Visa fullständig version : Raka spåret till Sälen
Det är några år sedan jag var i Sälen men snart är det dags.
Vilken är den bästa vägen att åka från Stockholm? Denna resan är bilen full av dvd-tittande barn så jag räknar med att de inte kommer märka så mycket av bilåkandet. Men med denna dyrbara last och önskan om att komma fram effektivt undrar jag om ni har några bra vägval.
Personligen tycker jag inte bilåkandet är en del av resan utan den ska avverkas så snabbt och effektivt som möjligt för att nå målet.
Vad sägs om Enköping, Hedemora, Säter, Borlänge, Falun, Rättvik, Malung?
Det är några år sedan jag var i Sälen men snart är det dags.
Vilken är den bästa vägen att åka från Stockholm? Denna resan är bilen full av dvd-tittande barn så jag räknar med att de inte kommer märka så mycket av bilåkandet. Men med denna dyrbara last och önskan om att komma fram effektivt undrar jag om ni har några bra vägval.
Personligen tycker jag inte bilåkandet är en del av resan utan den ska avverkas så snabbt och effektivt som möjligt för att nå målet.
Jag var där förra nyår och tog följande väg: E18 till v-ås 66:an till Ludvika sen
247:an till Björbo (anslutning till väg:71) till Sälen.
1. Mindre trafik!! 2. Färre kameror 3. Mindre städer att passera.
Rv 70 är ingen kul upplevelse. Men har blivit mycket bättre förbi Sala!
(själv jobbar jag julhelgen...) --->lite avis blir man!!
Kör försiktigt!!
---------------------------------------------------------------------------------------
Nalle
Sthlm/K-holmen
RS-08 silver combi. RS nr 4
Diesel? NEJ TACK!!
Uppsala-Gävle är mest 120 motorväg men jag vet inte om du tjänar något på den vägen förutom att du missar massor av kameror på Rv70
Lite beror på NÄR man åker, mtp trafik, mörker, vilt osv. När jag inte är ute för att nöjesköra väljer jag alltid de största vägarna, brukar vara snabbast med "moms", även om de är lite längre. Så varför inte:
Sthlm
Gävle
Hofors
Rättvik
Mora
Sälen
Ca 446 km. Fulltankade, nykissade och mätta borde ni klara resan utan stopp på drygt fyra timmar. Glöm inte att ha på dig tomtemasken när du kör förbi kamerorna, man vill ju önska staten god jul oxå! ;D
Här är lite tips på vägar att undvika i jul:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/vagarna-du-ska-aka-och-undvika-i-jul-och-nyar-1.19126
http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1.19130!image/658326728.jpg_gen/derivatives/article/658326728.jpg
secret692
2009-12-26, 10:41
Nar vi akte forra aret tog vi over Sala och Borlange upp samt ned over Gavle och vagen over Gavle gick fortare fast var lite langre. Ursakta bokstaverna men sitter pa en polsk data.
Nar vi akte forra aret tog vi over Sala och Borlange upp samt ned over Gavle och vagen over Gavle gick fortare fast var lite langre. Ursakta bokstaverna men sitter pa en polsk data.
Kurva :razz:
Men man förstår ändå
secret692
2009-12-26, 10:58
Kurva :razz:
Men man förstår ändå
hihi. Ja man far passa sig for vad man sager.
Vi körde mot Gävle när vi åkte upp hit till Gysinge i torsdags em. Nästan tomt med bilar och snöfri vägbana på E4:an. Tog en dryg timme innan vi svängde av i Månkarbo. Då blev det plötsligt perfekt plogade (med en fin snöskorpa lämnad) och osaltade/osandade vägar, höll skyltfart till första fyrhjulssläppet kom, då fick man lite bassning och saktade ner inför kurvorna resten av vägen... :)
Flera bra tips här, tackar!
Kollade på Map24 igår som drivs av Navteq. Kortaste resvägen var knappt 40 mil. Längsta vettiga alternativet 46. Det som förvånade mig var restiden som varierade mellan 7 +timmar och över 8 timmar!? :confused:
Lite beror på NÄR man åker, mtp trafik, mörker, vilt osv. När jag inte är ute för att nöjesköra väljer jag alltid de största vägarna, brukar vara snabbast med "moms", även om de är lite längre. Så varför inte:
Sthlm
Gävle
Hofors
Rättvik
Mora
Sälen
Ca 446 km. Fulltankade, nykissade och mätta borde ni klara resan utan stopp på drygt fyra timmar. Glöm inte att ha på dig tomtemasken när du kör förbi kamerorna, man vill ju önska staten god jul oxå! ;D
Denna väg gick alldeles lysande. Men en kort bit efter Rättvik stog det skyltat Sälen vänster. Där tog jag av av ren nyfikenhet. Över en smal järnvägsbro och sen fri fart till 71:an! :) Kom ut en mil innan Sälenrondellen ungefär. Hela resan tog ganskla exakt 6 timmar från dörr till dörr med 45 min mat och kisspaus. Tiggern ville ha 8,4l på denna resa med riktigt fullpackad bil, tre barn och två vuxna.
Skönt! Bra tid och förbrukning mtp det rådande väglaget uppåt i landet.
Sthlm
Gävle
Hofors
Rättvik
Mora
Sälen
Kan starkt rekommendera denna väg!
Inte särskilt tät trafik och mycket bra väglag. Hemresan gick på exakt 5 timmar från dörr till dörr med lite gott och DVD i bilen. Men i stället för att åka via Mora tog jag en annan väg. En mil efter Sälen (på 71an) åker man vänster mot Rättvik och åker då en del av Vasaloppsvägen, genom Branäs, Evertsberg osv. Inte en bil i sikte på flera mil och fri fart. Teoretiskt går det på fyra timmar men då behöver man vara själv på vägen
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.