handdator

Visa fullständig version : Mazda 3 MPS

Per/Haninge
2010-03-06, 19:35
Någon som provat Mazda 3 MPS med 260hk motorn, isåfall, vad tyckte ni ?

Furby
2010-03-06, 20:12
Nickedick på Skodaklubben bytte från RSII till Mazda 3 MPS så du kan söka där.
Citat från Nickedick:

"Vilken jävla idiot den där Christian!!!!!! Va fan härjar han runt här för??? Jag har precis bytt från Rs 2 till Mazda 3 Mps. Mazdan är absolut den roligaste och busigaste bilen jag ägt. Inget snack om den saken. Och visst är den dyrare i inköp. Men nu är det så att en av mina bästa polare har en Golf Gti, 200 hästars. Precis samma motor som Rs2. Men den är uppgraderad med V Tech steg ett ca 245 hästar och ca 380 i vrid. Vi har tävlat mot varandra minst 20 gånger. Upp till trean är det jämt. Sen när jag lägger i fyran så får jag en till en och en halv billängd till honom. Så " ÖVERLÄGSEN " är inte Mazdan " CHRISTIAN " Nu körde vi 400 meter. Hade vi fortsatt köra längre, så hade jag ju uttökat avståndet. Men det brukar ju vara antingen 201 eller 402 meter man tävlar. Låt säga att polaren hade fått en bättre start och fått en längd till godo i början. Då hade jag nog inte hunnit ifatt på 402 meter. Mycket hänger på starten.. Det kvittar om du möter bilar med mer hästar än din egen. Det är svårt att hämta in. Som det låter på " IDIOTEN " så skulle Skodan inte hunnit starta innan Mpsen var i mål. Så är ej fallet.... "

Lite OT
Fälgarna från den sålda RS2:an hamnade först på pappans Octavia innan de kom till Sthlm och hamnade på en OII 4x4. Därefter kom 18" Zenithfälgarna på en VW Caddy. Till våren kommer de att sitta på en Superb II.

Furby
2010-03-06, 20:24
Ytterligare OT. Minns jag rätt åker du på fälgar från nicket RSautopower eller liknande namn. Han finns självklart här på forumet men under annat nick

Soulman
2010-03-08, 19:21
Någon som provat Mazda 3 MPS med 260hk motorn, isåfall, vad tyckte ni ?

Det finns säkert andra forum där du får snabbare och mer utförliga svar om Mazdan. Men... eftersom jag kört en så har jag ett par snabba kommentarer. Trevlig bil helt klart med bra grejer under huven. Bullrar minst lika mycket som RSen.

Per/Haninge
2010-03-09, 14:25
Tack för svar, visst har jag sökt runt på forum, b.l.a mazdaspeed.
Dom intressantaste svaren får man dock från "konkurerande" forum. :wink:

juanito
2010-03-09, 14:39
Det finns säkert andra forum där du får snabbare och mer utförliga svar om Mazdan. Men... eftersom jag kört en så har jag ett par snabba kommentarer. Trevlig bil helt klart med bra grejer under huven. Bullrar minst lika mycket som RSen.
Tyckte t.o.m. att den bullrade mer än min 1,6!!!

Solid
2010-03-09, 15:00
Mazda 3 MPS lirar väl lite i en annan klass än Octavis RS (och Golf GTI), iaf om man jämför två omodifierade bilar med varandra. Den har ju trots allt 30% mer effekt. Dessutom har Mazda MPS Mk II som kom som 2009 år modell en riktigt diffbroms, vilket aldrig är fel på en FWD med mycket pulver.

Men Skodan är klart bättre på många, mer bruksiga, saker. Såsom utrymmen, bränsleförbrukning, kvalitetskänsla osv. Är man bara ute efter en vild liten hacthback är MPSen ett bra val.

Soulman
2010-03-09, 18:31
Kvalitetskänslan måste jag säga var hög i Mazdan, inte alls jämförbar med RSen. Men Octavian är rymligare.

Solid
2010-03-09, 20:57
Det var länge sen jag satt i en Mazda 3, så jag kan inte säga att mitt minne är 100%-igt, men jag kan inte tänka mig att den kommer i närheten av Octavian, vilket i stort sett alla tester även säger. Personligen har jag svårt för materialvalet i de flesta japanarnas inredningar i form av lite tunnare och glansiga ytplaster, men det är kanske mer en smaksak.

Men däremot kan jag tänka mig att Mazdan, som japanare gör - eller gjorde iaf - håller ihop något bättre, inte för att Octavia är dålig på den punkten, snarare tvärt om.

Kan tipsa om tester här:
http://automotorsport.se/biltester/mazda/3
http://www.teknikensvarld.se/test_prov/mazda_1/3/index.xml

Edit: Oavsett hur vi ordar här så är det en sak som gäller - ut och provkör! Bästa sättet att bilda sig en egen uppfattning. Du kanske kommer falla pladask och åka hem med en på dagen, eller rata den direkt. Mycket har att göra med tycke och smak. Som exempel; i några av tester jag länkar till får Mazda 3 MPS toppbetyg i körglädje, i ett annat får det inte så bra betyg.

Solid
2010-04-08, 19:12
Blev det någon Mazda 3 MPS?

Snubblade över den här på interwebben, ser ju rätt trevlig och prisvärd ut:
http://www.blocket.se/orebro/Mazda_3_MPS_260HP__18__Falgar__MKT_FIN_26633290.ht m?ca=11&w=3

Per/Haninge
2010-04-09, 13:42
Blir det en MPS så blir det -10 med faceliften.
Har dock "kollat" runt lite och det existerar en del fel som accepteras efter en del tillvänjning, som t.e.x. knarrande bussningar vintertid.
Mycket strul med deras verkstäder dessutom.
En del andra fel som skulle reta mig till vansinne för dom pengarna som den trots allt kostar.
Man får mycket Skoda RS för motsvarande peng.
Trots att jag "lackade" ur på VAG så har jag insett att det är en enskild verkstad som fått mig att tillfällit spy på servicen.
Skodas verkstäder är helt tvärtom mot VAG's och det är därför jag börjat att snegla på RS'n igen.
Det verkar inte va många som har problem med RS' 2:an och kvaliten känns bra mycket mer gedigen mot Mazdan.
Svårt att förklara hur, det är bara en känsla.

Solid
2010-04-09, 14:24
Håller med angående verkstäderna. VAG-verkstäderna har fortfarande enorma problem på vissa ställen, enligt mina erfarenheter.

Senaste servicen gjorde jag på en Skoda-verkstad och jag har aldrig blivit så trevligt bemött eller varit så nöjd som efter den bekantskapen, under de snart tio åren som jag ägt och kört VAG-bilar. De var iofs väldigt duktiga och trevliga i både Sunne & Karlstad när jag hade min dåvarande bil där under min studietid.

Karlzzon
2010-04-09, 17:17
Du och din familj är alltid välkomna att provköra en beggad RS II !!

Per/Haninge
2010-04-09, 19:33
Akta dig Karlzzon, jag kanske antar erbjudandet ;-)

Karlzzon
2010-04-10, 07:45
Som sagt bara att höra av dig!!! Är nämligen rätt säker på att då vill du inte ha nån annan bil !!!
Jag har haft över 60 olika bilar sedan 1990 och tills jag köpte denna bil hade jag bara ägt en bil som längst i 1 år och 7 månader innan jag tröttnat på dom men denna bil har jag haft i snart 4 ÅR !!! (den 19/4)