handdator

Visa fullständig version : Hur mycket hk att ta ut från en 2.0t

Swedie
2010-01-03, 00:00
Vad är rimligen OK att plocka ut ur en modern (2010) Audi 2.0T motor, som standard har 211hk? Tanken är uppgradera intercooler, turbo och avgassystem och min önskan är ta ut upp emot 350hk körbara hästar. Vill ej har ett extremt toppigt register. Är detta "rimligt" och möjligt utan en allt för hög påfrestning på grejerna? Om inte, vad är det som slits och ligger risk att gå sönder? (svara inte "hela motorn exploderar"). Självklart är jag mån om att låta motorn bli varm innan man gasar och leker heller inte rallybil.

Det gäller alltså en 2.0T VAG-motor med S-tronic växellåda som vad jag läst på och hört av grannen som jobbar på VW ska kunna ta emot iaf ca 425-450nm innan det blir för mycket. Standard så ligger vridet på ca 350nm.

Solid
2010-01-03, 00:35
Här har du en hint om vad föregångaren till 2.0 TFSI 211 Hk klarar:
http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=2526

Den 7-vxl S-troniclådan skall enligt uppgift klara 550 Nm:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080320-audi-s-tronic-2008/index.xml

Swedie
2010-01-03, 09:18
Här har du en hint om vad föregångaren till 2.0 TFSI 211 Hk klarar:
http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=2526

Den 7-vxl S-troniclådan skall enligt uppgift klara 550 Nm:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080320-audi-s-tronic-2008/index.xml
Jasså, men det var ju bra! Det betyder ju att lådan alltså klarar 350hk och vad nu för vrid det genererar. Jag kan gissa runt 450nm.

Förresten, jag är mån om att bilen inte ska låta mycket. Kan ett eftermarknadssystem, som har mycket högre flöde och diamater låta i närheten av vad ett original avgassystem gör?

Samt vill jag inte ha något högt turbovinande och gärna ingen dumpventil.

Solid
2010-01-03, 11:30
Högre ljudnivå får du räkna med speciellt under gaspådrag. Men nuförtiden har många tillverkare av eftermarknasssystem förstått att kunderna inte bara vill ha bröl och pys, så de erbjuder oftast en lite tystare variant oxå. Bl. a. Milltek om jag inte missminner mig, som är erkänt duktiga med system till VAG och 2.0 TFSI.

Inte för att vara sån, men en (nästan) ny A4 2.0 TFSI med S-tronic är ju relativt kostsam, desstuom kommer ju en uppgradering av denna sort också handla om relativt mycket pengar och förverka allt vad garant heter. Så varför inte satsta på en S4 från början? Den ger ju ungefär det du vill ha, till ungefär samma pris, speciellt om man räknar in andrahandsvärdet...

maverick
2010-01-03, 12:01
Inte för att vara sån, men en (nästan) ny A4 2.0 TFSI med S-tronic är ju relativt kostsam...

500'400kr när jag stoppat i utrustningen jag ville ha (Avant, S-line).

Swedie
2010-01-03, 12:05
Högre ljudnivå får du räkna med speciellt under gaspådrag. Men nuförtiden har många tillverkare av eftermarknasssystem förstått att kunderna inte bara vill ha bröl och pys, så de erbjuder oftast en lite tystare variant oxå. Bl. a. Milltek om jag inte missminner mig, som är erkänt duktiga med system till VAG och 2.0 TFSI.

Inte för att vara sån, men en (nästan) ny A4 2.0 TFSI med S-tronic är ju relativt kostsam, desstuom kommer ju en uppgradering av denna sort också handla om relativt mycket pengar och förverka allt vad garant heter. Så varför inte satsta på en S4 från början? Den ger ju ungefär det du vill ha, till ungefär samma pris, speciellt om man räknar in andrahandsvärdet...
Det gäller en 2010 års Audi Q5 2.0T som jag beställt och inte fått än (mars)... och Nej, vill inte ha en A4 eller S4 då det inte passar familjen. Jag har provkört en S4, den går som fan. Men den motorn, V6T, finns tyvärr inte att få i Q5an. Audi har gjort en konceptbil med en sådan motor i en Q5a och den hade då 405hk och gjorde 0-100 på 4.4 sek!

Q5an är att bli min huvudbruksbil och familjebil. Fantastiskt skön bil att köra, och säker. Har valt exclusive-grejer (färg Arubablå (saknar den färgen från när jag hade en A5 3.0TDI), skinn på interiören etc), sline interiört, exteriört, sportchassi, dynamisk inställning etc... kommer bli helgrym...

Sedan om det kostar, så gör det det. Det är lugnt. Jag är redo att pynta 50-100kkr för 350hk. Med det menar jag inte att "skryta", utan bara menar som sagt att det får kosta. Jag kommer ju väga kostnad mot antalet hästar man får för det. Men är mån om hyffsat driftsäkerhet, komfort vad gäller ljudnivå och ett körbart effektband.

Och köra kan jag och är OK med "chassit" i Q5an för att köra lite kurvigt på slingerbulten. Det är "sport" o ta lite krängning oxå. =)

secret692
2010-01-03, 12:22
Swedie lite offtopic men är det du som startade Sporthoj.com????

Solid
2010-01-03, 12:48
Det gäller en 2010 års Audi Q5 2.0T som jag beställt och inte fått än (mars)... och Nej, vill inte ha en A4 eller S4 då det inte passar familjen. Jag har provkört en S4, den går som fan. Men den motorn, V6T, finns tyvärr inte att få i Q5an. Audi har gjort en konceptbil med en sådan motor i en Q5a och den hade då 405hk och gjorde 0-100 på 4.4 sek!

Q5an är att bli min huvudbruksbil och familjebil. Fantastiskt skön bil att köra, och säker. Har valt exclusive-grejer (färg Arubablå (saknar den färgen från när jag hade en A5 3.0TDI), skinn på interiören etc), sline interiört, exteriört, sportchassi, dynamisk inställning etc... kommer bli helgrym...

Sedan om det kostar, så gör det det. Det är lugnt. Jag är redo att pynta 50-100kkr för 350hk. Med det menar jag inte att "skryta", utan bara menar som sagt att det får kosta. Jag kommer ju väga kostnad mot antalet hästar man får för det. Men är mån om hyffsat driftsäkerhet, komfort vad gäller ljudnivå och ett körbart effektband.

Och köra kan jag och är OK med "chassit" i Q5an för att köra lite kurvigt på slingerbulten. Det är "sport" o ta lite krängning oxå. =)

Då är jag med. Vet inte varför jag antog att det var en A4, ursäkta mig!

Var för ett år sen och provkörde Q5 med just 2.0 TFSI och S-tronic och utrustad med i stort sett allt godis. Kan har varit den absolut mest nöjessamma provkörning (den var både bekväm, rolig och trygg) jag någonsin gjort, så grattis till bilvalet!

Tror inte att det är några problem alls att plocka ut 350 (säkra och bekväma) Hk ur den motorn, lycka till med bygget och lägg gärna upp lite bilder och info någonstans!

Swedie
2010-01-03, 15:41
Swedie lite offtopic men är det du som startade Sporthoj.com????

Det är jag! :-o

Swedie
2010-01-03, 15:45
Då är jag med. Vet inte varför jag antog att det var en A4, ursäkta mig!

Var för ett år sen och provkörde Q5 med just 2.0 TFSI och S-tronic och utrustad med i stort sett allt godis. Kan har varit den absolut mest nöjessamma provkörning (den var både bekväm, rolig och trygg) jag någonsin gjort, så grattis till bilvalet!

Tror inte att det är några problem alls att plocka ut 350 (säkra och bekväma) Hk ur den motorn, lycka till med bygget och lägg gärna upp lite bilder och info någonstans!
Köpte faktiskt en Q5 i somras som levererades inom 2 månader från order, men en 2.0TDI... men blev så jäkla uttråkad av den motorn så jag sålde den efter 2-3 månader av ägande... Förlorade som tur var inte så mycket utan fick ett bra inbytespris ... så jag nu väntar på 2.0T-varianten och tyvärr är det denna gång snudd 6 månaders leveranstid. Suger röv, varit så när att avbeställa. Men har då åkt och provkört Q5an med 2.0T motorn bara för att "säkra" sig om att man gjorde rätt val och att det är värt att vänta... och det är det! :)

Även provkört Q5 med 3.0TDI men tyvärr så är utväxlingen på dieseln oerhört tråkig och du har bara roligt i 0,5 sekunder per växel. Med 2.0T kan du ligga och dra mycket längre genom registret och ha bra mycket roligare!

Och som sagt, med 350hk kommer denna Q5 bli fantastik! :)

Ska försöka lägga upp bilder på det hela. Frågan är ju hur fort man kan börja jobbet, alltså om man verkligen måste köra 1000 mil "vanliga" mil. Jag tror det får räcka med ett par tankar, sen in på "service" :D

Furby
2010-01-03, 20:15
Jag åkte direkt från handlaren till avläsning.
Det finns även de som åkt från handlaren med ny bil med mer effekt än orginal

secret692
2010-01-03, 21:28
Det är jag! :-o

Chansade lite på nicket då jag själv körde sporthoj i 5 år och hängde samt fick ett gäng vänner från den sidan. Det var skaplig utveckling på den sidan.

jonis
2010-01-04, 00:08
Ur en 2.0 t kan man ta ut runt 400 + utan att riskera för mycket.

Om du får den nya uppgraderade versionen av motor kommer du att ha en ny bränslepump + spridare.

Dom ska räcka till ca 360 Hk utan att behöva uppgraderas.

Hör av dig när du fått bilen så kollar vi på motorn.

/J

Solid
2010-08-11, 16:08
Hur går det med den här besten då? Uppe i 350 Hk än?