Visa fullständig version : stabilt laddtryck!
Moffegrev
2009-10-18, 18:35
Jag har ett litet problem med laddtrycket, jag tycker att det dalar allt för mycket när jag gasar ibland.
Peakar på 1,2 men ibland så kan det dala ner till 0,8-0,9 o lägga sig där stabilt.
vakuum läck är undersökt så där är inte fallet så förmodligen ligger det i WG klockan eller har någon nått förslag.
Ps inga felkoder Ds
antejasse
2009-10-25, 22:55
jag antar att du har chippat den... kolla om MV är ok.
Moffegrev
2009-10-26, 18:36
ja det är den...hur ska jag kolla denna ventilen när det inte ges några felkoder vill säga..såna tips jag är ute efter.
är det den där N75 ventilen som en del byter.
Mvh
Rs_Marcus
2009-10-26, 18:53
ja det är den...hur ska jag kolla denna ventilen när det inte ges några felkoder vill säga..såna tips jag är ute efter.
är det den där N75 ventilen som en del byter.
Mvh
Jepp det är samma sak =)
Har själv samma problem, men min dalar ner på 0,3... Fast den ska ladda 1,2 vid fullt tryck. Det kan avhjälpa ibland om man startar om bilen...
Vad kan det vara.
Jag har bytt:
Magetventil
Diverse slangar & backventilen
maverick
2010-06-04, 09:25
För lite soppa? För varmt?
Finns många orsaker till sjunkade tryck.
För lite soppa? För varmt?
Finns många orsaker till sjunkade tryck.
Okej, men det avhjälps ju när man startar om maskinen???
Jag ska in idag till en verkstad och få den prov tryckt (vacum testad). För att se om jag har fler läckor än de jag hade tidigare...
maverick
2010-06-04, 15:37
Vid omstart nollas värdena.
Vid omstart nollas värdena.
Jo jag hörde det idag, jag åker tebax på onsdag och fixar detta.
Okej, men det avhjälps ju när man startar om maskinen???
Jag ska in idag till en verkstad och få den prov tryckt (vacum testad). För att se om jag har fler läckor än de jag hade tidigare...
tjenare!
jag är bara nyfiken på hur det gick med ditt skumma laddtryck. jag verkar ha samma fel på min, är med chippad och laddar oftast runt 1.1-1.2 som den ska men så händer det emellanåt att den bara laddar runt 0.4 bar och liksom stannar där:( men så fort jag stannar bilen och starar om den så går den riktigt igen. blir inte riktigt klok på vad det skulle kunna vara men vore hemskt tacksamför ett svar! mvh erik
tjenare!
jag är bara nyfiken på hur det gick med ditt skumma laddtryck. jag verkar ha samma fel på min, är med chippad och laddar oftast runt 1.1-1.2 som den ska men så händer det emellanåt att den bara laddar runt 0.4 bar och liksom stannar där:( men så fort jag stannar bilen och starar om den så går den riktigt igen. blir inte riktigt klok på vad det skulle kunna vara men vore hemskt tacksamför ett svar! mvh erik
Tråkigt, det kan bero på många saker men kolla backventilen, magnetventilen, om någon slang läcker (många slangar spricker efter chippning pga mer påfrestningar).
Be företaget som chippade din bil göra en felsökning (det skall ingå). TMC i Eskilstuna gjorde ett mkt bra jobb med att felsöka och sa åt mig vissa bidragande orsaker.
1. Dumpventil (originalet har en tendens att spricka).
2. Magnetventilen (bör bytas ut).
2. Backventilen.
3. Läckande slangar.
4. Intercoolern kan läcka (slangarna).
Jag har nu bytt ut alla mina slangar, samt magnetventilen och back ventilen samt dumpventilen. Sen fick TMC göra en inställning på mitt gasspjäll (jag vet inte vad), och nu går den suveränt bra :)
Tråkigt, det kan bero på många saker men kolla backventilen, magnetventilen, om någon slang läcker (många slangar spricker efter chippning pga mer påfrestningar).
Be företaget som chippade din bil göra en felsökning (det skall ingå). TMC i Eskilstuna gjorde ett mkt bra jobb med att felsöka och sa åt mig vissa bidragande orsaker.
1. Dumpventil (originalet har en tendens att spricka).
2. Magnetventilen (bör bytas ut).
2. Backventilen.
3. Läckande slangar.
4. Intercoolern kan läcka (slangarna).
Jag har nu bytt ut alla mina slangar, samt magnetventilen och back ventilen samt dumpventilen. Sen fick TMC göra en inställning på mitt gasspjäll (jag vet inte vad), och nu går den suveränt bra :)
okok ja det verkar finnas en del svagheter med motorn då man chippat den. får ta och kolla över lite grejjer i den framöver då. men det känns som om att det skulle kunna vara något elstyrt tex magnetventilen då i och med att det försvinner när man vrider av/på tändningen. men man är ju ingen expert så jag får prova mej fram helt enkelt:) är ju trots allt inget jätte problem heller, bara lite irriterande ibland.
men tack för ett snabbt svar!
jäkligt bra forum detta!
Detta problemet hade jag när min bil hade BSR chip, hände var o varannan dag,, ibland under samma dag och samma tid som man körde... ena minuten 1.2bar, andra minuten 0.4. Detta försvann efter att jag bytte till annat chip/mjukvara.
Detta problemet hade jag när min bil hade BSR chip, hände var o varannan dag,, ibland under samma dag och samma tid som man körde... ena minuten 1.2bar, andra minuten 0.4. Detta försvann efter att jag bytte till annat chip/mjukvara.
ok. jo jag har ju med bsr chippet i min. men kanske kan prrogrammera tillbaka den till original och sedan till trimmet igen och se om det hjälper något:) verkar finnas många sätt att få detta lilla problem så det är väl bara till att börja någonstans och rota:)
Rickard Timsfors
2011-03-10, 10:54
Den här backventilen som näms, var sitter den på bilen?? N75 vet jag men backventilen??
maverick
2011-03-10, 11:06
ok. jo jag har ju med bsr chippet i min. men kanske kan prrogrammera tillbaka den till original och sedan till trimmet igen och se om det hjälper något:) verkar finnas många sätt att få detta lilla problem så det är väl bara till att börja någonstans och rota:)
Nej, eftersom det är fel på programmet så hjälper det inte att byta. Min RS var också instabil och bänkades till 204hk med deras program. Bytte till v-tech och fick både mer effekt och stabil motor.
Nej, eftersom det är fel på programmet så hjälper det inte att byta. Min RS var också instabil och bänkades till 204hk med deras program. Bytte till v-tech och fick både mer effekt och stabil motor.
jaha så det enda som skulle hjälpa är då att byta till någon annan, exempelvis då v-tech? känns ju trist om det är så, men då får man väl nästan se det som att bsr kanske inte är så jätte pålitligt att trimma med eller:S
maverick
2011-03-10, 18:56
jaha så det enda som skulle hjälpa är då att byta till någon annan, exempelvis då v-tech? känns ju trist om det är så, men då får man väl nästan se det som att bsr kanske inte är så jätte pålitligt att trimma med eller:S
De är jätteduktiga på Volvo och Saab, men speciellt VAG 1,8T har de misslyckats med.
De är jätteduktiga på Volvo och Saab, men speciellt VAG 1,8T har de misslyckats med.
ok. synd att det inte är tvärtom:( får se hur det blir då... känns inte direkt aktuellt med att byta till annan programvara, så man får väl ligga lite lågt ett tag och fundera på hur man ska göra.
men jag tackar super mycket för all info jag fått reda på och kommer skriva här om jag gör någonting med bilen så att man kanske kan utvärdera hur det gått för mej:)
Pettersson
2011-03-10, 21:30
Hm, jag har bsr i min kärra.. Jag har inga problem, dock så vet jag inte hk dårå.. Men motorn går fint o sådär =)
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.