handdator

Visa fullständig version : Förbrukning TSI med V-Tech

Soulman
2009-11-23, 13:34
Ni som har nya TSIn och V-Tech, har ni märkt nån skillnad på förbrukning efter trimmet?

Alpinemannen
2009-11-23, 14:04
Förbrukningen beror helt på hur man kör.
Inga problema att ligga på 1l/mil
Heller inga problem att ligga under 0,7l/mil om man kör lugnt.
Hann inte bilda mig en uppfattning om skilnaden nellan trim och utan trim...

marreboy
2009-11-23, 15:13
Kör man lugnt så är faktiskt förbrukningen lägre. Problemet är väl just att det är lite svårt att köra ekonomiskt när det är så j...a kul att trampa på gasen :razz:

Soulman
2009-11-23, 15:25
Precis det ni beskriver upplevde jag med TDIn. Men nu kör jag utan trimmet i Tiggern och ligger just nu ca 10% lägre än med trim uppmätt vid riktigt söndagskörning och utan fullgasacc och vid mycket likartade körförhållanden på exakt samma sträckor. Det kan inte vara rätt.

Tomaz
2009-11-24, 01:51
Ska vara samma eller lägre vid låg eller dellast.

Alltså när du kör lugnt.

Låter konstigt om du skulle ha en högre förbrukning med trim i.

Du har inte bytt fälgar eller likn nyligen?

Vi kan titta på problemet och se vad som händer.

Soulman
2009-11-24, 09:29
Ska vara samma eller lägre vid låg eller dellast.

Alltså när du kör lugnt.

Låter konstigt om du skulle ha en högre förbrukning med trim i.

Du har inte bytt fälgar eller likn nyligen?

Vi kan titta på problemet och se vad som händer.

Precis samma setup vid varje mätning och jag mäter på exakt samma sträcka, samma hastighet konstant 110km/h, E4 mellan Sollentuna och Norrköping.

Det jag funderat på är om varvtalet gör att turbon jobbar annorunda med trim än utan och därför ger högre förbrukning. Varvtalet och därmed vridet är säkert olika i olika hastigheter beroende på om man kör manuell/DSG eller som jag, Tiptronic.

juanito
2009-11-24, 11:01
Det kommer att sluta med inköp av en Octavia 1,6! :)

Soulman
2009-11-24, 13:05
Det kommer att sluta med inköp av en Octavia 1,6! :)

Haha! Jo varför inte. Månadskostnaden blir nog detsamma för jag lär väl få proppa i mig en ansenlig mängd medikamenter för att inte bryta ihop i väntan på att färdas framåt i den hastighet jag önskar. :geek:

possente
2009-11-25, 02:44
Haha! Jo varför inte. Månadskostnaden blir nog detsamma för jag lär väl få proppa i mig en ansenlig mängd medikamenter för att inte bryta ihop i väntan på att färdas framåt i den hastighet jag önskar. :geek:

där fick du verkligen till det :D