Visa fullständig version : Försöker få farsan att köpa Skoda
Det börjar bli dags för farsan att byta bil, just nu så kör han en Passat 1.8T -03.
Igår satt vi och kollade på blocket efter Octavia 2, och han blev rätt imponerad av förarmiljön m.m. Det han vill ha är lite högre insteg till bilen för att enklare komma i och ur, så en 4x4 eller en Scout verkar locka ganska mkt. Sen så får vi se vad det blir för motoralternativ, men det lutar mera åt en bensinare tex. 2.0 FSI
maverick
2008-03-03, 08:48
Så ha är sugen på det trots alla dina problem? ;)
Jajo.... men du vet. Det farsan inte vet om mår han inte dåligt av :P
Nej men han vet om mina problem, men han har väll inte samma otur som mig. Förrutom när de var på väg hem från en semester och passatens oljepump dog utanför Gävle *hehe* De fick ta en hyrbil resten av vägen hem till sthlm.
maverick
2008-03-03, 08:59
Eller så sorterar han in dina problem under "trimrelaterat".
silverbane
2008-03-03, 10:26
Hehe, min gamle gåbbe har också sneglat lite på min bil faktiskt. Han kör en WV golf -05 nu men den har gått 10k+ mil så det kanske är dax för honom att byta. Dom ligger ju onekligen bra i pris.
En f. d. Skodamek har gett mig tipset att undvika 2.0 FSI.
1.9TDI är nog ett bättre val.
En f. d. Skodamek har gett mig tipset att undvika 2.0 FSI.
1.9TDI är nog ett bättre val.
hmm, ok. Ja han är nog inte helt främmande för diesel. Men frågan är om det blir lönsamt för honom, han kör ca 2000 mil/år
Lönsamt med diesel? Sök och du skall finna! Dvs vi har haft den diskusionen här för en tid sedan.
2,0 FSI tycker jag är riktigt slö, kanske för att jag är van med min RS men den känns mycket slöare än 1,8t med 150 hk tycker jag. Hade en ny passat en vecka och var inte imponerad.
Ja, han kör ca 2000mil/år så det är på gränsen till lönsamhet med diesel. Så det är upp till honom om han vill ha det ändå.
Håller med om att diesel är ett bättre alternativ, om inte annat roligare.
När jag köpte Scout så provade jag både bensin och diesel, och där råder ingen tvenkan om vilket man ska välja.
Vill han komma billigare undan i form av förbrukning, skatt och liknande så kika på 1,9TDI, den är helt ok att köra. Och säkert piggare än 2.0 FSI.
Ett sista alternativ är att vänta till 1,8TFSI kommer till 4x4, den borde vara på gång enligt tjeckerna just för att 2,0 FSI är på utgång helt.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.