Visa fullständig version : Octavia RS på bana
Hej!
Har kört bana några gånger i år och vill göra det lite seriösare nästa år. Behöver en kombinerad familje/banbil och tycker att Octavia RS verkar perfekt. Motor med potential, ganska lätt, rymlig och ok väghållning. Har dock hört att dom understyr en del. :(
Min tanke är att köpa en RSII bensinare och sedan chippa den och förbättra väghållningen.
- Kan man köra fort med en sån bil?
- Vad finns det för väghållningssatser och chipp att rekommendera?
- Är det någon skillnad på kombin och hatchbacken på bana?
Är tacksam för tips, råd och uppmuntran.
Christoffer
Välkommen!
Octavia II RS är en ypperlig familjebil som heller inte är så tokig att smiska bana med! Man kommer långt med bara sänkfjädrar, chip, bättre belägg och r-däck. Men självklart kommer man längre med bra coilovers, hårdvaruppgraderingar i motorn och kanske ett par skalstolar.
Den mest extrema bilen här på forumet är Roxnäs röda sedan som är riktigt giftig, mer att läsa om den finns här:
http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=13
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55570
Jag har kört på Mantorp och Sviestad samt en konbaneträff med min bil och det har fungerat riktigt bra, trots modesta uppgraderingar. Har inte haft problem med understyrning i sig utan tycker att bilen är bra balanserad och med bra däck går det att köra riktigt fort på bana. Mina problem har varit spinnande innerhjul i utgången av kurvor pga avsaknad av diff, samt att man flyger runt som en vante, trots de trevligt skålade originalstolarna.
Se nedan för lite filmer och bedöm själv om du tycker det understyr. Den blåa kombin som syns i filmerna är Jonas RS TDI, så mao spelar det ingen roll om du väljer bensin eller diesel, det går att köra fort i båda! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=NHfkVMisFy8
http://www.youtube.com/watch?v=HGg_NSMeQg0
http://www.flickr.com/photos/max500/3476114670/in/set-72157606444315517/
Edit: Ang skillnad på kombi och hatchback så har jag hört lite olika. Men oavsett åt vilket håll det skiljer tror jag det är en rätt liten skillnad, iaf för en lekman som jag.
jo en diff hade inte skadat...
Jag har kört på en några olika banor i år och är så jäkla imponerad av min RS!!!! Man kör till banan, lägger på R-däcken och kör rent ut sagt skiten ur bilen,låter den svalna lite, lägger på sommardäcken och kör hem.. bättre än så kan det inte bli!!! Givetvis kollar jag den emellan körningarna men hittills har det inte varit något problem alls förutom något ljud i framvagnen som både Jesper (Solid) och Stenberg (secret) också har...
Håller med Jesper fullt ut angående stolarna... på Knutstorp var jag mer utanför stolen än i den... så nästa säsong sitter där en "sitta-still-stol" med 4-punkt så man kan fokusera på annat.. som att jaga silvriga kombisar... ;)
Hej!
Jo, såg dina filmer från Alfa klubbens möte. Såg ut att gå riktigt fort. Såg också Roxnäs vassa Octavia när han jagade 911 GT3 or på Barkarby i våras.
:)
Kör ni med antispinn avstängd på bana, eftersom hjulen spinner så pass?
Olof, du var väl på Sviestad? Försökte komma ut samtidigt på banan för att jämföra lite, men lyckades aldrig tima det. Det var jag som körde Mondeo skåpet.
Är det v tech chippen som är bäst?
Hur känns bilen att köra på r däck? Är rädd att det ska slita mycket på chassi och kaross?
Hoppas kunna jaga er på banan nästa år...
Det gick över förväntat på Mantorp för min del, 1.38,4 som bäst. Men det går säkert att köra mycket snabbare med lite fler varv i bagaget...
Jag har provat med antispinn på och av och med bra däck (r-däck) på går det snabbare med det avstängt, så fort man lärt sig att dosera kraften någorlunda. Självklart åker man ju inte med fullt hjulspinn ur vare kurva utan man skulle vilja ha mer fäste helt enkelt.
Kan inte svara på om V-tech är bäst, vet bara att jag och en hel del andra är ruskigt nöjda med vårat valt av just V-tech. Det går nog minst lika bra med någon av de andra större trimfirmorna.
Att köra på r-däck ställer en del krav, främst på bromsarna. Efter 20-talet varv på mantorp var mina bromsar och fälgar sinnesjukt varma, även en timme efter avslutat körpass. Om du hade tänkt att köra mycket bana gör du klokt i att kolla efter ordentlig bromskylning.
så nästa säsong sitter där en "sitta-still-stol" med 4-punkt så man kan fokusera på annat.. som att jaga silvriga kombisar... ;)
Uppgradera på du bara! :D
Jag har inte provat alla tillverkare, däremot har jag urspringligen haft ett BSR chip och sedan bytt till VTECH extreeme och skillnaden var jättestor.
Skillnaden i toppeffekt är inte så stor men skillnaden i medeleffekt är väldigt stor.
Hej!
Kör ni med antispinn avstängd på bana, eftersom hjulen spinner så pass?
Olof, du var väl på Sviestad? Försökte komma ut samtidigt på banan för att jämföra lite, men lyckades aldrig tima det. Det var jag som körde Mondeo skåpet.
Den var ju synd att vi inte lyckades köra samtdigt nån gång, både jag och brorsan körde så bilen var ju ute en del på banan :)
Tyckte det spann bra ut ur de flesta kurvorna även om jag knappt aldrig gick lägre än 3an...
Det bästa var väl att förbukningen endast stod på 1,1l/mil efter körningen :)
Hade inte stängt av antispinn/antisladd första varven, visade sig att bromsarna hade blivit väldigt varma främst bak, rök tydligen ganska friskt!!!
Kände dock något skumt på de sista varven innnan man gick i depå, kändes lite som man hade fått punka. När man svängde liksom skuttade det lite och lät lite du,dunk,du,dunk. Men efter ett halvt varv i lugnare tempo var det som bortblåst, är det däcken som blir för varma? hade nog lite för lågt däcktryck fram...
Vill ni köra snabbt på bana med Skodorna rekommenderar jag starkt att ni byter stötdämpare och fjädrar(stenhård bak, lite mjukare fram 140-160Nm fram och 120-140Nm bak), krängare, bussningar, monterar DIFF, ombyggnad av fjädertorn för mont. av justerbar camber/caster, mycket camber både fram och bak (minst -4 gr. fram och minst -3 gr. bak, byte av bromsar(både OK och skivor), riktig stol, 4 eller 6-punktsbälte, lätta bilen så mycket som möjligt(tunga bilar).......
Vill ni köra snabbt på bana med Skodorna rekommenderar jag starkt att ni byter stötdämpare och fjädrar(stenhård bak, lite mjukare fram 140-160Nm fram och 120-140Nm bak), krängare, bussningar, monterar DIFF, ombyggnad av fjädertorn för mont. av justerbar camber/caster, mycket camber både fram och bak (minst -4 gr. fram och minst -3 gr. bak, byte av bromsar(både OK och skivor), riktig stol, 4 eller 6-punktsbälte, lätta bilen så mycket som möjligt(tunga bilar).......
Nu snackar vi om rätt så stora ingrepp på bilen och kostsamt... dessutom går ju inte bilen att användas till daglig körning... men jag hade gärna också gjort samma uppgraderingar som du har Lasse.. om pengarna funnits..
maverick
2009-10-14, 22:38
Nu snackar vi om rätt så stora ingrepp på bilen och kostsamt... dessutom går ju inte bilen att användas till daglig körning... men jag hade gärna också gjort samma uppgraderingar som du har Lasse.. om pengarna funnits..
Den åsikten är vi fler om... :(
Det kostar att komma ikapp mig...
Karlzzon
2009-10-15, 06:59
Längtar tills den dan man får provköra en sådan setup!!!
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.