handdator

Visa fullständig version : Dörrlås

Bantou
2009-10-09, 10:34
Hände en mindre rolig grej igår.

Tjejen hade bilen, när hon skulle öppna förardörren "klickade" det till och dörren gick inte att öppna. Smart som hon var körde hon ner rutan för att kunna öppna "utifrån", men det gick inte heller. Lösningen fick bli att gå ut via passagerarsidan.

Till problemet:
1. vad är felet? (om det varit vajern från öppningshandtaget som lossnat hade dörren öppnats).
2. hur öppnas dörrsidan för att kunna reparera felet? (dörrklädseln har jag plockat av ett antal gånger, men då har ju givetvis dörren varit öppen....)

Bilen är en Octavia RS kombi -03. Låsen fungerar i övrigt.

maverick
2009-10-11, 11:37
Går inte att öppna dörrsidan med dörren stängd.

Bantou
2009-10-15, 05:50
Nä, det sa dom på verkstan oxå.
Jag hade tur!

Vajern till öppningshandtaget (invändigt) hade fransat sig. Vajern gick trögt och hade på så vis hoppat av handtaget. Antagligen har den gjort detta med ett ryck och fått hela låskistan att låsa sig. Verkstan gav ett tips om att banka lite på dörren för att lossna det hela, något som tydligen funkade. Kvickt som bara den plockades dörrsidan av för att kunna fixa låset om den skulle gå i baklås igen.
Efter att ha kört hela helgen utan dörrklädsel och öppnat dörren med hjälp av den fransiga vajern fixade en polare på verkstan det. 10 minuter senare var jag på väg att sätta på dörrklädseln igen.

maverick
2009-10-15, 17:11
Godis! :)