Visa fullständig version : Hur mycket vrid tål RSII koppling/växellåda
Hur mycket vrid skall RSII koppling/växellådan hålla för innan den ber om nåd
maverick
2009-10-21, 22:59
Beror väl till stor del på hur du plågar drivlinan?
Asgamarna ansåg att jag skulle behöva byta koppling inom en månad när jag mappade om till 380Nm med original koppling. Inga tendenser att slira ännu efter snart 1½ år.
Allt hänger på hur du kör bilen.
Vi har bilar som har 350 + hk samt 540 nm som fortfarande gör med org koppling.
Sedan finns det de som behövt byta efter ett steg 2 chip.
= Slira inte på kopplingen !
Allt hänger på hur du kör bilen.
Vi har bilar som har 350 + hk samt 540 nm som fortfarande gör med org koppling.
Sedan finns det de som behövt byta efter ett steg 2 chip.
= Slira inte på kopplingen !
ok
tänkte mest att jag skulle installlera jockes IC och 3 tum avgas och sen mappa den , så inte växellådan rasar på grund av överbelastning
så vi normalt användande (lite rödljus rejs - snabba omkärningar på motorväg) så skall den klara sig bra..
tack för info
Beror väl till stor del på hur du plågar drivlinan?
Asgamarna ansåg att jag skulle behöva byta koppling inom en månad när jag mappade om till 380Nm med original koppling. Inga tendenser att slira ännu efter snart 1½ år.
Hur långt har din bil rullat?
maverick
2009-10-26, 20:16
Strax under 8000mil.
Jag skulle vilja uppgradera programvaran på min Octavia RS -07 till steg 1 med hjälp av V-tech - men jag vet ärligt talat inte om jag "törs"...
Jag hade tidigare en 9-5 Aero med 250 Hk som jag tänkte uppgradera till steg 1 på BSR. Jag pratade då med en person som jobbar med bl a utveckling av programvaror till Saab som avrådde mig s-t-a-r-k-t. Han förklarade att det absolut inte hade med att göra att han jobbade för Saab eller för att garantierna skulle försvinna - utan enbart med att han var så insatt och visste vad det egentligen handlade om. Han sa att de flesta personer inte visste vad de egentligen utsatte sina bilar för i jakten på mer effekt. Han sa åt mig att det inte var någonting annat än ren idioti att trimma bilen - t.o.m. till steg 1.
Han förklarade:
"om du bara hade en aning om hur mycket pengar det kostade Saab att kunna öka effekten på 9-5 Aero från 250 Hk till 260 Hk fr.o.m. årsmodell 2006 - och sen tar folk bara och trycker in uppåt 300 Hk och ett betydligt högre vridmoment i sina motorer utan vidare. Det är som sagt var ren idioti!".
Det skrämde mig faktiskt till att inte våga trimma den gången. Jag vet inte hur jag ska göra den här gången. En original 9-5 Aero har ju dock t.o.m. ett högre vridmoment än en steg 1-trimmad Octavia så det kanske är riktigt lika skadligt i det fallet då vridet "bara" blir på 360Nm efter trim.
Karlzzon
2009-11-04, 07:51
Jag har åkt med 270hk++ och 400Nm i 4000 mil och bilen går bra och min koppling slirar inte än.
Roxnäs har 400++hk och över 500Nm och den håller än!!!
Kan bara instämma med Karlzzon. Har inte lika mycket effekt, men kört med V-tech Steg 1 / Extreme trim i över 4000 mil. Inte en tillstymmelse till problem.
Jag har åkt med 270hk++ och 400Nm i 4000 mil och bilen går bra och min koppling slirar inte än.
Roxnäs har 400++hk och över 500Nm och den håller än!!!
Roxnäs åker inte med standardkoppling.
Karlzzon
2009-11-04, 23:35
Roxnäs åker inte med standardkoppling.
Nej det är sant men han har precis bytt och motorn är orörd/inte öppnad!!!
Roxnäs körde ca 500 mil med org koppling och 400++hk.har jag för mig/inte säker ;)
Nej det är sant men han har precis bytt och motorn är orörd/inte öppnad!!!
Roxnäs körde ca 500 mil med org koppling och 400++hk.har jag för mig/inte säker ;)
500Mil i allt annat än lungt tempo, varav många på bana kanske ska tilläggas. Så det är inge fel på org.kopplingen. :)
Yep, luktade inte bränd koppling på banan heller...
Kör också fortfarande med Org koppling :) snart 6000mil. snälla mil :razz:
Dock ska jag nog uppdatera den iomed ev andra uppdateringar till nästa säsong. :)
ca 369hk 475nm i motorn..
Verkar som att det är rejäla grejer på RS:en som håller för sådana rejäla effektökningar med enbart originaldelar måste jag säga. Det verkar nästan lite som om den är som gjord för att tåla det. Jag läste i ett biltest som någon motortidning hade gjort att dom även var grymt imponerade av bromsarna på RS:en vilket ju inte är helt oviktigt - speciellt efter effektökning. Dom skrev faktiskt "bromsar i Porsche-klass!"
Men det snackas mest om vad originalkopplingen tål. Men hur det med annat? Blir det inte ett rätt rejält ökat slitage på exempelvis växellåda och drivlina också?
Verkar som att det är rejäla grejer på RS:en som håller för sådana rejäla effektökningar med enbart originaldelar måste jag säga. Det verkar nästan lite som om den är som gjord för att tåla det. Jag läste i ett biltest som någon motortidning hade gjort att dom även var grymt imponerade av bromsarna på RS:en vilket ju inte är helt oviktigt - speciellt efter effektökning. Dom skrev faktiskt "bromsar i Porsche-klass!"
Men det snackas mest om vad originalkopplingen tål. Men hur det med annat? Blir det inte ett rätt rejält ökat slitage på exempelvis växellåda och drivlina också?
Bromsarna... det var värst. Karlzzon sågade org vid fotknölarna :D
Jag som många andra kör med yellowstuff belägg och dom bromsar BRA :)
Men koppling skulle inte vara fel att uppgradera iaf, och byta ut svänghjul till ett lättare för snabbare spool-up (eller har jag fel där?).
Angående bromsarna så fick de bra omdöme av en tidning vid test 100-0, tror de stannade på 35,4 meter. Det Karlzzon och många andra med honom, bl.a. jag, ogillar med originalbeläggen, är att de inte gillar upprepade inbromsningar från hög fart, vid till exempel banåka eller motorvägsbus. Sen är känslan i pedalen inte den bästa original, den är lite tungtrampad, vilket bilen fick lite kritik för i ett GTI-test i någon tidning.
Appropå hur allt håller. Du kan ju få en originalbil att rasa på 100 mil, bara du är oförsiktig och inte tar hand om grejerna. Hårdvaran i RS klarar utan problem Steg 1 / Extreme trim om du kör med huvudet...
Det var Teknikens Värld som skrev om bromsarna i det här biltestet:
http://www.teknikensvarld.se/files/TV0525_test_sanbbakombis.pdf
Citat:
"Kommentar Hej vad det går. Astra och Octavia är ruggigt snabba 0-100 och bromsarna håller mycket hög standard. Nästan i Porscheklass för Octavia RS".
madetomeasure
2009-11-27, 22:04
Vilken koppling och låda är att rekommendera om man vill vara på den säkra sidan? vad är nästa steg så att säga?
Vilken koppling och låda är att rekommendera om man vill vara på den säkra sidan? vad är nästa steg så att säga?
Det beror helt och hållet på vad du ska göra med bilen.
Lådan är tvärsäker. Koppling kan bytas ut till SACHS racekoppling(4-puckad sinter)/tryckplatta, när ändå lådan är ner rekommenderar jag att byta ut org. dubbelmasse svänghjul till tex. SACHS lättade enkelsvänghjul. Akilleshäl vad gäller koppling är urtrampningslagret som bör bytas till kraftigare doningar ex. SACHS eller AP-racing.
Lådan bör förses med Differential ex. Quaife samt montering av kylning.
Vad gäller org.bromsar på dessa bilar kan jag hålla med om att dom duger alldeles utmärkt vid moderat trimning/bruk av bil men laddar man på med mer hästkrafter/vrid är det bara SKRÄP!!!!! inga PORSCHEBROMSAR.....Detta baserat på aktiv banåka med koncentration på FORT, bromsarna brinner upp! Skoda är en TUNG bil ca. 1500kg mycket vikt att stoppa upp vid tvär inbromsning från hög hastighet.
Ett råd är; förse bromsarna med kylning dvs. montera slangar som riktas mot bromsskivornas mitt med intag i fronten på bilen, kommer garanterat att spara bromsarna.
TS_Edition
2009-11-28, 09:57
Håller med ovan....bromsarna mattas fort vid upprepade hårda inbromsningar och i värsta fall med sprukna skivor som följd.....oken är bra så uppgradera skivor och belägg...och kylning.MEN det går inte bara att dra slang för att få in luft utan använd "mjuka" portar alà basportar tex för att inte skapa ett flimmer vakuum när luften möts med skarpa kanter...du får in minimalt med luft på det sättet.
madetomeasure
2009-11-28, 20:41
Jag ( som kanske fler här ) använder den som en helt vanlig bruksbil, ingen hårdkörning el dyl, blir väl ett å annat spontan ( race ) på 73:an om nån stackars v70 elelr audi stressar i backspegeln, men annars mysåkning med känslan att det kan gå bra fort om jag vill :-)
... lite orolig med tanke på att vtech nämner att skoda rs har samma låda och koppla som audi s3, dvs samma artikelnummer på reservdelarna, och att det ska finnas skodor i utlandet med 500+ hk med orginal koppling och låda, och sedan får man höra på annat håll att det troligtvis kommer gå sönder om man ökar hk/nm på bilen.
vågar man "mysa" omkring med extreme eller halveras livslängden väldigt omgående?
Jag ( som kanske fler här ) använder den som en helt vanlig bruksbil, ingen hårdkörning el dyl, blir väl ett å annat spontan ( race ) på 73:an om nån stackars v70 elelr audi stressar i backspegeln, men annars mysåkning med känslan att det kan gå bra fort om jag vill :-)
... lite orolig med tanke på att vtech nämner att skoda rs har samma låda och koppla som audi s3, dvs samma artikelnummer på reservdelarna, och att det ska finnas skodor i utlandet med 500+ hk med orginal koppling och låda, och sedan får man höra på annat håll att det troligtvis kommer gå sönder om man ökar hk/nm på bilen.
vågar man "mysa" omkring med extreme eller halveras livslängden väldigt omgående?
För det första; 500+hk och org. koppling my ass....... sedan dessa rykten att det inte kommer att hålla om man ökar hk/Nm var har du hört det ifrån??
Kopplingen kommer garanterat att havirera om du trimmar bilen uppåt 500+hk en annan sak om du har planer på att "extremtrimma" bilen till över 500 kusar kommer detta att kosta dig MYCKET pengar och då är det ganska dumt/naivt att INTE samtidigt uppgradera koppling.
Som jag sagt tidigare lådan kommer att hålla vid moderat användning men vid aktivt användande av bilen såsom "banåka" rekommenderar jag STARKT att tillföra kylning av lådan.
madetomeasure
2009-11-29, 00:07
tyckte oxå att det lät mkt med 500hk, men jag har förstått att det sitter bra originaldelar på Rs:en
hk/nm har jag inte hört direkt att det gäller RS utan bilar överlag, men har ingen länk just nu till någon forumtråd om detta...
men iaf känner jag mig säkrare på att kunna använda extreme till ett moderat användande, jag menar du kan ju dessa bilar betydligt bättre än mig själv.
Jag vill inte behöva byta delar pga av kostnader, det kan lätt bli så att man börjar i ett steg, sedan krävs det det, och och till slut det...
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.