.com/allmaent/369836-aer-pris-foer-audi-a4-avant-3-0-diesel.html

Jonas
2010-10-07, 10:54
Jonas, har du koll på de olika 3,0 TDI motorerna? De har ju lite olika effekt beroende på årsmodell. Antar att det beror på uppgraderingar och annat. Kom det en modifierad/annan/bättre motorfamilj - 08 (ABH)?

Har ju inte jättekoll då VW-familjen har lite motorer att välja på....
Så fort dom ändrar nåt på motorn antingen hårdvara eller mjukvara så brukar dom döpa om motorerna.
ABH hittar jag inte men i den gamla A4:an B7 + gamla A6:an så heter 3,0TDI ASB och har 233hk och dom nyare heter CAPA i A4 B8 2008 och har 240hk och från 2009 heter den CCWA och har också 240hk och i nyare A6 från 2009 och framåt så finns det 2 motorer med samma effekt:240hk som heter CDYA och CDYC... inte alls invecklat eller...;)

Soulman
2010-10-07, 14:43
Har ju inte jättekoll då VW-familjen har lite motorer att välja på....
Så fort dom ändrar nåt på motorn antingen hårdvara eller mjukvara så brukar dom döpa om motorerna.
ABH hittar jag inte men i den gamla A4:an B7 + gamla A6:an så heter 3,0TDI ASB och har 233hk och dom nyare heter CAPA i A4 B8 2008 och har 240hk och från 2009 heter den CCWA och har också 240hk och i nyare A6 från 2009 och framåt så finns det 2 motorer med samma effekt:240hk som heter CDYA och CDYC... inte alls invecklat eller...;)

Tittar man i Blocketannonsernas faktaruta ser man att effekten varierar mellan 224 och 240 beroende på årsmodell. Nånstans -09/-10 gjordes nåt så att förbrukningen sjönk en hel del i alla fall. Det är minst sagt rörigt och det var därför jag undrade om du visste nåt om det :)

Jonas
2010-10-08, 13:57
Tittar man i Blocketannonsernas faktaruta ser man att effekten varierar mellan 224 och 240 beroende på årsmodell. Nånstans -09/-10 gjordes nåt så att förbrukningen sjönk en hel del i alla fall. Det är minst sagt rörigt och det var därför jag undrade om du visste nåt om det :)

Det där angående bränsleförbrukningen så har det kommit bättre/effektivare bränslesystem på senaste tiden... det gör väldigt mycket..

Soulman
2010-10-08, 17:02
Jag kommer precis från en provkörning av en Passat CC R-Line 170hk TDI DSG med panoramatak, Navi + Dynaudio, skinn mm. En mycket trevlig bil och DSGn är riktigt trevlig. DCCn en mycket trevlig funktion. Bilen ger ju intryck av att vara sportig med motorn matchar inte riktigt. Sensationellt låg förbrukning dock så det blir väl en kompromiss. Ett oräknat antal fullgasrepor på E4an och förbrukningen stannar på 7,2. Häpp!

Lite kul att ställa säljarna mot varandra när det gäller värdering av Tiggern. Två säljare hos samma återförsäljare hade helt olika uppfattning. Den ena säger 220 och en annan 260. En viss skillnad! 240 har jag fått höra av en tredje. På samma ställe men vid ett annat tillfälle.

Mikael1977
2010-10-08, 20:43
Men...skulle inte du göra dig av med Tiggern för att, som du själv sa, blir för dumt att åka runt i en så pass ny och fin bil i kobbet?
Är inte CC`n ett steg upp i finskalan?

Du kan ju iof ha ändrat mening efter diverse provkörningar och att det faktiskt är värt att slita en ny bil ;)

Soulman
2010-10-10, 12:41
Jo det låter väl lite ambivalent kanske :?

Soulman
2010-11-10, 12:52
Hm. Har kommit på att även Golf GTI kan vara ett alternativ eftersom lilltjofsan knappt använder vagn längre. Nya GTIn verkar vara hyggligt snål vid normal körning. Kan jag dessutom övertyga sambon att byta ut sin -99 Scenic kan vad som helst hända! :)

Solid
2010-11-10, 16:42
En Golf R skulle jag köpt om jag letade efter något nytt i 300kkr-häradet och inte behövde begagutrymme. Den här är riktigt riktigt het:
http://www.blocket.se/goteborg/VW_Golf_R_270hk_DSG_Recaro_30567048.htm?ca=11&w=3

Soulman
2010-11-10, 20:03
En Golf R skulle jag köpt om jag letade efter något nytt i 300kkr-häradet och inte behövde begagutrymme. Den här är riktigt riktigt het:
http://www.blocket.se/goteborg/VW_Golf_R_270hk_DSG_Recaro_30567048.htm?ca=11&w=3

Mmmh, har sett den där också. Men för mig tror jag inte det är värt 50-100k med för uppgraderingen till en R.

Solid
2010-11-10, 20:47
För mig är det värt 100k utan problem. Du lär dessutom få igen merparten av pengarna vid försäljning, eftersom R har ett sådant mervärde jmf GTI. Kolla bara priserna på R32 och GTI MK V, de ligger ca 50-60 kkr över.

Men det är nog ingen bil att köra tusentals mil i per år. Den drar tydligen betydligt mer än GTI MK VI.

Soulman
2010-11-18, 15:12
Undra om inte det här skulle vara lite roligare än A6? Den har ju också en HB-lucka som ju är långt mer praktisk än den vanliga brevlådeöppningen. Det borde väl vara den vanliga TSIn som sitter i bl.a. Golf GTI? Det blir väl något högre förbrukning kanske med Q och lite högre vikt.

Och jävligt snygg måste jag säga.

http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A5_SB_2_0T_Q_S_TRONIC_211hk_30379208.htm?ca=1 1&w=1

Solid
2010-11-18, 16:56
I A4, A5 och Q5 sitter det 211 Hk 2.0 TFSI med Valvelift som (på pappret) är sjukt snål. I A4 med FWD och manuell låda ligger den på runt 0,65 l/mil. För att jämföra med Octavia RS TFSI som ligger på ca 0,78 l/mil - alla siffror enligt papprena.

Med permanent torsen quattro så drar den ju (lite) mer såklart. S-tronic-automaten tror jag inte gör någon skillnad i förbrukning, men underbar att använda är den. Enligt mig är det fortfarande den vettigaste motorn om man vill ha lite drag till en rimlig peng i denna kaross.

Du hittar rätt mycket info om den här på www.nordicaudi.se, vissa verkar ha haft problem med vinande S-tronic-lådor samt har klagomål på att inredningskvaliteten är lägre än på tidigare Audi-modeller.

maverick
2010-11-18, 17:03
Jag hade köpt en A5 SB 2,0Tq S-tronic istället för A4:an om de inte varit så svinigt dyra.

Soulman
2010-11-19, 08:14
Ja jag vet inte om det är de där extra nollorna i fronten som gör skillnaden i priset. Det är ju bra grejer men klart i överkant mycket pengar.

Jag har hängt lite på Nordicaudi både nu och framför allt tidigare. Jag har ju haft två A6. Dessvärre vittnar en del trådskapare om att TFSIn drar 30-40% över specen. Körstil är ju en stor faktor men om ett snitt ligger på en liter+/mil är det nåt mer. Den kanske är lite klen. Breda däck kan ju vara en också naturligtvis. Samma rapporterar A6 ägarna om 2,0T med 170hk. Och naturligtvis diskussioner om körcykeln som simuleras som utgör de specade siffrorna. De stämmer illa eller inte alls under vanliga Svenne Bananförhållanden och därför blir den verkliga förbrukningen alltid väsentligt högre.

De som kör diesel däremot verkar mycket nöjda. Ingen större skillnad mellan de som kör 170hk och 240. Blandad körning 7,5 och landsväg ner mot 5,0 och de nya snålare motorerna sedan -09 ligger numera i en mer acceptabel skatteklass.

Tufft på begmarknaden bara. Det är typ 6-9 mån väntetid på en nybeställd fabrikstillverkad Audi så begpriserna ligger högt. Och när handlarna ligger högt med liten prutmån påverkar det privata begmarknaden också. Sen står det helt klart att privatsäljare har svårt att sälja bilar som kostar 300k+ eftersom de inte kan erbjuda nåt finansieringsalternativ. Och den som har råd är noga med att välja bil efter utrustning och där har ju inte alla tänkt till. Köper man den "billigt" för att den inte är rätt utrustad kommer den också säljas "billigt". Jag följer några på blocket det går väldigt väldigt trögt för...

maverick
2010-11-19, 11:07
Angående förbrukningen så har A6 2,0T en nertrimmad 200hk. I grunden samma motor som min alltså. Jag kör min 0,5l/100km snålare än specen.
Det är alltså starkt beroende av körstil.

Soulman
2010-11-21, 19:03
Angående förbrukningen så har A6 2,0T en nertrimmad 200hk. I grunden samma motor som min alltså. Jag kör min 0,5l/100km snålare än specen.

Om jag sorterat rätt på Vtech så ska denna 170hk som är 200 i din kunna ge 270 med steg 2? Och då är det egentligen samma maskin och hårdvara som sitter i RS och GTI men med olika mjukvara?

maverick
2010-11-22, 13:38
Om jag sorterat rätt på Vtech så ska denna 170hk som är 200 i din kunna ge 270 med steg 2? Och då är det egentligen samma maskin och hårdvara som sitter i RS och GTI men med olika mjukvara?

Helt rätt. Det är samma 200hk som Octavia RS och Golf GTI.

Soulman
2010-11-24, 08:37
Fantastiskt vilka intelligensbefriade spekulanter det finns. Tiggern ligger ute på annons (utan telefonkontakt för jag orkar verkligen inte) där jag är rätt tydligt med att det går utmärkt att pruta - efter att man tittat på bilen. Ja, ni förstår själva vilken typ av mailsvar det kommer från Svenne Med Luggen. Faktiskt så kostar jag på mig att vara rätt dryg tillbaka för jag är i en situation där jag verkligen inte behöver byta bil just nu. Det känns rätt skönt.

Förmodligen är det återigen värt att vinka adjö till 20-30k pengar och byta in den hos en handlare.

Soulman
2010-11-26, 16:44
Pratade med en vän som är säljare på VW och sitter i samma lokal som Audi. Han avrådde från att köpa nyare beg Audi just nu. Det var alldeles för stor efterfrågan pga brist på bilar och långa leveranstider på nybil. Upp till ett år på vissa modeller. De håller samma begpriser som för ett år sedan. Samma sak med Passaterna. De är slut och går inte att beställa till den nya modellen kommer i vår.

Så nu står valet mellan Golf GTI, eventuellt Golf R, eller varför inte testa BMWs dieselträsk? 525 d verkar vara en nedtrimmad 530 och med hjälp av Vtech blir det 297hk och 625Nm!!! :-o
Ja jag vet att det verkar konstigt att vackla mellan Golf och 5-serien men jag kan inte riktigt komma på nåt annat alternativ med lite motor när jag väljer bort Audi nu. Det blir för mycket pengar och 525 är i gränslandet till vad jag klarar av. 3-serien känns mindre än Golfen.

Rikitgt I-landsproblem det här....

possente
2010-11-26, 17:06
ursäkta offtopic

men sen kör du som en kärring;)

maverick
2010-11-26, 17:18
ursäkta offtopic

men sen kör du som en kärring;)

Ja, när jag pendlar så... :)

Soulman
2010-12-10, 21:09
Med lite fukt i ögonvrån får jag nu meddela att Tiggern kommer rulla nånstans söder om Göteborg från ikväll. Det var en mycket lycklig nybliven ägare som hämtade bilen i Sollentuna idag.

Frågan är fortfarande inte löst för mitt nästa val. Golfen är hur som helst för liten. Det får inte ens plats med en pulka i den.

juanito
2010-12-10, 21:48
Frågan är fortfarande inte löst för mitt nästa val. Golfen är hur som helst för liten. Det får inte ens plats med en pulka i den.
http://i676.photobucket.com/albums/vv125/s025bb/R184.jpg

secret692
2010-12-14, 11:32
Måste ju faktiskt säga att i en BMW åker man ju som en kund och med jämna intervaller åker du ju till min hemstad vilket kan vara skönt med lite större bil är min tanke.

Körde polarens BMW 528 och vart kär men dock för mycket pengar för mig tyvärr.

Chippe
2010-12-14, 18:36
i en BMW åker man ju som en kund

Hur åker man då? ;)

maverick
2010-12-14, 18:45
Hur åker man då? ;)

Åk till ICA och sätt dig i en vagn så får du veta. ;)

Soulman
2010-12-14, 21:31
Lustiga kurrar här på forumet :)

Efter att ha räknat på vad alla milen med privat bil i jobbet kostat de tre åren jag jobbat på det här stället utan tjänstebil kommer jag nu köra Älsklingens Renault Scenic -99 tills den rasar. Troligtvis byter jag väl jobb först för den verkar närmast odödlig. Hon har köpt en brand new Nissan Qashkai (eller hur det nu stavas). Nissan Sverige ville visa lite positiva siffror för 2010 och dumpar ut 2011 års lagerbilar. Det innebar typ 35k i rabatt och då ingår vinterhjul på alu och m+k värmare. Paketutrustningen är klart bra - 18" alu till sommarhjul, navigator, backkamera, AUX/USB/BT funktioner, panoramatak, elinfällbara backspeglar m.m m.m. Verkar vara en väldigt trevlig och prisvärd bil faktiskt.

secret692
2010-12-15, 16:23
Hur åker man då? ;)

hahaha.

Ja kund är man väl alltid någon gång men kung skall det ju vara.
Skyller på allmänt slöhet samt kolla om alla ordmärkarnissar är vakna ; )

juanito
2010-12-15, 16:39
Lustiga kurrar här på forumet :)

Efter att ha räknat på vad alla milen med privat bil i jobbet kostat de tre åren jag jobbat på det här stället utan tjänstebil kommer jag nu köra Älsklingens Renault Scenic -99 tills den rasar. Troligtvis byter jag väl jobb först för den verkar närmast odödlig. Hon har köpt en brand new Nissan Qashkai (eller hur det nu stavas). Nissan Sverige ville visa lite positiva siffror för 2010 och dumpar ut 2011 års lagerbilar. Det innebar typ 35k i rabatt och då ingår vinterhjul på alu och m+k värmare. Paketutrustningen är klart bra - 18" alu till sommarhjul, navigator, backkamera, AUX/USB/BT funktioner, panoramatak, elinfällbara backspeglar m.m m.m. Verkar vara en väldigt trevlig och prisvärd bil faktiskt.
Min fru har en röd "King" utan växlar, som jag har köpt...
Viss skillnad i förutsättningar! :)