handdator

Visa fullständig version : SBP inga problem!

Locos
2008-02-29, 15:55
Är stolt så tvungen att skriva en tråd om hur min bil gick igenom besiktningen idag! Nog ingen vidare skoj läsning för er men blankt papper blev det för mig Besiktningsmannen använda också den otroligt dåliga klyschan "den ser riktigt bra undertill" som man nu och då ser folk använda sig av i annonser. Fast det vore nog rätt konstigt annars om en 3 år gammal bil inte var fin undertill.

Förresten, är det bara jag som är väldigt grön eller har de gjort om rutinerna vid besiktning av dieselbilar? Har haft bensinare ett tag så det här var den förta dieseln jag besiktade sedan flera år tillbaks då jag sist var inne en tur med föräldrarnas bil för 5 år sedan.

Hur som helst så körde vi in som vanlig i besiktningshallen och han kopplade på "slangen" bak på bilen. När vi var klara där inne så begav vi oss ut och så varvade han upp bilen i fullvarv på ettan, jag har inte ens varvat den så mycket. Efter det körde vi till ett ställe där de stoppade in en slang i avgassystemet och sedan varvade han upp den igen hårt som fan på friläge. Mitt värde där var 0,9 och där max tillåtna var 1,6. Han sa något om att de måste göra såhär på dieslar nu och att motorn skulle tåla det:)

Jag var trött som fan för jag hade precis slutat jobbet så jag orkade inte fråga så mycket men ni kan nog ge lite mer klarhet i det hela.

Cyrre
2008-02-29, 17:13
Bilprovningen är ett ont måste tyvärr, Dock så är det människor det handlar om som allt annat, vissa är bra besiktnings män andra dåliga.
I jämförelse så hade min morfar en tidigare modell Volvo 740 som han behandlade som ett gyllene barn, fast den hade många många år på nacken så såg den ut att ha lämnat fabriken en vecka tidigare (putsgalen?) Besiktningsmannen lyfte upp bilen och drog fram nålhammaren och drämde in den i sparklådorna så den satte sig i plåten, OBS inte en tillstymmelse till rost där kan jag intyga. Det såg ut som min morfar dog på stället ståendes rakt upp med ögon som tefat. Han vände på klacken och försvann ut genom dörren och kom inte in igen föräns besiktningen var klar, sa inte ett ord på hela vägen hem. Min gissning är att han senare åkte ut i skogen och vrålade ihjäl ett par älgar i frustruation... ;)

Karlzzon
2008-02-29, 20:55
Jag vet en kille som jobbar på SBP!! Han säger att så länge motorn är servad som den skall det inte vara några problem med K-värde test!!!!
Att han varvade ut på ettan tyder bara på att han vet vad han gjorde !!! det kan nämligen ta ett antal tester innan det blir godkänt resultat beroende just på att man inte varvar en diesel och det sotar igen.

Jonas
2008-02-29, 21:27
Skulle tro att ca 95% av gångerna en dieselbil inte går igenom pga för högt K-värde så är inte motorerna varmkörda och rejält "utblåsta" mao varvat ur motorn många gånger,min erfarenhet är så ialla fall.
I början när dom skulle ta avgasprov på dieselbilarna för många år sen så tänkte dom inte på att kolla oljemängden i motorerna innan dom började tokvarva vilket resulterade i många tråkiga motorras som blev dyrt för SBP.... fanns t.o.m människor som utnyttjade detta!?!?!

Lorre
2008-03-01, 00:21
Min Fabia Rs blev inte godkänd av SBP förra sommaren just pga K-värde. Tror jag hade 3.5 eller nått.
Hade precis tagit bort KCR boxen och ersatt med Vtech trim. Det blåste rätt ordentligt med svartrök.
Och jag är inte den som "gubbkör" min lilla dieselracer heller, så igensotat avgassystem är inte fallet.
Dessutom så bad besiktningsmannen mig att ta en sväng och "varva skiten ur den" och komma tillbaka.

Dock så hjälpe det inte och bilen blev underkänd. Var tvungen att "trimma ner" den till orginal för att den skulle gå igenom.

Locos
2008-03-01, 00:57
Min Fabia Rs blev inte godkänd av SBP förra sommaren just pga K-värde. Tror jag hade 3.5 eller nått.
Hade precis tagit bort KCR boxen och ersatt med Vtech trim. Det blåste rätt ordentligt med svartrök.
Och jag är inte den som "gubbkör" min lilla dieselracer heller, så igensotat avgassystem är inte fallet.
Dessutom så bad besiktningsmannen mig att ta en sväng och "varva skiten ur den" och komma tillbaka.

Dock så hjälpe det inte och bilen blev underkänd. Var tvungen att "trimma ner" den till orginal för att den skulle gå igenom.

Har själv bara original så för mig gick det av förståliga skäl bra. Hade dessutom för ovanlighetens skull kört ganska fort hem från jobbet i fem mil precis innan. Var en tjej i en Nissan Nolte(?) som körde rätt roligt. Hon hängde givetvis inte med i accelereringarna men på raksträckorna brukade hon komma ikapp ganska bra, visserligen för jag tillät det men ändå.