Visa fullständig version : Bensin vs Diesel
Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera skillnader, för-/nackdelar med respektive drivmedel.
Ska själv köpa en ny rs men det som hindrar mig nu är valet mellan just bensin- eller dieselmotor.
Som jag har förstått det så kan man i stora drag ställa frågan så här; vill jag ha snabb acceleration från 0 och uppåt eller från redan en hastighet på kanske 90 och uppåt? Vill man accelerera fort från stillastående så ska man ha en bensinare och en deisel när man redan har farten uppe.
Finns det något mer man kan säga förutom då att dieseln kanske inte drar lika mycket?
Ibland kan jag stirra mig blind på att dieseln "bara" har 170hk medans bensinaren har 200hk. Vet att man inte kan se det riktigt så då 170hk diesel inte är likvärdig en 170hk bensinare, eller har jag fel där?
Vädra era åsikter fritt, vet att det kanske är lite konstigt formulerat i tråden men huvudet verkar inte fungera riktigt idag :).
Var aldrig med och kollade i det gamla forumet så om en likadan tråd fanns där så ber jag om ursäkt för det.
Mvh
Perrko
bassebas
2008-01-09, 07:21
Ingen skillnad på bensin och dieselhästkrafter. Bensin RS har mer tillgängliga hästar än diesel RS vid alla hastigheter. Det är skillnaden i utväxling som gör att diesel RS övertag på vrid suddas ut. Det som är kul med diesel är när man skall tanka.
maverick
2008-01-09, 08:32
RS TFSI är den snabbaste av dem. Dock, om jag skulle köpa bil idag hade jag tagit RS TDI.
Det är inte det låga varvtalet som äter upp TDI:s vridövertag. Det är utväxlingen.
TDI har 350Nm vid 1800rpm, TFSI har 280Nm vid samma varvtal. Alltså är TDI starkare vid låga varv.
bassebas
2008-01-09, 09:42
RS TFSI är den snabbaste av dem. Dock, om jag skulle köpa bil idag hade jag tagit RS TDI.
Det är inte det låga varvtalet som äter upp TDI:s vridövertag. Det är utväxlingen.
TDI har 350Nm vid 1800rpm, TFSI har 280Nm vid samma varvtal. Alltså är TDI starkare vid låga varv.
Fast vid 1800 rpm i 6ans växel går bilarna olika fort så det är ingen bra jämförelse. Det som är mest intressant är antalet tillgängliga hästkrafter vid samma växel och hastighet. Gör man den jämförelsen (jag gjorde en gång en fin excel graf) så ser man att TFSI alltid har mer tillgänliga hästar än TDI.
maverick
2008-01-09, 12:27
Fast vid 1800 rpm i 6ans växel går bilarna olika fort så det är ingen bra jämförelse. Det som är mest intressant är antalet tillgängliga hästkrafter vid samma växel och hastighet. Gör man den jämförelsen (jag gjorde en gång en fin excel graf) så ser man att TFSI alltid har mer tillgänliga hästar än TDI.
Ja, men det har med utväxlingen att göra, inte motorvarvet. Utväxlingen bestämmer hur fort bilen ska gå vid ett angivet varvtal, inte vridmomentet eller effekten.
Så TFSI är snabbare än TDI. Dock är TDI starkare vid låga varv.
Om vi lägger in ännu en detalj i ekvationen, trimning.
Det lär väl kanske inte hända innan garantin har gått ut men vore ändå kul att veta lite vad det finns för möjligheter till dom båda alternativen. Finns det lika många alternativ till bägge modellerna eller kan man få ut mer av den ena än den andre?
Kanske inte borde ställa frågan då jag inte ens köpt bilen än och när jag väl har den så dröjer det 2 år innan garantin går ut.
Dessa frågor kan tänkas vara barnsliga, men jag har blivit barnsligt förtjust i att åka fort :oops: .
Ska man tänka rent ekonomiskt så är det fördel diesel. Det förstår nog de flesta, men så finns det ju fler subjektiva egenskaper man går efter. Vad prioriterar du Perkko? Låg förbrukning? Lågt varvtal i hög motorvägsfart? Vill du ha DSG?:D
Du bör ju provköra båda versionerna såklart. Men när jag valde så var det inte svårt eftersom dieseln endast kostade 6.500:- mer och är värd ca 10.000:- mer på begagnatmarknaden + innan årskiftet så fick man ju 6.000:- i skatterabatt. Vissa är helallergiska mot dieselns motorkaraktär och vissa tycker den är helt ok. Jag tycker den är kalas och ha vrid som en stor 4L V8 och att den drar ca 0.62 l/mil blandat är inte fel enl. mina parametrar.
Min är trimmad och den bromsades på rullande landsväg innan trimning och då gav den 185hk och 391NM på vevaxeln. Har inte bromsat den ännu på samma bromsbänk (V-techs).
M V H
Stephan
Ska man tänka rent ekonomiskt så är det fördel diesel. Det förstår nog de flesta, men så finns det ju fler subjektiva egenskaper man går efter. Vad prioriterar du Perkko? Låg förbrukning? Lågt varvtal i hög motorvägsfart? Vill du ha DSG?:D
Du bör ju provköra båda versionerna såklart. Men när jag valde så var det inte svårt eftersom dieseln endast kostade 6.500:- mer och är värd ca 10.000:- mer på begagnatmarknaden + innan årskiftet så fick man ju 6.000:- i skatterabatt. Vissa är helallergiska mot dieselns motorkaraktär och vissa tycker den är helt ok. Jag tycker den är kalas och ha vrid som en stor 4L V8 och att den drar ca 0.62 l/mil blandat är inte fel enl. mina parametrar.
Min är trimmad och den bromsades på rullande landsväg innan trimning och då gav den 185hk och 391NM på vevaxeln. Har inte bromsat den ännu på samma bromsbänk (V-techs).
M V H
Stephan
Vad jag prioriterar är jag nästan inte medveten om själv. Som det är nu så sitter jag med en volvo s40 2.4. När jag väl kör så blir det hyffsat långa sträckor i taget, runt 20 mil som minst. Under dom sträckorna och även när jag är hemma och kör runt kvarteret så vill jag kunna ha kul.
Rent ekonomiskt sett så spelar det ingen större roll vilken jag väljer, båda modellerna av skodan drar mindre än vad min volvo gör nu när jag ligger på motorvägen mellan 140-160 km/h.
Som du säger så är det kalas att ha mycket vrid, det är ju helt klart bra att ha.
Så egentligen vill jag väl ha så mångas åsikter som möjligt och sen följa strömmen :).
Ska försöka få provkört båda bilarna, dom fanns inte inne när jag var hos bilhandlaren sist.
Hoppas jag har svarat hyffsat på dina och kanske andras frågor.
Mvh
Perrko
maverick
2008-01-09, 15:31
Det lär väl kanske inte hända innan garantin har gått ut men vore ändå kul att veta lite vad det finns för möjligheter till dom båda alternativen. Finns det lika många alternativ till bägge modellerna eller kan man få ut mer av den ena än den andre?
Kanske inte borde ställa frågan då jag inte ens köpt bilen än och när jag väl har den så dröjer det 2 år innan garantin går ut.
Dessa frågor kan tänkas vara barnsliga, men jag har blivit barnsligt förtjust i att åka fort :oops: .
Ja, TFSI är snabbare än TDI. Det gäller även efter trimning. TFSI är bästa trimbasen enligt mig.
Men trimmad TDI är mer sleeper. Vem tror att man ska bli frånkörd av en diesel? ;)
Ja, TFSI är snabbare än TDI. Det gäller även efter trimning. TFSI är bästa trimbasen enligt mig.
Men trimmad TDI är mer sleeper. Vem tror att man ska bli frånkörd av en diesel? ;)
Sant. Det ska man inte bortse från. Alltid roligt att överraska någon vid ett rödljus eller liknande :D .
maverick
2008-01-09, 17:31
Dock står det inte TDI på RS TDI. Det står bara RS på båda motoralternativen. Men det hörs att det är en diesel.
Hade jag fått välja hade jag tagit en TDI, men med dagens skattepolitik så blir det ingen TDI.
Får glatt fortsätta med bensinaren ett tag till.
Får jag fråga er som har en bensinare nu men som skulle ha tagit en diesel om ni köpt i dagens läge, vad är det som gör att ni hellre vill ha en diesel?
Vore kul att veta om det är för något mer än för att den drar mindre eller för det där extra vridet eller något annat.
Mvh
Perrko
Svaret för min del är vridmomentet och bränsleekonomin.
Varför inte en Octavia 2,0 TDI med DSG? Hade jag valt om jag skulle ha en diesel, DSG är en dröm tillsammans med en chippad tdi... Billigare och bekvämare än RS TDI också. Finns ett par på forumet som har sådana bilar och vad jag förstått är de helnöjda.
maverick
2008-01-10, 23:05
RS får DSG under detta året.
En fullutrustad Octavia 2,0 tdi DSG kostade visst 309 000 kr.....
maverick
2008-01-11, 08:06
Bra påslag för DSG:n.
Håller delvis med dig Jocke, men det kvarstår dock vår skattepolitik som gör att det inte lönar sig att ha en diesel.
Skattesubsioneringen försvann efter nyår.
maverick
2008-01-11, 15:19
Ja, och sänkningen på fordonsskatten täcker inte ens lite av bortfallet. Man ska köra riktigt långt för att tjäna på det. Tala om felprioritering hos staten. En modern diesel är oftast bättre än en bensinare.
Jo, det är de j-vla miljönissarna i regeringen som tycker så.
De som tar taxi till regeringskansliet, snacka om miljöbovar.
Dubbelmoral?
maverick
2008-01-11, 15:24
Jo, det är de j-vla miljönissarna i regeringen som tycker så.
De som tar taxi till regeringskansliet, snacka om miljöbovar.
Dubbelmoral?
Som allt annat i landets styrning. Hur många har fått straffavgifter för att de inte betalat tv-licens under X antal år? Ingen i regeringen, men många vanliga.
Hämtat från vägverkets hemsida:
Fordonsskatten för dieseldrivna personbilar sänks.
Samtidigt upphör tilldelningen av en skattelättnad på 6 000 kronor som beviljats för dieseldrivna fordon med låga partikelutsläpp.
Skatten sänks för att kompensera för en höjning av energiskatten på drivmedlet diesel med 20 öre per liter.
Dieseldriven bil med viktbaserad fordonsskatt
Skatten sänks med 4,5 procent. För en bil med årsskatt på 6 350 kronor innebär detta en sänkning med 285 kronor/år.
Dieseldriven bil med koldioxidbaserad fordonsskatt
Skatten sänks genom att den miljö- och bränslefaktor som används vid uträkning av fordonsskatten sänks från 3,5 till 3,3. För en bil med årsskatt på 5 407 kronor innebär detta en sänkning med 309 kronor/år.
Hur kan man kalla detta en sänkning, när det är en kraftig höjning.
Eller har jag missföstått det hela?
Visst lönar det sig med diesel, jag räknade på en RS och kom fram till att brytpunkten ligger runt 900 mil. Det skiljer 2430 kr i skatt, dieseln drar i snitt 0,3 mindre, 0,21 enl skoda men i test vid verklig körning är det 0,3. Petade in allt i en formel och ut ramlar brytpunkten när dieseln är lönsam, det blev som sagt 900 mil med 0,21 som skillnad i förbrukning, i verkligheten är den ännu lägre. Och detta är ingen gissning utan ren fakta.
Lite off topic kanske då det handlar om Seat men samma motorer iaf
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=70377 (http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=70377)
Okej, nu förstår jag.
Skattelättnaden på 6000 kr trodde jag att du la på fordonskatten nu.
Såg att en RS TDI kostade 4095:- - 4253:- i skatt förra året.
Skulle de man lägga på 6000 kr så hamnade man på över 10.000 kr i skatt.
Men så var inte fallet.
Men var hamnade då skattelättnaden innan? Drog den av på flera år eller?
Jepp, det stod noll kr på varje inbetalningskort tills 6000kr var uppnått
Ja, men då är vi tillbaks i TDi tankarna igen.
Gjorde en jämförelse med Octavia Scout TDI och FSI.
Räknade på att jag kör 2500 mil om året, med bränsle och fordonskatt.
Fick fram för TDI´n 24062 kr och FSI´n 29048 kr / år.
Det vill säga ca 5000 kr sparar man varje år på TDI.
Problemet med Scouten är att prisskillnaden mellan TDI och FSI är 20.000 kr.
Så ska det gå jämnt ut så måste man ha den i minst 4 år.
Ska göra samma jämförelse med RS TFSI och RS TDI.
Räkna med högre andrahandsvärde på TDI också
Ja, men då är vi tillbaks i TDi tankarna igen.
Gjorde en jämförelse med Octavia Scout TDI och FSI.
Räknade på att jag kör 2500 mil om året, med bränsle och fordonskatt.
Fick fram för TDI´n 24062 kr och FSI´n 29048 kr / år.
Det vill säga ca 5000 kr sparar man varje år på TDI.
Problemet med Scouten är att prisskillnaden mellan TDI och FSI är 20.000 kr.
Så ska det gå jämnt ut så måste man ha den i minst 4 år.
Ska göra samma jämförelse med RS TFSI och RS TDI.
Precis som Furby skriver så lär TDI vara värd minst 10.000 och mest troligt ca 15.000 mer än FSI efter 4år. Så du behöver inte köra in merkostnaden vid inköp. Sen de som skriver att diesel inte lönar sig om man inte kör typ 5.000 mil/år - hur räknar ni?
När jag pratade med en säljare om RS TDI så sa han att jag körde för lite för att tjäna på det (2000-2500 mil/år). Men då vet jag inte hur han räknade.
http://www.skoda-auto.se/page_9817.shtml
Jag har en formel i ett excelblad där man knappar in skatt, bränslepris och förbrukning och får fram brytpunkten, frågan är hur man kan lägga upp en excelfil här?
Zippa den och lägg som bilaga
Var kommer denna informationen ifrån? På http://www.skoda.se hittar jag inget om det.
Var kommer denna informationen ifrån? På http://www.skoda.se hittar jag inget om det.
Det diskuterades och bekräftades på det gamla forumet.
Jämförelse Skoda Octavia RS Combisedan, kör 2500 mil / år
TFSI / TDI
inköp 227,500:- / inköp 229,500:-
Skatt 1710:- / Skatt 4253:-
Förbrukning 0,79 l / Förbrukning 0,58 l
Årsförbrukning 1975 l / Årsförbrukning 1450 l
Bränslepris 12,39 :- / Bränslepris 11,79 :-
Årsförbrukning 24470 :- / Årsförbrukning 17095 :-
+ skatt =26180 :- / + skatt =21348 :-
Sparar 4832 kr / år på TDI
Då inköppriset är nästa detsamma räkna jag inte med den skillnaden.
Helt klart blir det en TDI nästa gång. Dock vill jag reservera för förbrukningssiffrorna lite, tror att de är i underkant, man kan lägga till minst 1 dl till per mil.
bassebas
2008-01-12, 17:06
Skatten på en ny dieselbil uttagen efter 1/1-08 sjunker med 10% så räkna bort 400/år på RS TDI. Köper du en begagnad som är uttagen före 1/1-08 minskar skatten med nästan 6%. Fast om den är yngre än 1.5 år finns det pengar kvar på partikelfilterrabatten. Dessa följer med bilen.
har 0.595l/mil sen ny på min 2mån gamla RS tdi, (1000mil)
Jämförelse Skoda Octavia RS Combisedan, kör 2500 mil / år
TFSI / TDI
Förbrukning 0,79 l / Förbrukning 0,58 l
Årsförbrukning 1975 l / Årsförbrukning 1450 l
Årsförbrukning 24470 :- / Årsförbrukning 17095 :-
+ skatt =26180 :- / + skatt =21348 :-
Sparar 4832 kr / år på TDI
Då inköppriset är nästa detsamma räkna jag inte med den skillnaden.
Helt klart blir det en TDI nästa gång. Dock vill jag reservera för förbrukningssiffrorna lite, tror att de är i underkant, man kan lägga till minst 1 dl till per mil.
Jag skulle nog räkna "tweaka" den lite beräknat på 1.500 mil/år och med en mer verklig snittförbrukning (min Passat 1.8T -03 drog ca 0.9-0.95 så jag beräknar att 200hk också gör det);
TFSI / TDI
Förbrukning 0,90 l / Förbrukning 0,63 l (min snittförbrukning under 1år/2000 mil)
Årsförbrukning 1350 l / Årsförbrukning 945 l
Årsförbrukning 16.726 :- / Årsförbrukning 11.151 :-
+ skatt =18.436 :- / + skatt =15.404 :-
Sparar 3032 kr / år på TDI om du "bara" kör 1.500 mil/år.
Beräknat andrahandsvärde efter 3 år, så kommer dieseln ligga ca 10.000:- högre (ref. se beg. Passat, A6 etc. + "gröna listan" som bilhandlare använder som underlag vid inbyte. Så isåfall kommer du spara ca 6300:-/år att köra dieseln. Dessutom när Mabi säljer sina 50-100-tal blåa Octavia RS TFI så gör det inte saken bättre (det lär väl ske om ca 1år).
Som jag skrev så tror jag ju att snittförbrukningen var i under kant i uträkning.
Siffrorna jag räknade på var vad jag själv kör per år, samt att chippe hade blivit tillsagd av en försäljare att det inte var lönt om man endast körde 2000-2500 mil.
Men så är det ju inte.
Helt klart sparar man mer pengar ju längre man kör per år.
När jag körde 6 mil om dagen till jobbet så hade jag en snittförbrukning på 0,81 l / mil.
Nu kör jag 1,2 mil om dagen till jobbet och har en snittförbrukning på 0,95 l / mil.
Hur länge till kommer dieseln vara billigare än bensin?
Och att bensinare skulle dra 0,9 l/mil beror väl lite på. Jag har sänkt min soppaförbrukning från ca. 0,9 till 0,7l/milen på min bil och det med ganska mycket trim. Och som ni vet är min högerfot gjord av BLY! Optimera motorn på bensinaren(alltså inte bara "chippning") och Ni får en ekonomisk samt mycket snabb bil hehehe.......
Men trimmet i sig är juh inte så billig iof....prioritetsfråga ;)
storalillen
2008-01-13, 22:32
min bil drar 0.63 milen vid 110 kmh.... har hält i X-1R i min motor olja! 250 kr för en behandling och bilen drar 5-10 % mindre soppa... :P
min bil drar 0.63 milen vid 110 kmh.... har hält i X-1R i min motor olja! 250 kr för en behandling och bilen drar 5-10 % mindre soppa... :P
Ja, på landsväg drar min också runt 0,6l/milen vid 110 kmh.
Lite offtopic:
X-1R? Hur funkar det?
storalillen
2008-01-13, 22:45
kan starta en ny tråd om X-1R
Vilka dröm siffror ni kommer med. Förstår inte hur ni kan överhuvudtaget köra era skodor så snålt.
Är det nerförsbacke, morsans köttbullar på spisen, osv.
Visst jag kan också vid lite längre turer komma ner i förbrukning, en runda upp till Göteborg brukar hamna runt 0,7 l / mil blandad körning.
Eller 180 mil genom Tyskland i 160-180 km/h ca 0,81 l / mil.
Men det tycker jag är ointressanta siffror att räkna på.
Utan vad är den normal bränsleförbrukningen. I mitt fall just ni ligger den runt 0,9 l / mil.
Då anser jag att det är den siffran jag också ska räkna egentligen på.
storalillen
2008-01-14, 20:57
Vilka dröm siffror ni kommer med. Förstår inte hur ni kan överhuvudtaget köra era skodor så snålt.
Visst jag kan också vid lite längre turer komma ner i förbrukning, en runda upp till Göteborg brukar hamna runt 0,7 l / mil blandad körning.
Utan vad är den normal bränsleförbrukningen. I mitt fall just ni ligger den runt 0,9 l / mil.
dröm siffror? sätter farthållaren på 110 km/h från malmö till landskrona och då blir det 0.63! klart att jag kör busigare i bland och då drar det ju iväg!
Jag kan intyga på att det gör att åka snålt med trimmad bensin RS2a. Jag åkte med Karlzzon till och från jkpg. Hem låg farthållaren på 115 och bensinförbrukningen på 0.65
Benkes låg iofs på 0.55 har jag för mig.
Angående Octavia Scout Bensin vs Diesel
Skoda uttalade sig om att de tror att så många som 94% av Scoutarna skulle gå som diesel, kommer inte ihåg vart jag läste det men kommer ihåg att jag själv reagerade på den fördelningen.
Men efter att ha provkört bägge så måste jag säga att det inte var något att fundera på.
2.0FSI är så trött, måste dra den rejält i varv för att den ska vakna.
2.0TDI är pigg redan från början och chipad är den en dröm. Bara DSG som saknas ;)
Det går helt enkelt inte att jämföra en sugmotor med en överladdad, oavsett bränsle.
Skulle den gå att få med 1.8T motorn så hade man kunnat diskutera saken, men så som det ser ut nu så skulle jag välja diesel även om jag bara körde 1000mil/år.
Zippa den och lägg som bilaga
Här kommer den utlovade med reservation för fel mm.
Ber om ursäkt för det torftiga utseendet, gjordes för en del år sedan.
I de gula och gröna fälten skriver man in fordonens uppgifter, man får då i det röda fönstret besked om när dieseln blir lönsam.
I den nedre ljusblå rutan kan man knappa in antalet mil man tänkt köra och ser då vad man tjänar på att ha diesel.
silverbane
2008-01-15, 23:05
0.84 drar min enligt mätaren. Jag har aldrig resettat den. Sedan kan man ju diskutera hur exakt den är...
Skall tanka några ggr och läsa av km-ställningen. Men jämfört med min förra bil är den en dröm :D
Jag kan intyga på att det gör att åka snålt med trimmad bensin RS2a. Jag åkte med Karlzzon till och från jkpg. Hem låg farthållaren på 115 och bensinförbrukningen på 0.65
Ja, om ni skriver så, så är det väl det. Tycker ändå att det är helt otroligt.
Då måste det vara något fel på min RS med trim. Hur snålt jag än försöker kommer jag aldrig under 0.7
Då måste det vara något fel på min RS med trim. Hur snålt jag än försöker kommer jag aldrig under 0.7
Undrar ifall det spelar någon roll om det är halvkombi eller kombi?? Tänkte på luftmotstånd m.m.
Undrar ifall det spelar någon roll om det är halvkombi eller kombi?? Tänkte på luftmotstånd m.m.
Det är en marginell skillnad (ca 1cl/mil). Det gör större utslag beroende på körstil, där kan två förare av samma sträcka och bil skilja uppemot 1dl/milen.
Jag måste köra 12-15 minuter vid varje körtillfälle för att få en låg förbrukning. Har man bara 10 minuter till jobbet får man räkna med en högre förbrukning.
maverick
2008-01-16, 23:12
Ja, kallstarten är det som drar mest, så länga etapper är bäst för förbrukningen.
storalillen
2008-01-16, 23:36
kommer ner ganska snabt på låg bränsleförbrukning i min räser.... kanske beror på X-1R ;) hehe
Länk till ett tjeckiskt test mellan TFSI vs RS TDI;
http://www.autoweb.cz/autoweb-tv/237
Översättning av Filip M här på forumet;
Dom provade det hela rätt bra som synes.
Bensin vann överlägset enligt dom.
Diesel förlorade lite i köregenskaper pga sina 30 extra kilogram på framaxeln, det var här den gjorde en fin sladd.
Diskussionerna efter själva körningen i studion var hurvida vilka kunder RS TDI kunde ha då den enligt dom var så underlägsen bensinaren.
Man kom fram till att det måste vara motorvägsfolket som tycker om den, och då menade man på att vanliga Octavian med 140TDI var bättre med ett mjukare och framförallt tystare chassie.
Det tror jag nog var det väsentligaste från filmen.
dröm siffror? sätter farthållaren på 110 km/h från malmö till landskrona och då blir det 0.63! klart att jag kör busigare i bland och då drar det ju iväg!
Kör just nu utan trim, då programvaran blev uppdaterad vid service.
Körde en runda idag och passade på att kolla förbrukningen.
Körde från Kävlinge till Löddeköpinge ca 8 km så att skodan var uppe i rätt arbetstemperatur.
När jag körde ut på motorvägen stod genomsnittsförbrukningen på 0,87 l / mil. Satte farthållaren på 110 km/h.
Strax utanför Hyllinge kollade jag igen och då låg genomsnittsförbrukningen på 0,74 l / mil.
Då hade jag kört 38,5 km. Snitthastigheten stod på 81 km/h.
Genomsnittsförbrukningen i andra steget på DOTén ligger nu på 0,86 l/mil mot 0,91 innan när trimmet var i.
När jag väl var hemma igen i Kävlinge kollade jag steg två och den var oförändrad 0,86.
Detta är fortfarande långt i från era 0,6 l / mil.
Så fortfarande tycker jag att ni har helt otroliga siffror, dock kul för er då ni ligger på samma förbrukning som TDI.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.