Visa fullständig version : Lite blandade fel.
Hejsan.
Har lite fel på min Octavia RS -01.
Först är det ett gammalt fel jag haft i över 1år nu. Klonkande från framvagnen. Ingen har änså länge hittat något fel.
Möjligt vis ett hjullager som va kasst lätt likadant efter byte av lagret. Någon som vet va detta kan vara för fel?
Sen ett nytt fel som hände i lördags är när man svänger i låghastighet eller stillastående kommer ett ljud från vänstersidan. Låter som man slår på en fjäder. Kollar man ovanför däcken när man svänger så rörsig fjädern på högersidan. Men på vänstersidan står den helt still. Hört att det kan vara ett fjäderbenslagering. Ska kosta typ 300kr?. Vart får man tag på ett sånt? Mekonomen hade ingen.
Skulle de kunna vara något annat fel om inte fjäderbenslagringen??
När rekomenderar ni att göra kamremsbyte och vattenpumps byte?? Bilen har rullat: 11 200mil.
Tack på förhand!!
Rs_Marcus
2008-02-25, 13:52
Har inte så mycket koll på vad det kan vara men angående kamremmen så är det 18000 mil eller 5 år.
Har en octavia rs-02 som gått ca 14000 mil och har precis varit och bokat tid för byte. Även vattenpumpen och alla rullar ska bytas! Så om du har en 01a så börjar det nog vara dags.
Okej. Ska Se om jag bokar tid till sommaren.
Hur mycke ska man lägga ner i servicepengar innan man bör tänka på å sälja bilen?? :S
Vad anser ni är värt.?
maverick
2008-02-25, 15:13
Du bör byta kamemmen till sommaren. Dels pga ålder, och dels pga att vattenpumpen brukar skära runt 12000mil, och då blir det rasad topp som resultat.
possente
2008-02-25, 15:39
när jag hade min bil på reperation så sa verkstads killen att man inte behövde byta kamrem efter 5 år utan det var bara 18000 mil som gällde. Är han helt ute och cyklar eller?
Rs_Marcus
2008-02-25, 16:35
när jag hade min bil på reperation så sa verkstads killen att man inte behövde byta kamrem efter 5 år utan det var bara 18000 mil som gällde. Är han helt ute och cyklar eller?
Det är klart det finns lite marginal på remmen. För skulle den vara gjord för att hålla i ganska exakt 5 år så kan den ju lika gärna gå sönder efter 4 år. Men det är ju en chansning, dels som maverick säger så finns det en tendens för vattenpumpen att rasa vid 12000 mil och det är inge kul, sen så torkar ju remmen med åren.
MAn byter ju inte vattenpump utan att byta kamremmen.
Personligen tar jag hellre det säkra före det osäkra.
Min 1,6 har gått 5500 mil nu, men jag köpte den ny i juni 2001.
Det blir alltså 7 år. Ska serva i maj, så det blir intressant att se vad de gör.
Hittills har det varit en helt problemfri bil.
Klonket i fram vagnen kan vara kasst fjäderbenslager
Felet det du säger låter som man slår på en fjäder har jag haft också.
Felet var att fjädern gått av, och det var exakt dom symptomen som du beskriver, låg hastighet och stillastående.
Du bör åtgärda detta fel ganska snabbt för fjädern kan ligga och nöta på karossen.
Har inget pris på vad det skulle kosta då jag fick det helt gratis.
Klonket är 90% säker på att det är länkarmarna eller krängningshämarn då jag har haft bilen inne på lagning för det också.
Där kan det dra iväg pengar om du har otur, men som sagt har inge pris då jag fick det gratis också.
Men om alla 8 byts så går det på runt 10+ blås. Mest troligt att 2-3 kanske är dåliga för din del.
Spindelleden kan vara dåligt också. Det är såna otroligt klassiska problem du har :)
Men om alla 8 byts så går det på runt 10+ blås. Mest troligt att 2-3 kanske är dåliga för din del.
Spindelleden kan vara dåligt också. Det är såna otroligt klassiska problem du har.
8a länkarmar på en RS1a?????
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.