handdator

Visa fullständig version : Centrallås och radioproblem Octavia RS -04

Nensen
2010-01-15, 14:19
Hej!

Jag har problem med bilen, en Octavia RS Kombi -04.

Bilen har senaste veckorna stått parkerad i varmgaraget. Det enda som hänt är att jag för ca. 1½ vecka sen tvättade den och körde den varm inne i garaget. Då funkade allt fint.

Nu till problemen:

1. När jag igår skulle hämta bilen var batteriet slut. Vi startade med startkablar. Tyckte det verkade lite märkligt att bilen dragit ut batteriet på bara 1½ vecka.

2. Förardörren vägrar att låsas och låsas upp med nyckeln. Varken fjärrkontroll eller låset i dörren fungerar. Larmet fungerar trots det. Det är bara den dörren som vägrar att reagera. De andra funkar fint.

3. Radion får ingen ström. Den är helt död. Har kontrollerat alla säkringar i bilen och alla är hela. Panelen har legat i handskfacket hela tiden bilen varit parkerad.

4. Lampan i handskfacket funkar inte.

Kan dessa problem ha med varandra att göra och vad kan de bero på?

Har inte gjort någon felsökning på verkstad än. Vill kolla lite själv innan jag spenderar massa pengar på ett verkstadsbesök.

erikss0n
2010-01-15, 17:23
Grattis, du har mer eller mindre samma problem som jag hade!

Oxo en RS från 2004... fjärrnycklarna slutade fungera en efter en, efter batteribyte (i nyckeln) funkade de i ca. 1-2 dagar för att sen sluta igen.
Och så fortsatte det... tröttnade snabbt på att köpa nya 2032-batterier.

Dessutom har jag oxo haft problem med att bilens batteri laddats ur efter 1v icke-användning. Har sedan inköpet bytt batteri 2ggr, 1a ggn var redan efter ca. 4månader. Hade flyttat utomlands och var inte med på noterna så jag har stått för alla kostnader själv.

Nu senast för ett par veckor sedan gjorde jag min 6000-mila service, bor i Frankrike men gjorde service i Schweiz som jag gjort genom åren sedan 2004. Sa speciellt till om nyckel+problemet och klargjorde att batteriet inte bör bytas då det slutar funka efter 1 dag ändå.

Gissa vad jag fick till svar när jag skulle hämta bilen?

- Vi hittade inga fel på din nyckel, så vi bytte batterier och sen funkade det!

Trött blir man!!! Fick dem att byta fjärrsändar-delen i nycklarna och programmera om dem, kostade ca 500kr styck och sedan dess har det funkat! ;)

De bytte dessutom batteriet i bilen efter att ha konstaterat som de sa "det var helt slut!" Sådär.... 2000 lök till!

Nya vinterdäck med stor rabatt... slutade på 6000spänn... servicen i helhet gick på 12000kr TOLVTUSEN!!!

Sen säger de dessutom att kamkedja och vattenpump skall bytas men att det ej gjorts för att det skall ta 2 dagar att göra. Frågar vad en kamkedja går på: 8500kr +jobb sen tillkommer vattenpumpen+jobb + div. andra delar.

TRÖTT... ringer frankrike och hör istället... 4500kr för kamkedjan inkl. jobb dessutom säger de att en kontroll görs efter 6000mil och att bytet normalt sker vid 9000mil.

Så vid julbesöket i Swe kollar jag med Bilmetro i Sandviken, de kollar via SKODAS databas och säger att kontroll sker vid 9000mil... byte vid 18000mil... ARTONTUSEN!!! dvs. 3ggr längre än SKODA garaget i Schweiz säger. Kostnad för allt 8500:-

Vad mer...? Jo, ett par veckor innan servicen körde jag på en bergsväg och hör ett KLONK, följt ganska snart av ett mkt illavarslande motorljud.
Ser oljelampan lysa, konstaterar att oljetråget perforerats och att bilen blir stående. Fransk försäkring - webbförsäkring - bogsering - 2 garage - 2 experter - 3veckor utan bil.

Nåja, försäkringen tog mesta kostnaden, blev 4000kr till sist för mig!

Kostar att ha bil, ligga på topp och allt det där... RS, ja rolig bil men dubbelt så dyr på delar... hmm!

Nästa gång blir det högre markfrigång, 4wd och ev. diesel!

SKODA? Eventuellt! ;)

Slutsats... gissar du behöver ett nytt batteri samt nya fjärr-sändare!

Nensen
2010-01-15, 17:43
Massa Text

Det är ju inte det att fjärrlåset inte funkar. nyckeln gör jobbet helt perfekt, bara inte till förardörren. Tror att felet sitter i låset. Ska öppna dörren i helgen för att se hur det ser ut.

Kan felet uppkomma genom inbrott om någon går in med en "krok" och låser upp bilen?

Ser nämligtn ut som om någon har bänt ut gummit vid rutan precis ovan låset.

juanito
2010-01-15, 18:15
Kan felet uppkomma genom inbrott om någon går in med en "krog" och låser upp bilen?

Ser nämligtn ut som om någon har bänt ut gummit vid rutan precis ovan låset.
Självklart kan det skadas den vägen. Det är inte alla som stjäl bilar, som vet vad de gör!

erikss0n
2010-01-15, 20:51
Ahhh, my bad... var lite stressad när jag läste! ;)
Nåja, lycka till och hoppas du har mer flyt än jag haft den senaste tiden...