Visa fullständig version : Vi olja i tryckslangen till dumpen
possente
2008-02-27, 15:49
igår när maverick monterade min nya gfb hybrid dump så hittade vi en hel del olja i tryckslangen till dumpen.
Är inte så bra på sånt men någon som vet vad som kan vara fel?
om det är närmre frågor så får nog maverick besvara på dom men det är juh inte bra att där är olia iaf.
Kan det inte vara från Vevhusventilationen?
Fast jag är inte heller så bra på sånt här :P
maverick
2008-02-27, 18:06
Ok, detta var vad vi hittade.
I slangen som går från trycksidan av insuget till dumpen var där en hel del olja. Dumpen var minst sagt välsmord invändigt. Oljan var varm och lättflytande, så det är inget som geggat igen.
Sök på Vwvortex, har hört om nya rs som haft liknande problem då en backventil inte fungerat som den ska. Är dock inte 100 på att det är så med 1.8T men det lät väldigt bekant.
possente
2008-02-29, 08:31
utrikiska :( är sämst på det
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3366758
Detta är saxat från Vwvortex:
""Symptoms:
-Typically you will see a slight drop in boost pressure. When my pcv failed, I saw a 2 psi drop across the board.
-Some oil will be pushed out through the oil filler cap, and onto the valve cover, and may possibly go towards the coil packs. There may also be some oil on the bottom side of the engine cover, where the oil filler cap is.
-There might be a slight decrease in MPG.*
-Rear PCV failure usually results in oil accumulation around the DV, and will produce a little blue oil smoke at WOT applications.
Felaktigt fungerande bakre PCV resulterar oftatst i att olja samlas runt DV(Diverter valve), och att det kommer lite blårök vid WOT(Wide open throttle = full gas)
Så enligt texten betyder det att din PCV är trasig, byt ut hela eller bygg en egen. Ett allmänt känt fel i TFSI motorer.
possente
2008-02-29, 23:08
jag har ingen tfsi motor men den kanske har gått sönder ändå??
någon som vet vad en ny sån kostar och om det är svårt att byta??
Tack för hjälpen så länge cyrre
maverick
2008-03-01, 11:47
PCV:n, är det den som sitter direkt efter dumpen nedströms på insugsslangen?
Sorry, fick hjärnsläpp. Kollade bara snabbt på din avatar och tänkte Zenith=Rs2... :oops:
Kan kolla upp senare efter en guide till 1.8T PCV..
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.