Visa fullständig version : Misständer efter service - vilka tändstift till RS1?
Gjorde 12000-milsservice igår.
Bytte tändstift till NGK Platinastift (som ska funka i bilen enl mekonomen).
Idag kändes det som om bilen misstände när jag åkte till jobbet. Ryckte till lite titt som tätt på låga varv.
kollade felkoder nu och visst misständer det:
2 Faults Found:
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-10 - - - Intermittent
16685 - Cylinder 1 Misfire Detected
P0301 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: 0000 1001
Det borde vara tändstiften tycker jag, eller kan flera spolar ha gett sig ?
Vilka stift kör ni med i era RS1:or?
Vilken cylinder är 1, den längst till vänster eller till höger om man kikar ner i motorutrymmet?
Karlzzon
2010-01-07, 20:23
Cyl 1 är som vanligt längst ifrån växelådan!!!!
har för mig att NGK platina skall funka och om det va stiften varför bara fel kod på 1:an???
Jag har ju två felkoder, en med "16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected"
och en med "16685 - Cylinder 1 Misfire Detected"
Karlzzon
2010-01-07, 20:39
aaaa såg inte den felkoden!!
Vet inte vad vanliga stift kostar men annars prova byt till vanliga,Men det skall ju va platina (har jag för mig)
Jag har ju bara bytt till ORG stift iomed att jag jobbade på Skoda!!! dom funkade alltid.
offrade 15 min av luleå - hv (och missar självklart 2 mål). Bytte tillbaka till mina gamla stift och bilen går fint, inga felkoder, ingar ryckningar.
Får hoppas man får pengarna tillbaka av mekonomen nu bara!
Ringde Atteviks nu, de monterar NGK Laser platinum PFR6Q. Det är exakt dem jag köpt ifrån Mekonomen.
Stiften som sitter i bilen nu är: Denso PK20PR-P8, dessa vet jag inte var jag kan få tag på.
Atteviks hade inga andra rekomendationer än NGK-stiften.
Karlzzon
2010-01-08, 11:57
??????????????????????????????????????????? har inga bra svar men vill gärna veta varför inte NGK stiften tycker om din motor.
Nä det är helskumt!
Men det måste vara stiften eftersom jag inte får några felkoder eller kännbara misständningar med de gamla stiften i.
Det hade varit skönare om det bara varit en cylinder som strulat så man kunnde byta spolen istället.
Funderar på att testa beru eller bosch-stift nu (som enl. mekonomens hemsida ska funka i min bil).
Karlzzon
2010-01-08, 12:16
Då skulle jag provat Bosch.
maverick
2010-01-08, 12:17
Har du kollat elektrodavståndet på stiften?
Maverick: Nej, har inget bladmått.
Varken bosch- eller berustift fanns hemma. Beställde bosch och ska finns hos mekonomen imorgon redan.
Jag blir inte klok!
Igår eftermiddag fick jag låna 4 NGK-stift av samma sort jag hade innan av en mek. Han trodde det var nått fel på de stiften jag köpt.
Slängde i dem i bilen igårkväll, drog en repa och kände inga misständningar. Kollade felkoder. Inga felkoder.
Kanon tänkte jag och drack min fredagspilsner.
I morse svängde jag förbi mekonomen och sa att jag inte vill ha mina beställda bosch-stift utan 4 NGK (som jag tänkte lämna till meken).
Åkte därifrån och vidare mot endurospåret jag skulle köra i. Helt plötsligt börjar bilen misstända vid gaspådrag (då hade jag kört ca 4-5 mil utan misständning).
Väl framme vid endurospåret kollade jag felkoder - INGA?!
De andra snubbarna hade inte kommit så jag roade mig med VAG-COM.
Hittade ett ställe där man kunde se "Misfire Recognition". Drog igång det för alla cylindrar. Cyl1 fick ett gäng misständningar. cyl3 hade en. Sen nollades allt och det var endast cyl1 som fick misständningar (ganska många 10-17 st innan den nollade sig var gång).
Då är det väl tändsplolen trots allt tänkte jag.
När jag kom hem efter enduroleken. Bytte jag plats på spole 1 och 4. Misständningarna hamnade då på 4:an. men inte alls lika många som tidigare 4-7 st per gång kanske. Fick även vid ett tillfälle varsin misständning på cyl1 och 2.
Är det verkligen tändspolen då, när även de andra spolarna får, dock väldigt väldigt sällan, misständningar?
Bytte till gamla stiften och åkte en runda. Hade svårt att provocera fram misständningar, men fick några st (1-3) på cyl4.
Bytte tillbaka spolen till cyl1. och fick då 1-3 misständningar på denna.
Mina slutsatser är att ena tändspolen inte mår helt bra (den som jag bytt mellan 1 och 4).
Men varför får jag misständningar på de andra cylindrarn när jag har nya stift ( det har varit max 1-2 på de andra totalt under de mil jag loggat). Blir spolarna extra känsliga med nya stift, så det är så att alla spolar håller på att ge sig eller är det tändstiftrelaterat trots allt?
Det sura är att bilen går bäst med de gamla stiften.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.