Visa fullständig version : Octavia III
bassebas
2009-11-17, 14:44
Vad skulle ni vilja ändra på från nuvarande Octavia till nya generationen?
Själv skulle jag vilja ha
1. Bättre ljudisolering från däck (man har ju lyckats med Yeti)
2. 10 cm längre hjulbas (samma yttermått som idag)
3 Twindoor
Bättre ljudisolering kommer nästa år. Facelift anser jag vara mkt bättre än innan facelift. Nästa år ska dom ljuddämpa till hälften av nuvarande ljudnivå.. Säljare som vill sälja bilar sa det till mig. Får väl se hur det blir.
marreboy
2009-11-17, 17:15
Måste säga att jag är överraskad vilken skillnad det var på min nya RS jämfört med min -08, faceliften gjorde en hel del på ljudnivån. Men visst, FÖR tyst kan det aldrig bli :razz:
bassebas
2009-11-18, 08:37
Bättre ljudisolering kommer nästa år. Facelift anser jag vara mkt bättre än innan facelift. Nästa år ska dom ljuddämpa till hälften av nuvarande ljudnivå.. Säljare som vill sälja bilar sa det till mig. Får väl se hur det blir.
Nu blir jag nyfiken. Finns det mer info?
Jag blev besviken på ljudnivån i den OII RS FL TDI jag provkörde, knappt bättre än min. Nu kanske mycket kunde tillskrivas däcken, men båda rullar på fabriksmonterade 18" originalhjul. Däremot var rullkomforten mycket bättre utan att kvickheten i chassit hade tagit stryk.
Till OIII skulle jag dock önska att de tog det där lilla extra som Golf VI GTI har mot nuvarande RS och satte in. Alltså att de drog ner ljudnivån och upp byggkvaliteten till samma nivå...
Jag blev besviken på ljudnivån i den OII RS FL TDI jag provkörde, knappt bättre än min. Nu kanske mycket kunde tillskrivas däcken, men båda rullar på fabriksmonterade 18" originalhjul. Däremot var rullkomforten mycket bättre utan att kvickheten i chassit hade tagit stryk.
Till OIII skulle jag dock önska att de tog det där lilla extra som Golf VI GTI har mot nuvarande RS och satte in. Alltså att de drog ner ljudnivån och upp byggkvaliteten till samma nivå...
Då bör ju valet bli Golf, om man klarar sig utan kombi. De konkurrerar ju så klart och RS kommer väl därför aldrig vara "lika bra" eller "fin" som Golf. Tycker man Golf GTI är för liten men vill ha prestanda köper man Audi i stället. Det är en väl utvecklad strategi från VAG får jag förmoda. Det finns en modell för varje plånbok liksom. Och därför kommer Rs knappast få t.ex. fyrhjulsdrift. För det skulle ju knycka andelar från Audin.
Jo, visst är det så. Men i förra modellerna OII RS vs Golf V GTI så var skillnaderna så minimala att det egentligen inte fanns någon anledning till att välja Golfen. Om man inte ville ha blå instrumentbelysning... ;) Dessutom var Skodan långt mycket snyggare än VWn.
Kan ju vara att VW uppmärksammat det, satte käppar i hjulet hos Skoda och lät Golfen ta ett jättekliv medans Octavian bara blev något bättre och fick DSG som tillval som största nyhet, ingen XDS ingen DCC osv... Samt så gick Golfen om Octavian i utseende. Men Skodan är ju fortfarande otroligt prisvärd och en finfin bil.
Skodas modeller har ju varit bättre än VWs i mångt och mycket i några år nu. Se bara på Fabia vs Polo, Superb vs Passat och Yeti vs Tiguan. Såklart att VW måste rycka upp sig och bräda sitt mycket billigare syskon med bättre modeller. Nya Golf och Polo är de två första i den förbättringen.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.