handdator

Visa fullständig version : Sicken tur jag hade idag.

mrc
2008-02-25, 23:19
Ibland skiner solen över ens huvud. Har ju precis startat företag med sportfotografering som del i affärerna. Har en arbetskamrat som pluggar webdesign och han hjälper mig att bygga en egen hemsida. Sånt tar ju tid när man inte är 100 på hur det funkar. Jag vet bara hur jag vill ha det men att göra nåt sånt själv är otänkbart.
Idag så ringer min mobiltelefon och i andra änden finns en jättetrevlig tjej som presenterar sig som säljare för ett webdesignföretag (Yellow Register) som jag som lekman aldrig hört talas om. Hon var väldigt trevlig så jag tänkte babbla med henne en stund och sen tacka nej.
Hennes erbjudande lät som följer:
Dom har slumvis valt ut 5 nystartade företag i Sverige med olika inriktningar och jag var en av de "lyckliga".
Dom bygger min hemsida som jag vill ha den. Jag får 5 e-postboxar, serviceavtal, virus och intrångsskydd, sökmotorsanmälan med länk till hemsida och e-post, säkerhetskopiering + en del annat som behövs. Dom betalar även domännamnet. Får även en "egen" tekniker som jag anlitar, slipper ju på så sätt att komma till nån annan hela tiden som kanske inte är så insatt i just min sida. Sedan så har jag en fast månadskostnad på 590.- + moms med full service. Det är ungefär den kostnaden/månad jag fått även om min polare hade byggt sidan för man måste man ju ha webhotel och allt vad det heter.
-Jaha, sa jag. Vad kostar det hela då? Bygga hemsidor är inte gratis.
- Det kostar inget sa hon, bara 590.-/månaden som du betalar när sidan är byggd.
-Skänker ni bort detta då?
-Ja i reklamsyfte.

Deras idé är att skänka 5 företagare i Sverige detta koncept, men då vill dom ha mej som lite ambassadör och referens. Dom räknar med att få tillbaka pengarna genom att jag gör reklam för dom på min sida.
Hur kan man ha sån tur undrar ju jag. Dom hade ringt 3 fotografer innan mig men ingen hade svarat.

jtds
2008-02-25, 23:22
Bara att gratulera.
ibland har man tur å ibland så skiter sig allt .
:ugeek:

Goffen
2008-02-26, 08:17
Min erfarenhet av saker och ting är att låter det för bra för att vara sant så är det oftast det. Men är det sant får man lov att gratulera....

mrc
2008-02-26, 08:20
Jag tyckte oxå att det lät för bra, men jag har kollat allt och det verkar bra. De har flertalet stora artister som kunder och har byggt ca 50 000 hemsidor. Betalar ju heller inget förrens allt är klart.

micke_petersson
2008-02-26, 09:58
Ibland skiner solen över ens huvud. Har ju precis startat företag med sportfotografering som del i affärerna. Har en arbetskamrat som pluggar webdesign och han hjälper mig att bygga en egen hemsida. Sånt tar ju tid när man inte är 100 på hur det funkar. Jag vet bara hur jag vill ha det men att göra nåt sånt själv är otänkbart.
Idag så ringer min mobiltelefon och i andra änden finns en jättetrevlig tjej som presenterar sig som säljare för ett webdesignföretag (Yellow Register) som jag som lekman aldrig hört talas om. Hon var väldigt trevlig så jag tänkte babbla med henne en stund och sen tacka nej.
Hennes erbjudande lät som följer:
Dom har slumvis valt ut 5 nystartade företag i Sverige med olika inriktningar och jag var en av de "lyckliga".
Dom bygger min hemsida som jag vill ha den. Jag får 5 e-postboxar, serviceavtal, virus och intrångsskydd, sökmotorsanmälan med länk till hemsida och e-post, säkerhetskopiering + en del annat som behövs. Dom betalar även domännamnet. Får även en "egen" tekniker som jag anlitar, slipper ju på så sätt att komma till nån annan hela tiden som kanske inte är så insatt i just min sida. Sedan så har jag en fast månadskostnad på 590.- + moms med full service. Det är ungefär den kostnaden/månad jag fått även om min polare hade byggt sidan för man måste man ju ha webhotel och allt vad det heter.
-Jaha, sa jag. Vad kostar det hela då? Bygga hemsidor är inte gratis.
- Det kostar inget sa hon, bara 590.-/månaden som du betalar när sidan är byggd.
-Skänker ni bort detta då?
-Ja i reklamsyfte.

Deras idé är att skänka 5 företagare i Sverige detta koncept, men då vill dom ha mej som lite ambassadör och referens. Dom räknar med att få tillbaka pengarna genom att jag gör reklam för dom på min sida.
Hur kan man ha sån tur undrar ju jag. Dom hade ringt 3 fotografer innan mig men ingen hade svarat.

Yellow register, yreg, alfa sales. m.m. dom har haft massor med olika namn... dom har varit med på bla, plus, m.m. m.m. för att dom lurat kunder.. jag har kompisar som jobbat där... priset är väääldigt bra.. men om du inite säger upp avtalet 3 månader innan första året gått blir det per automatik 2 år till... plus att dom kodar allt i ett speciellt program som bara dom kan anv. vilket innebär att om du låter dom göra sidan och sedan hoppar av efter 1 år.. så kan du inte anv. sidan eller kodningen dom gjort... så mitt råd till dig är att du tar budet... mer kräver att det är html kodat... och att du får det på papper att det är skall vara kodat i html... sedan efter ca 8 månader så säger du upp avtalet.. du har kvar din sida som är snyggt gjord... du har kvar ditt domännamn... bara att du lägger det på ett annat webhotell som tex. one.com.. kan en hel del om detta bolag... hade själv dom när jag hade firman ihop med kompisen...

pm:a gärna mig om du vill veta mer.. lämna nummer så kan jag ringa dig.. lite såna här småsaker som jag precis skrivit som du skall tänka på...

mrc
2008-02-26, 11:26
Tack för din hjälp. har hittat en hel del om detta företag på nätet nu och blev lite orolig. Har dock kollat en del andra grejer och bestämt mig för att ge dom en chans men kommer nog att säga upp avtalet inom ett år. Skall göra som du sa och kräva det html-kodat.

RS Bob
2008-02-26, 12:47
Mr C: gå inte med på den sörjan. Bara en varning, det finns dolda utgifter som kommer som ett brev på posten.
I slut änden är det du som betalar hela kalaset. Samt att det tillkommer en massa utgifter i efterhand.

Får dessa erbjudande varje vecka från diverse företag.
Har blivit lurad en gång och lärt av mina misstag.

Ring mig, eller maila mig, så ska jag rekommendera dig till en riktigt bra webdesigner som jag arbetat med i över 5 år.
Där du inte har några dolda avgifter, samt att man har fria händer med allt som man vill göra på hemsidan.
Oftast är man låst på de sidor som de så kallat bjuder på och bygger upp till en.
Skulle du sedan behöva byta telefonnummer, färg, bild eller liknande så debiterar de dig 1500 kr i timmen.

Mitt nummer finns i telefonlistan (rs crew)

micke_petersson
2008-02-26, 13:02
Mr C: gå inte med på den sörjan. Bara en varning, det finns dolda utgifter som kommer som ett brev på posten.
I slut änden är det du som betalar hela kalaset. Samt att det tillkommer en massa utgifter i efterhand.

Får dessa erbjudande varje vecka från diverse företag.
Har blivit lurad en gång och lärt av mina misstag.

Ring mig, eller maila mig, så ska jag rekommendera dig till en riktigt bra webdesigner som jag arbetat med i över 5 år.
Där du inte har några dolda avgifter, samt att man har fria händer med allt som man vill göra på hemsidan.
Oftast är man låst på de sidor som de så kallat bjuder på och bygger upp till en.
Skulle du sedan behöva byta telefonnummer, färg, bild eller liknande så debiterar de dig 1500 kr i timmen.

Mitt nummer finns i telefonlistan (rs crew)

förstår vad du menar... jag har själv som jag skrev tidigare varit kund hos dom... kompisar som jobbat där.. o vet man bara "luckorna" hos dom så kan man göra en riktigt bra affär... för jag menar.. det är en billig sida dom gör... om man som sagt vet luckorna hos dom

juanito
2008-02-26, 16:46
Jag känner också igen dem, riktiga skojare!

mrc
2008-02-26, 18:40
Ja sättet att sälja in är ju inte direkt shysst, men jag skall testa ändå för jag känner ingen annan som kan fixa allt detta till mig på så kort tid. Här får man ett helt koncept men till högt pris. Gissa om väckarklockan skall ringa om 8 månader.
Lurad blev man ju men man får göra skadan så liten som möjligt.
Jag kan ju faktiskt blir riktigt nöjd.

juanito
2008-02-26, 20:15
Ja sättet att sälja in är ju inte direkt shysst, men jag skall testa ändå för jag känner ingen annan som kan fixa allt detta till mig på så kort tid. Här får man ett helt koncept men till högt pris. Gissa om väckarklockan skall ringa om 8 månader.
Lurad blev man ju men man får göra skadan så liten som möjligt.
Jag kan ju faktiskt blir riktigt nöjd.
If you're gonna be fucked, use a condom!!! :mrgreen:

Furby
2008-02-26, 20:27
Telefonförsäljning till företag lockar till sig många skurkar varför jag har tagit för vana att nobba alla. Vi hade ett hot om indrivning av en skuld för en katalog på cd-skiva som vi inte hade beställt på runt 4000:- för ett halvår sedan. Min kompanjon hade varit trevlig och pratat en stund med försäljaren men inte beställt något vilket företaget hävdade. Som företagare är man ju rädd att få en lägre raiting eller vad det heter så många betalar nog bara vilket banditerna vet.

silverbane
2008-02-27, 11:57
Telefonförsäljning till företag lockar till sig många skurkar varför jag har tagit för vana att nobba alla. Vi hade ett hot om indrivning av en skuld för en katalog på cd-skiva som vi inte hade beställt på runt 4000:- för ett halvår sedan. Min kompanjon hade varit trevlig och pratat en stund med försäljaren men inte beställt något vilket företaget hävdade. Som företagare är man ju rädd att få en lägre raiting eller vad det heter så många betalar nog bara vilket banditerna vet.

Samma med vårt företag. Helt plötsligt dimper det ner en faktura från Företagsfakta i brevlådan på 3000-något. Ingen har beställt något och ingen har godkänt något. Det gick så långt så att vi fick prick i registret och problem med våra leverantörer (tills vi talade om vilket företag som skickat oss till inkasso/fogden).

mrc
2008-02-27, 13:43
Har nu pratat lite med Micke här på klubben som är insatt i det hela. Vet hur jag skall gå till väga och har beslutat testa. Dom är tydligen väldigt duktiga på att bygga hemsidor. Sen att jag blev lurad av uppringaren är en annan sak. Jag kan ju faktiskt bli väldigt nöjd.
Att det är dyrare än många andra företag som sysllar med sånt här skiter jag i. Här får jag ett helhetskoncept och behöver inte bry mig. I måndskostnaden så ingår all support och jag får koderna så att jag själv kan ändra på sidan. Sånt kan inte jag men min grabb kan.

Jag kommer att skriva mer i tråden efter hand som sidan byggs om någon är intresserad.

micke_petersson
2008-02-27, 17:28
Har nu pratat lite med Micke här på klubben som är insatt i det hela. Vet hur jag skall gå till väga och har beslutat testa. Dom är tydligen väldigt duktiga på att bygga hemsidor. Sen att jag blev lurad av uppringaren är en annan sak. Jag kan ju faktiskt bli väldigt nöjd.
Att det är dyrare än många andra företag som sysllar med sånt här skiter jag i. Här får jag ett helhetskoncept och behöver inte bry mig. I måndskostnaden så ingår all support och jag får koderna så att jag själv kan ändra på sidan. Sånt kan inte jag men min grabb kan.

Jag kommer att skriva mer i tråden efter hand som sidan byggs om någon är intresserad.

Ja gör gärna så att du lägger ut så fort ngt börjar hända och vilken adress... försök gärna om du skall ha ngn flash sida att få en kille som heter Mikael Jarestad att göra sidan.. han är en av dom bästa och en kompis till mig... jag krävde honom när vi gjorde vår frontsida o den var i flash... han är sjuuukt duktig..

mrc
2008-02-27, 17:43
Ursäkta min okunskap men du sa till mig att den skulle göras i html, men det kanske inte har med varandra att göra?

mrc
2008-02-27, 17:52
Kolla in länken på sidorna dom gör. Ganska shyssta.

http://www.exempelsidor.com

RS Bob
2008-02-27, 18:46
Är fortfarande inne på att du lite blivit lurad.

Den webdesigner som jag anlitat tar 6995 kr + moms för en hemsida med e-handel, egen domänadress, flertal e-mailadresser, orderbok, nyhetsbrev, fritt utrymme, fritt antal sidor, flertal betalningslösningar för ens kunder, fri support, mm.

Du kommer att få betala 7050 kr + moms per år och då får du endast en hemsida med ett visst antal undersidor.

Att registrera en egen domänadress kostar ca: 140 kr / år.

mrc
2008-02-27, 19:11
JOOO, jag vet att jag blivit lurad men gör det bästa av situationen.
Avslutar avtalet efter 8 månader, tar med mig sidan till en annan leverantör av internetutrymme och låter grabben ta hand om skötseln av sidan.

Lite stöd kan man kanske få istället för att alla skall peka finger och småle. Alla har nog blivit lurade någon gång i livet men man får göra skadan så liten som möjligt.

micke_petersson
2008-02-27, 21:16
Avslutar avtalet efter 8 månader, tar med mig sidan till en annan leverantör av internetutrymme och låter grabben ta hand om skötseln av sidan.

Lite stöd kan man kanske få istället för att alla skall peka finger och småle. Alla har nog blivit lurade någon gång i livet men man får göra skadan så liten som möjligt.

jag tycker inte du blivit lurad... som vi snackade om på telefon ... kör på bara... dom är jävligt duktiga på att göra hemsidor... jag är på din sida ;) :D

mrc
2008-02-27, 21:20
Tack Micke. Jo jag har blivit lurad på så sätt att hon påstod att jag var utvald. Annars var det ju upp till mig om jag ville nappa på konceptet.
Köper man en mobil för 5000 så är man ju lurad, en mobil för 1000 kan man också ringa med.

Furby
2008-02-27, 21:38
Du har mitt fulla stöd men jag pekade bara på det faktum att företag nog blir mer lurade än privatpersoner så se upp. ;)

mrc
2008-02-27, 21:50
Tack Benke.
Ja man är ju en gröngöling på företagarområdet, men jag har lärt mig läxan. Fel att säga egentligen att jag har gått på en nit för detta är precis vad jag själv vill ha. Jag skall ha den som en liten bildbank där mina kunder kan gå in och ladda ner bilder och sen få en faktura i brevlådan. Mycket enkelt men då jag själv inte har en susning om hur det går till så är detta perfekt för mig. OAVSETT vad det kostar.
Nästa säsong har Malmö Redhawks en ny arena och kan jag få behålla kontraktet och leverera bilder till dom på ett proffsigt sätt (nu mejlar jag bilder som jag väljer ut) så är det värt 8000/år för mig.
Sen skiter jag i vad folk tycker egentligen. Är jag nöjd så är det ju bra.

mrc
2008-03-04, 12:15
Nu är dom i full produktion. Lyckades förhandla mig fram till mer utrymme och lite annat. I "priset" ingår startsida, 5 undersidor och en kontaktsida. I min branch så räcker inte det så långt då man ju fotar fotboll, handboll, hockey, basket osv.
Fick idag reda på att jag (min son) kan bygga vidare med hur många undersidor som helst vilket ju är positivt.
Den största besvikelsen har lagt sig då jag upptäckte att dom inte var så seriösa med marknadsföringen/försäljningen.
Nu är allt positivt och bra och väntar till den 10 april när sidan skall vara klar.
Vad jag förstått så skall man kunna följa bygget efterhand och är ni intresserade så kolla in http://www.fotoalltjanst.com lite då och då.

Joakim
2008-03-06, 21:57
Betalar verkligen Sydsvenskan för bilder från hockeyallsvenskan ett år till?

(förlåt Kent, jag var tvungen)

mrc
2008-03-06, 22:41
Hoppas på det. Du behöver inte ursäkta, inte jag som spelar. En liten fördel med Allsvenskan är att Malmö vinner många matcher. Så som dom spelat i år så tror jag att dom blir fyra eller femma i kvalet.
Får väl sälja bilder från MFF istället.

mrc
2008-03-06, 23:06
Skall ha denna som banner.

mrc
2008-03-06, 23:08
Eller denna.

maverick
2008-03-06, 23:36
Den första var snyggare.

mrc
2008-03-06, 23:40
Ja den är stilrenare.

maverick
2008-03-06, 23:41
Ja, och bild två ger intryck av väldigt låg upplösning i kanterna på tecknen.

mrc
2008-03-06, 23:48
Har ett antal fler som jag gjort men det får nog bli den första.

RS Bob
2008-03-07, 12:58

Jo, det är klart du ska få stöd, jag ville bara varna för jag har blivit lurad ett par gånger inom detta.
Har sysslat med hemsidor sedan 1999 och har fått en ganska bra inblick i olika företag sätt att marknadsföra sig eller sälja sitt.

mrc
2008-03-07, 15:54
Marknadsföringen är under all kritik, men dom gör ändå ett jäkla bra jobb. Ingår mycket som jag inte har kunskap om själv.

mrc
2008-03-26, 17:42
Jaha, vad säger man nu då?? Blir ingen hemsida. Dom kan inte bygga den som jag vill (dom har ingen databas) så därför så ringde dom idag och frågade om dom skulle fortsätta på ett annat sätt.
-Nej,sa jag. Jag måste ha sidan på detta sett eftersom jag är ensamföretagare. Avtalet bröts och jag är fri.
Tyvärr tycker jag för dom är faktiskt proffsiga förutom sättet dom säljer. Pratade i 45 min med försäljningschefen som var grymt trevlig och han beklagade att dom inte kunde hjälpa mig.
Så snacket om YellowRegister är ganska överdrivet. Han försökte inte ett ögonblick att sälja in nåt annat koncept.

Furby
2008-03-26, 17:45
Trist. Hoppas det löser sig på bästa sätt.

mrc
2008-03-26, 17:59
Kommer att bli ruskigt dyrt att låta ett företag bygga den som jag vill. Jag skall bla ha kundinloggning direkt(ingen kan se bilderna utan att vara kund) för att ingen skall kunna ladda ner bilder olagligt. Därefter så laddar kunden ned den/dom bilderna som behövs, jag ser vem som laddat ner och skickar en faktura. Yellow kunde fixa detta men till ett pris av ca 200-300 000.-. Priset blir så högt för det tar ca 200-250 timmar att bygga en sån sida.

micke_petersson
2008-03-26, 18:10
Kommer att bli ruskigt dyrt att låta ett företag bygga den som jag vill. Jag skall bla ha kundinloggning direkt(ingen kan se bilderna utan att vara kund) för att ingen skall kunna ladda ner bilder olagligt. Därefter så laddar kunden ned den/dom bilderna som behövs, jag ser vem som laddat ner och skickar en faktura. Yellow kunde fixa detta men till ett pris av ca 200-300 000.-. Priset blir så högt för det tar ca 200-250 timmar att bygga en sån sida.

fan va tråkigt alltså... namnet nu då ?? hört ngt med dom???

mrc
2008-03-26, 18:45
Vad menar du Micke? Det var ju Yellow från början oxå.

RS Bob
2008-03-26, 18:56
Prova med RNIT Interactive - Bergkantsvägen 16 - 422 43 Hisings Backa - 031/12 56 76 - info@rnit.se
http://www.rnit.se
Har samarbetat med dem sedan 2002, tror jag det var.
Hälsa från mig. André - Camobutiken

mrc
2008-03-26, 19:04
Tack för tipset André. Skall kolla med dom.

micke_petersson
2008-03-26, 20:17
Vad menar du Micke? Det var ju Yellow från början oxå.

jag tänkte på adressen du valt... http://www.fotoalltjanst.com.... den var ju ledig tidigare... och nu har yreg köpt den... så nu kan ju inte du köpa den längre... så det är väl inte mer än rätt utan att dom ger dig den domänen...

mrc
2008-03-26, 20:20
Jaha. Jo domänen är min. Jag äger den.