handdator

Visa fullständig version : 3 tums avgasrör? hur nödvändigt vid chiptrim?

Richard
2008-03-05, 21:11
hur nödvändigt är det att ha 3 tums avgasrör om man chippar tex vid steg 1? har ju 2.5 tums orginal nu på min rs2. eller klarar man sig bra med orginal?

Chippe
2008-03-05, 21:15
Steg 1 innebär bara en chippning

Richard
2008-03-05, 21:17
jo,jag vet. men e det nödvändigt att ha 3 tums då. e det stor skillnad mot att ha orginal?

Sinni
2008-03-05, 21:19
intressant fråga
jag vill åxå veta hur stpr skillnad det gör med avgas
antingen halv sats eller hela vägen från downppie

Richard
2008-03-05, 21:31
ja,jag funderar på o köpa allt det,downpipe,racekat o avgass i 3 tum.

Chippe
2008-03-05, 21:42
Om du kör 3" hela vägen och anpassar chippet efter det så har du Steg 3.

Att köra steg 1 chipp och 3" hela vägen känns meningslöst då det bara är att uppgradera programvaran i chippet för att få ut allt som går ur avgassystemet.

Roxnäs
2008-03-05, 21:46
Jag har inte hört några resultat på bromsning med steg 1 samt 3" downpipe och 3"system men det systemet tillsammans med orginal styrningsprogram är skillnaden ca. 20hk. Jag kan lova dej att det blir märkbar skillnad mellan orginalsystem med 2!!!!!katter och ett fullflödessystem tillsammans med steg 1, men varför resonera om
steg 1 och detta system, om ni redan har VTECH´s steg 1 och köper steg 3 av dom så ingår ju steg 3-mappen och "vips" så har ni +260hk.......

Roxnäs
2008-03-05, 21:47
jaha du Crille, du hann för du....... :x ;)

Chippe
2008-03-05, 21:48
jaha du Crille, du hann för du....... :x ;)

Hihihi :D

Richard
2008-03-05, 22:58
trodde steg 3 var lite mer än bara chip o 3"avgas.....e det inte större turbo samt spridare och nåt sånt??

Furby
2008-03-05, 23:01
Nop

Emppu
2008-03-06, 13:18
Blir de en stor skillnad ljudmässigt på bilen om man kör 3" systemet med kat och allt rakt igenom jämfört med hur bilen låter helt orginal? Har en RS2.

storalillen
2008-03-06, 13:29
det blir stor skillnad när man drar på eller när man kommer upp i högre varv... men lugn stadskörning tycker jag att det är ganska diskret, iaf om man gämför med japps dämpare som alltid brölar som fan!

Emppu
2008-03-06, 14:02
OK!

Tack för hjälpen storalillen.
Då kan de ju helt klart vara värt att satsa på det.

storalillen
2008-03-06, 16:25
OK!

Tack för hjälpen storalillen.
Då kan de ju helt klart vara värt att satsa på det.

har du vägarna förbi Malmö kan du ju höra av dig så kan du få åka en provtur innan du bestämmer dig att slåtill... ;)

Sinni
2008-03-06, 18:16
Ni pratar om RS 2 mest
men blir det liknande skilnad med RS 1 som jag har??

maverick
2008-03-06, 20:35
På RS1 lär downpipen vara en rätt bra strypning. Man ska få bredare laddkurva med 3", och programerar man bilen därefter, så bör man hitta 10-15hk mer än steg 1.

Sinni
2008-03-06, 20:54
På RS1 lär downpipen vara en rätt bra strypning. Man ska få bredare laddkurva med 3", och programerar man bilen därefter, så bör man hitta 10-15hk mer än steg 1.

Har du satt 3 tum på din bil ??

Chippe
2008-03-06, 21:24
De rekomendationer jag har sett ang. RS1 eller 1.8T i övrigt är 3" downpipe och 2.5" från kat o bakåt.
Jag tror nämligen att 3" blir för stort efter kat på dessa motorer, för lågt mottryck tror jag.

Joakim
2008-03-06, 21:44
OT.
Chippe. Har inget med mottryck att göra, efter turbon ska det vara så fritt det kan, mottrycket har du mellan avgasventilen och turbon, det är därför turbon blir så varm, allmänna gaslagen ger att en dubblering av trycket ger en dubblering av temperaturen. På en fyrtakts sugmotor är den första metern rör viktig, ökad dimension flyttar generellt upp vridet i varvtalsregistret, för grova rör flyttar bort vridet från bilen...
Fråga de med cheva smallblock som köpte 2½ Hooker headers och trodde att bilen skulle gå fortare ;-)
På en tvåtaktare vill man däremot ha mottryck i form av avstämda pulser som förhindrar genomspolning av färskgasen.
På en Skoda RS sitter enligt all expertis den största korken i kattarna, det är bättre att behålla bakre delen och byta DP än att behålla främre delen inkl kattar och klämma på ett grövre bakre system. Men det bästa är givetvis att byta hela systemet, något som jag sturskt har hävdat i två år men ändå inte gjort ännu :oops:

Chippe
2008-03-06, 21:56
Ok, då hade jag missupfattat det hela lite grann.

Sinni
2008-03-06, 21:59
Vad går et sånt system löst på
Från down pipe o ut
inklusive race kat antar jag

maverick
2008-03-06, 22:27

Har du satt 3 tum på din bil ??

Inte ännu. Kommer till sommaren.

togoje
2008-03-07, 07:48
Från down pipe o ut

du kan kolla här: http://www.ferrita.com/default.asp?c=dealers :ugeek:

Sinni
2008-03-07, 08:08
Från down pipe o ut

du kan kolla här: http://www.ferrita.com/default.asp?c=dealers :ugeek:

Kanon Togoje

Men jag såg att downpipen är 3 tum o sen är det 2,5 tum
Har det någon betydelse eller skall man hitta 3 tums efter katten ??

maverick
2008-03-07, 08:38
Ace competition gjorde tester med DP och catback på sin Audi TT för ett tag sedan. 3" dp och 2,5" catback är bästa kombinationen för 1,8T. De förlorade effekt med 3" catback.

Sinni
2008-03-07, 08:46
Ace competition gjorde tester med DP och catback på sin Audi TT för ett tag sedan. 3" dp och 2,5W catback är bästa kombinationen för 1,8T. De förlorade effekt med 3" catback.

Thank uuu very much
Sjysst med snabb respons från kuniga :)
I'm happy all over :)

Emppu
2008-03-07, 11:03
Tack för det storalillen. Har jag vägarna förbi så kommer jag garanterat höra av mig till dig.

maverick
2008-03-07, 12:39
Ace competition gjorde tester med DP och catback på sin Audi TT för ett tag sedan. 3" dp och 2,5" catback är bästa kombinationen för 1,8T. De förlorade effekt med 3" catback.

Thank uuu very much
Sjysst med snabb respons från kuniga :)
I'm happy all over :)

Man får ju göra vad man kan. ;)

Chippe
2008-03-07, 14:52

Joakim: Det var detta jag menade med mitt tidigare inlägg. Att 3" catback blir för stort för 1.8T

Larsson
2008-03-07, 18:21
Det har ju nämnts redan här indirekt.
Ur ett prestandaperspektiv är det ju extremt ologiskt att trimfirmorna i sina steg två tar den senare delen av avgassystement för att sedan i steg tre ge sig på downpipe. Detta eftersom avgaserna har lägst densitet och tar störst plats direkt efter turbon när de är som varmast. DVS vill man plocka bort flaskhalsar så är det mera naturligt att i första hand byta dimensionen på downpipe. (sen kan det ju finnas speciella skäl på ngn viss bilmodell att börja med senare delen av avgassystemet men då beror det inte på dimensionerna utan på om man har en ljuddämpare som utgör större flaskhals än vad katten gör).
Jag har frågar diverse trimfirmor om detta men endast fått mumlande svar tillbaks. Kan tänka mig att det beror på att det är billigare att åtgärda samt eventuellt att många VILL har ett lite häftigare ljud i bilen.

Joakim
2008-03-07, 23:03
Larsson: Helt rätt!
Chippe: Helt fel! Att de skulle få mer effekt av att montera en strypning, dvs 2,5" istället för 3" strider mot all logik, möjligen kan man få ett bättre vrid i vissa delar av registret med ökat mottryck men absolut inte maxeffekt. Men då ett 3" system är lite svårare att få på plats och kostar lite mer är det lätt att välja 2,5 om det bara skiljer några hästar på toppen och det kanske ger ett bättre mellanregister också. Att de mätte upp högre effekt får nog tillskrivas slumpen och kanske var det grundat på en eller två mätningar.
Jag hade 3" per cylinderbank på min gamla räser, 3,8 liter per cylinderbank, och det räckte gott och väl till för att frakta ut avgaserna. Jag nöjer mig med 2,5 till min RS när det blir dags, givetvis med 3" DP och racecat!

Chippe
2008-03-08, 12:19
Men hur förklarar man då att ACE förlorade effekt med 3" istället för 2.5" på catbacken??

Eller menar dom att de fick ur lite mer med 3" men inte så mkt som dom borde?

maverick
2008-03-09, 19:02
Men hur förklarar man då att ACE förlorade effekt med 3" istället för 2.5" på catbacken??

Joakim menar att de inte körde tillräcklingt med körningar för att få ett säkert resultat, utan att den/de körningarna som gjordes med 3" gar lägre effekt pga yttre omständigheter och felmarginal.

Chippe
2008-03-10, 07:18

Joakim menar att de inte körde tillräcklingt med körningar för att få ett säkert resultat, utan att den/de körningarna som gjordes med 3" gar lägre effekt pga yttre omständigheter och felmarginal.

Ahaa, då är jag med.