handdator

Visa fullständig version : Tankar om trimning till ca 250 hk i AUQ motor.

Zadda
2009-12-04, 22:13
Hejsan!
Har i vinter planer på att trimma bilen inför sommaren.
Det är en skoda octavia rs 2003 årsmodell som i skrivande stund har rullat 9400 mil.

Mitt mål är 250 driftsäkra hk.
Detta är mina planer på uppgraderingar:

V-tech mappning
Forge insugsslang
Forge slangkit
Forge återcirkulerande dump+wastegateklocka
Forge "lilla" Intercooler+neuspeed grövre insugspipa
4 bar bränsletrycksregulator
3" Downpipe+race kat
APR k04 Turbo
Värre koppling+svänghjul

Kom gärna med åsikter om prylarna? Tror ni allt kommer matcha bra? Behöver jag något mer?
Rekomendation på lämpliga spridare?

Har även funderingar på om det kanske är värt att köpa den större intercoolern som forge har och kanske köpa en diffbroms från quaife till växellådan? Eller kommer lådan att klara effekten? Vill inte att det blir svårkört pga diffbroms.

Samtliga bussningar+krängningshämmarstag+coilovers kommer även att bytas.

Mvh Victor

Moffegrev
2009-12-05, 12:25
funkar nog förträffligt det där.

hoppas du startar en projekttråd när du drar igång så vi får följa dina framsteg.

maverick
2009-12-05, 14:42
Med de delarna ska det inte vara några problem att nå 250hk.
Men Neuspeeds IC-rör ska du tänka två gånger på. Monteras inte det 100% rätt så går det inte fritt från länkarna i fjädringen. Jag råkade ut för det, vilket resulterade att det skavdes hål i IC-röret.
Sen bör du ta den stora IC:n om du ska jaga runt banor. Den lilla klarar inte av att kyla under konstant hög belastning.

Zadda
2009-12-05, 20:11
Med de delarna ska det inte vara några problem att nå 250hk.
Men Neuspeeds IC-rör ska du tänka två gånger på. Monteras inte det 100% rätt så går det inte fritt från länkarna i fjädringen. Jag råkade ut för det, vilket resulterade att det skavdes hål i IC-röret.
Sen bör du ta den stora IC:n om du ska jaga runt banor. Den lilla klarar inte av att kyla under konstant hög belastning.

Okej tack för tipset! Vad tror du om diffbroms och spridarval?

Mvh Victor

Zadda
2009-12-05, 20:12
funkar nog förträffligt det där.

hoppas du startar en projekttråd när du drar igång så vi får följa dina framsteg.

Tack! Kanske man borde göra, måste bara inhandla alla prylar som behövs för motoruppgraderingen.

Mvh Victor

Moffegrev
2009-12-06, 00:24
ta det eftersom lägg upp lite bilder på kärran o så uppar du när det dimper ner fina paket i brevlådan.;)

Zadda
2009-12-06, 05:19
ta det eftersom lägg upp lite bilder på kärran o så uppar du när det dimper ner fina paket i brevlådan.;)

Har lagt upp en projekttråd nu moffegrev :)

maverick
2009-12-06, 12:04
Okej tack för tipset! Vad tror du om diffbroms och spridarval?

Mvh Victor

All idé med diffbroms.
Sprdarna klarar effekten du siktar på, men i sammanhanget kostar det inget att byta, så köp någon storlek större sådana också. Kommer jag ihåg rät med originalen, så är det 350cc du ska uppgradera till. Hade du tänkt gå vidare sen till runt 300hk, så är det lika bra att köpa 400cc direkt.

David L
2009-12-09, 21:24
Hejsan!
Har i vinter planer på att trimma bilen inför sommaren.
Det är en skoda octavia rs 2003 årsmodell som i skrivande stund har rullat 9400 mil.

Mitt mål är 250 driftsäkra hk.
Detta är mina planer på uppgraderingar:

V-tech mappning
Forge insugsslang
Forge slangkit
Forge återcirkulerande dump+wastegateklocka
Forge "lilla" Intercooler+neuspeed grövre insugspipa
4 bar bränsletrycksregulator
3" Downpipe+race kat
APR k04 Turbo
Värre koppling+svänghjul

Kom gärna med åsikter om prylarna? Tror ni allt kommer matcha bra? Behöver jag något mer?
Rekomendation på lämpliga spridare?

Har även funderingar på om det kanske är värt att köpa den större intercoolern som forge har och kanske köpa en diffbroms från quaife till växellådan? Eller kommer lådan att klara effekten? Vill inte att det blir svårkört pga diffbroms.

Samtliga bussningar+krängningshämmarstag+coilovers kommer även att bytas.

Mvh Victor

>Värre koppling+svänghjul

Kommer helt klart behövas. Köp ingen koppling till originalsvänghjulet bara då allt som heter dubbelmasse borde förbjudas. Enkelmasse-svänghjul i stål eller alu och en sporttryckplatta med lamell så håller det fint för dina effektmål och och ger en mer varvvillig motor (bättre acc).

>köpa en diffbroms från quaife till växellådan? Eller kommer lådan att klara effekten?

Lådan kommer nätt och jämt klara effekten med standard differential. Dreven fixar mer än 250hk, men diffen är svaga punkten.

>Vill inte att det blir svårkört pga diffbroms.

Det är precis tvärtom! Har du en gång testat med en diff i en framhjulsdriven bil med lite effekt vill du aldrig åka odiffat mer. Det driver på riktigt fint och du har full kontroll då bilen åker dit du styr.

Kör du dessutom med Quaife-diff eller liknande (ej lamell-diff) så uppför sig bilen helt normalt vid lugn körning och är inte tungstyrd eller så.

Zadda
2009-12-13, 02:07
>Värre koppling+svänghjul

Kommer helt klart behövas. Köp ingen koppling till originalsvänghjulet bara då allt som heter dubbelmasse borde förbjudas. Enkelmasse-svänghjul i stål eller alu och en sporttryckplatta med lamell så håller det fint för dina effektmål och och ger en mer varvvillig motor (bättre acc).

>köpa en diffbroms från quaife till växellådan? Eller kommer lådan att klara effekten?

Lådan kommer nätt och jämt klara effekten med standard differential. Dreven fixar mer än 250hk, men diffen är svaga punkten.

>Vill inte att det blir svårkört pga diffbroms.

Det är precis tvärtom! Har du en gång testat med en diff i en framhjulsdriven bil med lite effekt vill du aldrig åka odiffat mer. Det driver på riktigt fint och du har full kontroll då bilen åker dit du styr.

Kör du dessutom med Quaife-diff eller liknande (ej lamell-diff) så uppför sig bilen helt normalt vid lugn körning och är inte tungstyrd eller så.

Jättetack för tipsen, uppskattas! :)

Diff kommer jag garanterat att köpa när jag passerar 250hk!

Mvh Victor

scootie
2009-12-15, 15:41
Vågar man fråga vad en sådan här uppgradering kostar, nytt som beggat, på ett ungefär?

Samt vad får man räkna med för soppaförbrukning när det sitter på?

maverick
2009-12-15, 17:28
Soppaförbrukningen styrs med högerfoten.
Priset, om man monterar själv, runt 50000kr med nya saker.

Zadda
2009-12-16, 23:49
Som maverick sa, jag har räknat på 50k. Hoppas inte det blir mer än 40k med diverse rabatter osv.

scootie
2009-12-17, 09:40
Som maverick sa, jag har räknat på 50k. Hoppas inte det blir mer än 40k med diverse rabatter osv.

Oj! Men det är inte med diffen inräknat? Men om man snittar en 0,8 idag, hamnar man över eller strax under vid normal körning på detta kit?

Har själv gått i dessa tankar att bygga om för mer prestanda men kommer nog inte göra det med tanke på priset, tyvärr så rasar ju priset på våra bilar och för pengarna vad trimmet kostar får man ju en "ny" skoda :)

Det känns som det finns bättre utgångsobjekt om man vill börja modifiera alt redan köpa en bil med den styrkan.. en Honda S2000 ligger varmt om hjärtat ;)

maverick
2009-12-17, 17:42
Jag gick från 0,75 till 0,85l/mil när jag mappade till 240hk/380Nm.

Zadda
2009-12-17, 19:47
Oj! Men det är inte med diffen inräknat? Men om man snittar en 0,8 idag, hamnar man över eller strax under vid normal körning på detta kit?

Har själv gått i dessa tankar att bygga om för mer prestanda men kommer nog inte göra det med tanke på priset, tyvärr så rasar ju priset på våra bilar och för pengarna vad trimmet kostar får man ju en "ny" skoda :)

Det känns som det finns bättre utgångsobjekt om man vill börja modifiera alt redan köpa en bil med den styrkan.. en Honda S2000 ligger varmt om hjärtat ;)

Stämmer att diffen inte är inräknad. Jag tror inte förbrukningen ökar speciellt mycket om man kör lungt. Men står man på så drar den ju mer än org. Jag snittar ungefär 0,9 nu. Drar den 1,2 efter trim så gör det mig inte så mycket. Vilken chippad volvo som helst drar ju 1,5l med min körstil.

Själv köpte jag min bil för 70k för 1 år sen, när den hade gått 7000 mil. Så jag tänkte jag kan kosta på mig trimmet. Sen tycker jag priserna har legat hyffsat stabilt senaste halvåret iallafall.
Folk kanske tycker att det är bortkastade pengar hit och dit, och jag säger både ja och nej. Jag trimmar och modifierar för att jag gillar bilen och har intresset, och självklart är det ren förlust, men säg en bil du tjänar på att trimma då? Finns inte många ;)

Honda s2000 har inte riktigt det bruksvärde jag vill ha. Men det är shysta bilar, håller med.

Sham69
2009-12-20, 20:21
Är inte detta en bättre turbo och grenrör?
http://frankenturbo.com/F4h-t.html
979$ plus antagligen moms och tull, vad kostar ATP kit och vilken K04 är det?

Zadda
2009-12-21, 01:21
Är inte detta en bättre turbo och grenrör?
http://frankenturbo.com/F4h-t.html
979$ plus antagligen moms och tull, vad kostar ATP kit och vilken K04 är det?

Tror inte att frankenturbo'n är bättre, men billigare är den. Har aldrig hört talas om den faktiskt. APR turbon kan jag få hem för 12.000, Då ingår även 4 bars btr och allt annat som behövs för att byta från k03/04 som sitter org. Sen kostar grenröret 4 tusen också.

maverick
2009-12-21, 11:47
En liten fundering bara. Är det värt 12000kr att få de sista 10hk? Jag har ju 240hk med originalturbo, och det enda egentliga problemet jag haft är för mycket vrid, vilket gjort att motorn gått i nödläge. Det sitter en spärr på antispinnet på 399,5Nm. Efter lite sänkt laddtryck (nu 1,4bar) har bilen rullat på.

Zadda
2009-12-21, 19:22
En liten fundering bara. Är det värt 12000kr att få de sista 10hk? Jag har ju 240hk med originalturbo, och det enda egentliga problemet jag haft är för mycket vrid, vilket gjort att motorn gått i nödläge. Det sitter en spärr på antispinnet på 399,5Nm. Efter lite sänkt laddtryck (nu 1,4bar) har bilen rullat på.

Problemet med org turbon är att den tappar flås efter 5.000 rpm. Det gör inte en k04. Sen slipper man maxa turbon. Vet du varför den går i nödläge? Gör den det även fast du har antispinn bortkopplat? Kan original turbon ladda mer än 1,4 bar?

maverick
2009-12-21, 20:08
Visst, du tappar trycket efter 5000rpm, men å andra sidan är det omotiverat att varva mer.
Orsaken skrev jag ovan. Det är begränsningen i antispinnet. Vet faktiskt inte om den slår ifrån om ASR är frånkopplat. Har aldrig provat.
Från början laddade jag 1,5bar i peak. Då passerade jag 400Nm vid 3000rpm.