Visa fullständig version : Zadda's Octavia RS1 Kombi
Hejsan! Har bestämt mig för att starta en liten projekttråd om min bil, kommer att ske en hel del med motor, väghållning och utseendet.
Bilen är en Skoda Octavia RS av 2003 årsmodell, Kombi såklart ;) Jag kände att jag ville ha en lite nyare bil som skulle vara bra att bygga bilstereo i, jag tittade runt på passat osv, men fastnade för octavia rs.
Den inhandlades till ett väldigt bra pris i våren 2009. Helt underbar bil hittils, har inte strulat något nämnvärt, men jag börjar bli sugen på mer effekt!
Det jag har gjort hittils är följande:
Ljus Solfilm på alla rutor förutom vindrutan.
Polerat över 10 timmar sedan Ditec behandlat, ser ut som ny :)
Lackerat 16" spider fälgarna antracitgrå, dem agerar vinterfälgar nu.
Bytt till n75J? ventil
Bsr open air kit
Bsr cat back 2,5" avgassystem
Dogbone bussningar
ATE superblue bromsvätska
H&R 30mm sänkningssats
Massor av stereoprylar
Lackerat grillen röd istället för chrome
Tagit bort rails
....Och säkert mera småsaker jag inte kommer på just nu.
Detta är mina planer:
Motor:
V-tech mappning
Forge insugsslang
Forge slangkit
Forge återcirkulerande dump+wastegateklocka
Forge Intercooler+neuspeed grövre insugspipa
4 bar bränsletrycksregulator från Superb 1,8t
3" Downpipe+race kat
APR k04 Turbo
Värre koppling+svänghjul
380cc spridare från volvo t5 "blåa"
ATP grenrör från motornord, ca 50% högre flöde än org.
Eventuellt diffbroms, Quaife eller Peliquin
Chassi:
Coilovers Weitec Hicon eller K-sport
Krängningshämmare fram+bak H&R
Supersport topplagringar
EBC Slitsade skivor fram+bak
EBC redstuff belägg fram+bak
Exteriört:
19x8,5" bbs lemans kopior med 225/35-19 däck
Valsa skärmkanter ca 10mm
Cupra läpp
"Plugg" för bakre torkare
Lackera om huv+framstötfångare samt flytta regplåt till höger (liten) för att göra större hål för intercooler
Ta bort stänkskydd
Bilstereo:
Huvudenhet: Pioneer p88 rsII
Framsystem: 4 stycken Hertz ML 6,5" midbasar+Hertz Space 1.1 diskanter
Basar: 2 stycken 12" Hertz HX300
Steg till framsystem: DLS A3 Dualmono till midbasar+Genesis stereo 60 till diskanter
Steg till basar: Dls A6 monoblock
Batterier: 2 st Tudor maxxima 900 DC
Kablage: 50mm strömkablar, 4mm högtalarkablar, Dls Ultimate lågnivåkablar
Det mesta av bilstereoprodukterna är redan inhandlade, har precis byggt klart skuffbygget, det som återstår är att bygga en låda till basarna och klä det nya bagagegolvet.
Hoppas någon kommer följa projektet, även fast det kanske kommer ta lite tid att inhandla alla dessa prylar, det kommer ju dra iväg ganska rejält i pengar. Men jag skall uppdatera så fort det händer något nytt!
Bifogar lite bilder längst ner!
Mvh Victor
Jäklar vilken puts! :shock:
vad använder du för prylar till det?
Jag kör med en biltema dubbeltrissig maskin med vettiga polerkuddar och har testat lite olika Autosmart medel.
EDIT: Förrutom Ditec behandlingen
Moffegrev
2009-12-06, 14:10
äntligen. Vilken bra puts som sagt...kommer följa denna tråden.
The Weasel
2009-12-06, 14:30
Instämmer med dom andra här.... Vilken puts!!!
Klockrent att ta bort railsen mycket snyggare så. Ska bli intressant att följa.
gintonic
2009-12-06, 14:45
Go röd smällkaramell!
/Ginnen
Jäklar vilken puts! :shock:
vad använder du för prylar till det?
Jag kör med en biltema dubbeltrissig maskin med vettiga polerkuddar och har testat lite olika Autosmart medel.
EDIT: Förrutom Ditec behandlingen
Tackar! :)
Poleringen gjorde jag i 3 steg.
Först err-bee 103 rubbingmedel och våtpolerade hela bilen, stänkte ganska mycket så jag tvättade bilen efter det , sedan använde jag 3m svarta polermedel(finrubbing) med polermaskin (enkeltrissa).
Sedan avslutade jag med 3m gula polermedel(extra fin rubbing) med oscillerande maskin (dubbeltrissig) för att få bort eventuella polerrosor.
Autosmart är riktigt bra också, kan rekommendera deras amaze polermedel, riktigt grymt. Avslutas gärna med Autosmart silver one med dubbeltrissig för extra mycket glans och skydd för lack.
Först err-bee 103 rubbingmedel och våtpolerade hela bilen, stänkte ganska mycket så jag tvättade bilen efter det
Hur såg du själv ut? :mrgreen:
Först err-bee 103 rubbingmedel och våtpolerade hela bilen, stänkte ganska mycket så jag tvättade bilen efter det , sedan använde jag 3m svarta polermedel(finrubbing) med polermaskin (enkeltrissa).
Sedan avslutade jag med 3m gula polermedel(extra fin rubbing) med oscillerande maskin (dubbeltrissig) för att få bort eventuella polerrosor.
Autosmart är riktigt bra också, kan rekommendera deras amaze polermedel, riktigt grymt. Avslutas gärna med Autosmart silver one med dubbeltrissig för extra mycket glans och skydd för lack.
Jag är en glad amatör när det kommer till sånna här grejer :)
Men jag använde polish med hårdvax på min nuvarande bil, och buffer 2000 på förra bilen samt andra bilar som varit lite matta i lacken.
Hur såg du själv ut? :mrgreen:
Jag var ganska nerstänkt kan jag säga ;)
Såhär såg bilen ut:
Jag är en glad amatör när det kommer till sånna här grejer :)
Men jag använde polish med hårdvax på min nuvarande bil, och buffer 2000 på förra bilen samt andra bilar som varit lite matta i lacken.
Hehe, det är kul när folk håller puts på bilarna oavsett, amatör som proffs;) När man jobbar med bilvård dagligen som jag gör så blir man lätt skadad också.
På nyare bilar brukar det funka bra med något lättare polermedel.
Buffer2000 funkar riktigt bra på oxiderade och matta lacker :)
Jag nyser på bilen som vardagsputs. Vid speciellt högtidliga tillfällen loskar jag först...
Ren och snygg bil har du! Min egen försöker jag hålla fri från tonårskrafs. :)
Hejsan!
Kommer förmodligen att börja göra lite mods på bilen efter nyår.
Min plan är att detta skall sitta på bilen innan sommaren. Se det som ett "steg 1", sedan får jag köpa turbo och intercooler osv efterhand.
Att göra innan sommaren:
Coilovers.
Byta alla slangar till silikon, forge insugsslang m.m
V-tech mapp.
3" dp med 200 cells kat.
4 bar btr.
Fälgar & däck.
Bygga klart stereo bygget.
Cupra läpp.
Nya bussningar och bromsar.
Kommer även lägga upp lite bilder imorgon på min nybyggda baslåda :)
Beställde igår lite nya bussningar till bilen på VAG samt beställde RS4 kopior från gummihuset i 19x8,5".
Skall beställa däck till dem , funderar på 225/35-19, tror ni det kommer se strechat ut? Vet inte om man vågar köra med 235 däck. Vill inte att det skall skrapa ;)
Mvh Victor
maverick
2010-01-14, 18:15
Tveksamt om du ens får köra med 225/35R19. 225/45R17 är exakt som original, så bara minska 10 i profil och gå upp två tum på fälgdiameter bör landa en bit utanför 5%-gränsen.
The Weasel
2010-01-14, 19:31
Verkar faktiskt som om det är tillåtet med 225/35-19.
Skillnad i rullomkrets +1,2% jämfört med original 205/55-16.
Kolla rullomkretsen här t ex: http://www.guson.se/tullinge/shop.php?sessid=cd142920bf68761ca0df48c07d8545ed
Det blir faktiskt 1,2% skillnad i rullomkrets bara. Så det är ingen fara så. Är mest orolig att det kommer ta i ;) Har pratat med en RS ägare som haft 19x8,5" med 235 breda däck och sänkt 60 fram, 40 bak. Han har inte haft några problem.
Då behöver du V-Tech om du slänger på 19-tums hjul..;) men det kommer att blir snyggt! RS4:ans fälgar är najs!
gintonic
2010-01-14, 22:38
Det blir faktiskt 1,2% skillnad i rullomkrets bara. Så det är ingen fara så. Är mest orolig att det kommer ta i ;) Har pratat med en RS ägare som haft 19x8,5" med 235 breda däck och sänkt 60 fram, 40 bak. Han har inte haft några problem.
Var det en Combi han hade?
Har för mig att en på skodaklubben.se fick rulla skärmkanterna på sin bak vid 19x8.5 235.
Jag jag minnas fel, sök på skodaklubben.se
/Ginnen
Var det en Combi han hade?
Har för mig att en på skodaklubben.se fick rulla skärmkanterna på sin bak vid 19x8.5 235.
Jag jag minnas fel, sök på skodaklubben.se
/Ginnen
Nej han hade en sedan. Visste inte att det var skillnad på skärmarna bak. Skall söka lite på skodaklubben. Annars får det bli 225:or =)
Tack för tipset!
Då behöver du V-Tech om du slänger på 19-tums hjul..;) men det kommer att blir snyggt! RS4:ans fälgar är najs!
Givetvis blir det V-tech. Måste bara montera downpipe, ny koppling osv innan mappning.
Avbeställde precis 19" fälgarna. Efter lite läsning på skodaklubben/diverse forum blev jag skrämd av hur mycket vikten på fälgarna verkar påverka hur bilen går. Får öppna börsen mer än vad det var tänkt. Går nog ner till 18" fälgar, har hittat Team dynamics prorace 1.2 samt O.Z Ultraleggera. Båda ligger på ca 3000:-/fälg.
Vilken hade ni satsat på? Kommer nog att köra på antracit i vilket fall.
Ultraleggera väger 8kg/fälg.
Prorace väger 9kg/fälg.
OZ alla dagar i vecka, grymma fälgar! Lätta, snygga, hållbara och med riktigt bra andrahandsvärde.
Hade valt OZ jag också även om jag utseendemässigt föredrar OZ Superturismo GT, helst varianten OZ Superturismo GT Black...
OZ Superturismo GT (http://www.ozracing.com/at-team/wheels/racing/superturismo-gt/en#)
Jag har inte kollat vad de kostar så det kanske är en skitdyr variant ;)
secret692
2010-01-15, 10:53
4095:- styck enligt specialfälgar.se 8x18.
Hade valt OZ jag också även om jag utseendemässigt föredrar OZ Superturismo GT, helst varianten OZ Superturismo GT Black...
OZ Superturismo GT (http://www.ozracing.com/at-team/wheels/racing/superturismo-gt/en#)
Jag har inte kollat vad de kostar så det kanske är en skitdyr variant ;)
4095:- styck enligt specialfälgar.se 8x18.
Som hittat :D
Letar runt efter vettiga coilovers till bra pris.
Har hittat weitec hicon tx coilovers som många verkar vara nöja med. Max 50 mm sänkning fram/bak och ställbara i hårdhet. Kostar ca 7500 kr från england.
Någon som har andra förslag? Skall vara ställbara i hårdhet! Letar även efter värre krängninghämmare fram+bak utan resultat.
Jämnföre lite priser mellan svenska däckfirmor, på ralphsdäck kostar ultraleggera i 18x8", 3400:-/fälg. På specialfälgar kostar dessa 4800:-/fälg, lite skillnad ;)
Hej igen! Tänkte ladda upp en bild på baslådan & golvet jag byggde för ca 1 månad sedan. Jag slänger upp en bild snarast där man ser hur slutresultatet blev. Återstår att klä lådan osv.
Sorry för dålig kvalité, kameramobil :(
Letar runt efter vettiga coilovers till bra pris.
Har hittat weitec hicon tx coilovers som många verkar vara nöja med. Max 50 mm sänkning fram/bak och ställbara i hårdhet. Kostar ca 7500 kr från england.
Någon som har andra förslag? Skall vara ställbara i hårdhet! Letar även efter värre krängninghämmare fram+bak utan resultat.
Jämnföre lite priser mellan svenska däckfirmor, på ralphsdäck kostar ultraleggera i 18x8", 3400:-/fälg. På specialfälgar kostar dessa 4800:-/fälg, lite skillnad ;)
På min förra bil (Blå faran -01 1.8T) så satt det gula koni runt om... Den var ett strykjärn i kurvorna :D (vet dock ej vad dom kostade... satt på när jag köpte)
Halloj! Ringde idag till en engelsk firma vid namn Demon tweeks. Dem gav mig ett pris på Team dynamics fälgarna i 18x8": 7000;- med frakt till sverige! Alltså halva priset jämnfört med i sverige!! Så dessa kommer att beställas på måndag.
Då är det ju inget snack om saken. Kommer nog sitta riktigt fint!
Då är det ju inget snack om saken. Kommer nog sitta riktigt fint!
Tror jag med, sen att dem är lättare än 16" original är inte helt fel heller ;) Många i england som kör med prorace fälgarna och är riktigt nöjda. Postar bild snart med en octavia med dessa på.
Bild på en Octavia med dessa på!
secret692
2010-01-19, 21:39
Blev riktigt snyggt det där.
Blev en annan typ av fälgar än de jag bestämde mig för från början.
BBS Lemans replicor i dimension 19x8,5" med 225/35-19 däck.
Härnäst väntar omlackering av bromsoken, samt reparation & omlack av stötfångare fram, omlack av speglar, stänkskydd, grillram och motorhuv. Pjuh.
The Weasel
2010-03-07, 22:17
Riktigt snygga!!! :-)
Mikael1977
2010-03-08, 10:27
Sjukt snyggt!
Eftersom du nästan håller till i mina gamla hemtrakter så hoppas vi att få se den röda raketen på nästa Stockholmsträff! ;)
Sjukt snyggt!
Eftersom du nästan håller till i mina gamla hemtrakter så hoppas vi att få se den röda raketen på nästa Stockholmsträff! ;)
Tack för alla positiva kommentarer om bilen, jättekul att höra!
Självklart kommer jag på träffen, när är den? :)
Mikael1977
2010-03-08, 21:44
Tack för alla positiva kommentarer om bilen, jättekul att höra!
Självklart kommer jag på träffen, när är den? :)
Det har inte satts något datum än, men det kommer väl under våren.
Bilen är grym rakt igenom, förutom en liten detalj...den står inte parkerad på min parkeringsplats :(
Framförallt är det snyggaste karossen... O1 Combi! :)
Det har inte satts något datum än, men det kommer väl under våren.
Bilen är grym rakt igenom, förutom en liten detalj...den står inte parkerad på min parkeringsplats :(
Okej, då lär vi ses där :)
Tack ännu en gång, det känns värt varenda krona när folk ger sådana kommentarer :) :)
Juanito: Det stämmer bra det ;)
Hejsan, längesen man skrev här. Har tyvärr hänt en liten olycka med min bil. Parkerade i lätt sluttande nerförsbacke med icke ordentligt åtdragen handbroms. Resultatet blev omlackering av hela bilen förutom taket. Massor av repor på hela bilen av tagbuskar och annat :(
Får förhoppningsvis tillbaka bilen från lackeringsfirman nästa vecka, där den har stått i 1 månad nu.
Nu till det roliga...
Har beställt Ecs kopplingskit med lättare svänghjul, värre dumpventil och silikonslangar från fastone.se. Sedan fattas det bara att svetsa ihop en 3" downpipe och åka till v-tech och mappa bilen :)
Lät inte så skoj med lacken... Men skoj med prylarna.
Hoppas det går hyfsat snabbt från fastone, jag beställde därifrån för länge sedan och det tog en mindre evighet innan grejen kom. Hade visserligen kontakt med dom där de förklarade läget.
Lät inte så skoj med lacken... Men skoj med prylarna.
Hoppas det går hyfsat snabbt från fastone, jag beställde därifrån för länge sedan och det tog en mindre evighet innan grejen kom. Hade visserligen kontakt med dom där de förklarade läget.
Beställt prylar därifrån förut och det har fungerat klockrent. Forge slangen hade han dock inte hemma så den var han tvungen att beställa.
Beställt prylar därifrån förut och det har fungerat klockrent. Forge slangen hade han dock inte hemma så den var han tvungen att beställa.
Ja men då låter det juh bättre :)
Jahapp, då är hela bilen omlackerad. Var förbi och kikade på bilen idag. Kan inte beskriva med ord hur lycklig jag blev av att se bilen i det skicket. Ser ut som ny :) Inget apelsinskal eller tråkigheter. Laddar upp bilder under helgen på hur bilen ser ut. Samt mina nya delar jag har fått hem *hehe*
Halloj! Har varit lite seg på att ladda upp bilder och info om bilen på senaste tiden.
Här är 2 bilder på bilen vid olyckan. Åkte igenom ett buskage och in i stängslet. :(
Och här är bilder på när det är reparerad och nylackerad. ALLT är nylackerat förutom taket. :)
Tyvärr tagna med min mobilkamera, men det får duga!:razz:
Mikael1977
2010-06-16, 07:46
Aj!
Kan tänka mig att det gjorde ont i hjärtat när du hittade bilen i slänten :(
Men en nylackad bil råder bot på det mesta!
Doften av nylackad bil är nästan lika skön som nybilsdoften!
Fy, jag hade gråtit om jag hittat min bil så.... Men oj vad fin den blev sen :)
Per/Haninge
2010-06-16, 20:02
Diggar fälgarna stenhårt.
Såg den live idag vid brostugan, ingen ägare dock :)
Japp den stod där ;) Jag hade väl gömt mig nånstans! Tror jag såg din där oxå?
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.