handdator

Visa fullständig version : Utvärdering EBC REDSTUFF vs YELLOWSTUFF

jonis
2010-03-12, 23:46
Ville bara skriva några korta rader om bromsbelägg.

Bytte till nya skivor och belägg idag.

Jag kör mycket högfart och vill ha bra bromskraft.

Förra året körde jag med Yellowstuff belägg.

Det var en ny version som både funkade på gata och bana.

Dom funkade faktiskt mycket bra som utlovat både på gatan och en del bana.

Körde både hårt och länge.

Dock slet dom ner skivorna rätt snabbt.

Nu har jag alltså bytt till redstuff.

Första skillnaden jag märkte var att dom tar MYCKET bättre vid normala inbromsningar. ex rödljus korsningar mm.

Även vid höga farter verkar dom faktiskt vassare är dom gula.

Nu beror det nog på att jag inte kör tillräckligt hårt för att ha nytta av Dom gulabeläggen.

Jag kommer att utvärdera liter mer och skriva mer efter ha testat mer.

Men känns nu dock som jag har dubbel bromsverkan än tidigare..

http://www.ebcbrakes.com/

Larsson
2010-03-13, 11:51
Blir intressant att höra vad du tycker sen. Själv har jag ju enbart kört röda så jag kan inte jämföra. Hade Gröna innan och dom röda tar mycket bättre veid inbromsningar från höga farter. En annan skillnad är att röda ger EXTREMT lite smuts, och den smuts som kommer kan man nästa dra bort med fingret.

mYGeL
2010-03-15, 13:33
kör också med dem röda och dem funkar mkt bra :D
Dock gillar inte org skivorna värmen och jag fått massa sprickor.. :P
Tänkte byta till yellowstyff men efter dit jämförelse kommer jag nog fortsätta med dem röde :)

Solid
2010-03-15, 15:12
Har kört med EBC Yellowstuff i snart ett år och ca 2500 mil. De funkar utmärkt till vardagskörning, lite mer inspirerad körning på lands- och motorväg samt på banträffar.

Hann med tre stycken av det senare förra året och bromsarna gjorde mig inte besviken någon gång. Däremot har jag ingen bromskylning, så skivor och allt omkring blir otroligt varmt efter ett 15-20 minuters pass.

Nu när det varit riktigt kallt på vintern och man inte använt bromsarna ordentligt har de gnisslat lite, men det har man kunnat bromsa bort på första bästa motorvägspåfart.

Rudolf
2010-03-15, 15:54
Dags för ett par nya snart till vagnen? :)

Har kört med EBC Yellowstuff i snart ett år och ca 2500 mil. De funkar utmärkt till vardagskörning, lite mer inspirerad körning på lands- och motorväg samt på banträffar.

Hann med tre stycken av det senare förra året och bromsarna gjorde mig inte besviken någon gång. Däremot har jag ingen bromskylning, så skivor och allt omkring blir otroligt varmt efter ett 15-20 minuters pass.

Nu när det varit riktigt kallt på vintern och man inte använt bromsarna ordentligt har de gnisslat lite, men det har man kunnat bromsa bort på första bästa motorvägspåfart.

Solid
2010-03-15, 16:07
Nu är ju 2400 av de där milen rätt lugn körning, så än finns det nog lite att ta av... :D

Jonas
2010-03-15, 18:46

Kan rekommendera att ni som kör eller ska köra på bana skaffar någon sorts bromskylning för jag fick byta mina packningar till bromsoken fram i höstas då dom hade massa värmesprickor... gäller nog mest på dom som byter till andra belägg typ EBC,Carbotech..

Solid
2010-03-15, 19:54
Håller med om bromskylningen. Kan ju för att illustrera hur varmt det blir med lite tuffare belägg berätta att jag hällde vatten på fälgen 15 minuter efter ett 15-20 min pass på Mantorp och det kokade bort. Jag kände på skivorna en och en halv timme efter avslutat pass och då var de så varma att man nästan brände sig...