handdator

Visa fullständig version : 98 oktan svårare att hitta

Mae
2010-01-05, 23:07
Verkar som om mackarna börjar plocka bort 98 oktan.
Jag har i alla fall fått det svårare att få tag i den.
Senaste som plockade bort 98 oktan på orten är Preem.
Frågade varför och fick till svar att den stod för en sådan liten del av försäljningen så att det inte var lönsamt att ha den kvar.
Sedan så beror det även på att det kommer fler alternativa bränsle som tar 98 oktans plats.

Vad ska man göra när 98 oktan försvinner helt?
Köpa oktanboost?

Enligt den verkstaden som jag servar bilen på så är det skadligt för min motor att köras på 95 oktan eftersom att den riskerar att spika sönder.

Finns det någon som kör sin RS på 95 oktan?

Ante80
2010-01-06, 11:52
Jag har oxå svårt att få tag i 98 oktan, bara en mack i hela Östra Göinge som har. Får ofta köra omvägar för att tanka.. Men jag kör 95 oktan ibland när jag inte hinner eller har möjlighet att tanka 98 oktan.. Jag har inte märkt någon större skilnad, kanske lite slöare..

Solid
2010-01-06, 12:57
Håller med om att det kan vara irriterande svårt att hitta 98 oktan emellanåt. Men jag har inte märkt någon förändring i tillgången på senare tid. Men för några år sen så ersattes det ju med idiotbränslet E85 på de flesta mindre bensinstationer. Som tur är har de stationer som vi passerar varje dag 98, men det är värre när man är ute på tur i landet.

Det här är faktiskt en av anledningarna till att nästa bil troligtvis blir en diesel, där finns det bara en typ av diesel (specat/skyltat iaf) och det finns överallt. Dessutom, som du säger, 98 kommer inte bli vanligare, trots att det borde bli det, eftersom allt fler turbomotorer redan från fabrik har över 100 hk/liter idag, vilket ställer hårda krav på bränslet.

Som kuriosa kan jag meddela att den station med flest pumpar 98 oktan jag besökt är den närmast Mantorp Raceway, där hade alla pumpar 98... :)

maverick
2010-01-06, 15:35
Motorn spikar inte sönder med 95 oktan. Motorstyrningen ställer om tändningen så motorn mår bra ändå. Dock ger den ändrade tändningen lägre effekt.

Kabben
2010-01-06, 20:56
tanka 10 liter e85 på en full tank 95 oktan så har du minst 98 oktan på bränslet

Karlzzon
2010-01-06, 22:12
ja det kanske man har men det är "tunnare" än 98 och min Octavia gillar inte det!!!

Soulman
2010-01-06, 22:14
tanka 10 liter e85 på en full tank 95 oktan så har du minst 98 oktan på bränslet

Funkar det verkligen utan att det blir några andra problem?

Kabben
2010-01-07, 00:31
Kanske som karlzzon säger, han har sin trimmad och då kanske inte spridarna räcker till..

Jag körde 50/50 e85/95oktan, bilen gick bättre, varvade mer mer vrid... min erfarenhet.

Rudolf
2010-01-07, 08:32
Jag har ju en programvara från v tech i min bil, När man tittar på min lucka så står det 98/95 är det man kan tanka. Jag frågade Jonis om det var okej att köra på 95 i min bil med programvaran. Det var absolut inga problem och har bara tankat 98 en gång tror jag sen programvaran sattes i. Bilen har väl gått snart 500mil sen den åkte i. Så köra på 95 är absolut inga problem i en RS II heller då det är exakt samma motor.

silverbane
2010-01-07, 09:11
Frågade varför och fick till svar att den stod för en sådan liten del av försäljningen så att det inte var lönsamt att ha den kvar.
Sedan så beror det även på att det kommer fler alternativa bränsle som tar 98 oktans plats.

Nej det är många Mackar som går back på 98:an och när det blev krav att dom skulle ha E85 så var det lätt att byta ut 98:an mot spriten.
Det var/är t.o.m. så att raffen vägrade köra ut till dom mindre mackarna för att transportkostnaden blev för hög. Dom tjänar för lite på bensinen helt enkelt. Tror jag stoppar där innan vi dras in i en politisk diskusion ;)

/J

Solid
2010-01-07, 10:04
Då kanske man ska ställa frågan till V-tech/Jonis:
Har i bänkat en och samma bil med en 2.0 TFSI (och samma hårdvara i övrigt) med 95- respektive 98-oktan? Någon skillnad på maxeffekt och kurva?

Soulman
2010-01-07, 11:28
Jag tänkte mer på om det finns risk för skador på slangar och andra mjuka hårdvarudelar. Tanken är ju gjord av plast t.ex. Spriten ska ju på nåt sätt vara lite frätande, eller så är det bara tillverkarna argument för att man ska köpa en ny ecofuelbil. Samtidigt låter det ju lite onödigt jobbat om det är två linor med tankar, slangar osv. Jonis kanske kan svara på hur stor procent spritinblandning programmet kan hantera.
Våra ecofuelFordar vi har kvar på jobbet är ofta inne på verkstaden för problem med bränslesystemet samt för den mer frekventa servicen dessa bilar kräver. Oljebyte efter max 1000 mil.

Kabben
2010-01-08, 08:32
Bilfabrikanterna använder både hängslen och livrem.
Angående spritens "frätande" så är det så att klarar slangen bensin så klarar den sprit, men ofta inte tvärt om.
Det som kan hända är att hartsen som har lagt sig som en hinna i tanken löses upp när du tankar sprit, då kan du åka på ett byte av bränslefilter.
det är det som många misstagit sej för att spriten är frätande, slangen var i behov av byte innan men beläggningarna gjorde att den var tät. sedan läcker den när spriten sköljer ren den.
Kolla i någon katalog med slangar så ser du det.
Läs mer på www.etanol.nu

Soulman
2010-01-10, 14:51
Intressant! Detta nedan står att läsa på etanol.nu
Slutsatsen är alltså att det i stort sätt bara är motorns programvara som avgör hur mycket etanol man kan blanda i utan att den går dåligt. Nu blir ju vanliga soppan dyrare dag för dag igen så det lönar sig kanske att börja laborera med etanolen.
Det sägs ju att bilen ska gå billigare på 98 för att det är mer "krut" i såsen. Om man spiller i så 95 blir 98 med hjälp av etanol, finns det nåt tjäna på det eller stämmer detta bara i teorin? Dessutom är det väl alltid 5% etanol inblandad i 95 redan på macken?

Det vore ju värdefullt att få lite info från Vtech om de gjort några tester hur mycket e85 steg 1 och 2 kan hantera. Alternativt är det ingen skillnad mot original.

----------------------------------------------------------
Här kan man se i klartext hur det förhåller sig med gummislangarna och etanol.
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf (http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf)

Detta är en ofta återkommande fråga här på forumet, men svaret blir som tidigare: Allt som tål bensin, tål också etanol. Med ett (1) undantag, se tabellen, men det tillverkas inga bränsleslangar för motorfordon av den gummikvaliteten.

Fördomen om gummislangarna är ett rykte som Bilprovningen har låst sig vid. Dom var länge motståndare till etanolkonvertering, det var läsbart i klartext på deras broschyr som följde med när man blev kallad till besiktning. Texten är numera borttagen, men för att inte förlora prestigen och samtidigt erkänna sig som bad loser, håller dom stenhårt på kravet att konverterade bilar måste ha godkända bränsleslangar. Godkända med intyg från tillverkaren. Det är många år sedan bilindustrin "gick över" till just den typen av godkända gummislangar.

Och man skall ju inte glömma att det finns människor som dricker etanol, ibland dagligen t.o.m. Många av dom lever vidare, i alla fall en förhållandevis lång tid. Vem dricker bensin mer än en gång?

Solid
2010-01-11, 16:19
Jag skulle verkligen inte våga tanka 50% E85 i min (nästan) nya bil enbart efter att ha läst att det i stort sett ska vara ofarligt på en partisk sida som etanol.nu.

Med en 15 år gammal Golf eller motsvarande med en sugmotor som ger 50 hk/liter som man använder som pendlarhäck och är värd några tusenlappar är det en sak. Men när vi börjar snacka +100 hk/liter ur en turbospis handlar det om lite andra krav på bränsle känns det som, dessutom är det bra mycket mer stålar det handlar om, om något går snett.

Evets
2010-01-11, 18:00
Dagens 95 oktan är upp i nästan 98 pga den 10% etanol blandning du har i den nu för tiden.

Ja 98an kommer försvinna helt ifrån marknaden inom kort och kommer då endast finnas Shell V-Power kvar att tanka.

Kabben
2010-01-11, 19:08
95 oktan är 95 oktan. 5% sprit är det i den

maverick
2010-01-11, 20:22
Statoil anger sin 95 oktaniga till 96,5 oktan sedan de började med E5-blandning enligt deras egna datablad.

Evets
2010-01-11, 22:31
10% i malmös tankar iaf.

95 oktan är 95 oktan. 5% sprit är det i den

Solid
2010-01-11, 23:23
Är det inte olika mycket inblandad etanol beroende på årstid?

Soulman
2010-01-12, 08:46
Så vill jag minnas att jag läst nångång. Av den anledningen blir också etanolen dyrare på vintern eftersom andelen bensin är högre för att bilarna inte ska bli för svårstartade i kylan.

Evets
2010-01-12, 09:20
Inte enligt de som rundpumpar bensinen här nere vid blandning. Det är 10% rakt av. Men kanske olika från bolag till bolag, statiols lager är de alla hämtar ifrån här nere.

maverick
2010-01-12, 13:33
E85 blir E77 på vintern pga kylan.

http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/Statoil_E85.pdf

maverick
2010-01-12, 13:36
"Statoil Bensin 95 Miljöklass 1 innehåller 5 vol-% etanol. Etanol-inblandning upp till 5 vol-% är helt enligt gällande Svensk Standard SS 15 54 22 och Europeisk Standard EN 228 på bensin. Bensin 98 innehåller ingen etanol."

http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/Statoil_Bensin.pdf

Kabben
2010-01-13, 00:44
bra då behövde jag inte svara på det 5% varken mer eller mindre ;)

Solid
2010-01-13, 01:07
Samma gäller på Preem:
http://preem.se/templates/ProductInformation____9516.aspx

Bignick
2010-01-14, 14:35
Tips till er i söderort är att Jet(som brukar ligga lågt i pris) fortfarande har 98oktan på sin station i Fagersjö(vid Magelungsvägen).

http://jet.se/stations/ViewMap.aspx?stationid=24825&locStreet=&locNumber=&locCity=&locCountry=

Solid
2010-01-14, 14:51
Tips till er i söderort är att Jet(som brukar ligga lågt i pris) fortfarande har 98oktan på sin station i Fagersjö(vid Magelungsvägen).

http://jet.se/stations/ViewMap.aspx?stationid=24825&locStreet=&locNumber=&locCity=&locCountry=

Tack för tipset! Tankar på Preem vanligtvis, då de ligger bäst till för vår del av mackarna som har 98. Men åker förbi JET i Fagersjö emellanåt.

Bignick
2010-01-14, 20:03
Tack för tipset! Tankar på Preem vanligtvis, då de ligger bäst till för vår del av mackarna som har 98. Men åker förbi JET i Fagersjö emellanåt.

Varsågod. Soppan är dyr som den är, så det känns skönt om man kan hjälpa en medmänniska spara 15öre/l. :)

Jonas
2010-01-14, 21:30
Varsågod. Soppan är dyr som den är, så det känns skönt om man kan hjälpa en medmänniska spara 15öre/l. :)

Med tanke på den silvriga bilen som drar allt mellan 0.8 till 5.0 liter/mil så behöver han all hjälp han kan få.....;)

Solid
2010-01-14, 21:47
Med tanke på den silvriga bilen som drar allt mellan 0.8 till 5.0 liter/mil så behöver han all hjälp han kan få.....;)

Apapap, 0,75-5 l/mil om jag får be! ;)

Jonas
2010-01-14, 21:49
Apapap, 0,75-5 l/mil om jag får be! ;)

Okej... sorry! :)

andco
2010-01-21, 22:11
Har en -10 Octavia RS ,har ordnat ett OkQ8 dom har 98 i sina pumpar.

Steffe
2010-02-02, 18:26
pratade med Din bil vid service.
Killen i mottagningen gick o pratade med en av de bättre mekarna....
Han sa att det var bäst att köra 98,men om man har halv tank o fyller upp med 95 nån gång inte skulle påverka bilen negativt.
Obs otrimmad bil.
Skulle inte köra 95 på en chippad.
Hade chip i min RSI -03.
Den hackade gärna vid 95okt.

Mvh steffe

dallev79
2010-05-14, 16:58
pratade med Din bil vid service.
Killen i mottagningen gick o pratade med en av de bättre mekarna....
Han sa att det var bäst att köra 98,men om man har halv tank o fyller upp med 95 nån gång inte skulle påverka bilen negativt.
Obs otrimmad bil.
Skulle inte köra 95 på en chippad.
Hade chip i min RSI -03.
Den hackade gärna vid 95okt.

Mvh steffe

Är absolut ingen expert, så detta är inget expert utlåtande. Men det där låter som BS. Varför skulle det annars stå på tanklocket att både 95 och 98 är OK?

Vidare så har farsgubben en Audi A6 2.0T och min svåger har en A4 1.8TQ, de har bara tankat 95 i alla år och hör o häpna, inga fel på deras bilar. Det är inte den första Audi farsan äger och han har alltid tankat 95. Så visst, återigen jag är ingen "expert", men tror man kan köra på 95 utan bekymmer.

Har själv haft trimmad bil och läst på mycket, labbat med olika bränslen. Men vete fan hur stor skillnad det egentligen gör. Läste nått test någonstans för länge sedan där man testar vanligt 98 mot V-power (tråd på AutoPower som behandlar ämnet http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=132444 ). Man kunde uppmäta skillnad, men det var på en värsting Porsche 300hk+ ! Skillnad var ca. 8hk mer med V-power. Men som sagt detta på en högprestandabil som har runt 350hk original. Så jag ställer mig frågande till hur pass stor skillnad det gör med 95 vs 98 på "vanliga bilar".

Blomsson
2010-07-13, 21:46
måste få klarhet i en tanke jag har i skallen. :p befinner mig uppe i sälen och måste tanka innan jag far hemåt. har läst denna tråd och kommer inte direkt fram till om jag skall köra på 95 eller 98. vad är egentligen bäst? står ju att man skall köra på 98 men om jag nu inte har tillgång till det måste jag ju tanka 95 tyvärr. blir det mer slitage på motorn då? eller bara påskyndas det? sen undrar jag, shell v power, är det som 98? eller? kan jag tanka i det i bilen? gör det något om man blandar olika bensin sorter? jätte tacksam för svar :) mvh dennis

g-power
2010-07-13, 21:59
måste få klarhet i en tanke jag har i skallen. :p befinner mig uppe i sälen och måste tanka innan jag far hemåt. har läst denna tråd och kommer inte direkt fram till om jag skall köra på 95 eller 98. vad är egentligen bäst? står ju att man skall köra på 98 men om jag nu inte har tillgång till det måste jag ju tanka 95 tyvärr. blir det mer slitage på motorn då? eller bara påskyndas det? sen undrar jag, shell v power, är det som 98? eller? kan jag tanka i det i bilen? gör det något om man blandar olika bensin sorter? jätte tacksam för svar :) mvh dennis

V-power har en (1) oktan mer än 98:an. Så det kan du köra på utan problem, även 95 oktan, om man har chippat sin bil så rekommenderas det att man ska köra på 98 oktan eftersom annars får man inte ut den effekten som chipet ger...

Men jag kör på 95 oktan ganska ofta, och det innebär inga problem... ;)

Blomsson
2010-07-14, 00:05
V-power har en (1) oktan mer än 98:an. Så det kan du köra på utan problem, även 95 oktan, om man har chippat sin bil så rekommenderas det att man ska köra på 98 oktan eftersom annars får man inte ut den effekten som chipet ger...

Men jag kör på 95 oktan ganska ofta, och det innebär inga problem... ;)

okej. låter bra. men du skriver att det inte är skadligt nu. men finns det något bevis på att det är de i längden? eftersom skoda rekommenderar 98?

g-power
2010-07-14, 01:11
okej. låter bra. men du skriver att det inte är skadligt nu. men finns det något bevis på att det är de i längden? eftersom skoda rekommenderar 98?

Jag har inga bevis att det är skadligt eller inte, har haft många olika bilar och de har inte tagit stryk av att köra med 95 oktan i tanken. Även min volvo 855R som hade en bit över 330 hkr körde jag ibland på 95 oktan, då borde väl en skoda hålla oxå eller? :razz:

Tanka det du vill, bara det är bensin och att det är blyfritt ;)

maverick
2010-07-14, 09:30
Elektroniken backar automatiskt tändningen för att anpassa den till 95 oktan. Tfsi är lite känsligare än en vanlig portinsprutad, och i längden är inte 95 bra, men enstaka gånger påverkar inte.

Soulman
2010-07-14, 10:14
Jag har pytsat i 98 nu i Tiggern. Återkommer om jag känner nån skillnad.

Är det vanskligt att laborera med E85 i tanken?

Blomsson
2010-07-14, 11:02
okej så om jag har förstått detta rätt så är det inga problem att åka till shell och tanka i 99 (vpower) ? har inga mackar i närheten som har 98 tyvärr :( blir bilen generellt mer bränslesnål på 98/vpower än på 95? är det ofarligt att tex ha 10l 95 kvar i tanken och sen tanka i 98/vpower? kanske är detta dumma frågor, men blev lite nojjig nu bara :p Hehe. mvh

g-power
2010-07-14, 12:00
Elektroniken backar automatiskt tändningen för att anpassa den till 95 oktan. Tfsi är lite känsligare än en vanlig portinsprutad, och i längden är inte 95 bra, men enstaka gånger påverkar inte.

Så jag bör alltså inte köra på 95 oktan???

maverick
2010-07-14, 12:29
Så jag bör alltså inte köra på 95 oktan???

Inte om du vill ha ut dina, i ditt fall, 225hk.

g-power
2010-07-14, 12:30
Inte om du vill ha ut dina, i ditt fall, 225hk.

Okej, då får jag väl skaffa ett shell kort då, istället för JET & ST1 ;)