Visa fullständig version : motorkåpa
Overdose
2009-12-03, 15:33
Kan någon snäll själ förklara till mig hur jag får bort den så att jag kommer åt luftfiltret, sökte här på forumet men jag hittande inget, kan ju vara så att jag missa.
Mvh //Josip
Alpinemannen
2009-12-03, 16:30
Den sitter med "gummipluppar",det är bara att rycka och slita.
Sitter rätt hårt, men det går att få bort...
RS2 eller?
Glöm inte att lossa på luftslangen och kontakten till luftmassemätaren eftersom de är integrerade i motorkåpan. (Och filtret sitter i kåpan om du inte redan visste det)
Overdose
2009-12-03, 17:10
@Alpinemannen
var sitter dem ungefär ?
@Chippe
yes rs2, vet var den sitter dock så visste jag inte hur jag får bort kåpan, som tur är så finns detta forum med massa hjälpsamma människor :)
föresten hur viktigt är det att rengöra filtret med jämna mellanrum, har ett JR sportluftfilter, har kört väldigt mycket utan att ta o rengöra den =/ dock så har jag bytt olja o olje filter var 1000e mil ungefär
Alpinemannen
2009-12-03, 17:41
Svårt att beskriva. 2 i bakkant 2 i framkant.
Dom främre kan du nog nästan se.
Sitter i dom piggarna som är räflade i nerkant.
Dom bakre sitter rätt lånt ner.
Luddig beskrivning, men men
Har en Octavia RS 2.0 tfsi 2008 och har också försökt få bort motorkåpan. Har tagit i rätt rejält men utan att få bort den (har hört att många har spräckt sina motorkåpor när de försökt få bort dem). Funderar på var man kan hitta en servicemanual till denna modell. Ser att en av fästena för kåpan är fäst i motorn med en specialbult (typisk VAG att försvåra för hemmafixare).
Tacksam för hjälp med tips på hur man säkert kan få bort plastkåpan.
TS_Edition
2010-02-16, 23:12
Sitter inga skruv till motorkåpan...dra ur sladden till LMM+clipset bredvid och dra kåpan rakt upp som beskrivits tidigare...lycka till
Sitter inga skruv till motorkåpan...dra ur sladden till LMM+clipset bredvid och dra kåpan rakt upp som beskrivits tidigare...lycka till
Det stämmer säkert att man inte behöver lossa några skruvar för att få bort motorkåpan, med själva gummiupphängningen sitter fast i motorn med en specialskruv.
Alpinemannen
2010-02-21, 17:15
Kommer du åt att spraya typ 5-56 så det kan glida lättare.
Den oljan kanske inte är så bra mot plast.
Ska man ha olja som är bra mot plast ska man ha atf olja, men inte lika smidigt...
WD-40 funkar bättre på plast.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.