handdator

Visa fullständig version : Skillnader på min nya Octavia RS mot min gamla 9-5 Aero

Iceman
2009-10-15, 01:14
Jag bytte min 9-5 Aero -04 (250 Hk) mot min nuvarande Octavia RS -07 och har nu hunnit ha bilen i tre veckor och testat den lite. Jag har tyvärr inte mätt några tider eller liknande men den klara känslan är att RS:en är rappare på 1:an och 2:an medans Aeron var rappare på 3:an och 4:an. Det borde väl naturligtvis ha att göra med viktskillnaden på bilarna så det är väl kanske inte så konstigt. På de första växlarna tycker jag att RS:en drar enormt bra och där jag tror inte att jag hade haft någon större chans med Aeron, men på 3:ans växel och uppåt tycker jag inte tiktigt att det rätta trycket, som fanns i Aeron, infinner sig.

Vidare är det stor skillnad på körkänslan i de båda bilarna. RS:en är betydligt hårdare i fjädringen och känns bättre i väghållningen. Aeron var mer bekväm men kändes inte alls lika busig att köra som RS:en. Jag tycker även att styrningen är rappare och känsligare på RS:en vilket också bidrar till större sportighet.

Vad interiören beträffar så tycker jag att båda bilarna känns lika ombonade invändigt. Lite minus för RS:en då den inte känns riktigt lika välskruvad. Det skramlar/vibrerar tyvärr lite grann i RS:en på lite olika ställen, det upplevde jag faktiskt aldrig i Aeron.

Vidare angående prestandan i de båda bilarna så tror jag att RS:en svarar betydligt bättre på uppgradering av programvaran än Aeron. Så jag tror nog att en steg 1-trimmad Aero får betydligt svårare mot en steg 1-trimmad RS än om båda bilarna är original.

Sammanfattningsvis så är bilarna väldigt olika varandra men jag var/är lika nöjd med båda två och jag ångrar inte alls mitt byte av bil.

Är det förresten någon av er som har erfarenhet av ett rejs mot en 9-5 Aero?
Här är en länk från mitt gamla forum, STCS, där de båda bilarna testades helt original mot varandra av en kille i klubben och hans kompis.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=18&t=116768&hilit=octavia

Sinni
2009-10-15, 08:54
jag har rejsat min bil mot en aero
han fick smisk båda gångerna
fast min bil har ju mer HK än en aero

fast det är lite kul när de rejsar mot en Skoda o får oväntat stryk