Visa fullständig version : Dragkrok
Funderar på att montera avtagbart drag till min RSII 07.
Någon som har erfarenheter av detta?
Tips eller förslag om detta?
Har ni som har drag fått göra åverkan på kofångaren?
Orginal eller inte?
Mvh steffe
Kontakta Joakim på info@nordicxenon.se har för mig att han plockat av sitt drag då han skall sälja sin rs.
secret692
2009-09-30, 20:44
Jag har avtagbart drag på min kombi. De har inte gjort någon åverkan på plastdetaljer och det är monterat på fabrik.
Var dock nogrann med att sköta det ordentligt då jag haft mitt avmonterat i ett år fick jag knappt tillbaka utan att använda hammare. Så skydda samt smörja är bra.
Jag har inte haft drag på, men när den första RSII inhandlades ny var säljaren noga med att påtala förträffligheten med att beställa elkopplingen från fabrik för det skulle visst vara bökigt/dyrt att eftermontera med tanke på CAN-BUS och p-sensorer. I min sista A6 satt originalmonterat avtagbart drag, jag tyckte det var en toppenlösning.
I Tiguanen lyfter man på ett lock, drar i en spak så tittar dragkroken ut under bilen, och elkopplingen sitter på kroken så man behöver aldrig under bilen och skita ner sig. En helt fantastisk enkel lösning som alla borde erbjuda.
Cashmeifyoucan
2009-11-09, 19:39
Det är inga problem att eftermontera avtagbar dragkrok på rs2 kombi.
Lämnade in min bil på skoda, hål i kofångaren är ett måste, men det är bara en liten bit undertill, det syns inte om man inte tittar under bilen.
Om du planerar att sätta dit en krok, kontrollera då efteråt att backsensorn (om du nu har en sådan) koppar ur automatiskt om du har ett släp påkopplat. Det gjorde de först inte på min utan verkstan fick omprogramera mjukvaran efteråt. Se oxå till att ha en tjock plånbok med dig när du hämar ut bilen, jag fick pejja 10 lakan för kroken. Det fick motor och kupévärmeinstallationen att verka väldigt billig på bara 4300:-.
Hur som helst är jag väldigt nöjd med min dragkrok, en bil utan krok är ju trots allt bara en halv bil! :shock:
Elkoppling från fabrik är ett måste sa säljare till mig också. Gör det hela betydligt mkt billigare, plus att jag kan montera draget själv :D
Blåbäret
2009-11-11, 11:49
Här är en guide från ett engelskt forum som handlar om att montera en dragkrok.
Guiden är på engelska och bilen har ratten på fel sida, men man får i alla fall en förklaring till varför det kostar en mindre förmögenhet att montera en krok på Octavia 2.
http://www.octavia-vrs.com/technical/estate_towbar.htm
Det är inga problem att eftermontera avtagbar dragkrok på rs2 kombi.
Lämnade in min bil på skoda, hål i kofångaren är ett måste, men det är bara en liten bit undertill, det syns inte om man inte tittar under bilen.
:shock:
"Hålet" är redan gjort från fabrik, alla stötfångare ser ut så redan från tillverkningen
Mikael1977
2009-11-11, 12:15
Här är en guide från ett engelskt forum som handlar om att montera en dragkrok.
Guiden är på engelska och bilen har ratten på fel sida, men man får i alla fall en förklaring till varför det kostar en mindre förmögenhet att montera en krok på Octavia 2.
http://www.octavia-vrs.com/technical/estate_towbar.htm
Holy crap!
Jag hade LÄTT betalat dom 10 lakanen för att få någon annan till att göra jobbet :D
Holy crap!
Jag hade LÄTT betalat dom 10 lakanen för att få någon annan till att göra jobbet :D
Ää vadå de där skulle man väll lätt fixa på en dryg halvtimma ;)
Har haft lite datastrul.......men tackar för feedbacken om drag
På min sitter det som standard avtagbart drag. Efter alla historier man hört om bilar som lämnats in på verkstad då draget inte kan demonteras vid besiktning är jag noga med att spraya med rostlösning. Glömde draget på efter en tripp till fjällen och då fick jag ta till våld. Supernöjd annars.
Vad har ni för fabrikat på era dragkrokar?
Jag betalade 2800:- för min gamla krok utan montering till RS tdi 2007.
Nu står det 5500:- för kroken utan montering i offerten.
Jag vet inte vilket fabrikat detta är.
//Per
Vad har ni för fabrikat på era dragkrokar?
Jag betalade 2800:- för min gamla krok utan montering till RS tdi 2007.
Nu står det 5500:- för kroken utan montering i offerten.
Jag vet inte vilket fabrikat detta är.
//Per
Tycker båda låter dyrt. Iofs inte så farligt med 2800:- om det är avtagbart men 5500:- :O
Kolla med www.dke.se
http://www.dke.se/67-skoda-octavia-2-kombi-2004-inkl-montage.html
Här fanns pris. Frågan är om man behöver dragkrokförberedelsen eller dom fixar allt ?
2001 när jag köpte bilen, kostade min fasta krok 3500:- inkl. montering och reg-besiktning.
Men de bjöd på hela rasket!
2001 när jag köpte bilen, kostade min fasta krok 3500:- inkl. montering och reg-besiktning.
Men de bjöd på hela rasket!
I offerten jag fick på nya RS i lördags kostade kroken 9800:- plus 1600:- (elförberedelse) och 380:- i regbes. Hutlöst!
På Avensisen betalade jag 1800:- för krok+elsats och monterade själv på 3 timmar.
Kan man kontrollera om bilen har elförberedelse från fabrik? Han jag köpte bilen av sa inget och jag tänkte inte på att fråga.
Blåbäret
2009-12-04, 14:10
Kan man kontrollera om bilen har elförberedelse från fabrik? Han jag köpte bilen av sa inget och jag tänkte inte på att fråga.
Står det P-ZK någonstans på den vita klisterlappen i serviceboken?
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?TradID=12892&ForumID=17#botten
Står det P-ZK någonstans på den vita klisterlappen i serviceboken?
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?TradID=12892&ForumID=17#botten
Tackar, ska kolla.
Jag kan nästan svära på att om du har elförberedelse från fabrik sitter uttaget redan där. Det sitter då på en liten "arm" som du drar nedåt för att kunna få in kontakten, dolt under stötfångaren.
Jag har ingen nyckel till min krok, fick ej med den när jag köpte bilen.
Har varit i kontakt med Din bil Täby men dom har ingen nyckel, fick ej med från tidigare ägare sade dom.
Har även varit i kontakt med den första ägaren utan framgång.
Vad göra?
Den sitter monterad på nu, men om dom på bilprovningen gnäller senare kan det bli problem.
---------------------------------------------------------------------------------------
Nalle
Sthlm/K-holmen
RS-08 silver combi. RS nr 4
Diesel? NEJ TACK!!
micke_petersson
2009-12-21, 17:58
Jag har ingen nyckel till min krok, fick ej med den när jag köpte bilen.
Har varit i kontakt med Din bil Täby men dom har ingen nyckel, fick ej med från tidigare ägare sade dom.
Har även varit i kontakt med den första ägaren utan framgång.
Vad göra?
Den sitter monterad på nu, men om dom på bilprovningen gnäller senare kan det bli problem.
---------------------------------------------------------------------------------------
Nalle
Sthlm/K-holmen
RS-08 silver combi. RS nr 4
Diesel? NEJ TACK!!
troligtvis kommer du bli tvungen att borra o sätta nytt lås...
Har nu kört några mil med min dragkrok.
Tom testat med husvagnen ett par gånger .
Gott att kunna plocka bort krogen när man vill.
Helnöjd!!!
Steffe
C.larsson
2010-07-05, 16:05
Är också inne på att sätta krok på skodan, men det är ju ett lite projekt när killen som köpte den ny inte tog dragförberedelse.... men men allt går ju att lösa..
Är också inne på att sätta krok på skodan, men det är ju ett lite projekt när killen som köpte den ny inte tog dragförberedelse.... men men allt går ju att lösa..
Klart att det går att lösa.
Se möjligheter inte problem.
Steffe
C.larsson
2010-07-05, 16:45
Jobbar på en VAG-verkstad så några större problem är det inte.. ska bara handla krok och kabelsatsen från instrumentet sen är det bara att börja riva.
Jobbar på en VAG-verkstad så några större problem är det inte.. ska bara handla krok och kabelsatsen från instrumentet sen är det bara att börja riva.
Jobbar på en VAG verkstad...inte fel.
Grymt bra att köra det märke man jobbar med oxå
Lycka till
Min polare har en kabelsats att sälja
C.larsson
2010-07-08, 01:03
låter intresant! artikel nr på den så det e rätt?? ev pris?
Min polare har en kabelsats att sälja
C.larsson
2010-07-08, 01:03
Jobbar på en VAG verkstad...inte fel.
Grymt bra att köra det märke man jobbar med oxå
Lycka till
Ja kom på det efter att ha kört en gammal saab innan...
låter intresant! artikel nr på den så det e rätt?? ev pris?
Han har bägge modellerna, både till förberedd bil & icke.
skall kolla pris
C.larsson
2010-07-08, 13:28
Är det orginal kabelsats lr är det pirat??
Är det orginal kabelsats lr är det pirat??
Original bägge.
C.larsson
2010-07-08, 21:10
Bra då får man med styrdonet med väl? kolla priset nu:P :razz:
Original bägge.
Bra då får man med styrdonet med väl? kolla priset nu:P :razz:
Skall vara komplett om du menar den långa satsen som går ända fram.
pris= bud
C.larsson
2010-07-09, 18:27
Är det en ny kabelsats lr begangnad? ska kolla "mitt" pris på jobbet på måndag så lägger ett bud efter det om det fortfarande är intresant...
Är det en ny kabelsats lr begangnad? ska kolla "mitt" pris på jobbet på måndag så lägger ett bud efter det om det fortfarande är intresant...
Varit monterad 1 vecka,
C.larsson
2010-07-17, 10:49
Varit monterad 1 vecka,
detta är taget! skickar du delarna lr hur gör vi med betalningen? pm,a
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.