handdator

Visa fullständig version : Elektronik förardörr

Jake
2008-03-01, 14:45
Tja! Är inte mkt till mekaniker själv så därför vänder jag mig hit!

Har en Octavia rs -03 med följade problem:
Ljudet i förardörren fungerar ej. (Finns det möjligen ett kontaktstycke bakom panelen?)
Kupébelysningen tänds ej när man öppnar förardörren. (Funkar på alla andra dörrar)
Instrumentpanelen indikerar ej om förardörren är öppen/stängd. (Fungerar på alla andra dörrar)
Dock så fungerar elspeglarna och elhissarna utan problem..

Någon som har nått tips på vad som kan vara fel?

Moffegrev
2008-03-01, 15:14
låter nästan som att du har kabelbrott i stammen till dörren faktikst..

visst sitter det kabelstycke till högtalaren men jag tror mer på det första.

Jake
2008-03-01, 15:22

Ok. Skulle det vara i gummiskyddet mellan dörr och kaross eller någon annan stans?
Har vart och försökt lossa på panelen till dörren men listade aldrig ut vars dom sista skruvarna satt gömda :P

maverick
2008-03-01, 19:12

Ok. Skulle det vara i gummiskyddet mellan dörr och kaross eller någon annan stans?
Har vart och försökt lossa på panelen till dörren men listade aldrig ut vars dom sista skruvarna satt gömda :P

Skruvarna du missar är antagligen de i handtaget. Du måste plocka bort handtaget och elhisspanelen för att komma åt ett par skruvar, samt att det sitter en liten innanför plasten bakom öppningshandtaget.

Jake
2008-03-01, 20:31

Skruvarna du missar är antagligen de i handtaget. Du måste plocka bort handtaget och elhisspanelen för att komma åt ett par skruvar, samt att det sitter en liten innanför plasten bakom öppningshandtaget.

Misstänkte att det var nått sådant. Hur lossar man handtaget på bästa sätt? Utan att riskera att bryta sönder plasten alltså..

anderzxb
2008-03-01, 22:20
svårt att bryta sönder plasten.. var det på min fabia iaf. bara ta en skruv mejsel gärna lite större så blir det inga "bräck" märken. så sitter dom där under. 3 st var det på min Fabia RS

maverick
2008-03-02, 12:28
I förardorren bryter du bort den gummiliknande delen i handtaget innåt. Sedan bryter du upp resten av panelen uppåt. Då kommer du åt tre stora skruvar som håller dörrsidan.

Den lilla skruven bakom öppnnigshandtaget kommer du åt genom att bryta loss den lilla plastpanelen. Bryt i bakkant, det är lättast.