handdator

Visa fullständig version : Hjälp byta glykol!

scootie
2010-01-01, 15:30
Behöver Er hjälp med att byta glykol i bilen, vart sitter urtömningsventilen så man kan få ur all befintlig glykol ur bilen?

Samt vad bör man satsa på för glykol som är bra, tror jag har VAG's original röda i dagsläget.

Hur många liter går det i?

Sinni
2010-01-01, 16:37
blanda bar ainte den röda o blå
det skal inte vara bra säger de som vet

maverick
2010-01-01, 20:29
Jag tror det sitter en givare i botten av kylaren. Skruvar du ur denna tömmer du hela kylaren.
Och du ska ha kylarvätska från VAG så det blir rätt.

scootie
2010-01-02, 02:47
Jag tror det sitter en givare i botten av kylaren. Skruvar du ur denna tömmer du hela kylaren.
Och du ska ha kylarvätska från VAG så det blir rätt.

Är rätt vätska från VAG i bilen egentligen, det byttes i somras på en VAG-verkstad. Igår så tändes dock lampan för låg kylarnivå, var lite extra kallt ute, och mycket riktigt var den under minimum men efter att ha stått med tomgång i 5min så var den uppe på normalnivå igen, därav som jag ville byta. Måste vara felblandad?

maverick
2010-01-02, 13:10
Beror på hur mycket de fyllt på. Spannet mellan min och max ska klara av expanderingen från kall till varm vätska. Kolla vad som gäller vid påfyllning. Jag skulle tippa på att de inte fyllt till max innan, varav det saknas lite vätska nu när det är extra kallt.

megax
2010-01-02, 13:41
Jag har ett problem jag me med bilen när den stått kanske över natten och det vart kallt ute.
när jag startaden den "vilket inte är några svårigheter hoppargång direkt" men efter ett tag börjar lampan "ser ut som en temometer i vågor" minna inte vad den heter glömde bort det nu. men stänger man av bilen och sätter på bilen igen så försvinner den. läste i boken att slocknar inte lampan efter 3-4 sekunder skulle man kolla glykolen så den inte frusit eller är under minimum sen att man skulle undvika höga varvtal i början. men varken glykol "kylarvattnet" är fruset eller under minimum nästan på MAX. vad kan vara fel nån givare sopm börjar ge efter nu när det är så kallt. får inte upp den varje morgon bara om det blivit extra kallt.

för övrigt så slocknar inte lampan efter 3-4 sek som det står då får man starta om bilen så kommer den inte upp igen. nån som vet vad det kan vara för fel? om någon haft liknande problem

Kabben
2010-01-02, 20:01
fyll på vätska, vanligt förekommande på dom äldre skodorna

megax
2010-01-02, 22:56
fyll på vätska, vanligt förekommande på dom äldre skodorna

Okej bara fylla på med enbart glykol i behållaren?? Eller utspätt till maxstrecket av behållaren är det skadligt o bara hälla i koncentrerad glykol i behållaren med redan färdigutspädd som finns i redan? Ni förstår vad jag menar va.

Kan jubtesta det imorrn innan jag startar isåfall köpte glykol iförrgår ifall det var slut köpte röd som det skulle vara i.

Jag fyllde på med glykol och vatten imorse innan jag startade bilen och det kom inte upp idag tycker lampan borde kommit upp idag isåfall för det var ca -20 grader inatt så. men den kom alrig upp :) får se om det hjälpte nu ska testa imorrn igen återkommer om det hjälpte.

emilvernberg
2011-11-16, 01:55
Nä det är inte farligt att hälla på koncetrerad glykol. Bara bra att vara på säkra sidan nu under vintertid.

Okej bara fylla på med enbart glykol i behållaren?? Eller utspätt till maxstrecket av behållaren är det skadligt o bara hälla i koncentrerad glykol i behållaren med redan färdigutspädd som finns i redan? Ni förstår vad jag menar va.

Kan jubtesta det imorrn innan jag startar isåfall köpte glykol iförrgår ifall det var slut köpte röd som det skulle vara i.

Jag fyllde på med glykol och vatten imorse innan jag startade bilen och det kom inte upp idag tycker lampan borde kommit upp idag isåfall för det var ca -20 grader inatt så. men den kom alrig upp :) får se om det hjälpte nu ska testa imorrn igen återkommer om det hjälpte.

Rs_Marcus
2011-11-16, 20:07
Nä det är inte farligt att hälla på koncetrerad glykol. Bara bra att vara på säkra sidan nu under vintertid.

OOh det var till att lyfta en gammal en ;P

George_RS
2011-11-16, 22:26
haha tänkte de samma :P först kolla jag inte datumen på inläggen var först när dom börja nämna 20 minus o då börja ja tänka var fan bor folk då vid den här tiden men de hade ju sin förklaring att det var en gammal tråd :P

emilvernberg
2011-11-20, 23:58
haha var uttråkad så läste jag lite runder:P
OOh det var till att lyfta en gammal en ;P