handdator

Visa fullständig version : Brun sörja vid oljepåfyllningen

Czech Chief
2010-01-02, 16:21
Hej

Noterade vid påfyllning av olja till min RSII -06 att det bildats en brun sörja på insidan av oljepåfyllnings locket samt på insidan av påfyllningsröret.

Tog lite bilder, ursäkta den dåliga skärpan :(

Oljan på oljestickan är fin utan missfärgning

Någon ide om vad det kan vara, kan det läcka in vatten till påfyllningsröret på något sätt?

Mvh Peter

Furby
2010-01-02, 16:26
Du kör mest kortkörningar så att motorn inte blir tillräckligt varm skulle jag tro.
Vanligt förekommande

Solid
2010-01-02, 16:29
Jag hade samma problem i vintras och fick det eminenta svaret:
"4. Geggan får du pga du inte kör den tillräckligt varm, även om vattentempen är 90 grader C är kanske oljan bara 50 grader C och då förångas vattnet dåligt, det är ju i oljan vattnet (kondensen) finns som du vill bli av med! Du får helt enkelt åka ut och hårdköra så får du upp oljetempen i plus 100 grader C så försvinner vatten och bensin och annat lättflyktigt från oljan."

Har även sett en tendens till den bruna sörjan denna vinter, när bilen inte fått gå någon längre sväng i högt tempo på ett tag, utan bara lugna sträckor på ett par mil.

Mer att läsa i denna tråd:
http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=1319&page=2

Czech Chief
2010-01-02, 16:41
Tack Furby och Solid

Ja bilen går mest korta körningar och pga av väglaget och nya dubbade vinterdäck så tar man det ganska piano :(

Får hitta en sjö eller stor parkering och gasa lite :)

Grymt snabba svar!

/Peter

persson
2010-01-02, 18:17
Hur vet man när oljan blir 100grader då?

Sinni
2010-01-02, 19:20
man kan ju trycka in kommando i bilen o komma åt bildator o se olje temp
men min olja har inte blivit varmare än 92 grader,,,,,

persson
2010-01-02, 19:25
man kan ju trycka in kommando i bilen o komma åt bildator o se olje temp
men min olja har inte blivit varmare än 92 grader,,,,,

Min har inte heller blivit varmare än så, hur jag än har kört. Är det verkligen oljetempen man ser på climatronic displayen?

anderzxb
2010-01-03, 22:46
min diesel har varit uppe 105 grader.. och ja man ser oljetempen i climan.. :)

persson
2010-01-04, 00:42
Ni som vet: Hur varm ska oljan bli på en 2.0tfsi? Är det nått fel om då den aldrig går mkt över 90 grader?