handdator

Visa fullständig version : Service indikering nollställa RS tdi -07

rstdi07
2008-03-03, 11:15
Hej. Har en Rs 07 tdi som skall göras 1:a service på 3000 mil snart.

Kan jag nollställa serviceindikeringen själv och serva den på ej auktoriserad verkstad?

Något annat att tänka på om man ej servar på vag-verkstad?

Blir ju faktiskt lite skillnad i pris samt mindre resväg för mig.

//Per

Furby
2008-03-03, 11:31
Tråkigt att behöva åka långt för service men om jag skulle titta på en beg nyare bil så skulle jag inte ens titta på en bil som inte hade serviceboken ifylld av märkesverkstad. Inte för att ickemärkes verkstäder skulle vara sämre utan det handlar mer om en känsla. Om fler tänker som jag förlorar den bilen i andrahandsvärde.
Viktigt för DPF är att rätt motorolja används och den är inte billig.

http://tinyurl.com/2665nt

http://tinyurl.com/25h9zk

silverbane
2008-03-03, 12:35
Håller med föregående talare. Om inte serviceboken är korrekt ifylld så som Skoda vill ha det så dissar jag den bilen direkt.

Goffen
2008-03-03, 18:51
All ev godwill som vag och skoda har försvinner så fort det saknas en stämpel i boken, och det räcker i regel med att köra 100mil för långt ex 3100mil så försvinner den med. Det är alltså servicelampan som gäller och inget annat.

pow
2008-03-03, 21:23
Synd bara att VAG folket verkar ha så dålig koll på vad dom pysslar med... jag är inne på min andra VAG bil och jag måste säga att folket på verkstan ibland skrämmer mig...
När jag körde Audi så visste inte verkaren vad det var för serviceintervall på kammremsbyte på min A4 1.9TDi, han hävdade bestämt att det var 9000mil... trots att jag påpekade ett flertal ggr att det var 12000 så propsade han på att dom måste byta den vid 9000 mila servicen. Det slutade med att han ringde till Audi och frågade! :shock: :lol:
Sen behövde dom ha bilen på verkstan i 3 dar för att byta poss-lampan!!!! :o :shock: , det visade sig att dom inte hade några hemma?? och sen tog dom hem fel, sa att det var en speciallampa på just den modellen av Audi, my ass säger jag...

Nu har jag kört Skodan(RS TDi -07) snart 1500 mil och jag har varit in ett par ggr dels för att byta olja efter 150mil och sen för att felsöka varför inte eluppvärmningen av ytterspeglarna inte fungerade längre, dom höll på en halv dag och när jag kom för att hämta bilen så hade dom inte hittat felet, dum som jag var så hade jag inte kollat säkringarna själv då jag inte trodde att dessa skulle gå efter bara 600mil. Men jag frågade om det kunde vara det som var felet och då lullade verkaren ut i verkstan, kommer tillbaka och utbrister -"det var det som var felet, tänk så enkelt det kan vara ibland...", gaaaaaaa. Jag bävar inför kommande servicar på RS:en... Men det finns ingen annan VAG verkstad inom 8mil så man har inte mycket val...

Men bilarna är kalas att äga och köra, gillar RS:en skarpt men jag msåte nog säga att audin ännu så länge var strået vassare...
när jag tittade på RS:en sa säljaren att det var racing chassi coh fjädring på den, men jämfört med audins prosport+s-line är det rena cittra känslan i den :)
Dessutom fattar jag inte varför RS:en INTE har 4x4? Det finns inte en chans att få ner kraften i backen när det är snö på vägen, antispinn-lampan blinkar ända upp till 5:an och man riktigt känner hur motorn stryps hela tiden... i audin var det bara att gasa... längtar tills man får testa RS:en med sommarsulor på torr asfalt... :)

Goffen
2008-03-03, 22:44
Det är ingen dålig generalisering du gör där. Visst finns det dom som inte har koll men alla verstäder är ju inte sånna. Försök hitta mindre vag verkstäder dom är oftare aningen billigare och lite trevligare.

pow
2008-03-04, 00:09
Kan så vara men har VAG kommit bättre än sist i någon enkät bland bilägare dom sista 15 åren?
Verkstan hemmavid är modell liten, rent av pytte :) Men att dom är trevliga säger jag inte emot, det är kunnandet som jag är lite orolig för, men eftersom jag i stort sett inte vet ett smack om att mecka me bilar så kan dom i alla fall mer än mig... och mina bilar har rullat lika snällt efter som före besöken på verkstan :)

När det blir dax för första servicen fram emot hösten ska jag kolla upp priser på lite andra ställen, kanske är värt en halv semesterdag... btv, är det nån som vet om det finns nån VAG verkstad i torneå? har hört att dom ska vara billigare än i svedala?

Lorre
2008-03-04, 00:27
För mig har VAG bara betytt bekymmer. Har hafft min Fabia och min tidigare Audi A6 på VAG både i södertälje och i täby. Mer inkompetent personal är nog svårt att hitta.
Skoda mekken på Täby var tvungen att ha min bil i ... VE OCH FASA ... 3 VECKOR för att byta en låscylinder, en kabelhärva och felsöka i larmet... suck.
Och dom i Södertälje försökte blåsa min på nybilsgarantin pga KCR box var installerad.
Som tur är man ihärdig. Men det fick gå genom ARN.

Jag tar numera inte i VAG ens med tång och tjocka gummihandskar. Synd bara, för tycker att dom göra bra bilar trots allt.

anderzxb
2008-03-04, 04:50
För mig så sabba verkstaden en av mina alu fälgar.. drog den mot liften så den fick jag lämna ifrån mig och dom lacka om den.. sen klaga jag på att det knakade i baksätet då hade nöten ut baksätet och hitta inget och satte in det igen. Som många vet så är det vit tygklädsel i en Fabia RS den var inte vit efter att dom hade varit på den. utan brun/svart. och sen ville dom inte ta på sig att det var derat fel. Uscha för verkstäder dock så är det ju inte bara VAG som har detta bekymmer utan samtliga verkstäder kan jag nog påstå.

Chippe
2008-03-04, 07:47
Jag låter min polare göra allt på min bil. Han jobbar på en mekonomen ansluten verkstad som mestadels håller på med landrover.

När han gör något med min bil så vet jag att det blir bra, samt att priserna blir mkt lägre.

Goffen
2008-03-04, 08:22
Aja om vi lägger ner OT nu och återgår till topic så blir det även så att nollar man serviceklockan själv så kodas bilen automatiskt om till körsträcka "1500mil/12mån" för att behålla den flexibla serviceintervallen måsten den släckas med vag:s dator alt kanske nån boschdator vagcom? dom sista vet jag inte hundra om dom kan göra det men.

bassebas
2008-03-04, 09:37
Med Vagcom går det bra att återställa service även flexibel longlife. Problemet är att man måste ha en nyare version med Canbus stöd.

rstdi07
2008-03-04, 09:44
Har tyvärr oxå dåliga erfarenheter mina närmaste vag verkstäder. Därav frågan i ämnesraden.
Har mer förtroende för den lokala verkstaden auk. volvo verkstad men de har ingen dator som synkar med skodan.
Dock har de ett samarbete med vag så det är bara orginaldelar som gäller.

Fortfarande kluven hur man skall göra? Har väl någon vecka på mig innan det börjar bli dags.

//Per

Joakim
2008-03-04, 12:28
Det du sparar på en billig service förlorar du när du säljer bilen, om du nu inte ska ha den i 10 -20 år förstås. Jag skulle aldrig lämna min på en icke auktoriserad verkstad pga värdeminskning, goodwill samt mobilitetsgarantin. Kan max skilja 2000 kr och kanske inte ens så mycket, är det värt det?

Lorre
2008-03-05, 09:33
Jag har nollställt service indikatorn själv förut manuellt. Kommer inte exakt ihåg hur. Men det hade att göra med pinnen som man nollställer trippmätaren med.
Slå av tändning, tryck in trippmätaren slå sedan på tändning etc. Nått sånt.

Angående "auktoriserad service", om jag ska köpa en bil och den är stämplad av ärlige harry så är det för mig minst lika bra försäkring som om VAG hade stämplat. VAG har ju upptäckts att fuska som fan med det mesta. Tror att Robban Ashberg avslöjade dom i nått program bland annat.
Det enda deras snack är bra för det är till såkallade goodwill ärenden, vilket oftast bara är dream on i alla fall.

Goffen
2008-03-05, 18:54
Jag har nollställt service indikatorn själv förut manuellt. Kommer inte exakt ihåg hur. Men det hade att göra med pinnen som man nollställer trippmätaren med.

Angående "auktoriserad service", om jag ska köpa en bil och den är stämplad av ärlige harry så är det för mig minst lika bra försäkring som om VAG hade stämplat. VAG har ju upptäckts att fuska som fan med det mesta. Tror att Robban Ashberg avslöjade dom i nått program bland annat.
Det enda deras snack är bra för det är till såkallade goodwill ärenden, vilket oftast bara är dream on i alla fall.

Jag får väl svara lite från min och vags sida då, och jag har fixat fel på bilarna vid 14tusen mil på godwill pga fullstämplad servicebok...... Om vi vänder på saker och ting lite då, när ni har krockat bilen lämnar ni den då till ärlige harry för reparation? Jag menar funkar biltema filter och olja till servicen så funkar väl pirat skärmar och lyktor lika bra med?

bassebas
2008-03-05, 19:30

Jag får väl svara lite från min och vags sida då, och jag har fixat fel på bilarna vid 14tusen mil på godwill pga fullstämplad servicebok...... Om vi vänder på saker och ting lite då, när ni har krockat bilen lämnar ni den då till ärlige harry för reparation? Jag menar funkar biltema filter och olja till servicen så funkar väl pirat skärmar och lyktor lika bra med?

Viss skillnad. Service betalar jag. Krockar jag betalar försäkringsbolaget.