handdator

Visa fullständig version : Superb Combi Elegance 170TDI 4x4

FilipM
2010-02-19, 00:48
Då vart den nya bilen beställd.
Det var inte helt lätt att välja färg, men det slutade med Ametyst lila metallic. Har trots allt en fru att ta hänsyn till.
Utrustningen toppades med:
Business paket
Webasto värmare ( har det på en firmabil och det är obetalbart när det är -20)
Soundsystem
MDI
avtagbart drag
solgardin för sidorutona bak
isofix fram
flyttbart lastförskjutningsnät

Så nu går man lite i väntans tider:)

Solid
2010-02-19, 02:14
Låter som en gott val! Grattis!

The Weasel
2010-02-19, 06:19
Då vart den nya bilen beställd.
Det var inte helt lätt att välja färg, men det slutade med Ametyst lila metallic. Har trots allt en fru att ta hänsyn till.
Utrustningen toppades med:
Business paket
Webasto värmare ( har det på en firmabil och det är obetalbart när det är -20)
Soundsystem
MDI
avtagbart drag
solgardin för sidorutona bak
isofix fram
flyttbart lastförskjutningsnät

Så nu går man lite i väntans tider:)

Grattis till nya bilen!!! Jag vet hur det känns att vänta.... Väntar själv på en ny RS :-)

bassebas
2010-02-19, 13:22
Jag har sett den färgen på en Superb kombi och du blir inte missnöjd.

Webaston är rena fyndet till Superben 9000 spänn inkl fjärrkontroll. Kostar mer utan fjärr till Yeti.

Rs_Marcus
2010-02-19, 15:15
Vill ha!!!

Jonas
2010-02-19, 21:11
Grattis till ett bra köp!!

FilipM
2010-02-19, 21:57
Tackar tackar:)

Jo jag tror att färgen blir bra, lite roligare än en Silver metallic.

Webasto är ett måste när man köper ny bil, hade haft det på Scouten om det hade funnits att välja till.

Just nu försöker jag bara överleva vardagen med den gamla Octavia -99, baksätet är helt klart i minsta laget. Men är över lag imponerad över hur bra bil det faktiskt är med tanke på att nypriset på en sådan var ca 130kkr.

FilipM
2010-03-02, 08:34
Har fått orderbekräftelsen, men inget leverans datum ännu:(
Ska ringa och höra i veckan, fast säljaren sa att han skulle höra av sig så fort han fått tillverkningsvecka på den.

bassebas
2010-03-03, 09:33
V22 byter Skoda till modellår 11. Varför inte vänta några veckor och få en -11?

The Weasel
2010-03-03, 19:52
Har fått orderbekräftelsen, men inget leverans datum ännu:(
Ska ringa och höra i veckan, fast säljaren sa att han skulle höra av sig så fort han fått tillverkningsvecka på den.

Det står inget leveransdatum på min orderbekräftelse heller....
Dock så trodde säljaren att jag skulle få min bil i mitten av April. Hoppas snön är borta då!!!

FilipM
2010-03-03, 21:53
Ringde säljaren igår, och då var produktionen lagd till vecka 13 och leverans ca 2 veckor senare.

Så jo, visst hade man kunnat vänta till V22, men jag har en otålig fru som vill ha bilen typ igår.
Och så slipper man tjafset om vilken årsmodell det är den dagen man ska sälja den:)

FilipM
2010-03-03, 22:00
Det står inget leveransdatum på min orderbekräftelse heller....
Dock så trodde säljaren att jag skulle få min bil i mitten av April. Hoppas snön är borta då!!!

Vad för en RS beställde du?
(letade lite snabbt om du hade projekttråd men hittade ingen, sökte inte så noga iofs)

The Weasel
2010-03-03, 22:47
Vad för en RS beställde du?
(letade lite snabbt om du hade projekttråd men hittade ingen, sökte inte så noga iofs)

Jag har beställt en RS TDI Combi med DSG och en massa lull-lull :-)

Någon projekttråd har jag inte. Kan hända att det blir när jag får bilen....

The Weasel
2010-03-03, 22:52
Ringde säljaren igår, och då var produktionen lagd till vecka 13 och leverans ca 2 veckor senare.

Så jo, visst hade man kunnat vänta till V22, men jag har en otålig fru som vill ha bilen typ igår.
Och så slipper man tjafset om vilken årsmodell det är den dagen man ska sälja den:)

Va snabbt din säljare får bilen, 2 veckor efter tillverkning.

Min RS har tillverkningsvecka 10 och enligt säljaren så kan jag få bilen vecka 15 kanske.
Iofs gör det inte sååå mycket..... Ju längre fram i tiden desto större chans finns ju att snön hinner försvinna ;-)

FilipM
2010-03-07, 18:37
Håller med om det, kanske går snabbare att få bilen till Helsingborg än Ludvika/Sthlm.
Men jag tror inte han hittar på, det gick lika snabbt förra gången. Beror lite på när den veckan den blir tillverkad.
Hur som lär den dyka upp nån gång:)

g743591
2010-03-08, 07:14
Har inte fått leverans datum ännu men min bil skall gå i produktion V12. Leverans V17, 5 veckor efter var vad handlaren trodde.
Men om du får din bil redan 2 veckor efter så kanske det löser sig fortare än beräknat. Hoppet lever...

g743591
2010-03-11, 07:50
Någon som vet vilken fjärr man får med till värmaren i Superben föresten?
Webasto har 2 olika på sin hemsida

bassebas
2010-03-11, 09:29
Se sidan 115/116 för info om fjärr.

http://ws.skoda-auto.com/download/4all/Documentation/en/Superb/0609/manual/B6_Superb_OwnersManual.pdf

http://new.skoda-auto.com/com/service/documentation/superb/Pages/0609.aspx

g743591
2010-03-11, 21:32
Tackar bassebas!

FilipM
2010-04-23, 09:50
Igår ringde säljaren, 7 maj får jag hämta nya ädelstenen.
Ska bli riktigt skönt, det är trångt i en Octavia 1 när man ska ha med barnvagn och 2 barn i var sin bakåtvänd barnstol utan att någon av dom kan sitta i framsätet på grund av airbag.

FilipM
2010-05-10, 12:03
Nu är den hemma!

Fin är den, Ametystlila blev riktigt bra.
Bilder kommer så fort jag tagit några bra, har bara en tagen med ÄppelFonen som inte är något vidare.

Har inte vågat provdra den riktigt än men den känns mycket mjuk över hela registret, inte alls samma ketchupeffekt som jag hade i Scouten.

Är inte riktigt nöjd med BT handsfreen, folk klagar på ljudet från mig. Har pratat med frun (som kör bilen mest) och det låter sådär. Inget jag skulle ha lagt pengar på, men nu ingick det i Businesspaketet så det får gå.
Gillar även att DRL är av typen "halv"-ljus på dimljuset, är bara en glödlampa idag men det finns diodlampor att köpa:D
Bagaget är inte så stort som man skulle tro, vet att det nämnts tidigare, och det stämmer. Men duger gör det absolut, tar gärna den smällen då baksätet är helt fantastiskt.

Mer kommer när jag fått köra den lite mer, om jag någonsin får det vill säga;)

sad_ant
2010-05-10, 18:45
Visst finns det väll en ganska tydlig ketchupeffekt vid 1500-2000rpm, det tycker i alla fall jag... men det är en trevlig motor!
Gällande BT handsfree så förstår jag inte alls vad du menar, min funkar otroligt bra tillsammans med min Iphone 3GS, det är klart att det kan strula ibland, den kan tappa koppling osv, men det tror jag beror på externa omständigheter, t.ex. brukar den tappa kopplingen ett tag vid södertäljebron, säkert någon störande signal där...
ljudet finns det inget att klaga på, tvärt om låter den enligt uppgift bättre än BMWs motsvarighet har jag fått höra. Men det är väldigt personligt också beroende på hur starkt man pratar, jag har ganska stark röst.

FilipM
2010-05-11, 10:44
Intressant, jag kör också 3GS. Får prova vidare helt enkelt och blir det inte bra så får jag reklamera den.
Tappa koppling gör det för min del bara när telefonen tappar nät, hjälper om man lägger telefonen i vindrutan istället för att ha den i väskan på golvet.

Hur som så är det en mycket trevlig bil och tittar man på vad man får för vilka pengar är det inget att prata om.

juanito
2010-05-11, 11:01
Intressant, jag kör också 3GS. Får prova vidare helt enkelt och blir det inte bra så får jag reklamera den.
Tappa koppling gör det för min del bara när telefonen tappar nät, hjälper om man lägger telefonen i vindrutan istället för att ha den i väskan på golvet.

Hur som så är det en mycket trevlig bil och tittar man på vad man får för vilka pengar är det inget att prata om.
Den här ger en mycket bättre placering och sitter som berget.
En riktigt bra laddare ingår också.
http://www.navigon.com/portal/sv/shop/zubehoer/produkt.html?produktFamilieId=14970&produktId=6964610

marreboy
2010-05-15, 11:07
Grattis till bilen!!

Rörande BT i Skoda så arbetar den ju med r(SAP) vilket inte iphone stöder. Telefonen kopplas därför upp sem ett HF istället. Skillnaden är att det påverkar både ljud och täckning, som du själv har upptäckt. Ju nyare bil med bättre ljudisolering och värmeavvisande fönster, ju sämre täckning blir det och mer strålning inne i bilen.

Jag har testat med iphone, Windows Mobile, Android och Symbian.

Dom enda som idag har stöd för r(SAP) är Nokia och vissa modeller med Windows Mobile, exempelvis HTC HD 2.

Att man sen upplever att man får bra ljudkvalitet......alllt är relativt, prova och koppla ihop den med en Nokiatelefon, du känner säkert någon som har en sån, så ska du få "höra skillnaden. Det kommer nog bli lite av en Aha upplevelse, lägg gärna märke till symbolen i Bolero/Columbus, dem ser helt olika ut när du kopplar med SAP funktionen på.
Det som händer är att bilen tar över mottagningen och det spelar således ingen roll var du har telefonen, täckningen är lika bra ändå.

Ps, gå in på www.brodit.se (http://www.brodit.se) dom har modellanpassade hållare till Olika bilmärken, så slipper du att har en sugpropp i vindrutan.

sad_ant
2010-05-16, 19:27
Tack för bra info!

FilipM
2010-05-21, 10:00
Tack marreboy!
Mycket bra info, nu förstår jag mycket bättre.

En Brodithållare ligger redan och väntar på mig;)

Dessvärre så har det hänt något mycket tråkigt.
Bilen har varit i närkontakt med mittvirer räcket på en 100 sträcka och står således på verkstad. Har inte hört något än och det har gått över en vecka. Ska nog ringa och jaga dem idag.
Kan väl sammanfattas som otroligt surt att bilen bara blev 6 dagar i min ägo.
Så nu går man i väntans tider igen.

The Weasel
2010-05-21, 23:40
Tack marreboy!

Bilen har varit i närkontakt med mittvirer räcket på en 100 sträcka och står således på verkstad. Har inte hört något än och det har gått över en vecka. Ska nog ringa och jaga dem idag.

Fy vad tråkigt :-( Hoppas bara att allt gick bra med dom som var i bilen.

"Väntas tider igen" skriver du..... Blev det sånna stora skador på bilen att den blev inlöst???

marreboy
2010-05-22, 01:42
Hoppas ingen kom till skada.
Tyvärr är ju lagen om alltings jävlighet universell, den som väntar på något gott väntar alltid för länge och när man vä har väntat klart så träffas man av en skitstorm!!

Bara att vänta igen.......du har iaf en bil :shock:

Tack marreboy!

FilipM
2010-05-24, 08:55
Jodå, det gick bra med hela familjen.
Vireräcke funkar riktigt bra.

Pratade med verkstaden igår och det är skador för 66kkr + arbete. Preliminärt datum när jag får den är 11 juni.

Apropå vagnskadegaranti:
Gäller den mer än en gång?
Ska naturligtvis ringa och höra, men tänkte ställa frågan här ändå.
Vi brukar tillsammans ha bättre koll än många andra, fick t.ex. upplysa försäkringsmannen om att jag viss har rätt till hyrbil på vagnskadegarantin...

Jonas
2010-05-24, 18:09
Apropå vagnskadegaranti:
Gäller den mer än en gång?

Jaddå... gäller hur många gånger som helst. Men börjar du komma uppåt 20 skador på ett år kommer du nog att bli granskad.... ;)

FilipM
2010-05-27, 13:41
Tackar!
Bra det.

FilipM
2010-06-15, 09:17
Update:
Bilen står fortfarande på verkstad, reservdelar som är restade.
Det är del av tröskeln och del av A-stolpen som fattas.
Sedan ska det monteras och lackas.
Just nu så ser det ut som att jag får den tidigast 2 veckor efter midsommar.
Mycket tråkigt.
Hoppas bara jag får den innan min semester, sista veckan i juli...

FilipM
2010-07-09, 11:22
Hämtade bilen för en vecka sedan.
Ser ut precis som ny, bra jobb av Karlskoga Bilskadecenter!

Bilder kommer.

Bagaget som många har kommenterat är inte så stort som man skulle tro.
Men annars är det en fantastisk bil Går snålare än min Scout gjorde, vilket är anmärkningsvärt.
Många av grannarna har kommit fram och frågat om bilen, trevligt. Även färgen har blivit kommenterad.

FilipM
2010-10-05, 10:01
Då My2010 Bolero inte har stöd för blåtandsaudiosteaming och jag känner inte att jag orkar bråka med FW upgrade på stereon.
Så har jag köpt följande pryl på teknikmagasinet och kopplat på MDI.
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=100319
Det fungerar kanon!
Priset är inte fel, så om ni är sugna på att kunna streama blåtandsljud i bilen från iPhone så är detta helt rätt pryl.

Soulman
2010-10-05, 10:17
Då My2010 Bolero inte har stöd för blåtandsaudiosteaming och jag känner inte att jag orkar bråka med FW upgrade på stereon.
Det fungerar kanon!
Priset är inte fel, så om ni är sugna på att kunna streama blåtandsljud i bilen från iPhone så är detta helt rätt pryl.

Hur har du kopplat in den? Förstår inte av beskrivningen hur det går till.

FilipM
2010-10-07, 08:58
Sorry, hade lite bråttom när jag skrev.

Jag har en iPod/iPhone kabel till MDI uttaget i armstödet, och då kopplas blåtandsgrunkan på den.

Den egentliga anledningen till att jag köpte en blåtandsmottagare för stereoljud är att MDI-iPhone kabeln bara är 10cm, men när jag använder iPhonen som navigator vill jag ha den på instrumentpanelen. (Brodit hållare och kardborreband = billig hållare)
Detta gör att jag inte bara kan överföra musik trådlöst till stereon, men att jag även får ut körinstruktionerna i stereon. Har kört 3,5mm sladd hittills, men det är mycket sladdar då. Nu är det bara laddkabeln.

Det går även att lösa med en A2DP blåtandsmottagare som kopplas på Aux i armstödet, men dessa brukar ligga på runt 500kr.

Kabben
2010-10-09, 16:43
Det fungerar kanon!

verkar intressant, men länken funkar inte,
vad heter prylen?

FilipM
2010-10-13, 21:56
iBluon RD02

Att länken inte funkar beror på att Teknikmagasinet har tagit bort prylen.
Ska se om jag hittar artikelnummret någonstans.