handdator

Visa fullständig version : Finns det INGEN som har upplevt NÅGOT negativt med V-tech steg 1?

Iceman
2009-12-29, 21:26
Hej!

Jag är i valet och kvalet om jag ska chippa min Octavia RS -07 eller ej. Antingen ska jag köra på V-tech steg 1 RTS och beställa det innan nyår, d.v.s. imorgon, då de har prissänkt trimmet t.o.m. 31 dec eller så ska bilen få förbli original.

Innan jag bestämmer mig för att beställa RTS:en så vill jag bara bolla ut frågan om det finns någon som har upplevt något som helst negativt efter uppgraderingen eller om samtliga bara är supernöjda med sitt trim. Jag har förstått att de flesta i RS-klubben använder sig av just V-tech och att många har stort förtroende för dem p.g.a. av deras kompetens och produkter.

Som i alla trådar som handlar om trimning och hållbarhet så kommer nästan alltid svaret: "det beror på hur man kör bilen, det går att köra sönder en bil som är helt original också" och det är ju sant men det går ändå inte att komma ifrån att slitaget naturligtvis kommer att bli större eftersom man kommer att använda den nya kraften fullt ut titt som tätt. Annars finns det ju liksom ingen mening med att trimma.

Jag vore jättetacksam för lite snabb respons eftersom jag ska bestämma mig tills imorgon.

Gott Nytt År på er förresten!

Moffegrev
2009-12-29, 21:43
det blir nog svårt att hitta något negativt om dem här tror jag.
Finns säkert någon i detta långa land men så är det alltid med företag.

självklart ska man bara köra med skallen så funkar det med största sannolikhet prima med deras RTS.

Soulman
2009-12-29, 21:52
Det ska vara supporten då. Den verkar vara helt beroende av vilken återförsäljare du köper av. Alltifrån 110% engagemang till... noll. Jag har upplevt båda.
Agenten för vtech i Sverige kör ju skoda själv och är pappa till detta forum vad jag känner till och brukar emellanåt komma med attraktiva erbjudanden för medlemmarna här så valet kanske inte är så svårt då. Men det är bra program som oftast funkar direkt och RTSen är ju bara toppen.

Iceman
2009-12-29, 22:11
Är det någon som vet om V-tech har momentsbegränsningar inlagda på de lägre växlarna eller ej?
Kanske beror på vilket steg man väljer också?

Karlzzon
2009-12-29, 22:46
Har bar bra att säga om steg1 förutom att du kommer vilja ha mer effekt!!!!!
Går precis lika mjukt som innan men mer vrid och effekt när du vill!!!!
För dom flesta så går den även billigare än innan då den är optimerad .

Iceman
2009-12-29, 22:55
Hur många bar laddar en original RSII och hur mycket efter ett steg 1?

Karlzzon
2009-12-29, 23:03
0,7 bar org
ca 1,0bar steg 1
Min med org turbo ca 1,5-1,6 stabilt
steg ca 350++ hk 1,8 bar stabilt!!!!!

Iceman
2009-12-29, 23:11
Hehe. Det låter inte som om man behöver vara rädd för något turboras med ett steg 1 m.a.o...

Karlzzon
2009-12-29, 23:18
Det beror inte på att den fått jobba för fullt om den rasar iallafall!!!

Iceman
2009-12-29, 23:28
Vad är det annars egentligen som tar mest stryk med ökad effekt och ökat vridmoment? Jag är inte så jättehemma på det där tekniska men trodde att det var turbo och koppling. Men när en kompis till mig skulle trycka i ganska mycket effekt i sin 9-5:a så fick ha rådet att först och främst byta till smidda kolvar...

gintonic
2009-12-29, 23:44
Jag har inget negativt att säga om V-tech.
Tänk på supporten bara, vid ev. strul.
Alla Stockholmare kör väl med V-tech i sina Skådisar? ;)

Vet inte vilka effekter som krävs innan mekaniken i motorn lever farligt på RS2, men HÖGST troligen inte vid steg1.

/Ginnen

Karlzzon
2009-12-29, 23:52
Roxnäs Skoda är bänkad 397hk/575Nm utan att ha öppnat motorn!!!!
Och mer skall det bli!!!!!!

Sinni
2009-12-30, 08:44
HADE INTE ROXNÄS 420 I SIN?

Karlzzon
2009-12-30, 09:06
Det har han garanterat men sist den e bänkad så hade den 397hk men den har uppdaterats sedan dess!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rudolf
2009-12-30, 10:12
Jag har Vtech i min Audi A3 2.0tfsi, Min bil har gått 11K mil och jag körde 300mil ungefär sen sa gummimembranet i min dump upp sig, Men ingenting annat har dykt upp än iaf, Bilen pinnar på bra och spinner till på 4.an ibland när det är som halast.

Soulman
2009-12-30, 10:22
Grejerna håller absolut. Men den som funderar på att trimma bil och köra lite "aktivt" utan större reparationer upp till 20.000 mil får nog tänka om är min gissning. En "vanlig" bil oavsett märke fixar väl minst det idag men det är osannolikt att 30-50% mer effekt med original hårdvara inte ger ökat slitage och påfrestningar på hela motorn och drivlinan med förkortad livslängd som följd.
Men som många brukar skriva här så bör man köra med förnuft. Maxar man alla mätare på en originalbil för jämnan är ju det inte heller så lyckat kanske.

juanito
2009-12-30, 11:21
Maxar man alla mätare på en originalbil för jämnan är ju det inte heller så lyckat kanske.
Ojdå... :oops:

jonis
2009-12-30, 13:26
VAG tänkte till när dom skapade 2.0 TFSI.

Sällan har jag sett en motor som varit så lämplig för trim som denna.

Utan att ens öppna den, (kolvar stakar mm) så håller den UTAN problem för 350 + hk.

Rudolf nämnde den svagaste punkten som är en plastventil på turbon.

Dock vet VAG dom detta och det har tagits upp på forumet flera gånger.

Det är ett litet gummi membran som kan spricka, Nu har VAG släppt en ny uppdaterad ver utan detta gummi...
Kostar ca 400 sek att byta.

Går det sönder när man kör pajar inte motorn utan enda som händer är att bilen tappar laddtryck - effekt.

Sen beror allt på hur man behandlar bilen.

Varmkör bilen innan ni gasar - Speciellt nu när det är - 18 grader !
Byt olja var max 1500 mil - Kör inte lång life 3000 ...

Chiptrim , trimchip (http://www.vtech.se )

Iceman
2009-12-30, 23:45
Tack för hjälpen med era svar! Jag har blivit helt övertygad.

Ännu en Skoda kommer att bli snabbare än original.....

Solid
2009-12-31, 02:29
Jag har skrivit det förut och skriver det igen.

Bilen (Skoda Octavia RS Combi -08 2.0TFSI) har nu gått ca 4600 mil och ca 4500 mil av dom med program från V-tech. De första 2000 milen med Steg 1 och resterande 2500 mil med Extreme. Inte en tillstymmelse till problem. Har inga hårdvaruuppgraderingar i eller runt motorn, endast mjukvaruuppgraderingn från V-tech som matas in med en RTS.

Bilen brukas (och måste funka) varje dag. Rullar både i stad, på landsväg och motorväg. Körs med huvet (inga höga varv innan motorn är varm osv) men ibland lite hårdare. Har även kört lite konbana och bankörning och lämnat grymt mycket potentare bilar bakom mig. Effekten är med andra ord stabil och finns där trots att man pressar bilen hårt och länge även när det är sommar och väldigt varmt ute.

De enda nackdelarna som finns att tala om är en emellanåt någorlunda hög oljeförbrukning. Men den verkar många andra 2.0TFSI-ägare ha, oavsett om de kör trimmat eller ej. Den är dessutom direkt knuten till hur hårt man kört. Körde Skåne - Sthlm på 4 timmar och då drog den lite olja...

Angående förbrukning så var det inga problem att köra snålare med Steg 1 än original. Var nere på 0,6 l/mil utan problem med tre pers i bilen och skyltfart på landsväg/motorväg, trots kallstart och en rätt kort sträcka på ett par mil. Med Extreme är det lite svårare att köra extremesnålt, dels går bilen så pass bra att man gärna inte ligger och såsar i högerfilen samt så sticker förbrukningen iväg rätt fort man gjort ett par fullgasacc. Men trots det körde jag på ca 0,75 l/mil tankad förbrukning mätt under 240 mil i Sverige/Norge i somras. Med en snittfart på ca 75 km/h och två pers i bilen samt full semesterpackning. Färddatorn för de senaste 500 milen ligger på 0,79, blandand körning. Senaste mätta tanken var på ca 0,82 l/mil.

Testade lite snabbt med en Racelogic Performacebox i somras och fick dessa tider (för V-tech Extreme med ca 275 & 420 Nm):
0-100 7,0 sek
0-160 15,0 sek
0-180 18,0 sek

Jag är mycket nöjd med mitt val av V-tech och kan rekommendera det till andra. Tycker dessutom att RTS-enheten är sjukt smidig. Men oavsett vilket av de större trimföretagen du väljer kommer du troligtvis bli nöjd, speciellt om det bara handlar om en mjukvaruuppgradering och normal aktiv körning på vanlig väg. Välj det du tycker är smidigast!

Edit: V-tech Extrem kallas även ibland Steg 2.

Iceman
2009-12-31, 12:24
Jag trodde nog i.o.f.s. att ett steg 2 (extreme) på 275 Hk skulle ge lite bättre tid 0-100. Den ska väl göra 7,2 (7,3 för kombin) helt original på 200 Hk? Det är klart att det krävs rätt mycket för varje tiondel 0-100, men jag trodde i min enfald att man skulle kunna komma ner runt 6,5 sek med 75 extra Hk, men det kanske kräver ännu mer effekt?

Sinni
2009-12-31, 12:29
Jag trodde nog i.o.f.s. att ett steg 2 (extreme) på 275 Hk skulle ge lite bättre tid 0-100. Den ska väl göra 7,2 (7,3 för kombin) helt original på 200 Hk? Det är klart att det krävs rätt mycket för varje tiondel 0-100, men jag trodde i min enfald att man skulle kunna komma ner runt 6,5 sek med 75 extra Hk, men det kanske kräver ännu mer effekt?

jag fick ner min till 6,9 enligt Dynolisious programeet på Iphonen
men det var ett djäla slit,,,fick släpp på hjulen hela tiden
men en bättre förare får ju llätt ner den till 6,5 skulle jag vilja påstå

maverick
2009-12-31, 13:21
För att nå de siffrorna lär det behövas i alla fall R-däck. FWD är tyvärr ett rejält hinder när man får lite effekt, framförallt utan riktig diffbroms.

Karlzzon
2009-12-31, 14:08
Enligt en Gtech mätare så körde jag 2 st (av 5st) 5,9s repor med min Octavia för ca 2,5 år sedan med R-däck och en effekt av 277hk. Ta tiden med en liten nypa salt men ger en finger visning att det går att kapa 0-100 tider. Men jag har slutat testa 0-100 tider nu för det går bara långsammare med mer effekt känns det som !!! Spinner för mycket på 1:a och 2:a växeln smt sliter för mycket på bilen!!!!!

Bäst är att köra 100-200km/h på 6:an växel det e såå gött med mycket vrid!!!

Naturligtvis på avstängd väg eller bana ;)

Solid
2009-12-31, 14:33
Den kassa 0-100 tiden var helt beroenda av mina (dåliga) däck vid tillfället och mina halvkassa starter. Antingen spann bilen eller så boggade den. Det går utan problem att kapa den tiden med säkert 0,5 sek med bra gatdäck och säkert uppåt 1 sek med r-däck, samt en bra start.

Men för min del är 0-100 en ytterst ointressant siffra. Jag vill ha bra acc uppe i fart, för omkörningar på landsväg och avhyvlingar på motorväg... :)

Chippe
2009-12-31, 14:39
Den kassa 0-100 tiden var helt beroenda av mina (dåliga) däck vid tillfället och mina halvkassa starter. Antingen spann bilen eller så boggade den. Det går utan problem att kapa den tiden med säkert 0,5 sek med bra gatdäck och säkert uppåt 1 sek med r-däck, samt en bra start.

Men för min del är 0-100 en ytterst ointressant siffra. Jag vill ha bra acc uppe i fart, för omkörningar på landsväg och avhyvlingar på motorväg... :)

Jag gillar resurserna som finns från ca 50km/h och uppåt. Det drar så in i h-vete. Men jag har inte mätt några tider m.m.

Solid
2009-12-31, 14:59
Jag gillar resurserna som finns från ca 50km/h och uppåt. Det drar så in i h-vete. Men jag har inte mätt några tider m.m.

Håller med, det är verkligen fantastiska omkörningsprestanda för att vara original hårdvara, speciellt från 50 km/h. Man har ju dessutom hyvlat av både det ena och det andra. Som bäst har jag hängt på en Audi S6 V8 340 Hk 100-200 km/h. Men roligast är nästan alla dessa Volvo T5 man piskat. Senast en S60 som fick se sig slagen i ca 220 km/h när 2+1 vägen blev enfilig... :D

Solid
2009-12-31, 15:10
Den ska väl göra 7,2 (7,3 för kombin) helt original på 200 Hk?
De flesta tidingar jag läst, som har testat själva, ligger på ca 7,6 sek 0-100 för Octavia RSII.

Furby
2009-12-31, 18:58
De flesta tidingar jag läst, som har testat själva, ligger på ca 7,6 sek 0-100 för Octavia RSII.

7,14 enl. Bilsport nr 21 2005

Furby
2009-12-31, 20:36
7,14 enl. Bilsport nr 21 2005
Sådär

Solid
2009-12-31, 22:08
Då kan man sammanfatta det att Gullabo är snabbara än jag, Teknikens Världs samt Autom Motor & Sports testförare... :D

persson
2010-01-01, 03:08

Jag har ju kört flertalet 0-100 km/h på 7.2 med en orginal RS2 (mätt med recelogic) så då är jag också snabbare än Teknikens Världs samt Autom Motor & Sports testförare?;)

Overdose
2010-01-06, 22:56
Har kört 2500mil sen jag köpte bilen i våras hehehe :) Bilen hade ett steg 2 trimm, inte vtech dock. Vill bara säga att bilen har funkat som en klocka! Aldrig varvat när motorn är kall o servat ungefär var 1000e mil . Kan inte vara något annat än nöjd, dock så planerar jag att införskaffa ett extreme chip i framtiden :)

Så du behöver inte vara orolig för att chippa bilen, var själv orolig o början, dock så fanns de massa kunnit folk här som man kunde fråga om råd o tips!